Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 21:42

Hihi wat een schatjes<3

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^


Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:01

En hoe doen jullie het met het volgen als het paard je dus niet wilt volgen? Hij slungelt er wat achteraan op zijn dooie akkertje. Tempo lopen en tempo terug lukt dan dus niet omdat hij niet in tempo mee loopt.

Dit kan ik nergens vinden hoe je leert dat je paard dus in tempo mee loopt.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:20

Hoi! Ik doe ook grondwerk met mijn eigen pony en met mijn bijrijdpony.
Met mijn eigen pony vooral vrijheidsdressuur en met mij bijrijdpony werken aan de hand: Wijken, schouder binnenwaarts, beginnetje van travers.

Hillebill schreef:
En hoe doen jullie het met het volgen als het paard je dus niet wilt volgen? Hij slungelt er wat achteraan op zijn dooie akkertje. Tempo lopen en tempo terug lukt dan dus niet omdat hij niet in tempo mee loopt.

Dit kan ik nergens vinden hoe je leert dat je paard dus in tempo mee loopt.

Aanmoedigen met je stem of andere geluidjes en niet de hele tijd rechtdoor blijven lopen.
Begin wel met halstertouw, als hij stil blijft staan of achter je aan sjokt iets druk op het touw nemen. Als hij zijn tempo verhoogt meteen de druk loslaten.

Ook veel bochten maken. Echt scherpe bochten en snel achter elkaar in een vlot tempo. Dan moet hij wel vlot met jou meelopen om het bij te houden. Ook af en toe halthouden en achteruit zetten, als dat een paar passen lukt meteen weer vooruit stappen en verder lopen.

Heel actief houden dus, dat hij niet rustig gedachteloos achter jou aan kan sjokken maar echt moet opletten wat jij doet en aangeeft.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:15

Omdat Montana nu niet meer reageert op de zweep bij parelli game 1, zoek ik iets om nu te proberen. Iemand een idee? Pionnen enzo maakt hem niet uit.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 16:22

Misschien een plastic zakje aan je zweep knopen!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 06:42

Inderdaad een plastic zakje aan je stick knopen. Maar je kan ook dekens, zijl, pionnen et cetera gebruiken.

Misschien is chase the tiger ook leuk? Afbeelding

IG: @arabierjoep

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 07:03

Wat een leuke Fjord heb je!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:11

Dank je ! :D

Afbeelding
^ dit kan je ook doen bij game 1. Of ga verder en combineer de games.

En @hillebil misschien loopt je paard niet mee omdat hij het niet snapt (ga dan hele korte stukjes lopen. De eerste stap is beloning!) Of je energie is niet hoog genoeg waardoor je paard denkt: "nah, het is mijn beweging niet waard." Ik heb er een paar maanden geleden iets over geschreven misschien helpt het.
https://horseoutofthebox.wordpress.com/ ... en-werken/

IG: @arabierjoep

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:59

Mijn beide pony's doen het op het moment heel goed!

Sinds twee weken terug de tandarts is geweest is mijn Shet echt een heel andere pony, zoveel vrolijker en expressiever!

Vandaag wat simpele buigingoefeningen gedaan met mijn Fjord, vindt ze behoorlijk lastig, maar we doen het rustig aan. Ook weer even het 'nee'-commando geoefend met voer, dat is op het moment echt het favoriete trucje van mijn Shet, hij kan dat echt heel netjes :))

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:26

Mijn pony doet het ook heel goed! Montana boeide de zakjes aan mijn zweep enz ook niet meer zo veel en ik kon een zeil over hem heen leggen dus ik ga morgen denk ik voor het eerst game 2 proberen.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:44

Leuk dat het zo goed gaat! Ik heb nog nooit die parelli games gedaan, maar het lijkt me wel leuk om te doen :j Veel dingen neem ik zelf al wel mee in mijn training, zoals hoofd omlaag, terug, achterhand verplaatsen en dergelijke. Ik ben nu bezig met het gewicht verplaatsen, maar dat vindt ze erg lastig. Van de 20 keer dat ik doe, stapt ze 2 keer niet terug :+

Ik ga morgen maar weer een les afspreken voor het aan de hand werken, de meeste punten uit les 1 zijn wel bevestigd en ze pakt het echt heel goed op :D Eerste les was ze er echt helemaal vol in haar hoofd van, maar die dag erna viel het kwartje en deed ze het super. Ook maar eens spullen verzamelen voor een schriktraining, ze zal niet weten wat haar gaat overkomen ~~}> Totaal niet bang voor grote trekkers, maar oeeh dat zakje links of die sproeier rechts :Y)

...
Ik ben gerpiegorp

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:35

Achterhand verplaatsen is in het begin zeker lastig! Maar echt mega goed voor de billen en rug. Ik gebruik het bij mijn oude merrie vaak, om haar spieren zonder al te veel belasting wel op peil te houden. Kriebelen onder de buik werkt ook vaak :)) Dan doen ze hun buik optrekken waardoor ze de rugspieren trainen.


De training met beiden gaat op zich goed. Rimska (de fjord) is helaas kreupel nu, maar daarvoor was ze op dreef. We waren bezig met verschillende oefeningen voor wijken, appyrimenten en een arbeidspirouette. Joep de arabier heeft deze week veel stilgestaan door het warme weer, maar zijn training gaat ook gestaag vooruit :-)

IG: @arabierjoep

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:02

Heeft iemand nog een goede tip om het inparkeren aan te leren? Mijn paard lijkt het maar niet te begrijpen. Ik doe het nu langs de bakrand en hoofd en schouders wat naar buiten plaatsen zodat ze iets naar binnen moet komen met haar achterhand. En gelijktijdig zeg ik IN en zweep omhoog. Ze komt wel iets naar binnen en dan probeer ik haar met de zweep iets meer naar binnen te vragen. Maar dan gebeurd er niets... Ze snapt het achterhand verplaatsen heel goed. Maar alleen niet naar me toe, dan blokkeerd ze.....

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:11

Misschien met ritmische druk? Ik heb het mijn paarden nog niet geleerd, maar ik zou beginnen met het oefenen van wijken voor druk met de achterhand. Beide kanten op (op de grond). Dus: als ze in zouden moeten buigen zou ik aan de kant druk geven welke kant ze moeten stappen zeg maar. Dus de zijde die het verst weg is. Als ze op de grond begrijpen wat de vraag is (instappen), dan pas op een verhoging proberen.

IG: @arabierjoep

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:52

Ze kan aan de hand al wel wijken en de achterband van met af draaien. Dat doe ik bijvoorbeeld als ik aan de linkerkant sta met het zweepje zacht tikken op de linkerbil zodat ze naar rechts stapt. Weg stappen van druk is geen probleem. Maar als ik dan aan de zelfde kant sta en met het zweepje over de rug ga en tik aan de andere kant (rechterbil) snapt ze het niet meer. Dan wilt ze ook van me af draaien ipv naar me toe.

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:21

Gewoon door blijven oefenen, ze snapt het principe, maar deze vraag is nieuw. Dat komt goed.

IG: @arabierjoep

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 07:37

Goed bezig iedereen! Ik heb gisteren een fotoshoot gehad en tijdens die shoot ook even aan de lange lijnen gewerkt. Echt meewerken wou Ruthje alleen niet doen :')

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 17:14

Heeft iemand hier misschien leuke dingen om te doen als je paard volledig ongemotiveerd is! De laatste tijd wil Campeche niet meer, hij vind het gewoon saai. We gaan vandaag iets nieuws doen namelijk langs de weg wandelen met Cas en Campeche!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:25

Misschien last van de warmte?

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 18:29

Hmm het was al voordat het echt heel warm werd!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:47

Ik heb mijn pony niet concreet "volgen" aangeleerd. Wel heb ik gewerkt aan het leiderschap en respect waardoor hij mij als meerdere in de kudde ziet en ook volgt. Volgen dmv snoepjes/plastic zakjes is imo meer voor het idee, je paard volgt iets interessants maar niet jouzelf dus ik zou daar aan proberen te werken :)

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 17:28

CastaMickey schreef:
Ik heb mijn pony niet concreet "volgen" aangeleerd. Wel heb ik gewerkt aan het leiderschap en respect waardoor hij mij als meerdere in de kudde ziet en ook volgt. Volgen dmv snoepjes/plastic zakjes is imo meer voor het idee, je paard volgt iets interessants maar niet jouzelf dus ik zou daar aan proberen te werken :)


Tegen wie heb je het? :=

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:12

Hey ik meld mij hier ook.

Sinds 3 maanden ben ik echt actief met grondwerk/NH met mijn prachtige knul. Wij volgen hier ook les in en oefenen minimaal 2x per week. We werken nog hard aan de basis, maar ben nu langzaam klaar voor een volgende les om meer verfijning erin te verwerken en nieuwe oefeningen.

History is een 6,5 jarige FjordxPinto ruin die ik al vanaf veulen heb. Ongeveer een jaar geleden heeft hij een nare trap op de weide gekregen en heeft hiermee zijn linkeroog verloren. Dus History is half blind.

Grondwerk heeft mij altijd al geïnteresseerd, maar door zijn ongeval ben ik er nu voor gegaan. 3 weken na de operatie zijn we al begonnen met basis oefeningen, maar op eigen initiatief. Sinds 3 maanden staan we op een nieuwe stalling en heb ik het grondwerk serieus erbij gepakt.

Toevallig heb ik hier gister een topic over aangemaakt:

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=194&t=1951709&lr=554375531#unread

En dit zijn wij:

Afbeelding

Afbeelding

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:09

Welkom!

Wat vervelend dat hij blind is geworden. Gaat hij goed om met die verandering?

IG: @arabierjoep

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:09

Hij gaat daar bijzonder goed mee om. Eigenlijk al vanaf de dag dat het gebeurde. In de kliniek waren ze ook heel verbaasd over hoe goed hij zijn plotselinge zwarte zicht accepteerde. We hebben hem na de operatie ook lekker de tijd en rust gegeven om alles te kunnen verwerken. Alles op zijn eigen tempo. En 3 maanden erna ben ik voor het eerst weer erop gestapt en zo met hem weggereden. Hier en daar merk je het uiteraard wel met rijden, omdat hij dan wat vaker steun zoekt. Buiten rijden gaat ook goed, maar schrikt wel ietsje sneller dan voorheen. Over het algemeen is hij zeer relaxt eronder. We hebben ook elke 2 weken springles wat hij super doet. En nu ik hem met grondwerk op zijn blinde kant ook super fijn gevoeliger krijg zonder al te veel trucjes en stemgeluid, ben ik helemaal gerust gesteld dat hij er goed mee om heeft leren gaan. Hij misbruikt het soms ook. Als ik dan een oefening wil vragen, geeft hij mij zijn blinde kant. Dan ziet hij dus niks en hoeft hij dus niks in zijn beleving

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers