Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:23

Nu pas sterk genoeg... Ik vind het snel hoor, na 10 maanden! De les klinkt goed, ben benieuwd naar de foto's. :j

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:49

Wijslander, wij liggen behoorlijk op een lijn qua hoe we denken over trainen en de snelheid waarmee je een paard opleidt. De schimmel is al tien en goed getraind door mij. Uitspraak van mijn instructeur, ik ben niet iemand die zichzelf uitbundig op de borst klopt.
Een paard opleiden duurt zeker tien jaar, dus ik kan me helemaal vinden in jouw uitspraak.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:54

fardoe schreef:
Wijslander, wij liggen behoorlijk op een lijn qua hoe we denken over trainen en de snelheid waarmee je een paard opleidt. De schimmel is al tien en goed getraind door mij. Uitspraak van mijn instructeur, ik ben niet iemand die zichzelf uitbundig op de borst klopt.
Een paard opleiden duurt zeker tien jaar, dus ik kan me helemaal vinden in jouw uitspraak.


Klopt fardoe, ik bedoelde het dan ook als compliment richting jou. Dat jullie instructeur dit zegt, moet betekenen dat jij er 10 maanden hard aan hebt gewerkt. Goed gedaan!

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:44

Ik vind het super knap. En wat een heerlijk gevoel geeft dat dan hè!!!

Gister was Storm zo scherp met rijden dat we met draven aan mijn houding hebben gewerkt ter voorbereiding op.... Zo gaaf toen ik me “lang” maakte en mijn buik introk, Storm gelijk ging verzamelen. Heerlijk. Een tinker die scherp aan de hulp is hahaaa.
Maandag weer aan de hand dit verder uitbreiden

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:10

Bedankt voor het compliment Wijslander.

Jane2 Ontzettend leuk dat Storm het zo goed doet. Wil je uitleggen hoe je de werkpirouette doet en in welke gang je dit doet.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:07

Werkpirouette aan de hand in stap. Traver op de hoefslag. Dan een appyument inzetten en deze op een kleine volte zetten. Dus in appyument een kleine volte maken om de achterhand. En dan moet je die langzaam kleiner gaan maken. Gevorderde stadium ook in draf en galop, maar ben al blij dat het de goede kant op gaat in stap hahaaa.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:44

Oef, pittig en heel knap!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:39

Bedankt, met mijn les over de werkpirouette gehad en mijn instructeur zei inderdaad travers en dan op de volte.
Vind het altijd leuk als ik lees dat iemand weer iets gedaan heeft wat ik nog niet doe. Ga er dan of meteen mee aan de slag of bespreek het met mijn instructeur.

Je maakt me wel heel nieuwsgierig naar foto's of filmpjes Jane2

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:50

Ik wil het toch eens aan jullie vragen. Hoe grondwerken jullie of rechtrichten jullie als jullie vooruit lopen met het handwerk met twee teugels (geen enkele lijn)? Hoe vraag je vooruit dan een traver? Of een schouder binnenwaarts? Hoe zet je die zweep dan in? En je eigen houding?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:09

SB op de linkerhand: jouw linkerhand vraagt licht stelling, buitenteugel in je rechterhand vraagt de schouders naar binnen. Zweepje in je rechterhand toucheert zo nodig de achterhand.

Op onderstaande foto mag de rechterhand meer richting de schouder en linkerhand mag de teugel korter vasthouden, maar dan heb je iets van een beeld hoe je loopt:

Afbeelding

Op de foto trouwens geen SB, hier was ik echt net begonnen met mijn jonkie en zelf ook nog niet lang bezig.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:13

Wijslander schreef:
De travers kennen ze op 2 manieren. Manier 1 was vooral voor het aanleren:

Op de linkerhand: paard op de lange zijde, jij met je gezicht naar het paard toe (de uitzondering van het achteruit lopen die de regel bevestigt). Paard laten stappen, stelling naar buiten. De vingers van je rechterhand drukken zacht voor het schouderblad, als reflex brengt het paard dan zijn achterhand naar binnen in travers. Dit onderhoud je door met de zweep in je rechterhand de singelplek te toucheren, dit wordt de vervangende hulp voor het opwekken van de reflex. Dan is het een spel van de achterhand naar binnen houden (door middel van reflexhulp/singelplek toucheren), stelling omzetten van buiten naar rechtuit/licht naar binnen en tempo/takt onderhouden.

Lukt bovenstaande, dan gaan we verder met manier 2:

Op de linkerhand: jij loopt aan de buitenkant op schouderhoogte. Stap verzamelen door halve ophouding met rechterhand, eventueel halthouden. Met de zweep in de linkerhand toucheer je de achterhand (rechtsachter) om de achterhand naar binnen te zetten. Rechterhand onderhoudt de verzameling en stelling eventueel iets naar buiten/rechtuit. Komt de achterhand naar binnen, dan vraagt de linkerhand (met nog steeds de zweep vast) stelling naar binnen. Rechterhand stimuleert dit door richting het hoofd te bewegen, alsof je het hoofd naar binnen "duwt". Hierbij is het dus weer een spel van de achterhand naar binnen houden, stelling naar binnen en tempo/takt. Na enkele goede passen laat ik halthouden om de verzameling vast te houden en dan stappen we vanuit stilstand weer verder in travers.


En dit had ik al eens geplaatst over de travers. :j

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:19

Wat een ontzettend leuke foto.

Weinig toe te voegen aan wat er gezegd is, doordat je net als met rijden je paard tussen twee teugels hebt, heb je goeie controle over de schouders en die kun je dan plaatsen waar je wil.

Werken met paarden is een dynamisch iets en niet statisch waardoor het voor iedereen anders is op welke positie je loopt, zelfs je handpositie kan anders zijn.

Als je kijkt naar de foto van Wijslander zie je dat zij ter hoogte van de schouder loopt, met SB loop ik met mijn schimmel op deze positie, dit weet hij en daardoor hoef ik alleen maar mijn buitenteugel iets aan te nemen en gaat hij in SB. Loop ik rechtdoor dan loop ik meer ter hoogte van zijn oog omdat hij anders te dominant wordt en het overneemt.
Met de travers heb ik mijn handen wijder uit elkaar, ik omarm het paard en loop ter hoogte van zijn schouder. Geef ik dan meer druk/ energie naar voren gaat hij in appuyement dus ik moet zorgen dat ik hem omarm maar iets verder bij hem vandaan loop. Deze hulpen worden in de toekomst waarschijnlijk verfijnd omdat je dan beter op elkaar ingespeeld raakt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:22

Leuk om te lezen hoe iedereen het weer anders doet! Leren we weer veel van. Flynn is vandaag behandeld door een cranio secraal. Kreeg ineens een heel ander paard te zien! Wat een rust..

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:47

Nu ben ik ook wel benieuwd hoe jij het aanpakt Gizeppe! :j

Fardoe mooie aanvulling inderdaad, het is net als dansen met je paard.

Zelf heb ik de laatste weken veel met iets langere teugels dan normaal gewerk. Tussen wadh en lange teugelen in zeg maar. Net iets meer ruimte om het hele lijf in het oog te houden en toch teugels die kort genoeg zijn om snel in te grijpen.
Fijn om er zelf zo mee te kunnen spelen.

Ons appuyement gaat een stuk beter nu ik de voorhand laat wachten als die teveel vooruit gaat (in plaats van de achterhand bij te drijven waardoor de voorhand nóg sneller gaat). Hoe simpel kan het soms zijn... :P

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:10

Wijslander schreef:
Nu ben ik ook wel benieuwd hoe jij het aanpakt Gizeppe! :j

Fardoe mooie aanvulling inderdaad, het is net als dansen met je paard.

Zelf heb ik de laatste weken veel met iets langere teugels dan normaal gewerk. Tussen wadh en lange teugelen in zeg maar. Net iets meer ruimte om het hele lijf in het oog te houden en toch teugels die kort genoeg zijn om snel in te grijpen.
Fijn om er zelf zo mee te kunnen spelen.

Ons appuyement gaat een stuk beter nu ik de voorhand laat wachten als die teveel vooruit gaat (in plaats van de achterhand bij te drijven waardoor de voorhand nóg sneller gaat). Hoe simpel kan het soms zijn... :P


Ik werk op dit moment nog met enkele lijn en vanuit achterwaarts. Dit heeft te maken met dat ik vind dat hij nog niet genoeg lengte maakt in zijn hals en rug, waardoor ik nog niet met twee teugels werk. Dit ga ik weer oppakken als hij die lengte weer gaat laten zien (ben verhuisd met hem en dat levert de nodige stress op voor hem, hij moet eerst weer landen). Hij beheerst het schouder voor/binnenwaarts, traver, appyment stukjes, traver op de volte en de hulpen van de piaf (halfsteps). Qua houding ben ik nog wel aan het stoeien hoor als ik voor waars moet lopen, omdat ik mijn heup dan lastiger kan openen, waardoor hij moeilijker naar binnen komt met zijn billen voor de traver. Vandaar dat ik jullie ook de vraag stel, van hoe doen jullie dat dan? Ik zie dus de logische volgorde niet van het achteruit lopen en het vooruit lopen, omdat die hulpen bij mij dus dan niet overeen komen..

Ik heb hier eventueel ook filmpjes van.
https://www.youtube.com/watch?v=-0DxcsTvv-g

Ik kijk ook veel filmpjes van Greetje Hakvoort, waar ik een beetje kan zien welke houding zijn aanneemt als zij voorwaarts loopt. Zij draait idd wel iets met haar lijf.. Maar daarom stelde ik jullie ook de vraag hoe jullie dat dan doen. Ik gebruik veel mijn lijf om hem iets te vragen, als ik schouder binnenwaarts vraag sluit ik mijn heupen, als ik traver vraag open ik mijn heupen. Bij traver kan ik hem eventueel nog stimuleren door mijn zweepje naar de schoft te wijzen of een korte ophouding te maken of hem een klein stukje naar buiten te stellen, waardoor hij makkelijker weer die billen naar binnen kan draaien om hem vervolgens weer recht te maken. Ik zit daar een beetje in mijn hoofd met vraagtekens. Van hoe doe je dat dan? Daar zit ik nog mee te stoeien eigenlijk.. Met enkele lijn lukt het allemaal wel hoor.. Maar met dubbele, waar is jou positie dan? Welke hulpen heb je nodig?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:31

Mijn positie en hulpen voor travers staan in het gequote stuk. Meer gebruik ik er niet...

Leuk filmpje trouwens, ziet er netjes uit! In de SB zie je dat hij wat teveel buigt in zijn hals, daar zou je de buitenteugel mooi kunnen gebruiken om zijn schouder te begrenzen, zodat hij zijn binnenachterbeen goed gaat gebruiken en lengtebuiging pakt. Dat zal ook weer helpen om soepelheid in zijn hals en rug te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 01-05-18 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:37

Wijslander schreef:
Mijn positie en hulpen voor travers staan in het gequote stuk. Meer gebruik ik er niet...


Heb ik gelezen idd

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:39

Gizeppie schreef:
Wijslander schreef:
Mijn positie en hulpen voor travers staan in het gequote stuk. Meer gebruik ik er niet...


Heb ik gelezen idd


Had mijn reactie nog even aangepast :P welk stukje van de hulpen voor travers is onduidelijk voor je?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:43

Gizeppie even voor de duidelijkheid, met SB linksom loop ik links van mijn paard. Met travers en appuyement linksom loop ik rechts van mijn paard.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:06

fardoe, met "korte"teugels?

Ik loop met de gewone teugels bij alles hetzelfde. SB links om, loop ik ook links, maar bij de traver enz ook. Alleen bij lange lijnen loop ik aan de andere kant, zodat de achterhand meer ruimte heeft.

Ik loop alleen als ik aan 1 touwtje werk achteruit voor de traver. Met de teugels dan loop ik gewoon vooruit. Met je binnenteugel vraag je buiging en met de buitenteugel vraag je de achterhand van de hoefslag af. Ook gebruik ik het zweep je bij de achterhand (als dat nodig zou zijn). Je wijst met de zweep de richting waar de achterhand naar toe moet. Bij ons hebben de tinkers geleerd om de achterhand naar de zweep toe te zetten. Handig voor onder het zadel.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:07

fardoe schreef:
Gizeppie even voor de duidelijkheid, met SB linksom loop ik links van mijn paard. Met travers en appuyement linksom loop ik rechts van mijn paard.

Ahaaahh, ja ik doe dat ook.. De binnenhoefslag loop je dan toch??

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:08

Jane2 schreef:
fardoe, met "korte"teugels?

Ik loop met de gewone teugels bij alles hetzelfde. SB links om, loop ik ook links, maar bij de traver enz ook. Alleen bij lange lijnen loop ik aan de andere kant, zodat de achterhand meer ruimte heeft.

Ik loop alleen als ik aan 1 touwtje werk achteruit voor de traver. Met de teugels dan loop ik gewoon vooruit. Met je binnenteugel vraag je buiging en met de buitenteugel vraag je de achterhand van de hoefslag af. Ook gebruik ik het zweep je bij de achterhand (als dat nodig zou zijn). Je wijst met de zweep de richting waar de achterhand naar toe moet. Bij ons hebben de tinkers geleerd om de achterhand naar de zweep toe te zetten. Handig voor onder het zadel.


Zoals jij het beschrijft doe ik het dus ook.. alleen met rijden werk ik zonder zweep..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:10

Gizeppie schreef:
Wijslander schreef:
Mijn positie en hulpen voor travers staan in het gequote stuk. Meer gebruik ik er niet...


Heb ik gelezen idd


Ik werk dus aan enkele lijn precies andersom. Ik werk aan de binnenhand van mijn paard..

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:52

Met travers en appuyement loop ik aan de buitenkant.

Jane2 met korte teugels. Mijn linkerteugel bij linksom pak ik dan laag vast zodat ik mijn hand meer ter hoogte van de buik van mijn paard heb, zelf loop ik naast zijn schouder. Mijn rechterhand is zo'n 15 cm bij zijn kaak vandaan. Ik heb mijn armen dus redelijk wijd.

Mijn paarden draaien hun achterhand weg van de zweep

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:04

Hier ook aan de buitenkant met travers en appuyement. Met sb aan de binnenkant.