Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:18

Ik denk toch dat geen enkel paard hetzelfde is. Zo gaat het ook vaak met een elastiek: sommige paarden vinden het heerlijk en andere trekken ertegen in. Sommige paarden bewegen minder vrij met een longeersingel, andere vinden het prettig. Sommige lopen heerlijk (ook bergop!) onder een longeerhulp, andere duiken op de voorhand. Het is helemaal hoe je paard erop reageert en hoe je er als ruiter mee omgaat. De touwtjes waar door veel mensen lyrisch over wordt gedaan werkten bijvoorbeeld voor mijn paard totaal niet, hij werd er stijf van en durfde er niet goed mee te ontspannen. Hoe minder hij om zich heen had hoe fijner hij het vond. En dan was een longeerhulp juist wel ideaal, kreeg juist complimenten dat de rug zo mooi soepel was ondanks kissing spines. Maar een paard van een stalgenoot hing er steeds half in, zodat er druk kwam op de schoft en hij rukjes in de mond kreeg. Werkte daar juist voor geen meter dus...

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:24

Hoe denken jullie over de concord longe?

http://www.concord-vip.com/longe.

Ik heb er 1, gebruik hem alleen zelden. Maar deze zou ‘goed’ zijn voor revelidatie

Als ik hem gebruik, kan m’n haf gewoon z’n hoofd in de lucht steken. Ander hulpmiddelen die ik in verleden wel eens gebruikt heb. (Zelf dubbele lijnen) loopt hij niet fijn. Lees kaken vast zetten. Waardoor die vals nageeft of gewoon niet .

Meestal longeer ik met m’n Micklem en enkele lijn.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:41

Pistasche schreef:
Roodvos schreef:
@TS: ik gebruik de longeerhulp enkel en alleen aan de kaptoom. Dat voorkomt de rukjes in de mond. Ze moeten vaak even wennen aan de druk op de neus, maar daarna lopen mijn paarden daar allemaal heel relaxed en ontspannen op met een fijn ruggebruik. Daarnaast vind ik dat ik aan de kaptoom fijner stelling kan vragen.


Een vraag uit interesse want ik heb hem eigenlijk nooit zo gebruikt maar misschien is het wel een optie. Die 'rukjes' door de beweging van de benen, werken die niet in plaats van op de mond, dan in op de neus?

Verlate reactie, maar naar aanleiding van jouw vraag heb ik tijdens een paar keer longeren bestudeerd wat nu eigenlijk de reden is dat ik het op de kaptoom wel fijn vindt.

En mijn conclusie is dat het met een kaptoom veel stiller en stabieler ligt. Net als dat je bij een jong paard wat moet leren longeren en aan het bit wennen de longe door de bitring en neusriem steekt om het stiller te laten liggen. Aan een bit kan het bit in de mond heen en weer bewegen en kunnen de ringen klapperen. Bij een kaptoom heb je dat effect niet.

Daarbij heb ik de longeerhulp op zodanige lengte dat als het paard in zijn natuurlijke houding loopt de lijn net niet op spanning komt als het been naar achteren is.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:26

Roodvos schreef:
Verlate reactie, maar naar aanleiding van jouw vraag heb ik tijdens een paar keer longeren bestudeerd wat nu eigenlijk de reden is dat ik het op de kaptoom wel fijn vindt.

En mijn conclusie is dat het met een kaptoom veel stiller en stabieler ligt. Net als dat je bij een jong paard wat moet leren longeren en aan het bit wennen de longe door de bitring en neusriem steekt om het stiller te laten liggen. Aan een bit kan het bit in de mond heen en weer bewegen en kunnen de ringen klapperen. Bij een kaptoom heb je dat effect niet.

Daarbij heb ik de longeerhulp op zodanige lengte dat als het paard in zijn natuurlijke houding loopt de lijn net niet op spanning komt als het been naar achteren is.


Bedankt voor je reactie! Wat aardig dat je dat nog even deelt :)

heb vertrouwen, houd moed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers