De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:00

Wat discussie is hier locaal, maar wat zouden jullie doen in deze situatie, en topic gebonden:

Paard naast je ziet buitenuit wat engs dichtbij of verweg, zet kop erop oortjes erbij en krijgt strakke blik die ze hebben vlak voor de vluchtmodes.
Gaat in stand van: is dit eng genoeg om voor weg te rennen, opgespannen spieren.
Paard staat nog wel stil maar de juiste interactie met begeleider of ruiter is dus wel weg.

- Een Kort rukje aan halsterlijn haalt paard eruit en "back to earth" , met een eigen houding niks aan de hand joh, we gaan weer mooi verder, paard ontspant met zucht.
- paard zijn ding laten doen, dus wachten tot paard zelf weer ontspant, en dan weer verder.
- gewoon doorsjouwen met meer druk op lijn of er niks aan de hand is, desnoods op cirkel zetten en wat drijven ipv mee vragen.

- nog meer methode's die je zelf toepast..., kom maar op. :(

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:06

Ik zou zeggen een aai over zijn hals en wat bemoedigende woorden. Zal niet bij alle paarden zo'n enorm effect hebben, maar die van mij ontspant daar meteen op. Hals laten zakken en doorlopen.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:54

Dat is waar ik met de mijne onder t zadel tegenaan loop..
Met name dingen waar ik dan op buitenrit langs moet...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:17

Oeps, :( moet zijn :)

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:53

Peetstap schreef:
Wat discussie is hier locaal, maar wat zouden jullie doen in deze situatie, en topic gebonden:

Paard naast je ziet buitenuit wat engs dichtbij of verweg, zet kop erop oortjes erbij en krijgt strakke blik die ze hebben vlak voor de vluchtmodes.
Gaat in stand van: is dit eng genoeg om voor weg te rennen, opgespannen spieren.
Paard staat nog wel stil maar de juiste interactie met begeleider of ruiter is dus wel weg.

- Een Kort rukje aan halsterlijn haalt paard eruit en "back to earth" , met een eigen houding niks aan de hand joh, we gaan weer mooi verder, paard ontspant met zucht.
- paard zijn ding laten doen, dus wachten tot paard zelf weer ontspant, en dan weer verder.
- gewoon doorsjouwen met meer druk op lijn of er niks aan de hand is, desnoods op cirkel zetten en wat drijven ipv mee vragen.

- nog meer methode's die je zelf toepast..., kom maar op. :(


Ik volg je graag, ben ook benieuwd

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:34

Ben benieuwd. Ik heb altijd geleerd aai over de hals en beetje aanmoedigen, dan stap 2 wat druk op het touw. Soms reageert mijn merrie dan nog niet, als het een bepaalde engheid grens overschrijd :+, dan heb ik nu met mijzelf afgesproken wat buig oefeningetjes te doen. Die waarmee ze door heel het lichaam om je heen mee buigen (waar je ook de training mee start)
Dan is ze er eigenlijk altijd weer. Vroeger zat ik ook wel eens fout, toen probeerde ik wel eens mee te ‘trekken’. Maar daar voelde ik mij daarna zo schuldig over dat ik dat maar een paar keer heb gedaan toen ter tijd :p

Afwachten leidt bij echte angst vaak tot nog meer spanning. Tristan zegt vaak wie leidt bepaald, dus ga ik maar bewegen :)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:55

Ik vraag bij mijn merrie of ze hoofd en hals wil laten zakken, daarop ontspant ze weer. En als dat niet werkt ga ik beginnen aan t jogapatroon. En als ze relaxed is weer verder. Deze merrie maakt zichzelf helemaal gek als je haar laat kijken, ze ontspant niet uit zichzelf.
Maar mijn ruin kijkt, ziet dat het niks is en sjokt dan weer verder. Die laat ik dus wel ff gewoon kijken

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:16

Peetstap schreef:
Wat discussie is hier locaal, maar wat zouden jullie doen in deze situatie, en topic gebonden:

Paard naast je ziet buitenuit wat engs dichtbij of verweg, zet kop erop oortjes erbij en krijgt strakke blik die ze hebben vlak voor de vluchtmodes.
Gaat in stand van: is dit eng genoeg om voor weg te rennen, opgespannen spieren.
Paard staat nog wel stil maar de juiste interactie met begeleider of ruiter is dus wel weg.

- Een Kort rukje aan halsterlijn haalt paard eruit en "back to earth" , met een eigen houding niks aan de hand joh, we gaan weer mooi verder, paard ontspant met zucht.
- paard zijn ding laten doen, dus wachten tot paard zelf weer ontspant, en dan weer verder.
- gewoon doorsjouwen met meer druk op lijn of er niks aan de hand is, desnoods op cirkel zetten en wat drijven ipv mee vragen.

- nog meer methode's die je zelf toepast..., kom maar op. :(


Wij mennen en onderweg rijden we op de weg tussen het gemotoriseerde verkeer. We besteden thuis veel aandacht aan ontspannen, rust en vertrouwen van het paard. Buiten geldt maar 1 regel en dat is luisteren naar de koetsier. Er is geen keuze wat ons betreft: Voorwaarts en vertrouw op ons.

Een menpaard kan niet zomaar midden op de weg stil staan en nadenken of hij wel of niet er langs wil. Te gevaarlijk voor het overige verkeer.
Dus begeleiden we het paard met stem en zweep naar voren.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:34

Doe jullie ook trailer laden volgens het trt principe?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:20

Ik laat de mijne (hete PRE) op commando de hals zakken. Van daaruit ontspant hij en dan beloon ik hem.
Ik geef hem bewust nooit een bemoedigende aai als hij het spannend vindt, want daarmee beloon je juist de spanning

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:29

Maar hoe lukt dat onder het zadel dan?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:36

Anoniem schreef:
Maar hoe lukt dat onder het zadel dan?


Hij heeft geleerd op het commando “laag” te zakken, en op lichte druk boven op de hals

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:41

Goeie oefening!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:45

Hier zelfde inderdaad! Handen iets lager gaan ze vaak ook mee in de beweging

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:32

Vraagje van een beginnende TRT-er:
In hoeverre vinden jullie dat het "toegestaan" of "de bedoeling" is dat je je paard beloont tijdens de oefeningen?

Even een toelichting waarom ik dit vraag: mijn paard kan zich moeilijk ontspannen tijdens het oefenen, omdat hij erg onzeker is. Hierdoor is het lastig voor hem om beloning in zijn eigen ontspanning te vinden. Je kunt dan wachten tot sint juttemis. Hij is door zijn onzekerheid juist wel heel gevoelig voor beloningen van mij. Als hij merkt dat ik trots op hem ben als hij iets doet (en dan prijs ik hem voor de kleinste poging tot het geven van het juiste antwoord op wat ik vraag, met stem en een klopje op de hals), dan zie je hem groeien en gaat hij dit gedrag ook vanzelf aanbieden. Vervolgens vindt hij daar wel zijn ontspanning, omdat hij merkt dat het dus allemaal niet zo eng is als hij van tevoren dacht. Hij leert op deze manier echt verbazend snel om dingen te doen en te durven.

Doel bereikt zou je zeggen, zijn zelfvertrouwen neemt toe, hij vertoont geen aangeleerd kunstje en blijft desondanks gespannen, maar eigenlijk is dit niet de way to go.

Wat zeggen jullie: "helemaal fout bezig, je komt jezelf hier uiteindelijk mee tegen" ? Of "als dit voor jullie werkt, dan is het toch prima"?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:59

Ik beloon ook vaak met stem en soms met aai over de hals als hij maar een beetje spanning los laat. Werkt bij die van mij ook erg goed. Ik beloon alleen niet met eten.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:16

Mij lijkt beloning sowieso het belangrijkste.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:25

Maar heb je dan niet meer dat hij iets voor jou doet en niet voor zichzelf? Dat hij de beloning niet in zijn eigen ontspanning vindt? Vind dat een beetje moeilijk, ik krijg het idee dat de enige beloning die je je paard mag (geven volgens het boekje), rust is. Maar dat werkt bij die van mij dus nauwelijks.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:27

Ik denk dat als je paard leert en begrijpt dat wat hij aanbiedt goed is ( bevestigd door beloning), die rust sneller uit zichzelf gevonden zal worden..
Maar misschien denken anderen hier anders over hoor.
Dus zeg maar dat het kwartje dan wat sneller zal vallen..
Een beloning moet niet “ bedelen om een snoepje” worden. Dus geen getraind gedrag voor snoep.
( voor snoepje kan je ook elke andere beloning invullen...)

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 06:36

Nee ik beloon absoluut niet met snoepjes. Wordt hij enorm irritant van. Ik geef wel als ik klaar ben even een snoepje en dan terug de wei in. Maar fijn dat ik het zo in ieder geval niet heel erg verkeerd doe. Tenminste volgens jullie.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:11

Niet TRT, maar hier gebruik ik naast de beloning van druk weg/ontspanning ook vaak een stemhulp. Ook hier merk ik dat dat een positief effect heeft en hij meer eager is om het juiste antwoord te zoeken.
Ik zie het dan ook als secundaire beloning. (In bijv de freestyle methode wordt dit ook als dusdanig toegepast).

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:24

Janouk: in deze fase die je omschrijft heb je ze al beleerd voor de kar staan, dan is het rouwe schrikken er al uit getraind door jullie zonder kar , voor zover dat mogelijk is.
Of je hebt een natuurtalent en bomproof paardje gefokt of aangekocht.
Daarvoor doe je uiteraard ook veel grondwerk toch ?, en heb je een schrikkont bij je ga je eerst daar mee bezig toch ?

Ken tenminste een men koppel die met een paard nooit die fase van betrouwbaarheid heeft kunnen behalen ondanks vele trainingen, en die is helaas niet in hun tweespan gekomen.
Zonde want paard had verder alle aanleg ervoor en er was veel geld in gestoken.
Paardje heeft ohz trouwens zijn streken gehouden, is nooit betrouwbaar geworden.

Bedoel maar , trt of whatever voor training, er zijn gewoon paarden en pony's die houden die paniek trigger altijd ergens in hun hoofd en dat komt steeds weer naar boven.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:03

Speedster schreef:
Nee ik beloon absoluut niet met snoepjes. Wordt hij enorm irritant van. Ik geef wel als ik klaar ben even een snoepje en dan terug de wei in. Maar fijn dat ik het zo in ieder geval niet heel erg verkeerd doe. Tenminste volgens jullie.

Op zich is belonen met voedsel niet altijd verkeerd, mits goed getimed, maar je moet je paard dan wel duidelijk eerst het voedsel aannemen patroon leren, wat je paard altijd dient te respecteren.
Voor je het weet is je paard je zakken aan het leeg happen ..... ;(
Maar de meeste die ik ken of mee werk hebben dat patroon zo aangeleerd en onthouden het ook.
Zijn veel training technieken die mede gebruiken maken van voedsel beloning.

Vooral bij nieuwe dingen is op deze manier belonen heel duidelijk en krachtig, verder op kun je gaan afbouwen.
Ik geef echt geen voedsel meer als paardje netjes voetjes geeft op volgorde :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:14

Speedster schreef:
Maar heb je dan niet meer dat hij iets voor jou doet en niet voor zichzelf? Dat hij de beloning niet in zijn eigen ontspanning vindt? Vind dat een beetje moeilijk, ik krijg het idee dat de enige beloning die je je paard mag (geven volgens het boekje), rust is. Maar dat werkt bij die van mij dus nauwelijks.


Ken je paard natuurlijk niet, want sta er niet naast.., maar je zou bij een oefening es meer op zijn oog zone kunnen gaan letten ipv de fysieke uitingen van ontspanning.
Daar tonen paarden o.a. hun eerste ontspanning signalen (en andersom..) die voor ons mens goed te zien zijn.
Ga je op die reactie al belonen doe je niets verkeerds en volgt meestal rest ook mee in de ontspanning.
Paard krijgt hierdoor zelfvertrouwen, doet het immers goed.
Kan wat lastig zijn want je hebt ook niet altijd zicht op de ogen.
Wat je echter niet moet doen is je gaan fixeren met jou blik op paard zijn ogen, je eigen blik is altijd soft, gelaten en afwachtend niks meer, zeker niet dwingend.
Ik noem het altijd: kinderlijk naïef ;) benaderen.

Ben je gezegend met een hyper gevoelig paardje, dan komt het nog preciezer en zou wellicht es iemand erbij kunnen halen die je dit kan uitleggen en voordoen.
Niet iedereen "voelt" een paard vanuit zichzelf goed aan, dat moet en kun je leren door veel te werken met allerlei paarden karakters.

Succes, en hoor graag in dit topic of het beter gaat op deze manier.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:22

SBravour schreef:
Ben benieuwd. Ik heb altijd geleerd aai over de hals en beetje aanmoedigen, dan stap 2 wat druk op het touw. Soms reageert mijn merrie dan nog niet, als het een bepaalde engheid grens overschrijd :+, dan heb ik nu met mijzelf afgesproken wat buig oefeningetjes te doen. Die waarmee ze door heel het lichaam om je heen mee buigen (waar je ook de training mee start)
Dan is ze er eigenlijk altijd weer. Vroeger zat ik ook wel eens fout, toen probeerde ik wel eens mee te ‘trekken’. Maar daar voelde ik mij daarna zo schuldig over dat ik dat maar een paar keer heb gedaan toen ter tijd :p

Afwachten leidt bij echte angst vaak tot nog meer spanning. Tristan zegt vaak wie leidt bepaald, dus ga ik maar bewegen :)


Methode : control the feet, you control the horse.
Maar daarvoor zit bij knollie de duidelijke fase van kop erop verstarren en klaar voor wegspuiten.
Dat gaat zo bliksemse snel dat je niet eens de tijd krijgt om te reargeren of je ligt al plat er achter en hij sleept je zo mee in zijn vlucht galop....
Ben dus aan het trainen om die fase te verlengen, zodat ik hem bij de les kan houden en inderdaad kan blijven bewegen.
Zit paardje echter niet in deze angst modes is ie vol in connectie met je en de fijnste die je maar om je heen kunt hebben.