Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:54

Bedankt voor je tips! Ik zal eens kijken later vandaag of ik er een filmpje van heb!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:34

M_ontana schreef:
Omdat Montana nu niet meer reageert op de zweep bij parelli game 1, zoek ik iets om nu te proberen. Iemand een idee? Pionnen enzo maakt hem niet uit.

Vlag? Deken's of zeil is ook een goede.

Wat een leuk topic zeg, krijg een hoop inspiratie zo :D

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:17

Welkom allemaal! Ben tijdje in meeleesmodus geweest maar nu heb ik een vraag.. Het paard van mijn zus waar ik veel mee werk is stug met rijden en ontspant wel maar niet blijvend zegma. Na het loswerken van de spieren is die al n stuk fijner ;) maar ik dacht als ik het nou vanaf de grond aanpak dus hoe kan ik het paard loswerken vanaf de grond en dan bedoel ik echt oefeningen hij leer heel snel. Ohja maybe handig om te weten hij is een 15 jarige ruin van 1.83 met schoft en ik ben 1.70 dus :')

En met mijn eigen paardje kan ik tijdelijk niks doen. Vanwege dik been enzo. Maar ik wil heel vraag wijken voor druk aanleren en liggen maar moet even uitvinden hoe ik wijken aanleer (Ohz kent ze het al) tips?

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:19

Bedoel je een soort warming-up? Om zeg maar zijn spieren lekker los te maken voordat je gaat rijden of bedoel je oefeningen die het paard helpen zijn spieren blijvend losser te maken door middel van klassieke dressuur oid?

IG: @arabierjoep

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:23

Ik zie ook je tweede vraag. Mijn tip: nu niet doen. Als ze een dik been heeft rij je niet om het paard te ontlasten. Als je een oefening gaat vragen die je normaal ook onder het zadel vraagt, ontlast je je paard niet. Je spreekt immers dezelfde spieren aan.

Ik schrijf morgen op mijn laptop wel even op hoe ik mijn fjord wijken voor druk heb geleerd.

IG: @arabierjoep

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:56

Ik kan je het wel kort uitleggen?
Wijken voor druk kan op allerlei plekken op het lijf: aan het halster als je voorwaarts wil gaan, onder het hoofd om het hoofd laag te vragen, op de borst en/of aan het halster om achterwaarts te gaan, druk geven op de voorhand of achterhand om die te laten wijken en aan het hoofd om het hoofd te laten inbuigen.
Bij al deze plekken komt het er eigenlijk op neer dat je begint met een klein beetje druk te geven en dit steeds een beetje opvoert, zorgt dan dat je ook een duidelijke zelfverzekerde houding hebt waarmee je duidelijk zegt dat je wil dat je paard wijkt voor jouw druk. Als hij (zeker in het begin) maar één pasje zet, stop je met vragen, ontspan je in je houding en beloon je superfanatiek. (niet met voer). Dit kun je zo steeds verder uitbouwen.


Iets anders. Dit valt niet precies onder grondwerk, maar wel onder gedrag. Toen ik mijn paard gisteren ging opzadelen heeft ze heel bewust keihard in mijn arm gebeten. Ze keek om, ik wilde haar aaien en ze beet vol in mijn arm. Toen meteen een enorme mep gegeven. Maar ik vind het echt niet tof dat ze dit doet. Iemand tips om dit probleem op te lossen?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:17

Goede uitleg wijken voor druk :D Toevoeging: na een poosje kan je alle vragen gaan combineren waardoor je paard gaat wijken, travers of appyeren. Je kan je paard ook aan de voorkant blokkeren in eerste instantie. Dit kan je simpelweg doen door je paard te parkeren met zijn borst tegen een hek. Maar je kan het paard ook leren te stoppen door een zweepje/stick voor zijn borst te houden. Dan kan je later heel subtiel de stop erop zetten als je al lopend wijken voor druk doet.

Balen zeg, dat ze je beet! Ik denk dat je het op zich goed hebt opgelost. Slaan is niet leuk, maar wel duidelijk in paardentaal. Als een paard mij bijt geef ik een korte felle tik tegen de neus alsof ik terug bijt. Dat doen ze in het wild ook. Misschien wel even kijken of ze niet ergens last van heeft en heel rustig gaatje voor gaatje aansingelen.

IG: @arabierjoep

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:36

Bedankt voor je tip! Volgende week komt de fysio dus daar ga ik het dan ook even over hebben. Rustig aansingelen doe ik sws. Ze beet alleen toen er überhaupt nog geen singel aanzat :+

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:57

Leuk een topic over grondwerk!

Ben sinds een paar weken ook begonnen met grondwerken met mijn merrie. We zijn begonnen met lessen en beginnen helemaal bij het begin, dus leiden stoppen, met de stick aanraken, achteruitlopen en pas begonnen met de eerste beginselen van wijken. Hartstikke leuk om te doen :D

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:02

Wat leuk! Vertel eens wat over je paard :D

Edit: oh! Ik heb je topic gelezen. Ik was gisteren al aan het zoeken om te kijken hoe het met je paard ging :)

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:18

Gaat goed met haar! We gaan kleine stapjes vooruit, gisteren de tandarts geweest dus hopelijk komt ze lekker aan. Verder komt morgen de osteo en volgende week de zadelmaker dus ik ben heel benieuwd of het gaat helpen :j met longeren gaan we in ieder geval wel vooruit:
Afbeelding

Wat grondwerken betreft, in het begin zag ze alles en iedereen behalve mij en mijn instructrice :') maar inmiddels is ze heel geconcentreerd op mij en ook heel erg ontspannen. Je ziet gelijk een knopje bij haar omgaan als we aan het werk gaan. Ze pakt het heel goed op :) Ze vindt het wel lastig als ze op afstand moet blijven stil staan, ze wil gewoon heel graag bij me zijn en plakken haha.

Gisteren hadden we even een ´trots´ momentje, toen ze in een keer achterwaarts ging toen ik met mijn handen gebaarde *\o/*

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:32

Super fijn :D

Tandarts helpt altijd wel. Mijn arabier staat ook op die nominatielijst :’) Eerst de osteopaat, want daar heeft hij echt last van. Tanden niet, al is dat natuurlijk wel een keer nodig.

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:37

Ik zat net ook jouw topic te lezen over de arabier :) ook een leuk project!

Pff er is altijd wel wat te doen he aan je paard :+ Weet altijd wel iets te noemen wat moet gebeuren aan mijn paard haha

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:40

Hou op joh :+ Met twee is al helemaal erg...

Zeker een leuk project, maar ik dacht wel dat hij wat minder ‘projectmatig’ zou zijn. Maar goed het is wel een doetje en dat maakt veel goed :+:

Zo probeerde ik gister met een hand (want gips) zijn eczeemdeken om te doen. Staat hij helemaal moeilijk te doen met zijn hoofd om me te begeleiden. Terwijl mijn fjord echt dacht: “Jij hebt een arm. F#ck you” :+

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:52

Gelukkig heb ik een 2 jarige shet, die kost niet zoveel :o ze is pas voor het eerst in naar de hoefsmid geweest :=

Ja jammer is dat, had ik ook wel verwacht bij mijn merrie, maar dat snoetje van ze maakt zo veel goed <3 dan heb je het er wel voor over

:') echt geweldig hoe anders ze kunnen denken

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:16

Jammer zou ik het niet willen noemen. Toen ik viel dacht ik: “Hmm. Dit heb ik onderschat.” Maar prima, we doen het nu helemaal anders en we zien wel waar we komen.

Eerst was hij ook niet van mij, maar van een kennis. Ik trainde hem zodat ik er een opleiding mee kan gaan doen en om haar wat minder paard te geven. Hij is sinds begin augustus mijn paard. Dus echt pas kort :+

Mijn fjord is gezinspaard en kost mij een paar zakken voer en veel grijze haren :)) Maar haar hebben we al ruim 6 jaar. Daarom kwam Joep op mijn pad. Rimska is al wat te oud voor die opleiding.

IG: @arabierjoep

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:49

Isabel_k schreef:
Ik zie ook je tweede vraag. Mijn tip: nu niet doen. Als ze een dik been heeft rij je niet om het paard te ontlasten. Als je een oefening gaat vragen die je normaal ook onder het zadel vraagt, ontlast je je paard niet. Je spreekt immers dezelfde spieren aan.

Ik schrijf morgen op mijn laptop wel even op hoe ik mijn fjord wijken voor druk heb geleerd.



Tuurlijk leer ik dat nu niet aan! Alleen hoofdtrucjes doe ik en jambette. Maar het was voor als het over is :9

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:54

Dankjewel over voor de uitleg van wijken voor druk :) Ik bedoel trouwens om hem los te maken in zn spieren :)

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:35

Hoe gaat het met jullie? Ik zit nog steeds in het gips en ik probeer af en toe wat, maar dat gaat niet echt goed :+ Dan mis je echt wel een arm...

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:43

Ik ben gisteren begonnen met kusje aan leren aan mijn merrie, ging op zich goed, alleen heeft ze de concentratie van een goudvis :') dus was van korte duur.

Wil jullie trouwens vragen om tips. Ik wil met mijn paard ook gaan wandelen, we zijn al 5 minuutjes op pad geweest, maar ze gaat telkens stil staan om te kijken naar alles, pas ook midden op de weg _O- Ze vindt de omgeving misschien nog spannend, al heb ik meer het idee dat ze het allemaal reuze interessant vindt en wilt kijken. De stal zit aan een drukke dijk dus dat is verre van handig. Ben wel benieuwd naar ideeën hoe ik dit handig op kan lossen.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:48

Ik zou rustiger beginnen.

Weet je ongeveer waar ze stopt om te gaan kijken? Dan daarvoor omdraaien! Dan leer je haar dat als het goed gaat (ze loopt immers door) dat je teruggaat. Als je dan uiteindelijk verdergaat en ze zet een stap, draai weer om en ga naar huis. Uiteindelijk kan je dat zo uitbouwen.

Andere optie is haar tot in de eeuwigheid laten kijken. Dan kan ze zelf bepalen dat ze uiteindelijk door durft en dat geeft aan de paarden vaak een goed gevoel, maar dan moet daar wel echt ruimte, tijd en de veiligheid voor zijn. Dat kan je het beste inschatten. En voor de tweede manier moet je paard wel echt nieuwsgierig zijn. Anders werkt het niet :n

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:56

Meestal kijkt ze naar de schepen op de rivier die langs komen. Is voor haar natuurlijk iets heel geks. Ze is verder helemaal verkeersmak. Ik loop nu zo'n 50 meter ofso? En dan draaien we weer om en gaan terug naar huis. Echt heel kort, die 5 minuten zijn berekend met stilstaan haha :P

In het begin gingen we alleen boven aan de dijk staan en gewoon even kijken, dan weer terug naar beneden. Maar misschien moet ik dat nog even een tijdje doen en daaruit rustig opbouwen en telkens een paar meter extra lopen.

Ze is echt heel nieuwsgierig, ze schrikt er ook niet van. Maar helaas is het niet veilig om haar de tijd te geven het zo lang te laten bekijken :n pas ging ze echt middenop staan en auto's rijden daar zo belachelijk hard.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:00

Dan zou ik inderdaad zo verdergaan!

Ik weet niet wat je qua ‘tuig’ gebruikt, maar als ik buiten ga wandelen met een onervaren paard neem ik vaak wel een touwhalster en leadrope mee. Dat is een stuk veiliger met trekken en eventueel kan je strenger doorkomen als ze nu-echt-door-moet-lopen-want-er-komt-een-auto-stom-paard :D

En een ander paard meenemen is ook handig. Geeft toch iets meer lef :+

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:12

Gebruik altijd touwhalster en leadrope, werkt gewoon prettig. Ben dan wel een gevaar op de weg. Gebruik het ook altijd bij mijn shet en die heeft er een handje van om heel eigenwijs stil te staan als ik weg wil lopen van het gras. Dan zwiep ik met de leadrope achter haar billen. Inmiddels al meerdere keren hardlopers/wielrenners aangevallen met dat gezwiep, oeps.. :+

Ja denk dat ik maar eens op pad moet gaan met een ander paard :j helpt haar denk ik net even wat zelfverzekerder te zijn

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:22

Ik gebruik ook een touwhalster met leadrope als ik met mijn 3-jarige op stap ga.
De mijne gaat ook regelmatig stilstaan om te kijken, is de beste oplossing gewoon laten kijken tot ze verder gaan? Hier in de buurt lukt dat normaal wel op een veilige manier, maar ik ben bang dat ze er een gewoonte van gaat maken en meer gaat stilstaan dan dat we stappen. :')

Bij verkeer mag ze wel stoppen van mij, ze is nog niet helemaal verkeersmak en reageert minder/niet op auto's als ze kan kijken terwijl ze langskomen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 4 bezoekers