Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:01

Inderdaad opnieuw beginnen.
Probeer misschien te achterhalen welk deel van het longeren een probleem vormt. Is ze bang van de zweep, van de longeerlijn, wil ze niet van je weg (dus de afstand), geef je misschien verkeerde signalen? Doet ze ook agressief als je haar alleen laat in een longeerpiste of afgesloten cirkel oid? Als ze er dus gewoon moet 'zijn' en niet rond lopen.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 10:06

Dankje! Dat waren we zoizo al van plan, we doen nu eerst veel grondwerk echt de basis! Met het 3de paardje wat daar staat zijn we vanaf vandaag ook begonnen, paardje is 7 maar had een gekruist hoefje! Ik heb vandaag met haar gewandeld, overgangen stap en halt. Daarna nog wat balkjes gestapt! Zij deed het super goed.


Granoek schreef:
Inderdaad opnieuw beginnen.
Probeer misschien te achterhalen welk deel van het longeren een probleem vormt. Is ze bang van de zweep, van de longeerlijn, wil ze niet van je weg (dus de afstand), geef je misschien verkeerde signalen? Doet ze ook agressief als je haar alleen laat in een longeerpiste of afgesloten cirkel oid? Als ze er dus gewoon moet 'zijn' en niet rond lopen.

Hij vind de zweep niet eng daar werk ik wel vaker mee want wij longeren altijd met een gewone zweep! De longeerlijn vind hij niet eng als hij naast me mag lopen dus we denken echt dat hij de afstand eng vind we hebben geen cirkel en longeren dus in de bak, daar staat hij zo vaal alleen dus dat kan het ook niet zijn denk ik

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:10

Ik denk dat het dan aan de afstand ligt. Jij bent de leider, jij geeft vertrouwen en biedt veiligheid. Dat is wat je paard mist. Als hij/zij alleen moet staan, staat hij er letterlijk alleen voor en mist hij die bevestiging niet.

Ik zou de afstand oefenen door te jojo’en. Dus: aan de leadrope een metertje naar achteren en even blijven staan. Dat uitbouwen. Op deze manier leert het paard dat weggestuurd worden niet eng is en dat hij ook weer terug mag komen.

Als dat goed gaat en het paard (ONTSPANNEN) een eind bij je weg staat kan je hem zo naar je toevragen dat het paard eerst een stukje naar links of rechts moet alvorens hij recht naar je toe kan lopen. Dat vervolgens ook uitbouwen waardoor het veranderd in cirkelen :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:38

Isabel_k schreef:
Dat kan ook natuurlijk! Al kosten die video's imo meer dan ze waatd zijn. helemaal tov een échte instructeur. Het is namelijk niet alleen het kunstje dat je moet leren. Ook timing en horsemanship en daar kan niemand je online leren. Het ligt namelijk niet alleen aan jouw, je paard, jullie mini-kudde, maar ook weersomstandigheden, jullie mood et cetera

En zeker dat laatste is achteraf niets meer aan te doen

Daarom ook dat ik aanraad om toch de eerste keren les te nemen, ik ondervind nu zelf ook dat het wel nodig is in verband met belonen enzo, op tijd stoppen en de druk wegnemen is heel belangrijk. Zelf zie je niet altijd welke fouten je maakt, je lesgever wel en dan kan die je daarop wijzen. :j
En zoals je zegt is elke situatie ook verschillend, elk paard reageert ook anders.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:52

Ik ben het eens met wat anderen zeggen! Ander vraagje, murphypower, van wat voor soort instructeurs heb je les gehad? Soms kan het wel eens helpen iemand te laten komen die uit een totaal andere discipline komt dan jij :j

Gisteren weer wat vrijheidsdressuur/grondwerk gedaan met Ivy. Eerst heb ik haar geprobeerd te laten rollen om het liggen te oefenen, maar helaas wilde ze dat meerdere keren niet, ook niet tussendoor, dus dat daarna maar laten zitten. Verder geoefend met flemen, buigen, meelopen en targetten. Dat ging best prima. Alleen 1 keer stond ze op de zweep, dat corrigeerde ik, wat dat vind ik niet zo tof. Toen legde ze haar oren in haar nek en begon naar me te bokken. Dat wil ik natuurlijk echt niet hebben, dus heb ik haar van me vandaag gestuurd en flink wat rondes laten lopen. Totdat ze uiteindelijk ging kauwen en aangaf dat ze weer verder kon. Daarna was ze gelukkig weer heel braaf. Meelopen in stap ging goed, in draf kreeg in niet voor elkaar en galop heb ik al helemaal niet geprobeerd. :') Heeft iemand daar misschien nog tips voor? Ik moet wel zeggen dat de bak heel zwaar was, dus anders was draf me misschien nog wel gelukt. Maar galop heb ik echt geen idee hoe dat moet haha

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:07

Ik volg ook voor tips over het meelopen in draf/galop. Stap is allemaal geen probleem, zodra ze een versnelling hoger moet, is de mijne koppig. :')

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:07

Precies dat, ik kan hollen wat ik wil, paard heeft er geen zin in _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:12

De mijne is sowieso al een type dat niet zomaar gaat crossen of energie verspillen als het niet nodig is. Veel paarden die je in de bak zet, beginnen gek te doen. De mijne gaat lekker rustig alles eens afsnuffelen. :+ En dat voor een 3-jarige. xD

Bovendien heb ik al een slechte knie (ben al 4x geopereerd aan die knie) en is het voor mij niet evident om lang/veel te lopen. :')

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:14

Meelopen aan een leadrope of in liberty?

Sowieso is het belangrijk om je energie lekker hoog te houden! Je moet je voorstellen dat je niet (vrijwillig
) met iemand mee wil lopen als hij/zij passief is. Dan denk je ook: “nou dan niet hoor”

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:16

Daar heb ik ook geen tips helaas, Dexter loopt zelfs niet onder het zadel, laat staan als ie los is. In draf cirkelen wil nog net lukken maar galop.. haha.. nee.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:57


Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:06

Ik bedoel aan een leadrope, zonder iets volgt ze überhaupt niet haha.
Ik ga je topic volgen!

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:43

Ik heb ook een vraagje.
Mijn mini-merrietje is ontzettend stijf rechtsom. Valt erg naar binnen op de volte.
Ik doe, naast mennen, veel langeteugelwerk met haar om juist die stelling en buiging te trainen o.a. Voltes, schouderbinnenwaarts, schouderbuiten en beginnetje wijken.
Schouderbinnenwaarts op rechts gaat bijna niet. Ze stopt dan, of gaat extreem schuin lopen...

Wat kun je daar aan doen? Iemand andere oefeningen?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:20

Kimmie25501 schreef:
Ik bedoel aan een leadrope, zonder iets volgt ze überhaupt niet haha.
Ik ga je topic volgen!


Aan een leadrope zou ik er eerst echt voor zorgen dat ze in stap super snel reageerd en ook tempowisselingen kan. Dus niet alleen snel reageren in snelheid, maar ook stoppen en draaien. Hou haar lekker op het puntje van haar tenen :D Doordat jij snel stopt, draait en wegloopt gaat je energie ook omhoog. In het spel (stoppen, draaien) draaf je dan voor de grap een keer weg. Bouw dat langzaam uit. Eventueel kan je ook je string aan het einde van je rope gebruiken, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van.

Sunshinedaan schreef:
Ik heb ook een vraagje.
Mijn mini-merrietje is ontzettend stijf rechtsom. Valt erg naar binnen op de volte.
Ik doe, naast mennen, veel langeteugelwerk met haar om juist die stelling en buiging te trainen o.a. Voltes, schouderbinnenwaarts, schouderbuiten en beginnetje wijken.
Schouderbinnenwaarts op rechts gaat bijna niet. Ze stopt dan, of gaat extreem schuin lopen...

Wat kun je daar aan doen? Iemand andere oefeningen?


Ik zou ook op rechts niet beginnen met schouderbinnenwaarts. Eerst beginnen met een stapje opzij aan de voorhand, dan een keertje achterhand en vanuit daar gaan combineren. Eerst beginnen met wijken en pas als ze die stappen onder de knie heeft (dus echt scharen zonder moeite) dan pas beginnen aan schouderbinnenwaarts.

Dat geld ook voor links trouwens :D Ze moeten een hoop spieren hebben voor schouderbinnenwaarts, die train je door makkelijkere oefeningen.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 18:41

Kimmie25501 schreef:
Ik ben het eens met wat anderen zeggen! Ander vraagje, murphypower, van wat voor soort instructeurs heb je les gehad? Soms kan het wel eens helpen iemand te laten komen die uit een totaal andere discipline komt dan jij :j


Uhmm eentje die working equitation en grondwerk lessen gaf, 2 die dressuur en grondwerk deden en eentje western en grondwerk.
Laatst bijgewerkt door ninavo op 13-05-23 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:56

Fijn dat het beter ging :) Nu doorzetten :))

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:44

Bedankt voor de tips! Ga ik mee bezig!
Supergoed dat het beter ging!

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 18:44

Isabel_k schreef:
Fijn dat het beter ging :) Nu doorzetten :))


Ja dat gaan we zeker doen! Iedere dag (dat we met zijn tweeën zijn) eventjes oefenen.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:05

Fijn dat het wat beter ging Murphy!

Ik ben aant oefenen met Fleur... langeteugelen en begrenzen met een zweepje werkt goed :)
Maar ze vindt het moeilijk... ze wil liever hard rennen :+

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:40

Haha dat snap ik wel, tips heb ik niet, heb nog nooit langeteugelen gedaan.

Ivy vandaag even losgegooid. Vooral gewerkt aan op lichaamstaal reageren en durven voorwaarts te gaan. Alleen bij de galop springt ze wel aan, maar gaat na een paar passen terug naar draf. Iemand tips om haar ge leren doorgallopperen?
Handig dit topic haha

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 20:44

Kimmie25501 schreef:
Haha dat snap ik wel, tips heb ik niet, heb nog nooit langeteugelen gedaan.

Ivy vandaag even losgegooid. Vooral gewerkt aan op lichaamstaal reageren en durven voorwaarts te gaan. Alleen bij de galop springt ze wel aan, maar gaat na een paar passen terug naar draf. Iemand tips om haar ge leren doorgallopperen?
Handig dit topic haha


Zelf heel enthousiast zijn :') dat werkt bij Cas altijd Heeeeul goed en echt de leiderspositie op je nemen, hoofd omhoog schouders naar achteren

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:48

Kimmie25501 schreef:
Haha dat snap ik wel, tips heb ik niet, heb nog nooit langeteugelen gedaan.

Ivy vandaag even losgegooid. Vooral gewerkt aan op lichaamstaal reageren en durven voorwaarts te gaan. Alleen bij de galop springt ze wel aan, maar gaat na een paar passen terug naar draf. Iemand tips om haar ge leren doorgallopperen?
Handig dit topic haha


Precies dezelfde tips als bij liberty werk :-)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:56

Heb ik al weg geprobeerd, maar alsnog valt ze terug. En ik vind het ook niet de bedoeling dat ik meer beweeg dan paard :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:20

Oh ik bewoog in het begin echt wel meer hoor :D Kan je vanzelf steeds wat minderen!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:08

Misschien kost galopperen wel meer moeite en moet ze gewoon oefenen. Verder is het inderdaad niet de bedoeling dat jij meer loopt. Jij beweegt het paard en bevind je daarom in de leidende positie.

Zonder beeld is het lastig om tips te geven, maar een simpele regel is: "Bij mij is het rust, als je niet bij mij bent mag je bewegen in mijn tempo, mijn gang en hand "

Laat haar dus kleine stukjes galopperen, vraag haar terug voor ze terug valt (lees je paard dus goed) en beloon haar heel erg. Zo leert ze dat ze tempo moet blijven maken.

En belangrijk: pas op dat je haar niet per ongeluk blokkeert, blijf dus écht bij de achterhand en wég van de schouder.

Toevallig heb ik mijn twee paarden ook laatst los gewerkt en ik merk dat het voor Joep nog veel moeilijker is te blijven bewegen dan bij Rimska. Het lijkt simpel, maar hij heeft niet veel ervaring en moet het echt oefenen.

Edit: en ze moeten leren dat ze een spel met een mens mogen spelen. Paarden leren vaak dat een mens niet is op mee te spelen en als je losqerkt met je paard daag je ze uit tot spel. Vaak duurt het echt even voordat ze die regels kennen en ze daarna aan het spel toe durven te geven. Mijn fjord vind het nu fantastisch en gaat helemaal los, maar eerst vond ze dat heel moeilijk. Hetzelfde voor Joep. Ik werk los, maar hij leert nu wat hij mag qua spelen en wat de grens ligt. Kan best dat jouw paard daar ook achter aan het komen is. En dat is een proces.