Limo's eerste schriktraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 22:35

Zaterdag hebben we extra aan onze vertrouwensband gewerkt door middel van een schriktraining.
Het was voor ons de eerste keer op verplaatsing en de eerste keer een obstakelparcours. Maar we hebben het goed doorstaan dankzij wat hulp van fijne begeleiding.

Als eerste wat uitleg gekregen en limo voorgesteld aan het publiek daar ze graag wilden weten wie wij waren.

Ik kan nu een heel verhaal typen... Maar om kort te houden - limo deed het voor zijn eerste keer op vreemd terrein best goed. We hebben niet alle obstakels gedaan maar van degene die we gedaan hebben heeft limo er maar 2 echt geweigerd waar we hem ook niet doorheen gekregen hebben. Dus op zich best een mooi resultaat voor een "angstvluchter".

Van het grote zeil waar we mee begonnen geen foto. Maar wel van de matras waar limo overheen moest.
Na geregeld erlangsaf te willen gaan uiteindelijk toch eroverheen. Je kan limo op bepaalde momenten ook echt zeer expressief zien kijken. Ik kreeg al de opmerking dat je er echt tekstballonnen bij kan verzinnen :')

Je ziet ook de spanning terug op de foto's, opgetrokken buik oa.
Afbeelding

Vlaggetjes en ander soort tunnel gingen super alsof limo dit al jaren deed. Ok stonden ver uiteen omdat limo beginner is, maar dat maakt niks uit, toch?
Afbeelding
Afbeelding

Ondanks dat het grote blauwe zeil en matras goed gingen, was limo met geen mogelijkheid over dit zwart zeiltje te krijgen. We hebben de pogingen gestaakt nadat hij er weer rustig en geïnteresseerd aan ging ruiken.
Afbeelding

Een andere uitdaging was een gordijn van zwarte plastic lappen. Deze hebben ze open gehouden om Limo makkelijker te maken. Toch ging hij er de eerste keer twijfelend en vliegend doorheen.
Afbeelding
Maar wederom na paar keer herhalen...
Afbeelding

Het "wildrooster" met banden ernaast ging dan weer zonder problemen
Afbeelding

Het flessengordijn hebben we hem ook eerst laten ruiken en wennen aan geluid van de flessen. Daarna ging hij er moeiteloos onderdoor.
Afbeelding

Een donkere tent was toch enger dan gedacht omdat de uitgang kleiner was dan de ingang. Maar moedig als hij is heeft hij deze ook een aantal keer doorstaan :D
Afbeelding

Een bak met plastic flessen? Dit is wat limo ervan dacht...
Afbeelding
Je kan ook gewoon met de flessen spelen
Afbeelding
Maar uiteindelijk...
Alleen zodra de flessen de achtervoetjes raakten was hij er wel héél snel weer uit.
Afbeelding

Dan pogingen tot over hindernissen springen. Helaas durfde limo niet over de spin of de tonnen dus hebben we een balkje gelegd over een hekje. En dat durfde limo wel. Heb het laag gelegd omdat hij duidelijk al moe was van alle indrukken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was een supertoffe ervaring. Veel geleerd ervan. En we gaan zeker vaker op schriktraining gaan.

Leef en laat leven.


xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:58

Wat een leuke ervaring voor jullie allebei zeg!

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:14

Dat ziet er erg leuk uit! Ik denk dat het leuke juist ook wel is dat hij nog veel heeft om "aan" te werken, ipv een paard dat nauwelijks nog reageerd

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:30

ReadTheRulez schreef:
Dat ziet er erg leuk uit! Ik denk dat het leuke juist ook wel is dat hij nog veel heeft om "aan" te werken, ipv een paard dat nauwelijks nog reageerd

Mee eens, hier leer je zelf veel van (hoe reageert mijn paard en hoe kan ik hem dan het beste helpen?). Je paard doet ook veel nieuwe indrukken op en leert dat jij er voor hem bent als hulp als het spannend wordt, dat hij er niet alleen voor staat.

Kleine opmerking (maar die heb ik bijna altijd bij schriktrainingen etc): doe handschoenen aan.

Oy with the poodles, already

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:44

Leuk hoe jullie gegroeid zijn :)

Heeft hij wel ooit eerder gesprongen? Zo‘n ton hindernis is ook wel wat veel voor een paard dat onbekend is met een spring basis :P

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 12:08

Dank je allemaal :)

Sizzle schreef:
Leuk hoe jullie gegroeid zijn :)

Heeft hij wel ooit eerder gesprongen? Zo‘n ton hindernis is ook wel wat veel voor een paard dat onbekend is met een spring basis :P

Ja hij heeft eerder gesprongen. Zowel aan de longe als vrijspringen.
Alleen steeds balkjes en geen tonnen ofzo..


Helaas is hij sinds zondag wel heel spooky, of dit te maken heeft met de indrukken van zaterdag weet ik niet. Maar hij is plots weer erg actief en zich willen lostrekken met buiten zetten. Vandaag bij het rijden ook niks mee aan te vangen.(gaf al speciaal extra 2 dagen rust na zaterdag) Steeds willen rennen dus heb enkel oefeningen gedaan in stap en halthouden, dat laatste wou hij zelfs niet.

Nja misschien toch meer rust nodig na zaterdag? Die rust krijgt hij want ik vertrek morgen op vakantie voor een weekje :+

Leef en laat leven.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:35

Dit past beter op [TVG] Trainen vanaf de grond, ik zal het topic verplaatsen.

Toos Onderschriftloos :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 23:07

Nadia schreef:
Dit past beter op [TVG] Trainen vanaf de grond, ik zal het topic verplaatsen.

Ok thnx :)

Leef en laat leven.

Fanou

Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:31

Wat voor soort publiek had je als ik mag vragen? Omdat je zegt dat je je voor moest stellen aan het publiek? Ziet er wel heel leuk uit, ook al is het soms natuurljk spannend voor de paarden!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 12:39

Fanou schreef:
Wat voor soort publiek had je als ik mag vragen? Omdat je zegt dat je je voor moest stellen aan het publiek? Ziet er wel heel leuk uit, ook al is het soms natuurljk spannend voor de paarden!

Gewoon mensen die ook deelnamen en (ouders van) leden van de organiserende manege.


Enige wat ik me dus afvraag is of hij zondag, maandag en dinsdag zo spooky was door de schriktraining of misschien door de weerverandering, terug warmere temperaturen.

Leef en laat leven.

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:03

Je hebt hem uit zijn ritme gehaald, dan is onrust heel normaal tot hij het verwerkt heeft.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 09:11

Hopelijk is hij weer zichzelf als ik terug thuis ben van Kusudasi.

Leef en laat leven.

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:50

Vaak komen nerveuze dieren weer tot rust als ze gewerkt hebben (longe of rijden) dan is de adrenaline weer weg.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 17:04

Ok thnx voor de info. Ik denk dat ik sowieso eerst weer even aan de longe ga laten lopen voor ik er weer op ga.

Leef en laat leven.

Koekeroekus

Berichten: 3319
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:29

Ziet er leuk uit!

Wat betreft de onrust. Dat is bijna zeker van de schriktraining. Hij heeft zo enorm veel indrukken gehad dat het even duurt voordat hij dat allemaal verwerkt heeft.

Heb zelf ook eens gehad na een koeienclinic. Pony was helemaal druk en onzeker daarna. Werd steeds iets minder en na twee a drie weken was er niks meer aan de hand. Kan soms best even duren.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:43

Misschien is die onrust idd een teken dat t ff teveel van t goeie was. Heel goed en leuk dat jullie dit soort trainingen samen meepakken. En hij wordt er vast zelfverzekerder van. Maar volgende keer het misschien houden bij 1 of 2 obstakels, zodat het minder heftig is voor m.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: Limo's eerste schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:02

Ziet er super leuk uit! Goede ervaring voor hem zo te zien! Dit soort dingen kunnen behoorlijk wat mentale impact hebben. Helemaal niet erg, maar kan inderdaad reden zijn voor onrust de dagen er na. Gewoon even wat tijd geven om bij te komen. Ik geef mijn jonkie na dit soort avonturen altijd een dag of 3-4 vrij om alles te verwerken.

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:07

Hilary schreef:
Kleine opmerking (maar die heb ik bijna altijd bij schriktrainingen etc): doe handschoenen aan.


Dit is echt afhankelijk van wat je zelf prettig vindt. Ik ben Instructeur Paard & Gedrag (in opleiding), heb veel paarden in handen die alle kanten op vliegen maar heb nooit last van brandende touwen etc. Ik heb juist veel meer grip en handigheid zonder handschoenen.

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker