Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:15

HippoLogic schreef:
Wat spannend Kimmie!

Kyra gaat vandaag verhuizen! :D


Mijn pony ook :D *\o/* naar een plekje waar ik al een aantal keer per week ben dus heb dan meer tijd voor hem :))

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow


Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:32

Wat fijn!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 04:32

Kyra staat nu in een paddock paradise. Zo fijn!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:33

HippoLogic schreef:
Wat hebben jullie deze week gedaan dat super leuk was?

Beetje laat, maar nieuw paard ingeclickerd! *\o/*

Hoe is je cursus?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 16:56

Mijn cursus gaat zo goed. Het is zo leuk om bijna 20 jaar nadat ik een NH thuisstudie pakket aanschafte, waar ik lyrisch over was, nu mijn eigen stap-voor-stap zelfstudie programma met persoonlijke begeleiding aan kan bieden aan clicker trainers.

We zitten in week 3 nu. Ik had in week 1 en 2 een beetje veel informatie behandeld :o (Herkennen jullie dit? Dit is nu "lumping!" ;) ) Deelnemers hebben levenslange toegang en kunnen elke keer dat ik de cursus aanbied gewoon weer (gratis) mee doen. Daarom is het "lumpen" van de stof niet een heel groot probleem. En de volgende keer maak ik er gewoon een extra week bij.

Ik ben net terug van een lang weekend Dallas, Texas waar ik de top positive reinforcement experts van de wereld heb ontmoet op The Art and Science of Animal Training Conference:
dr Julie Vargas (de dochter van B.F. Skinner die het shaping proces ontdekt en ontwikkeld heeft!)
Alexandra Kurland (die zich focust op het in balans brengen van het paard mbv de clicker)
Bob Bailey (van de bekende "chicken clicker camps" hij deed een presentatie over het Ga-Door-signaal en de 8 oorzaken van probleem gedrag)
Barbara Heidenreich (animal consultant in dierentuinen en vogel expert. Zo leuk: hoe train je een oeran oetang in de dierentuin die urine opzuigt en naar vreemden (!) spuugt? Een olifant die zijn medicijnen uitspuugt? Een giraf zijn voeten te presenteren voor bekappen? En veel meer.)
Dr. Joe Layng (artifical intelligence and animal training: machines zijn goede dierentrainers. Veel consequenter ;) )
Dr. Jesús Rosales-Ruiz (over het verbeteren van je shaping process dmv 'bewegingscirkels')
Ken Ramirez (No Reinforcement Markers (NRMs) in wetenschap en praktijk)
Emily Larlham (over het gebruik van verschillende markers om duidelijkheid te scheppen)
Steve White (wat je moet weten over Keep Going Signals voor je ze gebruikt)

Mijn hoofd zit vol met nieuwe ideeën! Ik heb zo veel geleerd!

Het was ook erg gaaf dat ik nu andere clickertrainers IRL heb ontmoet die in mijn eigen FB groep de Happy Herd zitten.

Gisteren was ik erg blij Kyra in haar paddock paradise te zien en te zien hoe ze lekker aan het kroelen was met haar 2 nieuwe vrienden. <3 In haar vorige stal had ze haar eigen paddock (waar ze erg ongelukkig van werd: ongewenst gedrag in omgang, knagen aan het water emmer 's nachts omdat ze gestrest was enz) Nu is ze zo ontspannen en gelukkig. Haar bewegingen zijn veel soepeler nu ze 24/7 buiten staat en kan bewegen. Het maakt me erg gelukkig mijn paard gelukkig te zien. :)

Wat hebben jullie voor leuks gedaan in het weekend?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:05

Klinkt goed allemaal! En druk :+

Vorig weekend ben ik met [***] 4 dagen de natuur ingetrokken, was toevallig vrij en het was te mooi weer om het niet te doen! We hebben een kleine 35 km op 4 dagen gedaan, de laatste kilometers de laatste dag gingen wel wat moeizamer, haha. Met [***] heb ik op zaterdag een klein rondje gedaan, maar hij had teveel last van het weer om het leuk te houden dus die heb ik de andere dagen maar gewoon lekker geborsteld en wat getut.

Ik heb sinds vandaag opnieuw een facebook-account, maar deze keer wil ik het echt richten op de pony's en positive reinforcement en emoties etc. etc. (je weet wel, je omringen met mensen die hetzelfde denken & doen als jezelf). Zijn er nog tips voor mensen & pagina's om te volgen waar regelmatig interessante (wetenschappelijke) artikels gepost worden en/of leuke clicker-foto's/filmpjes?

Jou heb ik al gevonden HippoLogic :Y)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 19:02

:D Ja HippoLogic! En ik heb ook een groep: Happy Herd(want jij en je paard kunnen samen een kleine, gelukkige kudde zijn)

En kijk ook eens naar de Empowered Equines- NL & Belgium

Als je me de link stuurt van je FB page dan like ik hem en ik kan hem ook delen: hoe meer mensen over R+ praten hoe meer mensen ervan horen en hoe meer het de norm wordt (normaler)!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:17

Dank je, heb even alles toegevoegd/lidaanvraag gedaan :)

Ivm mijn eigen account/pagina weet ik nog niet goed wat ik wil doen .. Denk dat ik mijn pagina puur wil houden voor de wandelingen en de dingen die we daarbij bereiken, op weg naar onze trektocht. Mijn account gaat dan meer over het R+-gedeelte (al komt dat bij de wandelingen natuurlijk ook voor maar zal er op die pagina weinig over hebben) en het grondwerk en alles wat we hopelijk nog gaan bereiken :)

Dus denk dat het handiger is om mensen als vrienden op mijn account te hebben? Of zou een pagina toch fijner zijn? Ik heb een tijd geen facebook meer gehad, een pagina nog nooit, en vol me momenteel beetje verloren :=

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 19:36

Een pagina op FB is meer eenrichtingsverkeer, als je een groep start is het meer tweerichtingsverkeer.

Mijn online cursus is zo leuk: we zitten in week 3. De live webinars zijn bedoeld om 1 a 2 uur les te geven maar duren tot nu eigenlijk altijd wel 2 uur. En dan ben ik nog niet uitgepraat. :o

Elke week behandelen we een van de Key Lessons (Your Key to Success in Positive Reinforcement Horse Training) voor paarden en oefenen we met de Key Lessons voor trainers. Dit zijn vaardigheden zoals de mechanische handelingen gedrag ->click->target weghalen->voedselbeloning geven, het goed gebruik van een training logboek (zodat het een nuttig trainingsvoorwerp wordt ipv een dagboek), hoe je jezelf kan motiveren en vooral (dit is een ding waar iedereen -ja, ook professionele trainers- tegen aanloopt:) hoe je je doelgedrag nu in genoeg kleine stappen kan verdelen.

Elke Key Lessons voor het paard heeft 3 fases voor hij 'af' is (1) aanleerfase 2) een cue aan het gedrag koppelen 3) de cue als aankondiging gebruiken voor een kans op een click&reinforcement (=zonder cue geen click)) Dan is er natuurlijk nog fase 4 (stimulus control) maar dat voor deel 2.

Ik heb een jaar bij de dierenbescherming gewerkt met de paarden en het is zo gaaf om nu eindelijk met dat videomateriaal aan de slag te gaan. Nu kan ik elke oefening laten zien met 3 of 4 paarden die helemaal voor wie de oefening helemaal nieuw is, net als de clicker. Er zit zoveel verschil in per paard hoe ze kunnen reageren (en toch ook zo hetzelfde).

Kyra is zo gelukkig in haar nieuwe stalling (lees: paddock paradise). Ze hinnikt nu niet meer om me te begroeten. Ik ben niet meer haar highlight of the day (opluchting en afleiding van een prikkelarme omgeving). Ik weet zeker dat het weer terug komt.

Nu ze ook dag en nacht kan bewegen (ze draaft kennelijk heel wat af ) is ze zoveel soepeler en haar voeten doen geen pijn meer! Als ik haar na de training terugzet dan gaat ze gelijk snuffelen en sociaal gedrag doen (kroelen) met de 2 ruinen. Zo leuk om te zien!


Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:27

Ik heb voor nu even de pagina terug verwijderd, eerst maar eens proberen mijn account in orde te krijgen en daar een weg mee te vinden (weet niet of facebook zoveel verandert is of dat ik nu de éénvoud van instagram gewend ben maar ik vind het maar een gedoe :') ) en dan zien we wel verder of ik nog wat mis of niet.

Klinkt goed je online cursus!
En fijn ook dat Kyra zich zo goed voelt in haar nieuwe plek.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-18 16:53

FB veranderd idd continu. :roll:

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 04:41

Mijn nieuwe clickerblog is online! Deze keer een Slimme Strategie om een Kopschuw Paard te Halsteren Uiteraard met positieve bekrachtiging. Ik heb de hele maand maart niet geblogd want ik heb mijneerste online clicker training cursus gelanceerd!! Iets dat ik al wilde doen vanaf dat ik van NH afging. Het is een compacte en zeer intensieve 8 weekse cursus geworden. Precies zoals ik het 15 jaar geleden voor ogen had... Nee, nu is er Zoom (live webinars) dus beter!

Kyra setteld al helemaal in, in haar nieuwe paddock paradise. Ik zag op Google Maps dat het echt een grote paddock is! :wow: Gisteren voor het eerst weer aan het 'werk' (training is gelijk aan leuke dingen doen ;) ) en ze deed alles zo goed. Iedereen onder de indruk van ons lange teugelwerk. Iets dat heel bijzonder is hier.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:09

Cool, HL!

Wat voor voerbeloning gebruiken jullie als het paard een bit in heeft?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:33

Ik heb een tijdje bij opstappen gewoon paardensnoepjes gebruikt. Verder heb ik het idee dat je ook prima andere dingen kan gebruiken, maar wat denkt de rest daarvan?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:29

Ik gebruikte altijd gewoon kleine brokjes (grasbrok, biks, vitaminebrokjes). Maar nu heb ik een paard dat het moeilijk lijkt weg te krijgen met bit. Ik dacht meteen aan suikerklontjes, maar om er nou twintig klontjes op een dag in te douwen... :D

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 07:30

Kleine biksjes lossen vaak gemakkelijk op in speeksel en is te combineren met een bit. Inderdaad 20 suikerklontjes is een slecht idee (paarden kunnen ook caries krijgen!). Je kan het uitproberen met water: sommige soorten zwellen gelijk op en worden zacht, andere niet. Muesli werkt soms wel, soms niet evenals kleine blokjes wortel
Anders gewoon bitloos gaan rijden. ;)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 07:31

Of overstappen op non-food reinforcers

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:54

Ja bitloos is wel het plan ook. Maar wil graag ook positieve associaties met het bit vormen. De water test van brokjes is een goeie!
Niet voedselbeloning ook al beetje gedaan maar is nog even uitvogelen.
Dank voor het meedenken allemaal.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 17:21

@Visitor: heb je je dilemma opgelost?

IK heb een nieuwe blog online. De inspiratie voor deze blog kwam naar aanleiding van mijn vraag op FB "Wat is je grootste struikelblok in R+ training?".

Het antwoord was "Ik heb geen 'to-do-list voor mijn paard in de dagelijkse training".

Veel paardeneigenaren rijden niet omdat het niet (meer) bij hun waardes past. Dat is voor mij de reden om geen wedstrijden te rijden. Ik *wil niet* beloond worden met punten om mijn paard in een houding te rijden of dingen te eisen die niet ten goede komen aan mijn paard, mijn soul mate. Er zijn ook teveel andere dingen gaande op wedstrijdterreinen die ten koste gaan van dierenwelzijn.

Ik heb ook lang geworsteld met doelen stellen tot ik het missende puzzelstukje vond: mijn waardes. Nu ik rekening hou met mijn waardes (dierenwelzijn, respect voor het dier, enz) is het niet moeilijk meer om te meten of een doel (dressuur rijden, clinic van de heer X of mevrouw Y) wel of niet in mijn wereld past en waarom.

Geen last meer van het "shiny object syndrome" waarbij ik alles wil doen wat mijn vriendin doet of meedoen aan allerlei workshops, clinics waaraan mensen op stal meedoen. Ik hoef niet meer dat ene boek of die andere cursus te kopen en te voelen dat ik "iets mis". Past het bij mijn waardes? Ja dat wil ik! Past het niet (en is dat duidelijk) dan is het niet moeilijk meer om voor die "unieke kans van paarden Goeroe uit Verweggistan" te bedanken.

5 Steps to Your Personal Training List for Your Horse

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:44

Met Snow duurde het even (lees 30x) voordat hij doorhad waar die klik voor was daarna begreep hij heel snel wanneer hij iets goed had gedaan en heb ik hem zo een hele rij trucjes aangeleerd

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:26

Is er een mogelijkheid om dmv clicker je paard leren stil te staan als je hem op de wasplaats wilt afspuiten?

Probeer van alles maar hij loopt telkens weg. Bij vastzetten gaat hij hangen.

Hoe pak ik dit aan qua volgorde en beloning?

Als ik clicker op moment hij blijft staan loopt hij naar achter omdat hij weer een beloning krijgt als hij naar voren gezet wordt. Afspuiten komt er dan niet van.

Iemand tips hoe ik dit moet oplossen?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:26

Werken met de clicker is hier heel geschikt voor. Breek het op in minuscule stapjes en kom ook niet in één keer aan met de slang. Nu weinig tijd dus zal later nog even reageren als niet iemand anders dat heeft gedaan.

Edit, misschien heb je hier vast wat aan:
https://youtu.be/6L9CxL0RNNw
https://youtu.be/PBI85y1ddjg

HL vergeten te reageren maar heb hem gewoon van alles laten eten met bit, ook laten grazen, neusriem goed los, en nu is eten van paar brokjes met bit in geen punt meer.

AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:34

Hillebill schreef:
Is er een mogelijkheid om dmv clicker je paard leren stil te staan als je hem op de wasplaats wilt afspuiten?

Probeer van alles maar hij loopt telkens weg. Bij vastzetten gaat hij hangen.

Hoe pak ik dit aan qua volgorde en beloning?

Als ik clicker op moment hij blijft staan loopt hij naar achter omdat hij weer een beloning krijgt als hij naar voren gezet wordt. Afspuiten komt er dan niet van.

Iemand tips hoe ik dit moet oplossen?


Als je dit wil gaan clickeren dan realiseer je dat je voorlopig nog niet aan afspuiten toe gaat komen. Dat is even een mindset.
Zoals Visitor al zegt, ga het opbreken in hele kleine stapjes. Merk je bijvoorbeeld dat je paard al spanning opbouwt bij het naar de wasplaats toe lopen, dan ga je daar eerst op trainen. Dan kom je de eerste sessie dus ook nog helemaal niet op de wasplaats. Bouwt de spanning pas op op de wasplaats, dan kan je daar wel starten.

Let tijdens je training goed op emotie, probeer de spanning voor te zijn, en beloon voor ontspanning. Maak dus van je doel bijvoorbeeld niet "stil staan in de stalgang" maar "ontspannen stil staan in de stalgang" wanneer je namelijk beloont voor de spanning wordt de spanning niet minder. Liever wat eerder stilstaan en een ontspannen paard belonen dan nog een stapje extra en je paard bevestigen in de spanning.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 06:55

Hillebill schreef:
Is er een mogelijkheid om dmv clicker je paard leren stil te staan als je hem op de wasplaats wilt afspuiten?

Probeer van alles maar hij loopt telkens weg. Bij vastzetten gaat hij hangen.

Hoe pak ik dit aan qua volgorde en beloning?

Als ik clicker op moment hij blijft staan loopt hij naar achter omdat hij weer een beloning krijgt als hij naar voren gezet wordt. Afspuiten komt er dan niet van.

Iemand tips hoe ik dit moet oplossen?

Ja dat is zeer zeker mogelijk!

Mar eerst een mindset inderdaad: je gaat van de ene trainingsmethode over op een andere, een waarin jij nog niet zoveel ervaring hebt (raad ik, anders zou je deze vraag niet stellen ;) )

Dus realiseer je dat je 1) een nieuwe trainingsmethode aanleert en 2) gelijk probeert een probleemgedrag op te lossen.

Je zal niet gelijk volgende week je paard kunnen afspuiten maar als je het in kleine stappen weet op te delen-met of zonder hulp van een ervaren trainer- dan los je het op Voor Altijd! *\o/*

Een paar goede tips zijn al gegeven en er zitten hier ook professionele trainers die je kunnen helpen.

Is je paard al gewend aan de clicker?
Kan hij al targeten?
Waar bouwt je paard spanning op (wasplaats, als de kraan aan gaat of eerder? Is het enkel de spuit of is het vast staan eigenlijk ook al een klein probleem?)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:43

HippoLogic schreef:
Hillebill schreef:
Is er een mogelijkheid om dmv clicker je paard leren stil te staan als je hem op de wasplaats wilt afspuiten?

Probeer van alles maar hij loopt telkens weg. Bij vastzetten gaat hij hangen.

Hoe pak ik dit aan qua volgorde en beloning?

Als ik clicker op moment hij blijft staan loopt hij naar achter omdat hij weer een beloning krijgt als hij naar voren gezet wordt. Afspuiten komt er dan niet van.

Iemand tips hoe ik dit moet oplossen?

Ja dat is zeer zeker mogelijk!

Mar eerst een mindset inderdaad: je gaat van de ene trainingsmethode over op een andere, een waarin jij nog niet zoveel ervaring hebt (raad ik, anders zou je deze vraag niet stellen ;) )

Dus realiseer je dat je 1) een nieuwe trainingsmethode aanleert en 2) gelijk probeert een probleemgedrag op te lossen.

Je zal niet gelijk volgende week je paard kunnen afspuiten maar als je het in kleine stappen weet op te delen-met of zonder hulp van een ervaren trainer- dan los je het op Voor Altijd! *\o/*

Een paar goede tips zijn al gegeven en er zitten hier ook professionele trainers die je kunnen helpen.

Is je paard al gewend aan de clicker?
Kan hij al targeten?
Waar bouwt je paard spanning op (wasplaats, als de kraan aan gaat of eerder? Is het enkel de spuit of is het vast staan eigenlijk ook al een klein probleem?)

Afspuiten is het probleem niet. Vast staan bij de wasplaats wel.
Hij loopt van links naar rechts. Van voor naar achter tot hangend aan toe.
Ik spuit hem nu af dat ik het halstertouw vast hou maar dat is zo onhandig. Loop me het ongeluk.
Is de ene kant klaar dan omzetten en de andere kant en dan beginnen we weer opnieuw. Hij naar achter ik hem weer naar voren zetten afspuiten en hij staat weer gestrekt 5 meter aan het touw dat ik er niet bij kan.

Clicker kent hij niet. Ik zelf weet niet echt hoe te beginnen.
Het is dus puur het afspuiten dat hij blijft staan dat ik hem niet telkens moet ophalen zeg maar.

Zo zijn er nog een paar dingen die ik graag wil leren:

Dat hij komt als ik hem roep uit het land.
Dat hij aan de hand draaft.
Dat hij mee loopt aan de hand ipv een slakkengangetje achter mij aan. Dat ik hem als t ware vooruit trek......

Het is dat ik niet weet hoe te beginnen...
In mijn omgeving ken ik niemand die mij hierin kan helpen hoe ik moet beginnen en hoe ik het aanleer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers