Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:44

Ik begin een les altijd met wat (ikweetniethoejehetmoetnoemen) oefeningen. Het komt erop neer dat de pony op jou commando je volgt, achteruitgaat, stilstaat, Ect. Ect.
Iemand die dit ook doet, of weet hoe dit heet? :') :)

Horses are like dreams, but better.


ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 16:36

Gewoon de basisoefeningen dus :')

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:37

murphypower schreef:
Gewoon de basisoefeningen dus :')


Dankje :')

Horses are like dreams, but better.


Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 00:28

Vraag: Ik ben sinds kort begonnen met de 7 games ( onder begeleiding )
Maar als ik met mijn paard bezig ben bijvoorbeeld bij het achterwaarts brengen (game 2 ) dat hij dan stil moet staan dan gaat hij gapen.

Game 1 gaat prima, zoekt mij op een gegeven moment op ( omgeving triggert hem dan niet ) gaat dan wat smakken en zakt met hoofd.
Game 2 achterwaarts dmv lichte druk en opvoeren als hij niet antwoord en in zijn zone stil staan.
Game 3 volgen ( leidende hand wijst naar voren, bij stilstaan druk geven met carrotstick op achterhand tot hij weer voorwaard gaat en druk weghalen ) gaat linksom makkelijker dan rechtsom

Op een gegeven moment gaat hij bij Game 2 steeds gapen. Wat houdt dat in?

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 06:47

Gapen is een goed ding, heel goed zelfs! Dit betekent dat hij wil ontspannen doormiddel van gapen. Als een paard gaapt laat hij namelijk de spanning in zijn hoofd/lichaam los!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 06:48

Volg :-)

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 07:25

A3a1 schreef:
Volg :-)


Leuk!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:01

Gapen is voor veel paarden ook een vorm van verwerking, alles wat ze net hebben meegemaakt ff op een rijtje zetten. De 7 games kunnen soms namelijk nog wel veel mentale inspanning vragen, het beste om te doen is hem dan even 5 minuutjes (ongeveer) niks laten doen zodat hij alles goed kan verwerken.

Linda_76
Berichten: 29
Geregistreerd: 07-11-11
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:10

Gapen is inderdaad een goed teken! Een vorm van release en ontspanning!

http://www.paardenmassagebommelerwaard.nl www.bitfitconsult.nl
Gecertificeerd ICPBC bitfitconsultant, FNRS jury t/m F12 + CBR, KNHS jury B/L, Orun instructeur, paardensportmasseur, manueel lymfe drainage therapeut.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:49

Ik meld me hier ook! Met mijn twee paarden doe ik ook veel grondwerk en vrijheidsdressuur.
Met Ivy ben ik pas net begonnen, eerst ben ik begonnen met wat basisgrondwerk (volgen, stilstaan, hoofd laag, inbuigen, achterwaarts en wijken van de voor en achterhand), ook heb ik gewerkt aan het los volgen, dat doet ze soms, maar nog zeker niet altijd. Loswerken heb ik ook met haar geprobeerd, in het begin werd ze dan helemaal gek en ging ze zo hard rennen dat het niet leuk meer was. Daarbij is ze ook meerdere keren flink gevallen. Gelukkig gaat dat nu al vooruit. Verder ben ik ook begonnen met wat vrijheidsdressuur. Ze kent nu voedsel weigeren, targetten en voetjes optillen. Ik ben nu bezig met het liggen, stilstaan en parkeren. Ook ben ik gisteren begonnen met haar te leren om in te parkeren bij het krukje. Ik bleek haar iets te goed geleerd te hebben om te wijken voor druk, want als ik mijn zweep bij haar achterhand houd, gaat ze meteen wijken :') Eerst dus gefocust op stil blijven staan als ik mijn zweep op de achterhand leg. De volgende keer wil ik de gewichtsverplaatsing naar de zweep toe gaan belonen.


Met Shan heb ik ook heel veel grondwerk gedaan. Hij beheerst het basisgrondwerk aan de hand bijna helemaal, loswerken in een roundpen op lichaamstaal gaat ook makkelijk nu bij hem. Verder kent hij deze vrijheidsdressuur oefeningen: voedsel weigeren, stilstaan, parkeren, achterwaarts van me af, wijken van me af, toucheren, komen, voetjes optillen, mooi staan, flemen en kusje geven. Ik ben nog bezig om hem de jambette aan te leren.
Ook wil ik hem graag weer oppakken onder het zadel. Daar ga ik rustig met clickertraining weer mee aan de slag.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 08:52

Leuk, zo te horen ben je al aardig op weg!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:03

Haha ja zeker, ik vind het ooi heel leuk on te doen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:15

Wat is parkeren eigenlijk?
Ik zie dit vaker langskomen, maar weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen :)

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:19

Sunshinedaan schreef:
Wat is parkeren eigenlijk?
Ik zie dit vaker langskomen, maar weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen :)



Dat je zelf op het krukje gaat staan en dat je paard naar je toe komt en precies zo gaat staan dat je op kan stappen.

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:02

Cera_D schreef:
Sunshinedaan schreef:
Wat is parkeren eigenlijk?
Ik zie dit vaker langskomen, maar weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen :)



Dat je zelf op het krukje gaat staan en dat je paard naar je toe komt en precies zo gaat staan dat je op kan stappen.


Aha zo!
Duidelijk! Dank je :)

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:06

Snuitable heeft een duidelijke video over parkeren!

IG: @arabierjoep

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:17

Nee dat is inparkeren haha. Parkeren houdt in dat je paard blijft staan waar jij hem hebt weggezet en pas weer in beweging komt als jij dat zegt

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:37

Kimmie25501 schreef:
Nee dat is inparkeren haha. Parkeren houdt in dat je paard blijft staan waar jij hem hebt weggezet en pas weer in beweging komt als jij dat zegt


Oh laat maar, ik dacht dat je dat bedoelde :D

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:01

Hoe heb je dat parkeren nou écht goed aangeleerd? Bij ons blijft het altijd een beetje slordig, en als het te lang duurt gaat m'n paardje toch z'n eigen ding doen

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:08

Door het rustig uit te bouwen.
Eerst heb ik gewerkt aan halthouden en stilstaan als ik ernaast sta. Daarna beginnen met één pas naar achteren zetten en daarna afstand steeds groter maken. En het belangrijkste, heel consequent zijn en in kleine stapjes werken! Gaat iets niet goed? Dan weer een stapje terugdoen

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

xanette2018

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-08-18

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:31

ook ik ben van plan grondwerk te gaan doen

maar ik weet dus niet hoe ik moet beginnen
of wat ik wel of niet kan toepassen
mede omdat mijn shetlander moeilijk is met pakken en als ze weet dat ze los is ze gwoon wegrent

en dit uit weer tot frustratie bij mij

...help

xanette de schutse
every dag im gonna mis you more and more and more... farewell lakshmi <3
truckstar fest 2019 <3


patsergedrag

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:41

Ik meld me ook! Ik heb sinds 19 mei een nieuw paard, een 3-jarige die amper iets kende, maar wel erg mensgericht is. Ik heb ondertussen 2 lessen Parelli gehad en we werken rustig aan de basis! :) Vooral wijken voor druk doen we op dit moment. Aliaa neemt het grondwerk goed op, de ene keer is ze gemotiveerder dan de andere keren. :') Achteruit gaat echt pasje per pasje, terwijl ik weet dat ze beter kan, mocht iemand hier tips voor hebben, altijd welkom!

xanette2018, ik zou eens kijken of je geen lesgever hebt die kan komen om te beginnen met grondwerk! Zeker als je zelf nieuw bent, is het handig dat ze je aanleren hoe je correct kan belonen en dergelijke, want dat is enorm belangrijk in het begin. Ik ben zelf begonnen met overal aanraking toestaan, maar dit was geen probleem bij mijn paard. Daarna wijken voor druk (achteruit, voorhand, achterhand). In het begin werk je ook niet los met je paard. :)

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:57

Xanette2018, ik ga met Retjethorse mee dat les erg belangrijk is.
Als je zelf ook al iets wil gaan doen, kan je beginnen met de absolute basis. Dit houdt in dat je paard netjes met je meeloopt, halthoudt als jij dit zegt en een pasje achterwaarts zet.
Hoe gaat meelopen normaal?
Stap gewoon met je paard aan de hand. Zorg dat ze netjes naast jou loopt en dat ze je niet voorbij loopt. Doet ze dat, heb je een paar opties. Of je maakt met je lichaam duidelijk (zwaaien met armen en/of zwaaien met je leadrope) dat ze dit niet mag doen. Of je zet haar stil om haar duidelijk te maken dat ze je niet voorbij mag. Of je draait 180 graden om, dan creëer je vanzelf weer afstand.
Als dit lukt kun je gaan oefenen met halthouden. Dit doe je op dezelfde manier als het voorbij lopen. Ga eerst gewoon zelf stilstaan en vraag licht aan het halster, negeert ze je en loopt ze je gewoon voorbij? Doe dan hetzelfde als bij het voorbij lopen.
Dan het achterwaarts. Ga naast je paard staan (wel ervoor, maar niet er recht voor), vraag wat aan het halster en tegelijkertijd geef je druk op de borst. Als je paard één pasje achterwaarts zet, beloon je heel goed en zo kun je dit steeds verder uitbouwen.
Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:13

Ik kom ook mee volgen :) Nu er nog maar 5 blz te lezen zijn en het nog bij te houden valt :D
Al meteen wat geleerd, ik dacht namelijk dat gapen een teken van spanning was en stopte als mijn jonkie begon te gapen, maar hij gaapt ook écht heel vaak.
Wij hebben tijdens het wachten op de dierenarts laatst onze eerste 'oefening' gedaan en binnen 10 minuten kon hij mijn hand aantikken met zijn neus, heel blij!

Is er een soort 'volgorde' om aan te houden? Ik snap dat je niet gelijk moet beginnen met steigeren etc.. maar soms doet hij dingen en weet ik niet of ik dit nou al kan belonen of dat het geen zin heeft omdat hij de vorige 10 stappen nog niet kent. Hij ging laatst bijvoorbeeld ineens knielen toen ik zijn voorhoef wilde uitkrabben.
Nou hij is pas 2, dat heb ik echt nog nooit eerder geoefend dus geen idee waar het vandaan kwam :')

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:57

Ik zou me graag ook melden!

Hebben jullie tips voor leuke oefeningen voor een 25 jarige angloarabier? Hij heeft helaas wel arthrose dus cirkelen zit er niet in vanwege de krappe bewegingen. Steigeren e.d. zie ik om die reden ook niet zitten.

Kusje geven kan hij al, en voor de rest zit controle vanaf de grond ook wel goed.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers