Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:03

Het is bij mij ook geen echt hard 'doel' hoor. Vind dat gewoon een prachtig beeld dat ze in de wei vaak aannemen in gedrag naar elkaar. Als ze dat ooit een keer in opperste concentratie voor mij doet en iemand knipt dat beeld net dan spat 'k denk ik uit elkaar van trots *\%/*
Maar daar zijn we nog lang niet.

Kreeg helaas van de boer bericht dat ze nu met de nieuwe pony ook weer heel dominant is, dus zit ff in de rats. Ze heeft een stevig karakter maar heeft ook al echt op andere niveau's in de kudde gelopen. Snap niet waarom ze nu plots weer zo extreem dominant is naar paarden. De vorige heel dominante pony waar ze mee stond was ze eerst een paar maanden onderdanig, waarna dat op een week is omgedraaid en die pony panisch voor haar werd. Als die pony tussen jou en haar stond dan ging die pony over je heen (was ook een aangeleerd iets en flikte ie wel vaker).

Straks ondanks gipsje toch maar eens kijken of 'k wat aan de hand met haar kan gaan doen. Mss als ze wat bezig is.

@Wijslander, dan hoor ik graag ook waar jullie wel eens tegen aan lopen of hoe je iets aanpakt :Y)
Ik weet dat er bij mij en mijn vriend een stuk 'aanleg'/'paardengevoel' mist aangezien we er beiden niet mee zijn opgegroeid. Maar denk dat je weinig mensen zult vinden die zo bereid zijn te leren en stappen terug te nemen of aan te passen. In hindsight weten wij nu ook wel dat dit paard misschien niet de meest ideale was, maar ben er 100% van dat dit er zo eentje is waar je alles van gaat leren. The good and the bad.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:40

Vind het juist mooi dat je een doel hebt waar je naartoe wil werken.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:17

Hmm rechtsom blijkt niet zo'n spetterend succes als je rechterhandje 't niet zo goed doet :o
Ach, moest toch vnl even het concept persoonlijke ruimte herhalen, een maand niet echt meer in de hand komen dan verliezen de i'tjes wel eens de puntjes...

Op welk punt zijn jullie overgeschakeld naar meer tempo? Ik ben nog maar begin kaptoomwerk, dus ook nog alles braaf in stap en da's voorlopig nog meer dan moeilijk genoeg. }:0 Maar vind dat er altijd wel fantastisch uitzien :o

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 07:34

Ik ben al heel snel gaan draven, ook met mijn jonkie. Ik heb de eerste tijd ook met kaptoom gewerkt maar dan wel met twee teugels. Met mijn jonkie ligt het tempo in de draf hoger, vandaar dat ik mee ren. Bij mijn oudere paard ben ik begonnen met mee rennen in de draf om het hem aan te leren, maar hij kan al meer verzameld draven nu en dan loop ik mee en bij een hoger tempo ren ik mee.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:51

Leuk dat dit topic weer actief is! Dan kom ik graag meekletsen. :)

In november ben ik met mijn verzorgpaard Mano begonnen met WADH lessen, de eigenaresse was er in de zomer mee begonnen maar wegens zwangerschap heb ik de lessen nu overgenomen. Begin winter gingen we echt lekker, met om de week een grondwerkles afgewisseld met een rijles (van dezelfde instructrice), kon ik elke week progressie merken. Helaas liepen we eind december/begin januari vast toen Mano opeens katskreupel liep. Er werd een hoefzweer gevonden maar de eigenaresse en ik hadden beide het gevoel dat er meer aan de hand was, na een hoop gedoe kwam het erop neer dat Mano in al zijn hoeven meerdere ontstekingen/bloeduitstortingen had (door een onbekende interne oorzaak, hij had ook verhoging). In combinatie met een blessure vanuit zijn bekken/knie, waarschijnlijk door een glijpartij in de weide.
De afgelopen 3 maanden stonden in het teken van heel veel stappen, revalideren en weerstand verhogen en de laatste maand heb ik het WADH weer opgepakt om zijn achterhand/bekkengebied te versterken.
Hij heeft geen zweren meer, maar loopt nog niet helemaal rad. Vooral rechtsachter blijft wat onregelmatig, hij heeft daar ook een hanentred al heel erg lang (daar heeft hij verder geen last van, mag ook gewoon endurance starten), maar door het af en toe hoger optrekken van zijn been heb ik wel het idee dat dit voor een negatieve wisselwerking zorgt met de blessure die dan meer belast wordt. Ter compensatie loopt hij hierdoor rechtsvoor ook niet altijd even lekker.
Maar, hij loopt wel soepel en ruim, is lekker vlot en gaat in langzaam stijgende lijn vooruit. De beweging en training lijken hem goed te doen. Een maand geleden kon hij echt geen korte draaibewegingen maken vanuit zijn knie, nu weer wel. Doordat zijn draaibewegingen ook weer soepel gaan vind ik hem weer goed genoeg om weer regelmatig een les te nemen in werken aan de hand, en de eerste les staat vanmiddag gepland *\o/*

Zolang hij niet meer achteruit gaat hoop ik dat we nu weer gerichter kunnen gaan trainen om zijn achterhand sterker te maken en de blessure over een tijdje weer verleden tijd is. :D

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:22

Hoppit schreef:
Op welk punt zijn jullie overgeschakeld naar meer tempo? Ik ben nog maar begin kaptoomwerk, dus ook nog alles braaf in stap en da's voorlopig nog meer dan moeilijk genoeg. }:0 Maar vind dat er altijd wel fantastisch uitzien :o

Wij kregen in onze eerste les het advies om direct het aandraven mee te pakken om meer activiteit te krijgen in de stap. Doordat ze wist dat er op ieder moment van haar gevraagd kon worden om aan te draven, is ze veel voorwaartser gaan denken. Bij paarden die van zichzelf al heel actief en voorwaarts meestappen, zou ik de oefeningen eerst in stap goed bevestigen en ze daarna pas in draf doen. Merk bij die van mij dat de zijgangen in draf echt nog een stuk meer kracht kosten en moeilijker vol te houden zijn dan in stap, maar het wordt wel steeds beter.

Mandarijn
Berichten: 9052
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:35

Mag ik een van de wat meer ervaren wadh'ers een pb sturen met een vraag?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:31

Lig je ziek op de bank, komt er ineens een noodvaart in dit topic. :D

Die doelen vind ik erg interessant om over na te denken te bespreken. Mijn voornaamste doel is mijn jongens zo lang mogelijk fit en gezond houden, zodat ze hopelijk tot op hoge leeftijd plezier beleven aan (bos)ritjes.
Toch heb ook ik een oefening waar ik van droom en dat is zeker de levade. :D Dat komt omdat de directe aanleiding voor ons wadh is dat mijn blondie een veel te zwakke achterhand had en als gevolg daarvan weer andere problemen. De levade is natuurlijk wel het ultieme bewijs dat het goed zit met die dragende achterhand. Dus als Geisli die ooit zou aanbieden, zou ik daar geen nee tegen zeggen!

Verder werk ik met een notitieboekje waarin ik bijhoud wat we elke dag doen en ook plan ik daarin globaal onze activiteiten naar de lessen toe. Tijdens het oefenen wissel ik dan juist weer zoveel mogelijk af. Dat past eigenlijk niet bij mij als perfectionist, maar wel bij mijn paarden. De oudste wordt kriegel en stopt ermee als ik te lang doorga met hetzelfde. De jongste wordt daar onzeker en in zichzelf gekeerd van. Dus ik bedenk van tevoren welke dingen we ongeveer gaan oefenen en ga door naar de volgende zodra het goed gaat. Bij de oudste stel ik dan wel meer eisen aan de uitvoering dan bij de jongste.
Rust en een knuffel is voor allebei de beste beloning, al durf ik wel eens voer te gebruiken als we net met iets nieuws of moeilijks beginnen.

@ Fardoe, fijn dat het bit tot nu toe bevalt!

@ Hobbit, ook ik ben niet echt een geboren penny of natuurtalent, hoor. :D Net als jij moet ik het vooral hebben van mijn leergierigheid en discipline. Mijn korte, stevige paardje heeft vooral moeite met correcte lengtebuiging. Spieren heeft hij wel, lenigheid.... Niet altijd. :P Dus ons grootste aandachtspunt in het wadh is de schouderbinnenwaarts. Nu is dat sowieso de basis van al de rest, maar met hem dus nog wat meer.
Wat tempo betreft: wij zijn nog steeds voornamelijk bezig in stap, met mijn oudste pak ik inmiddels wel draf mee, maar dan aan de lange teugels. Dat meerennen zoals fardoe doet, is niet mijn sterkste kant. :P

Welkom (terug) Suliko!

@ Mandarijn, wat noem je 'meer ervaren'? Je mag me best een pb sturen, maar ik ben geen instructeur...


MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:13

Zo ook al even niet online geweest en jullie gaan als een speer!
Drukte aan deze kant :o

Wat is tegenwoordig een natuurtalent, als je er voor open staat om te leren en blijft leren ben je al heel goed op weg toch? :D

Even snel wat posts doorgelezen hoor..

@Hoppit: wat heb je een super leuke bonte pony!
@Gizeppie: ben je nog op zoek naar een instructeur AR omgeving Zwolle/ Apeldoorn?

Wat betreft doelen, we hebben allemaal wel eens een off day toch? Ik heb voor mijn training vaak een plaatje in mijn hoofd, maar kan deze tijdens de training ook weer bijstellen. Paard heeft er ook niet altijd evenveel zin in. Wel zorg ik voor veel afwisseling, kort en bondige oefeningen. De educatiefase steek ik altijd wat meer tijd in de oefeningen. Maar zodra we gerichter kunnen trainen worden de oefeningen doelgericht.
Mijn doel is een ontspannen, gezond paard in balans en een fijne samenwerking. Als het maar leuk blijft! :D

@Mandarijn: Mag altijd :)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:02

Wijslander, net aan de hand gewerkt met pup en bit. Gelijk vanaf het begin was hij al weer onrustig met zijn mond. Hij heeft wel een ontzettend gevoelig mondje, lekker op zijn bovenlip kriebelen wat mijn andere paard heerlijk vind , vindt hij vreselijk. Sinds vorige week vind ik iedere dag wel propjes hooi in zijn box dus het kan zo maar zo zijn dat hij last heeft van een dop. Ga weer even terug naar kaptoom, kijken wat dat doet, maar met longeren blijf ik het bitje gebruiken.
Wat het rennen betreft, ik heb een absolute hekel aan joggen dus ook mij verbaasd het dat ik het zoveel doe en dat ik er ook nog lol aan beleef. Maar zonder paard naast me zal je het mij nooit vrijwillig zien doen.

Natuurtalenten bestaan maar ik behoor duidelijk niet tot die groep :D.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:41

MiCasa schreef:
Zo ook al even niet online geweest en jullie gaan als een speer!
Drukte aan deze kant :o

Wat is tegenwoordig een natuurtalent, als je er voor open staat om te leren en blijft leren ben je al heel goed op weg toch? :D

Even snel wat posts doorgelezen hoor..

@Hoppit: wat heb je een super leuke bonte pony!
@Gizeppie: ben je nog op zoek naar een instructeur AR omgeving Zwolle/ Apeldoorn?

Wat betreft doelen, we hebben allemaal wel eens een off day toch? Ik heb voor mijn training vaak een plaatje in mijn hoofd, maar kan deze tijdens de training ook weer bijstellen. Paard heeft er ook niet altijd evenveel zin in. Wel zorg ik voor veel afwisseling, kort en bondige oefeningen. De educatiefase steek ik altijd wat meer tijd in de oefeningen. Maar zodra we gerichter kunnen trainen worden de oefeningen doelgericht.
Mijn doel is een ontspannen, gezond paard in balans en een fijne samenwerking. Als het maar leuk blijft! :D

@Mandarijn: Mag altijd :)


Ja ik ben nog steeds opzoek.. mocht je iets weten? iedereen van de academische kant woont er zover vandaan

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:45

Ik merkte gisteren hoe het voelt als er net 30 ton zand in de bak is gegooid :') Prima dat wij nog niet aan draf toe zijn :p

@Mandarijn, moest het niet te privé zijn, ben ik nu wel nieuwsgierig. En dan niet omdat ik me wil verneukelen om je, maar wel omdat het misschien wel iets is waar ik (en mss anderen) volgende keer tegen loop.

Al die sh*ts and giggles verhalen maken me soms wel eens wat moedeloos. Ik weet dat ik niet verkeerd bezig ben, mss in een klok horen luiden maar de klepel missen situatie, maar toch. Ik ben uiteraard ook wel selectief met wat ik op internet gooi, maar denk dat ik met eerlijk zijn over mijn (on)kunde mezelf weinig schade berokken. Ben toch niet van plan dit professioneel te gaan doen :p

@MiCasa, dank je ^^ Het wit had niet gehoeven voor mij en voor haar, maar ach, nu zit 't er op he :') Doortje Dubbelvla doet in ieder geval verwoede pogingen om effen bruin te zijn, dit is een moment opname :')

@Gizeppie: kan je niemand op Pluvinel vinden?

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:03

Hoppit schreef:
Ik merkte gisteren hoe het voelt als er net 30 ton zand in de bak is gegooid :') Prima dat wij nog niet aan draf toe zijn :p

@Mandarijn, moest het niet te privé zijn, ben ik nu wel nieuwsgierig. En dan niet omdat ik me wil verneukelen om je, maar wel omdat het misschien wel iets is waar ik (en mss anderen) volgende keer tegen loop.

Al die sh*ts and giggles verhalen maken me soms wel eens wat moedeloos. Ik weet dat ik niet verkeerd bezig ben, mss in een klok horen luiden maar de klepel missen situatie, maar toch. Ik ben uiteraard ook wel selectief met wat ik op internet gooi, maar denk dat ik met eerlijk zijn over mijn (on)kunde mezelf weinig schade berokken. Ben toch niet van plan dit professioneel te gaan doen :p

@MiCasa, dank je ^^ Het wit had niet gehoeven voor mij en voor haar, maar ach, nu zit 't er op he :') Doortje Dubbelvla doet in ieder geval verwoede pogingen om effen bruin te zijn, dit is een moment opname :')

@Gizeppie: kan je niemand op Pluvinel vinden?


O das een goede ga ik even op kijken! Thanks!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:05

Suliko, hoe ging de les?
Heftig hoor als een paard ineens zoiets heeft. Hopelijk zitten jullie nu weer in een stijgende lijn.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:30

Gizeppe ik zie ineens dat je in GLD zit, klopt dat? Ylvie Fros, Greetje Hakvoort (of een leerling van...), Tutti Centauri, Rianne Dekker, Bobby True Horsemanship, Ilze Merrebach? Voor mijn gevoel worden we hier doodgegooid met AR.. .

Fardoe jammer van het wadh... Bitloos gaat wel goed? Dat zou dan toch ideaal zijn!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:28

Wijslander schreef:
Gizeppe ik zie ineens dat je in GLD zit, klopt dat? Ylvie Fros, Greetje Hakvoort (of een leerling van...), Tutti Centauri, Rianne Dekker, Bobby True Horsemanship, Ilze Merrebach? Voor mijn gevoel worden we hier doodgegooid met AR.. .

Fardoe jammer van het wadh... Bitloos gaat wel goed? Dat zou dan toch ideaal zijn!


Ik woon nu nog in Gelderland, straks niet meer.. Dan woon ik in Overijssel. Ik heb bij Human en Horse Academy gelest. Zowel op de Academy heb ik les gehad als bij mij op locatie.. Maar mijn huidige is gestopt met lesgeven.. Baal daar enorm van.. Maar de namen die jij nu geeft kan ik wel even op gaan zoeken.. Thanks daarvoor..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:31

Wijslander schreef:
Gizeppe ik zie ineens dat je in GLD zit, klopt dat? Ylvie Fros, Greetje Hakvoort (of een leerling van...), Tutti Centauri, Rianne Dekker, Bobby True Horsemanship, Ilze Merrebach? Voor mijn gevoel worden we hier doodgegooid met AR.. .

Fardoe jammer van het wadh... Bitloos gaat wel goed? Dat zou dan toch ideaal zijn!


We worden idd doodgegooid hier in Arnhem ook. Maar het lastige is dat ik straks richting Zwolle verhuis, daar niemand ken op paarden gebied en vrij weinig mensen daar in de buurt kan vinden die echt academisch zijn. Vaak is het een mengelmoes van klassiek en academisch.. Ik ben echt opzoek naar iemand die mij verder kan helpen met het rechtrichten op de academische tour.. Er zijn wel mensen bereid naar mijn nieuwe woonplaats te komen vanuit Gelderland, maar dan betaal ik al 20 euro reiskosten (zonder de les)..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:32

Tutti centauri!

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:09

@fardoe, ja was zeker heftig! Vooral de vage periode dat het gewoon zo onduidelijk was wat er allemaal precies was en we wel wisten dat er meer aan de hand was.
Nu gelukkig in stijgende lijn vooruit, al zit ik wel op een punt dat ik Mano zo vaak zie dat ik soms de progressie niet meer zie :')

Maar een hele positieve les, ook zeker de bevestiging gekregen dat Mano vanaf dit punt meer belast mag gaan worden. Merkte wel in een aantal oefeningen dat hij wel beperkt wordt vanuit zijn achterhand/het gebied waar het mis zat/zit. Bijvoorbeeld het gewicht verplaatsen vanuit een buiging naar het buitenachterbeen vond hij echt heel moeilijk, alsof er eigenlijk totaal geen verbinding zat naar de achterhand, de reactie die eruit kwam was echt minimaal terwijl hij wel begreep wat er gevraagd werd. Maar hopelijk is dit op te lossen door hem gewoon lekker soepel te houden en sterker te maken vanuit de achterhand. Ik ben trouwens echt nog een doos in alle termen, dus ik hoop dat ik enigszins begrijpbaar overkom. :=
Verder zijn we gewoon een beetje de basis afgegaan, om te zien waar we nu staan. Actief achterwaarts geoefend waarin hij erg netjes zijn bekken begon te kantelen en vanuit daar vlot naar stap overgaan. Het knopje naar de travers toe zit erop (vanuit stilstand), het plan is om daar de volgende les flink mee aan de slag te gaan. Voor nu kan ik lekker aan de slag met stretchen en correct buigen op de voltes, het achterwaarts en de travers.

@Gizeppie, hele mail correspondentie over instructie, ga je naar Zwolle. :') Wanneer ben je weg uit Arnhem?

En ligt het aan mij of zitten hier echt veel mensen uit Arnhem en omgeving?

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:59

Suliko schreef:
@fardoe, ja was zeker heftig! Vooral de vage periode dat het gewoon zo onduidelijk was wat er allemaal precies was en we wel wisten dat er meer aan de hand was.
Nu gelukkig in stijgende lijn vooruit, al zit ik wel op een punt dat ik Mano zo vaak zie dat ik soms de progressie niet meer zie :')

Maar een hele positieve les, ook zeker de bevestiging gekregen dat Mano vanaf dit punt meer belast mag gaan worden. Merkte wel in een aantal oefeningen dat hij wel beperkt wordt vanuit zijn achterhand/het gebied waar het mis zat/zit. Bijvoorbeeld het gewicht verplaatsen vanuit een buiging naar het buitenachterbeen vond hij echt heel moeilijk, alsof er eigenlijk totaal geen verbinding zat naar de achterhand, de reactie die eruit kwam was echt minimaal terwijl hij wel begreep wat er gevraagd werd. Maar hopelijk is dit op te lossen door hem gewoon lekker soepel te houden en sterker te maken vanuit de achterhand. Ik ben trouwens echt nog een doos in alle termen, dus ik hoop dat ik enigszins begrijpbaar overkom. :=
Verder zijn we gewoon een beetje de basis afgegaan, om te zien waar we nu staan. Actief achterwaarts geoefend waarin hij erg netjes zijn bekken begon te kantelen en vanuit daar vlot naar stap overgaan. Het knopje naar de travers toe zit erop (vanuit stilstand), het plan is om daar de volgende les flink mee aan de slag te gaan. Voor nu kan ik lekker aan de slag met stretchen en correct buigen op de voltes, het achterwaarts en de travers.

@Gizeppie, hele mail correspondentie over instructie, ga je naar Zwolle. :') Wanneer ben je weg uit Arnhem?

En ligt het aan mij of zitten hier echt veel mensen uit Arnhem en omgeving?



Haha sorry! Ja er zitten veel mensen uit Arnhem en omgeving. Kom geregeld mensen hier op dit forum die ik al ken haha, lol. Ik vertrek 21 april met mijn knappe pony naar Epe. Vandaar de vraag. In Arnhem ken ik er zoveel die academisch zijn, maar in die omgeving dus totaal niet. Het is mij toch een zoektocht..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:25

Fijn dat de les goed ging Suliko, neem aan dat je ook schouderbinnen, schouderbuiten en wijken meeneemt met het oefenen.

Het longeren ging weer super met het bit Wijslander.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:33

fardoe schreef:
Fijn dat de les goed ging Suliko, neem aan dat je ook schouderbinnen, schouderbuiten en wijken meeneemt met het oefenen.

Het longeren ging weer super met het bit Wijslander.


Deze oefeningen miste ik ook in je verslag Suliko. Denk dat ik met zo'n paard vooral regelmatig en niet te intensief zou werken, eerst mooi soepel en in balans krijgen, zoals je zelf ook al zegt!

Fardoe fijn dat het bit in ieder geval bevalt met longeren!

Hier niks kunnen doen, mijn maag werkt nog niet mee. Ik verveel me nu al vreselijk. :P Dus kom maar op met alle verhalen.

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:31

Leuk weer leven in het topic *\o/* ik ben zelf niet zo actief in het topic want ik heb niet zoveel boeiends te melden maar ik lees al jullie berichten mee :))

Wij hebben de afgelopen maanden ook niet stil gezeten.

Vorige maand hebben we een clinic gehad van Marius Schneider met weer veel bruikbare tips. We hebben heel veel problemen gehad met het aandraven, hij draaft braaf aan maar bleef continu opkrullen tijdens de overgang. Na wat bruikbare tips van Marius is het nu zo goed als over met het opkrullen *\o/*
Nu zijn we veel bezig met longeren en de overgang dus verfijnen. Daarnaast beginnen we ook travers aan de longe onder de knie te krijgen en zijn we veel met de galop bezig. De oefeningen als travers/schouderbinnenwaarts/renvers/appuyeren e.d. gaat eigenlijk heel erg goed dus die pak ik niet zo vaak meer mee want de eerste poging is gelijk top.
Daarnaast eindelijk weer het rijden opgepakt, heb het gevoel dat paard er nu klaar voor is. De laatste x ging het zo goed :D ook zo gaaf om te voelen dat hij gewoon gelijk mijn hulpen begrijpt die ik aan de hand heb aangeleerd zoals de travers.

De draf aan de hand ben ik nu pas een beetje mee bezig, tot voor kort was dat echt geen doen met mijn paardje, die raakte compleet in paniek als ik dichterbij kwam in draf. Inmiddels gaat het steeds beter en kan ik hem ook actief begeleiden in draf (eerst was het gewoon draven op zijn manier :+, het liefst met stelling naar buiten)

Ons doel met werken aan de hand is het rijden verbeteren (of überhaupt weer normaal kunnen rijden :') ). Ik ben wel van de academische slag en ook volledig dat, ik doe het handwerken niet voor erbij, voor ons is het nu ook echt de training omdat we maar maximaal 1x per week rijden. En uiteindelijk natuurlijk de levade en schoolhalt onder de knie krijgen lijkt me gewoon super vet :):)

Pas heb ik besloten om een La Selle Filzsattel aan te schaffen, het duurt nog 6 weken voor hij klaar is maar dan heb je ook wat. Heb er een aantal keer met die van mijn instructrice mogen rijden en het zit zo veel fijner dan een BBP :oo

Afbeelding

En nog een leuk nieuwtje, volgend jaar ga ik waarschijnlijk 3 maanden stage lopen bij Marius Schneider, met 4x per week les van hem :oo dus dat is wel super vet!!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:36

Oh die naam heb ik ook al een aantal keer voor bij horen komen! Eens in de gaten houden dus =)
Lijkt me ook heel gaaf om zo een stage te doen, maarre, hoe doe je dat als je voltijds werkt? :')
Heb wel een zee van dagen dus misschien over en paar jaar als ik er zelf ook wat verder in ben.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:44

Klopt, het is nu vooral regelmatig en licht trainen. Het zweet hoeft nog niet zichtbaar te zijn van het harde werken :Y) Gelukkig geeft Mano wel goed aan wanneer hij ergens genoeg van heeft, hij doet graag zijn best maar genoeg is genoeg bij hem haha (dan pakt ie meestal de zweep uit mijn handen _O- ) .

Schouder/wijk oefeningen nam ik voorheen ook al mee, hebben we in de les eigenlijk niet heel erg veel tijd aan besteedt. Wel het corrigeren met op de (rechter)schouder vallen, want dat is echt zijn steunpilaar en compensatie been. Vooral bezig geweest met de achterhand activeren en hierbij letten op de positie van zijn voorhand.
Moet zeggen dat zo'n lesuur ook echt voorbij vliegt :') Maar voor nu hebben we wel weer even genoeg om mee te werken. En de oefeningen die ik voorheen al deed blijf ik natuurlijk meenemen!

@Wijslander, beterschap! Heb je die vreselijke buikgriep die al een tijd heerst?

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers