Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 06:58

Gisteren ook weer les gehad en weer vergeten foto's te maken. Heb het er voor de les nog met mijn instructeur over gehad, maar tijdens de les geen moment meer aan gedacht.
Heb het Myler bit uitgeprobeerd bij de schimmel en ook bij hem bevalt het goed.
Gewerkt aan de travers, vind ik moeilijker dan appuyementen en mijn paard vind rechtsom duidelijk moeilijker dus daar de meeste tijd aan besteed.
Ook gewerkt aan sneller achterwaarts voor de bekkenkanteling en daarna in draf naar voren. Mijn zijn dubbel gebroken bit ging hij dan altijd vastpakken en kauwen er op en greep hij nog weleens mijn arm maar met de Myler was hij veel relaxter.

Heb mijn instructeur gevraagd naar de verschillende manieren van komen tot piaffe. Via achterwaarts naar piaffe is voor de juiste bekkenkanteling. Vanuit draf terug naar piaffe is om de juiste takt te behouden. Verder heeft hij het gehad over via schouderbinnenwaarts aandraven om het minder sterke been meer onder te laten treden, om het been sterker te krijgen.

Jane2 heb ook nog even gevraagd hoe je voorwaarts gaat met een paard dat piaffe goed doet op de plaats. Hij zei, misschien is zijn hoofd iets te hoog omdat hij zo goed gaat zitten in de piaffe en kan hij daardoor niet naar voren. Zijn tip, vanuit draf tempo terug naar piaffe en zorgen dat je zijn hoofd iets lager houdt en gaat zijn hoofd omhoog weer naar voren draven en zo iedere keer weer proberen terug in tempo te gaan.
Misschien heb je er iets aan, misschien heb je het al geprobeerd.

Ratna Paardentrack in Frankrijk


Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:14

Gaan we zeker een keertje proberen Fardoe. Thanks.
Maar ik denk dat Storm zijn grootste probleem nog de kracht is. Hij is heel fkexibel en daardoor oogt het altijd perfect maar wil niet zeggen dat het actief genoeg is. En nu mist hij de kracht in het dragen. Het achterbeen.

Fardoe, klinkt als een leuke les.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:45

Bedankt voor alle informatie over de piaffe en fardoe, heel interessant dat je het tijdens de les gevraagd hebt! Bedankt. :D En fijn te lezen dat de Myler goed bevalt. Foto's komen nog wel een keer, heeft toch geen haast!

Jane2 wat een mooi lesverslag en prachtig dat jij je dochter zulke kansen geeft. Daar zal ze de rest van haar leven veel aan hebben.

Hier niet zoveel te vertellen, onze bak is vreselijk mul door de droogte. Daardoor blijf ik een beetje steken bij longeren en wat lange teugelwerk in de roundpen en bosritten. Maar ik klaag niet, hoor. :D

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:07

Vandaag toch maar even creatief geweest en op het pad achter stal aan de hand gewerkt. Ik verwachtte stugge spieren, maar hij schudde alles er zo uit.

Nu verdenk ik de hogere temperatuur als oorzaak. Merken jullie ook zo duidelijk verschil? Eigenlijk schrik ik er best van, heeft de kou dan zoveel invloed?

mirneberends

Berichten: 94
Geregistreerd: 26-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:18

Wijslander schreef:
Vandaag toch maar even creatief geweest en op het pad achter stal aan de hand gewerkt. Ik verwachtte stugge spieren, maar hij schudde alles er zo uit.

Nu verdenk ik de hogere temperatuur als oorzaak. Merken jullie ook zo duidelijk verschil? Eigenlijk schrik ik er best van, heeft de kou dan zoveel invloed?



Ja ik merk ook super veel verschil! Mijn pony is veel soepeler merk ik en ik vind ook dat ze met rijden veel losser is en ook sneller is losgereden!

De kou heeft inderdaad denk ik erg veel invloed...

~

mirneberends

Berichten: 94
Geregistreerd: 26-02-18

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:28

Heeft iemand misschien nog ideetjes voor het soepeler maken van je paard?
Mijn pony is opzich best soepel maar ze is erg oud. Ik zou dus graag wat oefeningen willen doen waar ze soepeler van wordt en waar ze iets meer bespiering van krijgt.

~

Xxmichellex1
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-12-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:32

Mijn pony is 8 jaar en ik doe zelf veel grondwerk met hem, ook kan je vrijheidsdressuur gaan doen . Dat houd de ponys ook soepel, maar ik zou bij een oude pony wel rustig beginnen. Een kleine spagaat zou al super zijn.

mirneberends

Berichten: 94
Geregistreerd: 26-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:35

Xxmichellex1 schreef:
Mijn pony is 8 jaar en ik doe zelf veel grondwerk met hem, ook kan je vrijheidsdressuur gaan doen . Dat houd de ponys ook soepel, maar ik zou bij een oude pony wel rustig beginnen. Een kleine spagaat zou al super zijn.



Oh dat is inderdaad een goeie!
Kan jou pony veel vrijheidsdressuur oefeningen? En heb je daar ook wel eens hulp of les bij gehad?

~

Xxmichellex1
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-12-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:44

Mijn pony kan de meeste basis dingen zoals flemen, jambette, voetje, shake enz. en nog wat grotere oefeningen zoals de buiging en spagaat Ik heb een paar keer les gehad ban Eva Roemaat. Zeker een aanrader.

mirneberends

Berichten: 94
Geregistreerd: 26-02-18

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:02

Dat klinkt erg leuk. Ik heb ook wel eens les gehad van die jongen waarmee ze samen werkt. Ik kom zo even niet op de naam. Jessie dacht ik?

~

mirneberends

Berichten: 94
Geregistreerd: 26-02-18

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:03

Maar mijn pony kan ook een aantal basisdingen, alleen vind ik het lastig oefeningen te vinden waarmee ik haar achterhand kan trainen. Daar heeft ze erg weinig bespiering en vooral veel vet.

~

Xxmichellex1
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-12-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:07

Ja klopt. Jesse Drent! Eva en Jesse kunnen je beide wel helpen om de achterhand van je pony te trainen.

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 06:27

Zo weer helemaal bijgelezen super leuk dat iedereen zo fanatiek is.
En ook heel leerzaam ieders verhalen en ervaringen allemaal te lezen. :D

Hier ook geregeld wel aan de hand aan het werken. Al combineer ik het vaak met longeren en momenteel veel op enkel kaptoom. Het doel is dat hij nog meer zijn eigen houding gaat houden en dat gaat erg goed. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

****www.NNelleke.nl**** NNelleke: Voor lessen, coaching en begeleiding met je paard.
****www.DDapper.nl**** DDapper: Praktijk voor therapie, coaching en begeleiding.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 06:32

Ik denk dat het ook te maken heeft met de juiste training Wijslander. sterkere spieren en soepeler lichaam.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 06:55

fardoe schreef:
Ik denk dat het ook te maken heeft met de juiste training Wijslander. sterkere spieren en soepeler lichaam.


Ik hoop dat het dat is. :D

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:58

Dit brengt mij weer op een interessante gedachtengang. Spiergeheugen.
Mijn New Forest pony werd volop getraind, ik reed met haar ook wedstrijden. Zij had een tumor op haar eierstok waaraan ze geopereerd moest worden. De dag voordat ik haar wegbracht naar de kliniek heb ik nog een wedstrijd met haar gereden. Na de 6 weken herstellen van haar operatie ben ik weer opgestapt en reden we weer heel snel op ons oude niveau.
Dit snelle herstel had zeker te maken met hoe ik train maar ook met de conditie waarin zij verkeerde voor de operatie.

Ik kom hierop omdat ik laatst bij RTL Late Night een item zag over een jongen die heel fanatiek sport in de sportschool. Hij was iets van 20 kilo aangekomen om daarna weer binnen no time een six pack te hebben om zo aan iedereen te laten zien hoe je door fanatiek te sporten er binnen een aantal weken uit kan zien. Daar kwam terecht een opmerking van iemand anders in de studio overheen dat je spiergeheugen hebt en dat hij er sneller zo strak uitziet dan iemand die nooit sport en dan ineens gaat sporten.

Dit soort dingen overdenk ik tijdens het uitmesten, kun je nagaan wat ik allemaal denk als ik rustig zit :D

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Dais_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:21

Hahaha Fardoe, jouw gedachten staan ook niet stil :'). Maar inderdaad, spiergeheugen. Mijn osteo benadrukt dat altijd na een behandeling. Goed correct trainen, anders gaat alles weer in zijn oude vorm zitten mede dankzij spiergeheugen.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:17

Fardoe, je mag je overdenkingen vaker hier opschrijven. :D

Deze week is het beduidend koeler, dus ik kan de hypothese testen! Althans, zodra ik uit de lappenmand ben geklommen waar ik weer in ben gevallen...

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:50

Bah vervelend voor je Wijslander dat je je weer niet lekker voelt.

Ik heb nog wel een gedachte nav een topic hier op Bokt. Ik moet er bij zeggen, ik heb het topic niet gelezen alleen de kop gezien, die luid: Is rijden zo belangrijk, of iets in die trant.

Ik vind dat beweging voor een paard belangrijk is en dan bedoel ik trainen om het paard sterker en leniger te maken, of je dat nou doet met rijden of met een combinatie van rijden en werken op de grond.
Voor mensen is sporten belangrijk dus ook voor je paard vind ik.
Nou was ik laatst in gesprek met iemand die ook in de paarden zit en zij zei dat een paard het meest gelukkig is als het in de wei staat en er nooit iets mee gedaan wordt. Gelukkig misschien wel, maar ook gezonder??

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Marocje
Berichten: 5587
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:26

Precies de opmerking kreeg ik ook, toen ik een ander plekje zocht voor mijn pony en bleek dat ie daar op (vervroegd) pensioen kwam.

Ik ben het daar zeker niet mee eens: een paard heeft ook uitdaging nodig, die maak je niet gelukkig op onze ‘postzegelstukjes’. Hij staat in een wei van 1ha, maar das echt niet genoeg!

Dat je niet (altijd) hoeft te rijden ben ik het mee eens, doe ik gem. 1 keer per week. Maar de uitdaging van bijv WADH, het uitvogelen wat ik bedoel (mentaal) is net zo belangrijke als de correcte oefening zelf (fysiek).

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:49

fardoe schreef:
Nou was ik laatst in gesprek met iemand die ook in de paarden zit en zij zei dat een paard het meest gelukkig is als het in de wei staat en er nooit iets mee gedaan wordt.


Dit hoor ik ook vaker en kan ik inmiddels echt tegenspreken uit eigen ervaring. Mijn blondie was vet, stijf, lui en in zichzelf gekeerd toen hij bijna niets deed. Nu is hij fit, sterk, redelijk soepel en helemaal opgebloeid, ook in de wei. Hij laat zich zien en horen, hij straalt en maakt contact met mensen en dieren om zich heen.

Best grappig, want toentertijd ging ik júíst steeds minder met hem doen, omdat ik dacht dat hij het niet leuk vond. Nu blijkt dat het toch echt een drempel was waar we even over moesten, want afgelopen weekend in het bos was hij echt fanatiek en dat met die warmte. Dus nee, met die uitspraak kan ik het niet eens zijn. Wel vind ik -net zoals waarschijnlijk de meesten hier- dat er naast rijden heel veel andere manieren zijn om je paard lichamelijk en geestelijk gezond te houden.

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:58

Wijslander schreef:
Wel vind ik -net zoals waarschijnlijk de meesten hier- dat er naast rijden heel veel andere manieren zijn om je paard lichamelijk en geestelijk gezond te houden.


Helemaal mee eens! :j
En daarnaast denk ik ook dat afwisseling heel belangrijk is in je training om je paard tevreden te houden. Ik merk dat de mijne dat heel erg nodig heeft anders wordt hij een vervelende puber.. :+
Rijden doen wij 1x in de week. Zijn spieren en conditie train ik toch wel aan de hand dus daar rijden we niet voor. Maar er zijn nog steeds meer mensen die nog nooit met een paard aan de hand hebben gewerkt en dan snap ik dat rijden je hoofddoel is want hoe moet je hem ander trainen?
En beterschap, hopelijk knap je snel weer op :)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:18

Ik ben zeker geen tegenstander van alleen maar rijden, mits je voor genoeg afwisseling zorgt en je op de juiste manier traint.
Ik stel de vraag wel erg zwart wit, in werkelijkheid was haar antwoord iets genuanceerder maar dat doet er in dit geval niet toe.

Dat er veel uitdaging zit in het wadh voor zowel paard als trainer daar zijn we het hier wel allemaal over eens. Juist diegene waar ik het gesprek mee had zei dat steeds meer mensen terug gaan naar het klassieke rijden en ook het wadh ziet zij steeds populairder worden. Daar hoop ik dan maar op.

Dat paarden er sterker en soepeler van worden is een feit, dat zie ik dagelijks. Dat paarden het leuk vinden ligt aan het karakter van het paard, er zijn erbij die eten en luieren als hoofddoel hebben. Als ik voor mijn eigen paarden spreek dan spant mijn jonkie echt de kroon, als hij door heeft dat hij iets mag gaan doen staat hij bij wijze van al met zijn hoofdstel in. Zelfs toen hij nog in de opfok stond en ik kwam eraan met zijn halster dan deed hij zelf zijn hoofd erin en kon ik hem zo uit de groep halen en hem mee naar binnen nemen. Dit paard zou niet gelukkig zijn met alleen maar in de wei staan.

Leuk trouwens jullie reacties, dank daarvoor

Ratna Paardentrack in Frankrijk


Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:43

Inderdaad PrinCes en bedankt ook voor de beterschapswensen!

Van de types die jij beschrijft fardoe heb ik er dus allebei één. Mijn jonkie komt al aanrennen als hij me ziet en is altijd zeer enthousiast om iets te gaan doen. Het liefst zou hij nu al bosritten maken. De andere kant van die tomeloze energie en inzet is dat hij paniekerig kan raken als hij iets niet snapt. Ook is het er een die zichzelf snel voorbij loopt en die je misschien ook makkelijker overvraagt. Met hem doe ik dus bewust minder dan hij aanbiedt.

Mijn andere wás altijd liever lui dan moe, met als gevolg dat ik met hem ook minder ging doen. Nu weet ik dat het bij hem belangrijk is de juiste snaar te raken, want tegenwoordig werkt hij juist erg graag.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:01

Gisteren met de les gewerkt aan piaffe vanuit stap. De schimmel heeft extreem vluchtgedrag (iets teveel meegemaakt vroeger). Gelukkig kan mijn instructeur dat goed inschatten en heeft hij gisteren voorzichtig met de zweep hem iets bijgetikt voor de piaffe. Linksom ging goed, rechtsom was hij angstiger.
We zijn al een tijdje bezig om hem vanuit draf kleiner te laten draven en vorige week heb ik gewerkt aan het sterker maken van het linker achterbeen door aan te draven in schouderbinnenwaarts.
De eerste keer dat ik hem gemasseerd heb, was hij nog niet van mij en merkte ik dat zijn bekkenkanteling echt nihil was. Qua losheid spieren is hij in zijn geheel beter, hij was erg stijf in zijn gewricht.
Achterwaarts stappen deed ik al regelmatig maar heb nu het tempo wat verhoogd waardoor hij eindelijk een goeie bekkenkanteling heeft. Vandaar dat we gisteren een beginnetje hebben gemaakt met de piaffe vanuit stap.
Heb hem nu een maand of tien, maar nu pas is hij sterk genoeg om dit aan te kunnen, ook geestelijk.

Foto's zijn er dit keer gemaakt, door mijn instructeur. Ik heb ze nog niet gezien.

Ratna Paardentrack in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker