De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:42

Peetstap schreef:
meiske1577 schreef:
Ik zou het fijn vinden als er eens iemand "in real life" zeg maar meekijkt, je ziet het soms namelijk moeilijk aan hem omdat hij echt een enorme binnenvetter is. Zeker tijdens het rijden lijkt het dan heel netjes te gaan, terwijl ik voel dat hij gespannen is.

Nog een mooi voorbeeld trouwens, hij heeft een jollybal in de paddock hangen. Toen die er net hing, durfde hij de paddock niet in. Na tien minuten bekijken vanuit een hoekje, ging hij erheen en heeft er flink mee staan spelen. Hij staat er dagelijks mee te spelen. Probleem opgelost zou je denken, maar hij durfde na drie weken nog de paddock niet goed in. Hij gaat dan wel, maar je voelt de twijfel, het schuine lopen, de adem inhouden, zou ik er op zo'n moment op zitten draait hij om en wil hij weg.
Nu nog loopt hij er een beetje met een boogje omheen als je hem de paddock in loopt....


Welke regio zit je met je paardje ?

Videosessie aanvraag bij Tucker zelf is inderdaad eerste ding wat je kan doen, film dan van zo dichtbij mogelijk met scherp beeld en focus op hoofd zone, daar moet hij wat mee kunnen. :P


PS: zou best kunnen dat je bij een echte binnen vetter maar ook high sensative dier, de eerste signalen compleet mist en pas reargeert als ie fase(s) verder is.
Tucker is daar niet altijd even duidelijk in, en heeft in zijn trainingen meestal paarden om hem heen die dingen duidelijk laten zien.
Das opzich logisch voor zijn video cursus natuurlijk.


Krijg tussen de regels door het idee dat paard nog niet is aangeleerd / snapt hoe ie zelf de ontspanning kan opzoeken, dan lijkt het wel of ie alles over zich heen laat komen maar van binnen is het niet ok.
Heb jij die indruk ook ?
Je zou es meer kunnen letten op oog gebied, vaak laten paarden daar als eerste hun reactie zien, en daar op zelf kunnen reargeren.


Ik zit in de regio Rotterdam.

En je hebt helemaal gelijk. Hij heeft moeite om de spanning los te laten. Ik merk het wel heel goed als hij spanning opbouwt, maar het is na oefenen niet makkelijker voor hem om de spanning los te laten.
Andere mensen denken snel dat hij heel kalm is, maar dat is hij op dat moment dan niet. Onder het zadel bijvoorbeeld op zo'n moment scherp naar voren rijden zorgt juist voor escalatie, terwijl dat wel gezegd wordt; " hij heeft geen respect voor je been, je moet hem er strenger doorheen rijden".
Ik kan wel met heel veel druk erop rond gaan rijden, maar daar kom ik niet verder mee. Lijkt leuk dat hij dan zijn oefeningetjes loopt, maar er zit veel meer kwaliteit in hem dan dat. Ik weet zeker als ik dit stukje opgelost krijg dat het zo veel beter wordt.

Op de grond merk ik dat ik hem makkelijker daarin kan begeleiden, maar als ik erop zit vind hij die rust veel moeilijker. Hij zoekt nog teveel steun bij mij, hoewel ik hem wel heel goed op "zijn plek" hou, maar hij let toch op mijn lichaamshouding. Omdat ik niet aanspan maar gewoon op rust blijf staan, neemt hij dat over. Die rust kan ik hem onder het zadel nog niet helemaal meegeven.

Aan de hand kan ik hem bijvoorbeeld wel laten kijken en ruiken aan enge dingen, en dan is het ook op dat moment goed. En volgende dag echter kan hij hetzelfde object weer eng vinden.
Onder het zadel schiet hij eigenlijk vrij snel in de vluchtmodus. Meestal laat ik paarden even kijken, ruiken, ontspannen op de enge plek. Dan is het vaak al snel goed en op een gegeven moment kiezen ze zelf er al voor om bij iets wat spannend is even te kijken en te ruiken en dan gelijk te ontspannen. Bij hem lukt dat veel moeilijker, omdat hij gewoon nog niet zover komt dat hij rustig kijkt en dan kan besluiten dat het helemaal niet eng is. Dus het punt ontspannen op de enge plek, aanspannen op een ander punt, lukt niet echt.

Bijvoorbeeld uitstappen buiten op de laan. Ik stap hem daar dagelijks aan de hand, gaat prima, stapt met ontspannen hals, rustig oog, volgt hij me goed, kijkt overal even rond, ik kan even met iemand staan kletsen en staat hij er rustig bij. Eet rustig wat gras in de berm.
Wil ik hem onder het zadel uitstappen, is het paniek om die laan op te stappen. Hij maakt die vertaalslag dus nog niet.

Ik merk wel als hij spanning opbouwt en ik hem onder het zadel de buigingsoefening laat doen, met name als zijnde keertwending om de voorhand, dat hij daarin wel ontspant. Maar het stukje een nieuw of spannend object of punt in de bak, daarop niet vluchten maar nadenken, dat lukt moeilijk.


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:56

Daar loop ik ook tegenaan meiske.
Ook zo'n cool ogende kikker die van binnen en beetje dood gaat. En iedereen om je heen roept dat hij niet luistert.

Ik dacht eerst oprecht dat hij redelijk stoer was. Omdat hij elk eng object wat ik in zijn buurt breng achtervolgt en opvreet (letterlijk) maar als ik heeeeel goed kijk zie ik dat hij niet ontspant als ik het object om hem heen beweeg. Dat had ik in eerste instantie gemist.

In zijn comfort zone kan hij heel veel. Maar treed daar net buiten in ik zit op een afwezige 'trapzak'. Aan mij de taal om dat eerder te gaan herkennen. En hem dus inderdaad dapperder te maken.
'
Citaat:
Op de grond merk ik dat ik hem makkelijker daarin kan begeleiden, maar als ik erop zit vind hij die rust veel moeilijker. Hij zoekt nog teveel steun bij mij, hoewel ik hem wel heel goed op "zijn plek" hou, maar hij let toch op mijn lichaamshouding. Omdat ik niet aanspan maar gewoon op rust blijf staan, neemt hij dat over. Die rust kan ik hem onder het zadel nog niet helemaal meegeven.

Dat is het hem nou ook net. Hij moet dat zélf leren. Hij moet jou niet imiteren. Je moet hem alleen de weg erheen tonen. Dan moet hij zelf de weg naar ontspanning weer gaan vinden. Het moet niet afhankelijk van jou blijven.
En ik vind dat ook heeeeel moelijk)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:51

Dat is het inderdaad precies, hij moet het zelf leren. Maar dat is dus het punt wat tot nu toe nog niet echt lukt en dat vind ik eigenlijk sneu voor hem :(:) want het leven is zoveel leuker zonder al die stress....

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:41

Hallo allemaal,

Ik ben gisteren gestart met de beginselen TRT. Dat wil zeggen het lopen aan de hand en afstand bewaren ten op zichten van mij. Sneller lopen, weer langzamer en het halthouden.
De eerste 5 minuten dacht ik dit leren we nooit, ik werd er onzeker van en m'n paard ging alle kanten op als ik de ruimte tussen ons wilde vergroten. Maar ineens viel het kwartje bij beide. Mijn paard deed het heel goed, had respect voor de ruimte die ik tussen ons vroeg en ik kreeg hierdoor een stuk meer zelfvertrouwen door dat ik zag dat deze manier werkte. Ik merkte dat haar energie level ineens niet meer zo hoog was en dat ze meer ging ontspannen. Zoals Tristan het noemt van verticaal naar horizontaal.

Volgende week hebben we onze eerste grondwerk les, dus ik hoop dan wat meer handvatten mee te krijgen waar ik goed op moet letten bij mijn paard en welke signalen ik bewust en onbewust geef.

Mijn doel is te werken naar een paard wat meer zelf vertrouwen heeft en niet meer zo aan een ander paard hangt. Alleen in de paddock staan is al een hele opgave omdat ze zich dan alleen voelt. Ze gaat dan als een racket door de baan tot ik haar er uit haal. Gisteren dus in de paddock gezet om haar stal te mesten en daarna met TRT aan de slag gegaan en haar er pas uitgehaald toen ze relaxt was. Dus ik denk een stap in de goede richting.

Van de week kijken of we een stukje meer kunnen proberen. Vind het tot nu toe erg leuk, omdat ik direct een ander paard zag.

Kensi B3 (v.All At Once x v.Jester) L1+13

Odenxia (v.Goodwill x v.Balder) Voor altijd in mijn hart 12/04/1996 - 19/12/2016

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:46

Let op, odenxia. Bij grondwerkles, zien ze niet graag dat het paard achter je loopt. Zie zien graag een paard dat op zichzelf, voorwaarts, naast of zelfs een pasje voor je uit loopt. Dat heb je namelijk nodig bij handwerk etc. Bij mij ging dit dus tegen elkaar werken, heb het achter mij lopen even gelaten voor wat het is, want dat kan ze wel, en nu juist meer naast mij laten lopen. In mijn ogen is het belangrijk dat je kunt schakelen in de posities. Mijn merrie wordt namelijk met de dag zelfverzekerder, nu ze zelf de wijde wereld in mag kijken, in plaats van dat ik dat voor haar doe :) Hopelijk heb je er wat aan!

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:10

Ik ben met mijn pony ook erg bezig met vlotter meelopen ipv achter me aansloffen.
Maakte m vandaag wat bozig merkte ik, want met terug in de weide zetten moest hij een gilletje wn een bok doen ( en vervolgens naar t verse gras rennen wat net open was gezet voor de kudde. Dua t is m vergeven.)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:11

Ik vind dat afstand houden ook lastig in te passen. Vooral omdat je bij veel dagelijkse dingen je paard wat dichterbij hebt. Maar hetzelfde idee van op jou letten en verantwoordelijk zijn voor hun positie tov jou kun je ook dichterbij je ook gewoon bewerkstelligen.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:39

Denk ook dat het de intentie en de energie van t paard is.
Mijne vindt t snel makkelijk en veilig wen halve meter achter me aan te sloffen.
Dan werken ze nog niet echt met je samen.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:48

SBravour schreef:
Let op, odenxia. Bij grondwerkles, zien ze niet graag dat het paard achter je loopt. Zie zien graag een paard dat op zichzelf, voorwaarts, naast of zelfs een pasje voor je uit loopt. Dat heb je namelijk nodig bij handwerk etc. Bij mij ging dit dus tegen elkaar werken, heb het achter mij lopen even gelaten voor wat het is, want dat kan ze wel, en nu juist meer naast mij laten lopen. In mijn ogen is het belangrijk dat je kunt schakelen in de posities. Mijn merrie wordt namelijk met de dag zelfverzekerder, nu ze zelf de wijde wereld in mag kijken, in plaats van dat ik dat voor haar doe :) Hopelijk heb je er wat aan!


Tnx voor je tip. Zal er zeker aan denken voor de volgende keer. Ben ook wel erg benieuwd hoe ik de eerste grondles van mn leven ga vinden haha.

Kensi B3 (v.All At Once x v.Jester) L1+13

Odenxia (v.Goodwill x v.Balder) Voor altijd in mijn hart 12/04/1996 - 19/12/2016

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:02

Succes Es!!! Ben benieuwd..
Ik wil ook weer graag oppakken, alleen me paard helaas nog steeds niet thuis..

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:10

Tnx Nadia, merkte echt verschil bij Kens. Hoe reageerde jouw paard erop? Hopelijk is ze nu snel drachtig gescand en kan je weer aan de slag met dr :-)

Kensi B3 (v.All At Once x v.Jester) L1+13

Odenxia (v.Goodwill x v.Balder) Voor altijd in mijn hart 12/04/1996 - 19/12/2016

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:54

volg

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:14

Nou ben bang dat het een lastig verhaal wordt pfff.
Maarja nog effe volhouden en duimen dat nog lukt.

Ik vond wel fijn hoor hoe die van mij erop reageerde.
Alleen ze is nogal bang voor zweep/stokje, dus daar liep ik beetje vast.
Dus moet eigenlijk even stapje terug weer als ik ga beginnen.

Ik vind wel moeilijk om te laten ontspannen met hals omlaag.
Zie dan op filmpjes dat paarden hals laten 'vallen'.
Die van mij blijft vaak met hals erop staan.

odenxia schreef:
Tnx Nadia, merkte echt verschil bij Kens. Hoe reageerde jouw paard erop? Hopelijk is ze nu snel drachtig gescand en kan je weer aan de slag met dr :-)

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:50

Zie je niet in dr ogen of ze ontspant? of in dr lijf misschien zonder dat ze direct haar hals laat vallen?

Kensi B3 (v.All At Once x v.Jester) L1+13

Odenxia (v.Goodwill x v.Balder) Voor altijd in mijn hart 12/04/1996 - 19/12/2016

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:27

Ze gaat wel kauwen, dus daar kan ik aan zien.
Maar hals vallen doet ze eigenlijk nooit, en dat zou ik wel graag willen.


SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:56

Ik heb me destijds aangemeld voor de cursus omdat ik wat problemen had met een paar paarden, helaas bleek dat allemaal lichamelijk en in zo'n mate dat ze er ondertussen niet meer zijn. ;(
Maar ik heb nog meer paarden, waaronder 1 niet zo makkelijke jaarling!
Ik mis alleen de motivatie nog een beetje door alle teleurstellingen om er vol voor te gaan.
Dus als iemand daar een tip voor heeft graag!
Misschien moet ik wat actiever meeposten..

Hagelkruis, is het een idee om je paard los van de rest op commando te leren de hals te laten zakken?
Even helpen met een brokje en dat daarna te koppelen aan je training?
Ik weet dat Tristan zegt dat het geen trucjes moeten worden, maar soms kan je wel even helpen. ;)

Sometimes you win en sometimes you learn.

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:30

Thanks voor de tip 'SparklingApp', ik heb er inderdaad ook al eens aan zitten denken om haar op commando hals te laten zakken.
Maar moet even goed kijken hoe ik dit moet aanleren haha.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:34

Hmm ik weet niet of dat nou handig is. Die hals laten zakken zou juist je meest duidelijke que moeten zijn voor totale ontspanning. Als je dat los koppelt van die ontspanning wordt het alleen maar lastiger om te merken wanneer je paard echt in die fase is.
De hals zakken is geen doel op zich maar een resultaat van een soepel lijf en een ontspannen geest.

Tenzij je paard echt niet weet hóé de hals te laten zakken maar dat is best raar voor een graasdier.

Ik denk eerder dat je nog kleine stapjes moet nemen met nog sneller de druk er weer af halen.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:45

Maar het werkt ook de andere kant op, hoofd hoog maakt stresshormoon aan en hoofd laag gelukshormoon, dus als een paard zijn hoofd laat zakken doordat hij dat geleerd heeft komt hij ook makkelijker in een ontspannen mindset, lijkt mij..
Ik heb eens gewerkt met een paard die dat op commando geleerd had en het leek mij ook niet handig, maar tijdens de "sessie" bleek het toch goed bruikbaar om een ingang te vinden.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:48

ik heb juist door dat 'op commando' laten zakken veel bereikt (Pol, met Ukkie). Ze moeten gewoon fysiek ontspannen met hoofd laag, dus ze creeren ook hun eigen beloning. Mooiste was de keer dat ze in de wei van iets schrok, hoofd omlaag deed, en ontspande.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:36

Ik denk ook dat het wellicht zo kan werken om
Ze even de “ klik” te laten maken.
Zodat ze dat punt dan makkelijker daarna zelf vinden..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:06

Ik heb bij mijn merrie ook geleerd op commando de hoofd/hals te laten zakken. Idd hoofd omhoog is stresshormoon aanmaken en hoofd laag is ontspanning. Hiermee makkelijker een ingang te vinden voor echte ontspanning

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:16

En tips om hoe dat aan te leren?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:00

Brokje onder haar neus, hals daarmee een stukje naar beneden lokken en dan het commando, bijvoorbeeld "laag" zeggen, braaf zeggen en brokje er in..
Als ze door heeft dat laag betekent dat ze haar hoofd moet laten zakken kan je beginnen met het commando eerst noemen en dan belonen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:02

Daar ga ik ook eens mee beginnen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers