Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 02:25

Als je ervoor openstaat kan ik je online helpen, stuur maar een pb-tje (een discovery call duurt ongeveer een uur en is gratis. In een discovery call krijg je ook advies en tips om je zo goed mogelijk weer op weg te helpen.

Als je met clicker training begint en het goed aanpakt (zodat het duidelijk is voor je paard) dan is het naar je toekomen in het weiland een van de gewenste 'bij effecten' van je training.
Paarden vinden het fantastisch om een keuze te krijgen in hun eigen training en uitgedaagd te worden (mee) te denken. Al na een korte tijd denken ze als ze jou zien aankomen: "Jippie, training! Joehoe, ik kom er aan!" *\o/*

Aan de hand meelopen of draven is met targeting gemakkelijk aan te leren, mits je bereidt bent bij het begin te beginnen en niet bij het eind (de draf). Maar-en dat kunnen andere trainers hier ook bevestigen- als je het stap-voor-stap aanpakt dan ben je voor je het weet bij je einddoel.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:41

Helemaal mee eens! Naar je toekomen gaat vanzelf op een gegeven moment. En soms lijkt het een omweg maar uiteindelijk bereik je je einddoel denk ik sneller. Voorbeeld, m'n paard kromp in elkaar bij vliegenspray. Na één korte sessie van vijf minuten in vrijheid waarbij ik het in kleine stapjes opdeelde, dus begonnen met sprayen op paar meter afstand, vind hij het op z'n lijf nu al niet meer eng en blijft hij stilstaan. Alleen z'n hoofd heeft nog wat aandacht nodig.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 00:45

HippoLogic schreef:
Als je ervoor openstaat kan ik je online helpen, stuur maar een pb-tje (een discovery call duurt ongeveer een uur en is gratis. In een discovery call krijg je ook advies en tips om je zo goed mogelijk weer op weg te helpen.

Als je met clicker training begint en het goed aanpakt (zodat het duidelijk is voor je paard) dan is het naar je toekomen in het weiland een van de gewenste 'bij effecten' van je training.
Paarden vinden het fantastisch om een keuze te krijgen in hun eigen training en uitgedaagd te worden (mee) te denken. Al na een korte tijd denken ze als ze jou zien aankomen: "Jippie, training! Joehoe, ik kom er aan!" *\o/*

Aan de hand meelopen of draven is met targeting gemakkelijk aan te leren, mits je bereidt bent bij het begin te beginnen en niet bij het eind (de draf). Maar-en dat kunnen andere trainers hier ook bevestigen- als je het stap-voor-stap aanpakt dan ben je voor je het weet bij je einddoel.

Ik.heb je een pb gedaan.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-18 01:12

Visitor schreef:
Helemaal mee eens! Naar je toekomen gaat vanzelf op een gegeven moment. En soms lijkt het een omweg maar uiteindelijk bereik je je einddoel denk ik sneller. Voorbeeld, m'n paard kromp in elkaar bij vliegenspray. Na één korte sessie van vijf minuten in vrijheid waarbij ik het in kleine stapjes opdeelde, dus begonnen met sprayen op paar meter afstand, vind hij het op z'n lijf nu al niet meer eng en blijft hij stilstaan. Alleen z'n hoofd heeft nog wat aandacht nodig.


De "bijeffecten" zijn eigenlijk altijd meer vertrouwen (wederzijds!), beter begrip en ... meer LOL *\o/*

Natuurlijk kun je ook fouten maken, daar weten professionele trainers alles van (daarom helpen ze anderen die valkuilen te omzeilen). Ik heb geloof ik alle fouten die er zijn gemaakt, maar gelukkig heb ik al mijn vingers nog en ben ik nooit in echt gevaar geweest.
Spoiler:
Maar misschien dat anderen daar anders over denken.... LOL


Verkeerd toegepaste positive bekrachtiging kan ongewenst gedrag aanleren en/of zelfs versterken als bijvoorbeeld je timing verkeerd is, je je doel niet helder voor ogen hebt, je het doelgedrag in te grote brokken ("lumping") wil training in plaats van in baby stapjes op te delen ("splitting") en niet weet hoe je de tekenen daarvan kan herkennen (meestal frustratie bij een van beide partijen of bij beide).

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 02:06

Maak jij wel eens een 'Shaping Plan' voo rje aan de slag gaat met je paard?

Dit is een van de sleutels tot succes geen enkele traditionele trainer of instructeur je over verteld. Het is ook het grootste struikelblok van de meeste mensen die paarden trainen. Niet alleen bij de amateurs maar ook bij de professionals bleek uit mijn onderzoek.

In deze blog vind je het doel van een Shaping Plan, waar een Shaping Plan aan moet voldoen en de 5 voordelen van zo'n plan. Ook wat er gebeurt wanneer je dit overslaat in je training.

5 Benefits of Using a Shaping Plan in Horse Training

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:38

Ik val hier weer even binnen en geef het topic meteen een schopje ;)
Ben nu al een tijd bezig met clickertraining/connection training en om een lang verhaal kort te maken: ik zit met een probleem.

Ik dacht dat het best ok ging, hij deed voor zijn doen best leuk mee en we waren zelfs bezig met draven en hier en daar een pasje galop, werkende met de around-a-roundpen (een cirkel in een piste/cirkel, jij aan de binnenkant, paard aan de buitenkant). Daarna zijn we vooral buiten gaan wandelen en hebben verder weinig echte clickertraining gedaan (al gebruik ik het buiten ook natuurlijk). Nu met het warme weer zag ik het wandelen niet zo zitten en dacht ik wat leuke, kleine dingen te doen. Wat horse agility-achtige dingen zeg maar.

Daarmee kwam ik tot de conclusie dat [***] spanning opbouwt en gefrustreerd raakt, waardoor hij niet meer oplet en zo in zijn hoofd bezig is dat hij duwt en bijt en dat soort mindere dingen. Zelfs bij gewoon een beloning aannemen bijt hij in je hand, omdat hij dat wel wil maar tegelijk ook niet en dan met snel zijn..

Ik ben er even een paar dagen mee bezig geweest en hij kan pas echt (mentaal) ontspannen als ik een paar meter uit zijn buurt ben. Een heel leuke ontdekking moet ik zeggen -O- En nu zit ik ermee.. blijkbaar heeft alles er veel harder ingehakt dan ooit gedacht en ooit gezien. Maar wat nu? Ben er momenteel nog niet uit of het al meteen begint als ik aan de paddock kom of wanneer hij het tasje ziet waar ik de snoepjes in heb. Volgens mij het laatste maar moet ik nog eens goed op letten.

Het moeilijke eraan vind ik dat hij wel blij is om mij te zien en wel graag dingen wil doen, ook als hij spanning heeft zoekt hij zelf contact maar raakt dan niet van de spanning af totdat ik een paar stappen achteruit zet. Ik vind het moeilijk om te weten wat ik kan en moet doen. Heb wel een stuk sessie op film staan maar dat is 20 minuten dus moet even zien of dat interessant genoeg is of dat ik wat moet knippen :+

Ik vind het heel moeilijk om mee om te gaan... van gewoon rijden en noem het maar naar nu niks meer en zelfs dat is niet ok ... Denk trouwens dat de around-a-roundpen best goed ging omdat ik dan niet naar hem toe kan..dat er letterlijk een touw tussen ons zit en hij ruimte kan nemen (wat hij ook deed, de ene sessie meer dan de andere). Hoewel ik momenteel niet weet hoe hij daarop zou reageren..

Iemand enig idee wat ik hiermee moet? En waarom alles alleen maar erger lijkt te worden ipv beter en leuker?

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:27

Wat vervelend dat je daar tegenaan loopt [***]!
Ja jezelf filmen is zeker een slim idee, je mag mij altijd iets privé sturen.
Welke lichaamstaal zie je bij hem op zulke momenten?
Je zegt dat alles er veel harder heeft ingehakt dan je dacht, op wat voor gebeurtenissen doel je dan?
Heb je beleefdheid met hem getraind? Wat voor beloningen gebruik je tijdens je training?

Bij het trainen van een hengst die vrij alert was en de neiging had het voer te snel uit mijn hand te happen, ben ik toen twee trainingssessies overgestapt naar het voer in een emmer doen in plaats van uit mijn hand laten eten. Daarnaast ben ik gestopt met stukjes wortel geven, maar ben kleine handjes biks gaan geven zodat hij steeds makkelijk iets te pakken had. Dat heeft toen onze problemen vrij snel opgelost.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:04

Zal eens kijken naar het filmpje, heb het zelf nog niet bekeken :o
Wat ik zie is een gespannen houding, maar het is eigenlijk heel miniem. De halshouding iets hoger, strak oog, en zijn 5e been wat verschijnt. Doe ik dan niks dan wordt het allemaal erger en als je dan in de buurt staat dan bijt hij, of duwt hij. Maar het is gewoon in het algemeen een heel gespannen sfeertje.

Even kijken of ik het verleden op een korte manier kan vertellen, haha. Alles is uiteraard ook maar mijn idee & gevoel, misschien ben ik wel helemaal verkeerd en maak ik het probleem juist erger door de manier waarop ik erover denk of er mee omga ... Maar dus: heb hem leren kennen als bijrijdpaard, waarbij we eigenlijk altijd buiten gingen rijden. Hij was altijd boos, sloeg veel met zijn hoofd tijdens het rijden en in het begin ook moeite gehad met simpele dingen als achteruitgaan of plaats maken ofzo. Tijdens het rijden was hij heel sloom en liep vaak een stuk achter de rest, om dan ineens een enorme bok te geven en een sprint te trekken, waarna hetzelfde weer opnieuw begon. Dingen als longeren ed. gingen niet, dan ging hij gewoon stilstaan en kreeg je er op geen enkele manier beweging in.

Ik ben in die periode ook begonnen met vrijheidsdressuur, want dat was leuk. Echter zonder weinig besef en puur om de kunstjes, dus het clicker-gebeuren heb ik hem geweldig goed aangeleerd ;) Wel voedsel weigeren enzo, maar totaal geen rekening houdend met de emoties. Ook wat lessen gehad van iemand die toen via Terra Natura werkte (geen idee of dat nu nog zo is), zij heeft oa geholpen met het longeren en mijn angst buiten (want die was wel ontstaan in tussentijd door diverse voorvallen). Daarna verhuist van stal en begonnen met Parelli, dit verschillende jaren gedaan en daarna "omgeschakeld" naar Connection Training, waar ik in het begin enorm veel problemen had met frustratie en 'over-arousal' en het zelfs opgegeven heb om terug naar Parelli te gaan. Toch weer begonnen en het heel rustig aangepakt en het leek echt goed te gaan, tot mijn ontdekkingen nu dan.

Buiten het trainingsgebeuren heb ik ook heel wat dingen ontdekt over de pony, zoals bv. dat zijn zomereczeem geen zomereczeem is maar een grasallergie in combinatie met hooikoorts, en dat hij waarschijnlijk (is een gok, maar zou wel veel verklaren) al heel lang last heeft (gehad) van zwaar vitamine E tekort. Daarnaast heeft hij op een bepaald moment heel slecht gelopen en zijn de achterbenen op de foto geweest want er zat zeker artrose. Nu was dat gelukkig niet het geval maar iets zat er niet goed, al heb ik nooit geweten wat. Intussen is al het medische voor zover mogelijk onder controle en loopt hij elk jaar bij controle van de chiropractor beter en beter volgens haar.

Maar als je dus het hele verhaal samen legt kan ik mij wel voorstellen dat het voor hem allemaal niet zo heel leuk geweest is, en dat ik best wel fouten gemaakt heb. Dit probeer ik nu allemaal 'recht te breien' en alles zo fijn en positief mogelijk te maken voor hem, maar dat is nog niet zo simpel. Op dit moment rij ik al een tijd totaal niet meer, omdat ik het idee heb dat hij daar echt negatieve associaties mee heeft (net zoals met bewegen in het algemeen). Hoewel het nu zelfs met gewoon simpel grondwerk zo lijkt te zijn. Maar ben er nog niet uit of alles een probleem is, of bv. de omgeving, of de dingen die ik vraag, of ... Ik vind het moeilijk.

Gisteren ben ik gaan wandelen met hem (ernaast dus) en dan lijkt het minder, maar als je goed oplet heeft hij ook dan gedragingen die een uiting van spanning kunnen zijn. Zo gaat het bv. als hij mag kiezen liefst achter je lopen, maar dan zo dicht op je dat hij in je rug kan porren, of zelfs bijten. Ben er nu dus mee bezig dat hij in een bepaalde positie 'moet' lopen, daarvoor wordt hij dan beloond. Dat gaat op zich goed, maar als ik heel eerlijk ben zit daar volgens mij ook diezelfde spanning, al lijkt het minder omdat je in beweging bent. Echter zit er toch wel spanning in, want gisteren had hij 2x een enorme schrikreactie op niks, wat dus ook door interne spanning veroorzaakt wordt.

Dat laatste wat jij zegt heb ik op een bepaald moment ook gedaan toen ik weer terug begonnen ben met CT, toen heb ik alles "gereset" (voor zover dat mogelijk is), zelfs de click heb ik ontladen, en dan weer helemaal 'vanaf 0' begonnen. Ik dacht dat we vertrokken waren, maar blijkbaar toch niet. Hij heeft het ook heel erg dat hij denkt vanalles te moeten doen en als dan de click uitblijft wordt hij boos/onrustig/gefrustreerd. Hij heeft dus het idee dat voor alles wat hij doet beloond wordt, vandaar dat ik nu ook bezig ben met het niks doen belonen, en dan enkel als hij ontspant terwijl hij niks doet, want je kan ook héél erg actief niks doen (vol spanning dus in afwachting van de beloning).. duurt wel een tijdje, vandaar ook dat ik een filmpje van 20 minuten niks-doen heb :')

Het hangt ook wel van het soort beloning af, de hooibrok heeft hij wat meer moeite mee heb ik het idee, en dus doet hij daar grootser mee om het te pakken, waardoor hij sneller je hand mee heeft. Met andere beloningen is het makkelijker en gaat het ook beter. Maar toch hangt het ook af van het level van frustratie, als hij ontspannen is gaat het nemen van de hooibrok ook beter.

Wat een verhaal zeg ... Hopelijk kan je er wat mee :)
Filmpje ga ik zo mee aan de gang.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 20:58

[***] schreef:
Iemand enig idee wat ik hiermee moet? En waarom alles alleen maar erger lijkt te worden ipv beter en leuker?


Je beschrijft een heel complex probleem. Ik snap je frustratie. Mijn ervaring is dat wanneer je paarden de mogelijkheid geeft zich te uiten en dat je bereidt bent te luisteren dat er ook boodschappen van het paard komen die minder leuk zijn om te horen.
Dat heeft iedereen!

Je kan beginnen met het niet persoonlijk op te vatten en het te benaderen als: alles wat mijn paard zegt (leuk en niet leuk) is enkel 'informatie'. Alle informatie (feedback) die je paard geeft kun je gebruiken!

Natuurlijk 'hoor' je meer negatieve feedback op het moment dat je gaat luisteren waardoor het soms veel minder goed lijkt te gaan dan ooit als je (weer) met clickertraining start dan wanneer je die signalen negeert. ;)

Een ander punt is dat wanneer paarden begrijpen dat ze nu zonder consequentie 'nee' mogen zeggen ze dat ook vaker doen. Bij de dierenbescherming heb ik vaker paarden gezien die 'ineens' niets meer leken te willen wanneer er met clickertraining begonnen werd. Ze geven enkel 'informatie' over hoe ze de training of hun omgeving ervaren. Hoera: communicatie!

De oplossing is professionele begeleiding inhuren zodat je niet het wiel hoeft uit te vinden en jezelf niet onnodig in de problemen brengt. Dat geeft enorme frustratie en dat hoeft niet! :)

Soms lijkt 'van voren af aan beginnen' een stap terug doen, maar je kan het ook anders benaderen. Je neemt de stappen die zijn overgeslagen, repareert de 'gaten' in je training en daarna kun je mogelijk voorwaarts springen of verdergaan waar je gebleven was. Je begint namelijk nooit echt opnieuw.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 21:03

OPROEP:
ik ben op zoek naar beginnende clicker trainers die mij willen helpen bij mijn marktonderzoek voor een membership site.
Interviews zijn over Zoom en duren 15 minuten.
Boek een tijd in mijn online agenda https://calendly.com/hippologic/15min/07-10-2018
Alvast bedankt!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:34

Dank je HippoLogic :)
Waar ik dan een beetje mee zit, het is inderdaad allemaal 'informatie', maar wie zegt dat ik die informatie juist interpreteer? Wie zegt dat ik het door de manier hoe ik erover denk en er op reageer het niet gewoon erger maak? Misschien dat een instructeur hier handvaten in kan bieden, al blijft dat natuurlijk ook maar een momentopname en een mening van die persoon ...

Het stomme is dat hij bij andere mensen zich "normaal" gedraagt. Ben pas een week op vakantie geweest waarbij een paar stalgenootjes de pony's regelmatig een borstelbeurt hebben gegeven. Bij mij met borstelen kan hij heel vervelend doen (de andere trouwens ook), bij hun was hij heel braaf. Eerder heb ik dit ook al gemerkt toen ik er een meisje op liet rijden, ik heb enorme problemen met rijden (schrikken, wegspringen, gaan rennen, soms bokken, ... ) maar bij haar deed hij niks van dat alles. Nu gaat dit in alle gevallen om kinderen rond de 12 jaar, misschien dat dat ook een verschil is? Of zou hij merken dat zij gewoon 'traditioneel' met hem omgaan en dan alles ondergaan en zich afsluiten? Ik heb geen idee .... wel het gevoel dat ik het met mijn 'clickergedoe' alleen maar erger maak :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:55

Even kleine update, heb gisteren een "weide-sessie' gedaan en het is wel duidelijk dat zijn 'clicker-emoties' nog niet in orde zijn. Dus weer even wat stappen terug en terug opbouwen vanaf de basis .. eerst ontspannen, daarna inspannen ;) Was wel een handige sessie op die manier, hij komt weinig op de weide vanwege zijn grasallergie dus wilde de weide gebruiken als afleiding, zodat hij makkelijker kon ontspannen. Zelfs daar was hij na een click, of bij het zien van de target, helemaal van de kaart en vergat hij het gras compleet .. Je zag hem gewoon nadenken en dingen proberen om maar een nieuwe click te krijgen. Zeer interessant wel.

Grappig dat hij op een bepaald moment erg traag begon te worden in zijn reactie op de target. Hij zag 'm wel en je zag dat hij van plan was om te komen, maar hij moest eerst nog even wat extra hapjes gras .. Is normaal niet wat je wil, maar in dit geval vond ik dat een heel erg mooie ontwikkeling, en we zoeken de balans later wel weer ;)

Wat mij heel erg begint op te vallen is hoe "zen" hij na zo'n sessie is, het is echt een heel andere pony, heel ontspannen en hij vindt het prima om geborsteld te worden, waar hij anders wel problemen mee heeft. Denk dat hij in het algemeen veel spanning met zich meedraagt, niet alleen in een sessie omwille van het clickeren, maar ook gewoon in het algemeen, bv. naar voer toe en dat soort dingen. Zo is hij altijd al geweest, maar het verklaart wel veel. Denk dat ik nu eindelijk het gehele plaatje begin te zien .... en hoop dat ik hem in ieder geval tijdens de trainingssessies wat ontspanning kan brengen, met wat gelukt werkt dat steeds langer door en wordt hij in het algemeen meer zen ;)

Ook grappig, op de leden-site van Connection Training hebben ze gisterenavond de basiscursus wat aangepast met extra cases en videos en extra's die in andere cursussen staan maar wel interessant kunnen zijn om vanaf het begin mee te nemen. Daarvan gaat 1 stuk over "over-arousal", met een beschrijving wat voor problemen het kan veroorzaken als je paard frustratie ervaart tijdens het trainen. [***] voldoet aan de beschrijving van elk probleem :') Dus dat sterkt mij wel in het feit dat ik echt weer terug moet naar de basis, even extra aandacht aan die ontspanning en dan zal het hopelijk daarna eens zo goed gaan!
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 13-07-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Video's op verzoek verwijderd

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 06:18

[***] schreef:
Dank je HippoLogic :)
1 Waar ik dan een beetje mee zit, het is inderdaad allemaal 'informatie', maar wie zegt dat ik die informatie juist interpreteer?

2 Wie zegt dat ik het door de manier hoe ik erover denk en er op reageer het niet gewoon erger maak?

3 Misschien dat een instructeur hier handvaten in kan bieden, al blijft dat natuurlijk ook maar een momentopname en een mening van die persoon ...


1) daar heb je dan een tweede persoon voor nodig. Een ervaren persoon die jou helpt de informatie juist te interpreteren.

2) Jouw "2e paar ogen" kan jou daarbij helpen. Zelf kun je natuurlijk ook je training filmen en kijken of het ongewenste gedrag erger wordt. Ik zou dan als maatstaf nemen 'vaker vertoont wordt'. en kijken of het op een of andere manier bekrachtigd wordt. Ook daarbij is het handig iemand te hebben die je even op weg helpt.

3) Ja het blijft een momentopname, maar meestal zijn problemen enkel problemen als ze vaak genoeg voorkomen zodat ze worden opgemerkt. ;) Ik ken bijna niemand die bijvoorbeeld als een paard slechts 1 keer zijn oren dichtknijpt en naar achter legt het als een probleem erkent.
Dus als je het een keer kan oplossen, kan je het ook 2 keer oplossen of x keer.

Ik vind de interpretatie van een expert niet "een mening van die persoon". Ik verwacht van een professional dat die de ethologie van een paard door en door kent en dat het dus niet een mening betreft, maar een op wetenschap gebaseerde conclusie.

Het punt is dat je zelf door de bomen het bos niet meer ziet als je vastloopt. Dat geldt voor jou, voor mij en voor iedereen! Iedereen heeft een coach/mentor/instructeur nodig om zich te ontwikkelen.

Het leven is te kort om het wiel dagelijks opnieuw te moeten uitvinden. Ik zou zeggen maak het jezelf gemakkelijk en zoek hulp. Het hoeft niet direct voor eeuwige te zijn, gewoon om dit probleem te overkomen. :) Wie weet is het sneller opgelost dan je denkt. 8-)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 08:51

Hebben jullie ook een YouTube kanaal met clicker videos?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:02

Als stille meelezer, wil ik best een keer een clickertraining filmen voor mijn youtube kanaal :o

Duikt weer onder de steen

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 09:10

Plaats je een video als je het erop hebt staan?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:45

Ja is goed :)

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 23:33

Hier heb ik een video van Key Lesson 'Patience'.
In deze oefening leer je je paard naast je stilstaan (dus '4 voetjes op de vloer'), nek vooruit en op een voor het paard comfortabele hoogte (een Fries heeft dus een andere nekhouding dan een Fjord), hoofd recht vooruit.

Deze Key Lesson (your Key to Success) vergroot je veiligheid en voorkomt
- dat een paard bedelt (want het is onverenigbaar met je zakken rollen) :D
- op je tenen staat (want hij staat naast je, niet op je en '4 voetjes op de vloer' niet een treetje te hoog) :D

Het lijkt alsof je paard 'geduldig staat te wachten' maar het is niets anders dan aangeleerd gedrag wat bekrachtigd is en daarom voor het paard logisch is te vertonen.

https://youtu.be/Xb6fd52U42g

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:25

Interessant dat je juist dit aanhaalt. Ik zit hier over na te denken en weet op dit moment niet zo goed wat ik ermee moet. Naar aanleiding van de voorgaande problemen heb ik een aantal sessies achter de rug waarbij ik gefocust heb op ontspanning en het niet zo gefixeerd zijn op de click cq gedragingen die een click kunnen uitlokken. Hierbij heb ik hem dus beloond op het moment dat zijn aandacht niet bij mij was maar gericht op het gras of het ruiken aan poep of wat het dan ook is dat een paard doet als die met zichzelf bezig is. Nadat dit in orde was (dus dat hij niet meer meteen bij mij stond als ik wat ging rondwandelen) heb ik de target er weer bijgenomen en ook dit rustig weer opgebouwd. Wel een click & beloning voor het touchen op commando, maar ook een click en grotere beloning als hij het weer kon loslaten en zijn eigen ding kon doen. Pony staat ondertussen heel anders in het gebeuren, er lijkt een grotere rust over hem heen gekomen te zijn.

Nu, waarom ik dit post, is omdat je heel dikwijls de "patience"-les ziet terugkomen, ik noem het voor mezelf het actief stilstaan. Je paard staat stil, in een bepaalde houding, in de hoop om een click & treat te krijgen. Het is dus zoals je zegt aangeleerd gedrag. En eigenlijk wil ik dit niet. Als ik niks vraag wil ik graag dat mijn paard ontspannen is, uit zichzelf, en niet actief gaat stilstaan en dan een click verwacht (want juist door die verwachting ontstaan onze problemen). Dus naast mij staan is prima, als hij daarvoor kiest, en zal ik ook belonen, als ik het idee heb dat het uit zichzelf komt. Maar ik vind het even prima als hij dan iets voor zichzelf gaat doen (indien los uiteraard, aan een touwtje is braaf stilstaan genoeg, haha).

Hoe bekijken jullie dit?
Het aangeleerde actief stilstaan vs rust vinden uit zichzelf?
Ik heb schrik als je het echt op cue zet dat je in alle omstandigheden de cue moet geven en als de omstandigheden dit nu niet toelaten, wat dan? Bv. wat bij ons regelmatig gebeurd is dat er ineens iemand aan de piste staat die tegen je begint te praten, of gewoon iemand onderweg die je aanspreekt over iets, dan antwoord ik braaf en vind ik het leuk als de pony gewoon braaf wacht (of zijn ding gaat doen) tot wanneer ik er zelf weer bij ben. Naast dus het probleem van de verwachting die de cue kan scheppen.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 20:00

[***] schreef:
Nu, waarom ik dit post, is omdat je heel dikwijls de "patience"-les ziet terugkomen, ik noem het voor mezelf het actief stilstaan. Je paard staat stil, in een bepaalde houding, in de hoop om een click & treat te krijgen. Het is dus zoals je zegt aangeleerd gedrag. En eigenlijk wil ik dit niet.


"in de hoop een click & treat te krijgen". Dat is enkel en alleen in de beginfase van training, net als met elk ander aangeleerd gedrag. De volgende stap in training is dat deze oefening/aangeleerd gedrag een gewoonte wordt, waarbij het paard dus niet meer een click & treat verwacht. Dat is mijns inziens wanneer het gedrag goed (=compleet) aangeleerd is.

[***] schreef:
Als ik niks vraag wil ik graag dat mijn paard ontspannen is, uit zichzelf, en niet actief gaat stilstaan en dan een click verwacht (want juist door die verwachting ontstaan onze problemen). Dus naast mij staan is prima, als hij daarvoor kiest, en zal ik ook belonen, als ik het idee heb dat het uit zichzelf komt.


Je kunt je paard dus leren te ontspannen, met behulp van positieve bekrachtiging. :)* Dat is het doel van Key Lesson 'Patience', niet dat een paard gespannen in een ongemakkelijke houding staat in de hoop een click 'af te dwingen' van de trainer.
Dit actieve stilstaan is dus een fase in training en dat gaat over. Ik hoop dat dit helpt. :)

De laatste zin "als hij daarvoor kiest, en zal ik ook belonen, als ik het idee heb dat het uit zichzelf komt." geeft aan dat je dit dus traint(=bekrachtigd). Sterker nog, als je zonder cue een bepaald gedrag (zolang het maar 1 gedrag is en niet meerdere) bekrachtigd kun je een gedrag tot 'default' maken. Dat wordt je communicatiemiddel. Als je paard iets niet meer snapt zal hij zijn default gedrag vertonen. Dat is super handig!

Dat is precies het doel van Key Lesson Patience!


[***] schreef:
Maar ik vind het even prima als hij dan iets voor zichzelf gaat doen (indien los uiteraard, aan een touwtje is braaf stilstaan genoeg, haha).

Het punt is dat dit soms problemen oplevert als je niet duidelijk bent: wanneer mag hij wel en wanneer mag hij niet 'iets voor zichzelf gaan doen'. Soms sta je stil en loopt hij weg, terwijl dat niet de bedoeling was in 'at liberty'. Hoe weet je paard het verschil of hij wel of niet mag kiezen?

Met 'Patience' creëer je duidelijkheid dus naar je paard toe. Key Lesson Patience doet dat: alle criteria zijn omschreven: waar staat de trainer, het paard en zelfs hoe staat het paard (vier voeten aan de grond, nek recht en ontspannen).

Als ik wil dat mijn paard wat 'voor haarzelf' gaan doen, dan geef ik daarvoor ook een signaal. Als ik dat signaal ('het is nu je pauze') niet geef wil ik dat mijn paard kiest om 'Patience' te zijn.

Ik wil dat het paard ten aller tijde duidelijkheid heeft: als ik even geen cue geef (omdat ik met iets bezig ben, bv een hindernis opzetten, aan het praten ben) wil is dat mijn paard zich op een bepaalde manier gedraagt: bij me blijft, op een bepaalde afstand (niet te ver weg en ook niet te dichtbij/op mijn tenen ofzo :D ) Daarom maakt ik Patience tot default.

Ben ik duidelijk of veroorzaak ik verwarring? We doen beide hetzelfde hoor, alleen de trainingsfase van het gedrag waarin we zitten verschilt denk ik.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:21

Dank je voor de uitleg, denk dat het wel duidelijk is en we inderdaad met hetzelfde bezig zijn :j Alleen er misschien beetje anders tegenaan kijken of net op een iets andere manier, hoewel ik me dat door de laatste reactie ook afvraag, haha.

Mijn doel voor nu is inderdaad dat ontspannen stilstaan zijn default wordt, als ik niks vraag (of met iets/iemand anders bezig ben) dat hij gewoon rustig blijft staan. Hoewel ik het ook niet erg vind als hij dan iets voor zichzelf zou gaan doen, maar dat is misschien dan te verwarrend?

Het gaat best ok met de sessies, we zijn nu weer in de longeerpiste bezig, dus zonder gras (want hij ging nogal schuren van onze grassessies) en ook daar vind hij best goed de ontspanning terwijl hij daar dus geen afleiding zeg maar heeft. Merk alleen dat ik zelf moeite heb met alles als er mensen staan te kijken (waardoor pony dus vanzelf ook al meer spanning krijgt). Want ja, ben sowieso al de vreemde op stal, die rare dingen doet, en nu duw ik ook nog eens snoepjes in mijn pony terwijl die stil staat en staat te slapen ... :+

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 02:51

Advanced Table Manners voor paarden met behulp van Key Lesson Mat training. :)

Hier wordt training altijd echt interessant als je de basis oefeningen kunt combineren en iets geheel nieuws kunt creëren.



Mijn stalhoudster wil graag zoiets voor alle 6 de paarden. Ik heb vandaag deze video gedeeld zodat ze snapt waar ik het over heb als ik praat over 'stationary targets' (de mat) om de veiligheid rond voedertijd te verhogen.

Lijkt me echt gaaf: 6 paarden op een rijtje te wachten tot de netten of de slobber gepresenteerd is en dan met een hand signaal 'eet smakelijk' zeggen zodat ze weten dat ze mogen gaan eten. :Y)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:07

Interessant topic! Ik volg even. Ik wil ook graag wat meer vanaf de grond gaan werken met mijn merrie en ik denk dat clickertraining wel een hele leuke start is.

Wat een leuk filmpje om te zien HippoLogic, zo braaf dat ie staat te wachten :))

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 05:04

Dank je en welkom hier Dieuwke.

Voor allen: ik zoek nog mensen om te interviewen voor mijn marktonderzoek. Ik ben op zoek naar mensen die minder dan 3 jaar ervaring hebben met clickeren. PM voor meer info. :)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 06:35

Ik meld me hier ook weer. Ons paarden avontuur begint zaterdag weer. Na jaren toos paardloos heb ik vanaf zaterdag weer 2 paarden op stal. Dus ook mijn clicker weer vanonder het stof gehaald.

En ik heb gelijk een vraag. Hoe pak je dat aan met 2 paarden. Moet je dan ook 2 clickers hebben. Of begrijpen ze dat wel.

Ik dacht ze in het begin alleen te pakken. Tot ze goed ingeclickerd zijn.

Graag jullie inzichten

Julius <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers