Pony doet geen rechtergalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Pony doet geen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 11:34

Hoi allemaal,
Ik heb een probleempje tijdens het longeren van mn verzorgpony. Hij vertont namelijk op enkele keren na nooit de rechtergalop. Het maakt vrijwel niet uit of hij bijgezet loopt of los en of hij met stelling aanspringt of niet. Een heel enkele keer wisselt hij na 2 passen naar rechts of alleen met zn voorbenen naar rechts maar vaak gaat ie dan ook weer terug naar links.

Het is een shetlander en hij loopt niet onder het zadel. Verder longeer ik zowel bijgezet als los aan een halster of hoofdstel. Ik wil de overstap gaan maken naar dubbele lijnen maar aangezien ik daar zelf ook nog veel handiger mee moet worden wil ik liever hebben dat de basis er eerst goed in zit bij hem.
Hoe kan ik hem nou zo ver krijgen dat hij toch in de rechtergalop komt en dat trainen?

Alvast bedankt!

Faith can move mountains


Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Pony doet geen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:41

Net zoals mensen zijn paarden ook links of rechtshandig. Dat betekent dat ze linksom (veel) makkelijker vinden dan rechtsom en omgekeerd. Als wij mochten kiezen, zouden wij ook met onze dominante hand schrijven ;)

Het zou ook kunnen zijn dat de shet in zijn rug vastzit en daarom niet makkelijk rechtsom kan buigen.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Pony doet geen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:52

Oefeningen doen met grondwerken, en dan vragen in te buigen aan zijn moeilijke kant. Kun je doen met vrijheidstraining en beloning. Afdwingen is niet goed, bijzetten dus ook niet. Neem anders een lesje werken met dubbelen lijnen, is erg leuk en vraagt meer samenwerking. Daar heb je veel meer aan dan blijven proberen hem op z'n moeilijke kant in galop te krijgen. ;)

troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:27

Gezondr paarden gaan van nature in de goede galop omdat dat fijner is, kijk maar naar galopperende veulens. Paarden die dat niet doen zijn lichamelijk niet in orde, vaak door scheefheid. Je moet de pony dus gaan rechtrichten! Je weet dat je daar goed mee bezig bent als hij zijn moeilijke galop gaat aanbieden.

Rechtrichten is nog knap lastig, les nemen dus!


liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Pony doet geen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 17:17

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik zeker wat mee :)

Faith can move mountains

horseXphoto
Berichten: 10
Geregistreerd: 31-07-18

Re: Pony doet geen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:18

dit komt mij heel bekend voor wat ik altijd doe is in mij les om de week/elke week is oefenen samen met mij instructeur veder rij ik zelf dan niet heel vaak en ga ik grondwerk rechtrichten en jongeren doen dat doet soms echt wonderen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker