Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:07

De longeerhulp en alle andere hulpteugels met longeren vergelijk ik altijd met iemand die over een koord moet lopen met zijn handen op zijn rug gebonden. Zie dan nog maar eens je balans te houden!
Alle mensen die hier zeggen dat hun paard mooi loopt op de longeerhulp en het ding hangt mooi los: de eerste keer moet je paard toch een keer tegen het bit aan gelopen zijn en druk hebben gekregen. Om de volgende keren vast mooi er vanaf te blijven van die druk. want die is niet fijn. Maar wat je ze ontneemt is de training en de mogelijkheid om zelf hun balans te gaan vinden door op de juiste manier te longeren (ik longeer ook volgens de manier van Mireille den Hoed). Ja dit kost tijd en ja dat kan een jaar duren, maar wij zouden ook niet zo ineens op een smal koord kunnen lopen zonder te vallen. balans en echte nageeflijkheid (vanuit de schoft en rug en achterbeen activatie) krijg je niet door je paard te begrenzen door de longeerhulp. Dan laat ie gewoon zijn hals zakken en zonder schoftlift. De rug kan zeker mooi los bewegen zoals het eruit ziet, maar er is geen verbinding van achter naar voren.

Mijn fysio en osteo vinden de longeerhulp ook een onding en raden het iedereen af.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:28

Dat kan jij allemaal wel vinden maar niet 1 paard is hetzelfde en die van ons reageerden heel fijn op de longeerhulp.
Ons paard loopt fijn in balans met de longeerhulp,de fries heeft er meer balans van gekregen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:31

loriene schreef:
Dat kan jij allemaal wel vinden maar niet 1 paard is hetzelfde en die van ons reageerden heel fijn op de longeerhulp.
Ons paard loopt fijn in balans met de longeerhulp,de fries heeft er meer balans van gekregen.


Dat kan jij ook wel allemaal vinden.
Maar toch heeft onderzoek anders uitgewezen.

En de bovenstaande is niet de eerste met deze mening.

En bovenstaande poster mag die mening ook hebben en sterker nog... Zelfs onderbouw.

Dus... Jijen is hier niet van toepassing. Tenzij jij je aangesproken voelt natuurlijk

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:33

Nee voel me niet aangesproken hoor.
Blijf wanneer ik dat nodig vindt de longeerhulp gebruiken.
Vindt het voor bepaalde paarden ideaal.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:41

loriene schreef:
Nee voel me niet aangesproken hoor.
Blijf wanneer ik dat nodig vindt de longeerhulp gebruiken.
Vindt het voor bepaalde paarden ideaal.


Dan moet je dat vooral doen.
Niemand houdt je tegen.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:53

Nee voel me niet aangesproken hoor.
Blijf wanneer ik dat nodig vindt de longeerhulp gebruiken.
Vindt het voor bepaalde paarden ideaal.
[/quote]

Dan moet je dat vooral doen.
Niemand houdt je tegen.[/quote]

Mij werdt de longeerhulp dus wel aangeraden door een osteopaat en heeft ons paard heel erg verbeterd.
Niemand houdt mij dus tegen.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:54

Het grappige is dat elk paard in eerste basis dus wel hetzelfde is.
Hun karakter is anders en de lichaamsbouw kan anders zijn, maar elk paard beweegt in basis op dezelfde manier en met dezelfde soort grote en kleine spiertjes.
Daarom zal het voor elk paard in basis hetzelfde werken als je de theorie kent.
Het ene paard is stugger dan de andere (vaak door verkeerde opleiding of onhandige ruiter of trainer) het andere paard is juist hypermobiel en allemaal kunnen ze met andere onderdelen van de training meer moeite hebben. Naar gelang bv. Een hoge hals zoals Friezen, of een korte rug of juist een heel lang gelijnd paard.
De aandachtspunten kunnen per paard verschillen, maar in feite is de basis voor ieder paard gelijk.

Als je wilt longeren met longeerhulp dan is dat helemaal prima. Niemand zegt dat dat niet mag. Er wordt hier alleen vertelt waarom veel professionals die ikzelf op waarde schat tegen de longeerhulp zijn.

Je kan dat in de wind slaan en lekker doorgaan zoals je altijd deed, of je kunt je verdiepen in de mening van een ander en de onderzoeken die gedaan zijn.
Dat is allemaal aan jezelf.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:17

Grappig,dit lijkt wel een natuurlijk bekappen topic. De tegenstanders van de longeerhulp willen hun mening net zo agressief opdringen als de voorstanders van natuurlijk bekappen. Alleen wordt hier ook nog een goeroe doorgedrukt als enige juiste methode.... mag ik ff passen?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:34

Met de juiste oefeningen met grondwerk en als jij leert hoe je met jouw eigen lichaam aan kunt geven wat je wil, ja ook op de grond, heb je geen extra nodig.
Maar het is maatwerk, het is jezelf trainen waardoor je paard traint.
En je hebt les nodig van iemand die al die dingetjes ziet en aan je door kan geven.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:42

Josienx schreef:
Oke misschien moet ik het even duidelijker verwoorden. Dit effect geeft de longeerhulp voor mijn pony:

Neusje over de grond waardoor er dus geen druk op de hulp staat. Met los bedoel ik dat hij in geen houding getrokken wordt maar lichte druk op zijn mond heeft als hij zijn nek en hoofd heel hoog heeft.

Haar reden was dat hij dan in zijn eigen houding blijft, en dus niet met zijn neusje eruit komt. Wat bij hem wel een dingetje is. Hierdoor valt hij ook wat op de voorhand. Maar ik had juist het idee dat hij doordat hij met zijn neusje over de grond gaat en ik altijd let dat hij actief is dus niet op de voorhand valt dat het wel nut had..


het heeft weinig effect als je paard met zijn neus op de grond loopt ;) dan train je heel weinig. voor het mooie zou ze tussen borst en knie mogen lopen met haar neus als ze dan van achter mooi bij komt lopen ze vaak heel mooi over de rug waardoor je spieren traint.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41586
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:50

orion456 schreef:
De longeerhulp en alle andere hulpteugels met longeren vergelijk ik altijd met iemand die over een koord moet lopen met zijn handen op zijn rug gebonden. Zie dan nog maar eens je balans te houden!
Alle mensen die hier zeggen dat hun paard mooi loopt op de longeerhulp en het ding hangt mooi los: de eerste keer moet je paard toch een keer tegen het bit aan gelopen zijn en druk hebben gekregen. Om de volgende keren vast mooi er vanaf te blijven van die druk. want die is niet fijn. Maar wat je ze ontneemt is de training en de mogelijkheid om zelf hun balans te gaan vinden door op de juiste manier te longeren (ik longeer ook volgens de manier van Mireille den Hoed). Ja dit kost tijd en ja dat kan een jaar duren, maar wij zouden ook niet zo ineens op een smal koord kunnen lopen zonder te vallen. balans en echte nageeflijkheid (vanuit de schoft en rug en achterbeen activatie) krijg je niet door je paard te begrenzen door de longeerhulp. Dan laat ie gewoon zijn hals zakken en zonder schoftlift. De rug kan zeker mooi los bewegen zoals het eruit ziet, maar er is geen verbinding van achter naar voren.

Mijn fysio en osteo vinden de longeerhulp ook een onding en raden het iedereen af.
Dikgedrukte geldt toch voor alles :?. Of je nu alleen een longeerlijn gebruikt, een longeerhulp, of touwtjes, zelfs met rijden. Tegen druk loop je altijd aan, ik weet niet of dat per se slecht is.

Ik zie, wanneer ik mijn paard longeer met de longeerhulp een bolling in de rug, aangespannen buikspieren en een schoft die omhoog komt terwijl de hals zakt en de neus voor de loodlijn komt :). Lijkt mij helemaal goed.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:18

Ik longeer met enkele lijn of laat hem los om me heen lopen.
Ik gebruik een zweep als verlenging van m'n arm en als ik wil dat ie van voor wat zakt vraag ik dat door dus letterlijk 'doe maar mooi laag' te zeggen.

Ik weet dat ie graag 'mooi laag' loopt, hij ontspant mooi en z'n passen worden mooi ruim en los :)
Dus als hij zakt weet ik dat het echt vanuit zijn lijf komt, er zit hoogstens een enkele longeerlijn aan zijn halster of kaptoom (we werken bitloos).
Als ik hem dan in tempo terug zie komen moedig ik hem aan voorwaarts en actief te blijven, komt hij dan weer omhoog, dan weet ik dat het moeilijk voor hem is.

Soms zakt ie niet omdat ie afgeleid is, dan is het aan mij om z'n aandacht terug bij mij te krijgen en te houden.
Soms zakt ie een beetje, hij probeert, maar het lukt niet, dan weet ik dat er een probleem is waardoor het hem niet lukt.

Ik ben ooit voor een workshop bij www.stalmireille.nl terecht gekomen en was erg onder de indruk van hoe ze werken en hoe ik daar tijdens die workshop met de paarden mocht werken.
Nee ik heb geen aandelen, maar ik kan het echt aanraden om daar eens een dagje zo'n workshop te doen.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:39

Ik vind de logeerhulp ook niet fijn vind ze idd ook onrustig hoe los ook en zie dat ze veel paarden op de voorhand laten sloffen. Daarnaast heb ik een paard ermee zien struikelen waarna hij erin stond. Wat al helemaal een drama was dus nee niks voor mij.

Maar de mireille die hier genoemd wordt heb ik ook niks mee na meerdere lessen live te hebben gezien (onder het zadel dan geen longeerlessen) op verschillende niveaus. Maar in alle lessen liet ze de paarden zo enorm sloom en zonder impuls lopen dat ze nooit echt in balans konden lopen. Dus daar zou ik ook nooit les van willen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:25

Ik heb wat vraagjes voor de voorstanders:
Als hij zo goed heeft leren lopen dan heb je de longeerhulp toch niet meer nodig? Stop je er dan ook mee of haal je hem er tussendoor af wanneer het paard heeft losgelaten?

Zelf heb ik wel eens een elastieken hulpteugel gebruikt tijdens het longeren, puur om het dier uit te leggen dat ik graag wilde dat hij zakte (Het elastiek vond ik minder streng dan deze statische longeerhulp). De meeste paarden gaan vanzelf wel een keer, deze niet.

Zodra hij het begreep, heb ik het ding weer afgedaan en bleef het paard zijn best doen om te zakken :).

Gebruiken jullie dit ding met datzelfde uitgangspunt?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:46

LBLGypsyCobs schreef:
I
Ik ben ooit voor een workshop bij http://www.stalmireille.nl terecht gekomen en was erg onder de indruk van hoe ze werken en hoe ik daar tijdens die workshop met de paarden mocht werken.
Nee ik heb geen aandelen, maar ik kan het echt aanraden om daar eens een dagje zo'n workshop te doen.


Geef iemand altijd het voordeel van de twijfel en ga es kijken op e-day wat ze laten zien :)*

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:58

Billy schreef:
Grappig,dit lijkt wel een natuurlijk bekappen topic. De tegenstanders van de longeerhulp willen hun mening net zo agressief opdringen als de voorstanders van natuurlijk bekappen. Alleen wordt hier ook nog een goeroe doorgedrukt als enige juiste methode.... mag ik ff passen?


Goh, merk bijzonder weinig in topic van "agressief opdringen" , eerder een uitwisseling van eigen ervaringen en meningen, al dan niet onderbouwd.
En daar is een discussie toch voor bedoeld tenslotte.

Leer zelf graag continu bij en zoek verdieping in wat ik al dan niet doe met paarden.
Soms iets klakkeloos overgenomen omdat iedereen het immers zo doet, wil niet zeggen dat het ook juist is voor de paarden.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:20

Ik gebruik zelf geen longeerhulp. Ik vind het zelf geen fijn hulpmiddel. Mijn paard is heel gevoelig op de schoft en zat ook goed vast. De druk die op de schoft komt met de longeerhulp vind ik niet fijn en je hebt op 3 punten inwerking. Schoft, oksels en mond, ook geeft het overal ongelijke druk naar mijn mening. Door het lopen geeft de longeerhulp schokjes in de oksels, mond en automatisch ook op de rug. Een paard voelt elke subtiele beweging en daarom kies ik liever voor de dubbele longe.

Mijn paard liep ogenschijnlijk wel netjes op de longeerhulp maar werd wel erg gedwongen door all inwerkingen. De mensen om mijn heen ( professionals ) zijn niet positief over de longeerhulp.

Iemand waar ik vroeger werkte deed altijd een lange lijn ( halve longeerlijn ). net als de longeerhulp maar dan ook door het bit en dan over het hoofd, achter de oren. Dan heb je nog veel meer harde druk wat mij niet wenselijk lijkt.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:29

Ik heb niet alles gelezen. Maar zoals met alle hulpmiddelen, pak je symptomen aan ipv het paard zelfstandig beter te leren lopen. Dus mijn raad: een goeie rechtrichtinstructeur/ instructeur academische (klassieke) rijkunst van op de grond en je paard zelfstandig goed leren lopen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:49

Billy schreef:
Grappig,dit lijkt wel een natuurlijk bekappen topic. De tegenstanders van de longeerhulp willen hun mening net zo agressief opdringen als de voorstanders van natuurlijk bekappen. Alleen wordt hier ook nog een goeroe doorgedrukt als enige juiste methode.... mag ik ff passen?



Agressief waar? en de goeroe waar jij het over hebt ken ik niet en weet ik ook niets van.
Kan alleen de voordelen van de longeerhulp niet vinden. en heb daar een mening over.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:42

_San87_ schreef:
orion456 schreef:
De longeerhulp en alle andere hulpteugels met longeren vergelijk ik altijd met iemand die over een koord moet lopen met zijn handen op zijn rug gebonden. Zie dan nog maar eens je balans te houden!
Alle mensen die hier zeggen dat hun paard mooi loopt op de longeerhulp en het ding hangt mooi los: de eerste keer moet je paard toch een keer tegen het bit aan gelopen zijn en druk hebben gekregen. Om de volgende keren vast mooi er vanaf te blijven van die druk. want die is niet fijn. Maar wat je ze ontneemt is de training en de mogelijkheid om zelf hun balans te gaan vinden door op de juiste manier te longeren (ik longeer ook volgens de manier van Mireille den Hoed). Ja dit kost tijd en ja dat kan een jaar duren, maar wij zouden ook niet zo ineens op een smal koord kunnen lopen zonder te vallen. balans en echte nageeflijkheid (vanuit de schoft en rug en achterbeen activatie) krijg je niet door je paard te begrenzen door de longeerhulp. Dan laat ie gewoon zijn hals zakken en zonder schoftlift. De rug kan zeker mooi los bewegen zoals het eruit ziet, maar er is geen verbinding van achter naar voren.

Mijn fysio en osteo vinden de longeerhulp ook een onding en raden het iedereen af.
Dikgedrukte geldt toch voor alles :?. Of je nu alleen een longeerlijn gebruikt, een longeerhulp, of touwtjes, zelfs met rijden. Tegen druk loop je altijd aan, ik weet niet of dat per se slecht is.

Ik zie, wanneer ik mijn paard longeer met de longeerhulp een bolling in de rug, aangespannen buikspieren en een schoft die omhoog komt terwijl de hals zakt en de neus voor de loodlijn komt :). Lijkt mij helemaal goed.



Ik heb geleerd van instructeurs zoals een Mireille den Hoed, maar ook van Mirjam vd Wiel en Jente Driessen, Karin Leibbrandt dat je geen druk op het bit nodig hebt om je paard in balans nageeflijk te rijden. Deze mensen geven les in verticale en horizontale balans van je paard herstellen met je zit en teugelhulpen. Maar ze laten het paard niet eerst tegen het bit aanlopen en dat paarden daar druk tegenkomen (of een weerstandbiedende hand). Doordat je je paard herstelt in zijn balans, gaat hij vanzelf nageeflijk lopen en krijg je een van achter naar voren over de rug gaand los paard met schoftlift, die meteen netjes met lengte in de hals op de loodlijn loopt.

Ik heb eerder ook anders gereden (op de standaard dressuur manier die je veel ziet om het maar even zo bot te noemen (ik weet dat het genuanceerder ligt)). Alleen mijn paard ging daardoor overal vast zitten in zijn lichaam en kreeg symptomen van problemen bij de halswervels in overgang naar borstwervels (CTO), rugproblemen en bijna kreupel. Ik ben super blij dat ik bovenstaande mensen heb leren kennen, want wat een gaaf gevoel is het om je paard zo te leren rijden! Ik gun het iedereen om dat te voelen. Vandaar dat ik er hier reclame voor maak. En anderen met mij.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:00

Vooral tijdens het inrijden longeerde ik mijn paard en onze pony vaak. Heb ze aan de longe eigenlijk eerst alles geleerd op stemcommando's en ook op houdingscommando's (maar als je op je paard zit, zijn longeerhoudingscommando's natuurlijk niet bruikbaar).
Ik heb mijn paard destijds ook hoofd-hals houdingscommando's geleerd. 'Hoog' was met het punt tussen zijn oren als hoogste punt. 'Ontspan' was met de neus bijna op de grond. Hij kende naast de gewone commando's ook dingen als 'Omdraaien', 'Harder', 'Zachter', 'Stilstaan', 'Wachten' etc.

Overigens zegt TS dat ze niet wil dat hij met 'zijn neusje eruit' komt. Volgens mij moeten paarden idealiter absoluut niet achter de loodlijn lopen met hun neus. Ik zie dat vaak, en vind het erg storend. Maar misschien bedoelt TS iets anders.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:41

Hevonen schreef:
Vooral tijdens het inrijden longeerde ik mijn paard en onze pony vaak. Heb ze aan de longe eigenlijk eerst alles geleerd op stemcommando's en ook op houdingscommando's (maar als je op je paard zit, zijn longeerhoudingscommando's natuurlijk niet bruikbaar).
Ik heb mijn paard destijds ook hoofd-hals houdingscommando's geleerd. 'Hoog' was met het punt tussen zijn oren als hoogste punt. 'Ontspan' was met de neus bijna op de grond. Hij kende naast de gewone commando's ook dingen als 'Omdraaien', 'Harder', 'Zachter', 'Stilstaan', 'Wachten' etc.

Overigens zegt TS dat ze niet wil dat hij met 'zijn neusje eruit' komt. Volgens mij moeten paarden idealiter absoluut niet achter de loodlijn lopen met hun neus. Ik zie dat vaak, en vind het erg storend. Maar misschien bedoelt TS iets anders.


Als je aan de longe ook al de hulpen geeft met je stokje en je lichaam, loopt dat vloeiend in elkaar over.
Het is verrassend wat je op de grond allemaal kunt doen, wat je ook in het zadel doet.

Dat is een geweldige hulp naast taal, zoals jij het gebruikte.

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:07

VisibreTeam schreef:
xMadelene9 schreef:
Mijn masseur raadde het ook af inderdaad. Ben alleen vergeten te vragen wat je dan eventueel kunt gebruiken. Ik longeer nu met halster, maar hij neemt vaak de foute stelling aan (naar buiten). Hoe kun je dit dan oplossen?


Met de minste druk op het halster tijdens longeren, druk je eigenlijk het hoofd naar buiten. Een halstertje is dan ook eigenlijk helemaal niet geschikt voor het wat serieuzere longeerwerk. Leuk om even wat energie mee kwijt te raken maar daar houd het op.

Correct longeren met kaptoom (enkele lijn) of met dubbele lijnen kun je veel meer spelen met houding en stelling :)


Ik heb na jouw berichtje een kaptoom gekocht en gister voor het eerst geprobeerd. Hij liep er mega fijn op! In het begin nog wat met zijn hoofd omhoog, maar nadat hij 'warm' was liep hij keurig met zijn koppie naar beneden en was hij flink bezweet bij zijn flanken. Hartstikke bedankt voor de tip, hier gaan wij mee door!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:54

Citaat:
Ik heb geleerd van instructeurs zoals een Mireille den Hoed, maar ook van Mirjam vd Wiel en Jente Driessen, Karin Leibbrandt dat je geen druk op het bit nodig hebt om je paard in balans nageeflijk te rijden. Deze mensen geven les in verticale en horizontale balans van je paard herstellen met je zit en teugelhulpen. Maar ze laten het paard niet eerst tegen het bit aanlopen en dat paarden daar druk tegenkomen (of een weerstandbiedende hand). Doordat je je paard herstelt in zijn balans, gaat hij vanzelf nageeflijk lopen en krijg je een van achter naar voren over de rug gaand los paard met schoftlift, die meteen netjes met lengte in de hals op de loodlijn loopt.

Ik heb eerder ook anders gereden (op de standaard dressuur manier die je veel ziet om het maar even zo bot te noemen (ik weet dat het genuanceerder ligt)). Alleen mijn paard ging daardoor overal vast zitten in zijn lichaam en kreeg symptomen van problemen bij de halswervels in overgang naar borstwervels (CTO), rugproblemen en bijna kreupel. Ik ben super blij dat ik bovenstaande mensen heb leren kennen, want wat een gaaf gevoel is het om je paard zo te leren rijden! Ik gun het iedereen om dat te voelen. Vandaar dat ik er hier reclame voor maak. En anderen met mij.


Ik heb Mireille het voordeel van de twijfel gegeven, mede ingegeven doordat info wordt "verstopt" achter PB of "kom maar betaalde clinics volgen."
Dan reargeer ik onbewust wat: ja, ja het zal wel, als je maar betaald...

Maar ben dus blij dat ik ze aan het werk heb gezien zaterdag :j
Nog fijner dat hele tribune vol zat , men bleef zitten en dat de boodschap hopenlijk overkwam wat er werdt verteld en getoond.
Geen woord en beeld erbij wat niet klopte; veel ervan is basis klassieke dressuur.
Positief dat veel mensen hiervoor open staan, negatief dat er zo weinig basis kennis meer is....

Heerlijk om haar te horen zeggen en te laten zien dat nageeflijkheid het kado is wat je krijgt bij juist rijden en een paard wat optimaal door het lijf loopt.

Zagen twee fijne losse paarden in de bak, waarbij de ruin aan de lijn opvallend ver naar achter wegzette.
Wij vonden dit paard wat losser in zijn lijf als die ohz, die had achter oren zone die strak bleef.
Geen zandgesleep of slow-motion beweging (wat ik had verwacht), maar lekker voorwaarts, actief en energiek: mooie basis.

Alleen de term: "verticale balans" is weer zo'n hip verdien model, maar is zo oud als paard zelf: rechtstellen (nee niet recht-richten) :')
Jammer dat dit alweer wordt verstopt achter clinics, lessen en verdien model.
Snappen doe ik dat commercieel wel, maar het kan niet genoeg worden getoond of worden uitgelegd in belang van het paard zelf.


Fijn dat in deze hal de wifi en audio wel redelijk goed werkte, het was anders niet te volgen geweest voor mij.
En met oortje in heb je meer concentratie tov omgevingslawaai.
De bose zooi die in deze hal vast erin hangt maakt er een galmbak van ......

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:07

ryukapple schreef:
Ik vind de logeerhulp ook niet fijn vind ze idd ook onrustig hoe los ook en zie dat ze veel paarden op de voorhand laten sloffen. Daarnaast heb ik een paard ermee zien struikelen waarna hij erin stond. Wat al helemaal een drama was dus nee niks voor mij.

Maar de mireille die hier genoemd wordt heb ik ook niks mee na meerdere lessen live te hebben gezien (onder het zadel dan geen longeerlessen) op verschillende niveaus. Maar in alle lessen liet ze de paarden zo enorm sloom en zonder impuls lopen dat ze nooit echt in balans konden lopen. Dus daar zou ik ook nooit les van willen.


Bijzonder dat je dat zo ervaren hebt. Ik zie graag verschillende instructeurs lesgeven en als er iemand onder andere aandacht geeft aan de activiteit is Mireille dat. Nooit geen sloom paard zien lopen daar.
Juist vanuit de activiteit mooi in balans!

Peetstap: volgens mij is dat de manier. Iemand het voordeel van de twijfel geven en zelf ervaren.