De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:15

Is er iemand die nog reactie kan geven op mijn vraag? Ik zou het zonde vinden om 300 euro uit te geven als het niet gaat werken met mijn paard.

Citaat:
Mijn paard is nogal een stresskipje en eigenlijk wordt dat steeds erger, ik heb haar sinds augustus vorig jaar, en ze wordt steeds erger met op de poetsplaats staan (drentelen, schrapen enz), onder het zadel is ze schrikkeriger, met longeren in de buitenbak schrikt ze sneller en is ze sneller afgeleid. Ik wil daar dus graag aan gaan werken, is TRT dat geschikt?
Enige punt is dat ze slecht ziend tot bijna blind is aan haar linkeroog (al bijna haar hele leven). Wanneer ik haar longeer dan ziet zij mij dus niet zo goed en zou dus ook minder mijn bewegingen zien. Is dat te doen in combinatie met de TRT methode?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:14

Rena100 schreef:
Is er iemand die nog reactie kan geven op mijn vraag? Ik zou het zonde vinden om 300 euro uit te geven als het niet gaat werken met mijn paard.

Citaat:
Mijn paard is nogal een stresskipje en eigenlijk wordt dat steeds erger, ik heb haar sinds augustus vorig jaar, en ze wordt steeds erger met op de poetsplaats staan (drentelen, schrapen enz), onder het zadel is ze schrikkeriger, met longeren in de buitenbak schrikt ze sneller en is ze sneller afgeleid. Ik wil daar dus graag aan gaan werken, is TRT dat geschikt?
Enige punt is dat ze slecht ziend tot bijna blind is aan haar linkeroog (al bijna haar hele leven). Wanneer ik haar longeer dan ziet zij mij dus niet zo goed en zou dus ook minder mijn bewegingen zien. Is dat te doen in combinatie met de TRT methode?


Ga gewoon es aan de gang met de basis schriktraining met je paardje, merk je vanzelf over welke kant ie beter reargeert en kun je daar rekening mee gaan houden.
Voor basis en wat meer schriktraining heb je Tucker helemaal niet nodig :)*

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:18

Peetstap schreef:
Ga gewoon es aan de gang met de basis schriktraining met je paardje, merk je vanzelf over welke kant ie beter reargeert en kun je daar rekening mee gaan houden.
Voor basis en wat meer schriktraining heb je Tucker helemaal niet nodig :)*


Schriktraining probeer ik wel mee te nemen, echter schiet ze echt vaak de pan uit in stress. Had laatst een zeiltje in de bak gelegd, uiteindelijk liep ze er wel overheen, maar haar stress niveau blijft daarbij onwijs hoog. Ik weet niet zo goed hoe ik haar kan laten ontspannen. Als het zeiltje er niet ligt, kan ze heel relaxed zijn.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:18

De bedoeling is juist dat je ze leert zelf ontspanning te zoeken als reactie op enge dingen of gebeurtenissen.
Noem dat voor gemak schriktraining, maar daar heb jij ander beeld bij vermoed ik.

Kun je de basis gedachte volgen , c.q. begrijpen die Tucker laat zien bij al zijn manieren van trainen ?
En als je die basis doorhebt, kun je die ook toepassen op jou en andere paarden ?

Daar begint het mee n.l.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:43

Ik denk alleen dat een zeiltje neerleggen en je paard daar aan laten wennen juist net niet datgene is waar TRTmethod om draait.

En Rena, we hebben best wat leden die paarden hebben met slecht zicht of die aan een oog blind zijn. Die paarden zijn vaak meer onzeker en schrikken sneller, maar de training werkt heel goed, ook bij deze paarden.

In feite werkt TRT method bij elk paard alleen de vraag is meer of de ruiter het hele programma goed doorloopt en de tijd voor alle stappen neemt.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:32

ja ik snap dat alleen een zeiltje neerleggen niet DE methode is, maar je moet ergens beginnen toch. Iets met kleine stapjes. Dus ik dacht ik leg eens een zeiltje neer om te kijken hoe ze daar op reageert. Heftig dus. Ik kreeg haar uiteindelijk wel wat rustiger, maar echt helemaal rustig kreeg ik haar niet. Ik kon haar over het zeiltje sturen, er op laten stil staan. Dan was er niks aan de hand, maar als ik een rondje wegstapte van het zeil af, en er weer naartoe wou, dan begon ze weer in de stress te raken. Over het algemeen is ze redelijk kalm, schrikt niet snel, alleen ze is wel een stress kipje, kan zich opwinden op de poetsplaats bijvoorbeeld als ze iets hoort (en het niet kan zien). Zelfde met longeren, ze is heel relaxed, onze buitenbak ligt naast de weides, en als ik aan het longeren ben en iemand haalt haar paard uit de wei en loopt langs de bak, dan raakt ze opgewonden. Dan duurt het even voordat ze weer kalm wordt. Dat zou ik graag willen verbeteren.

Ik snap ook echt wel wat schriktraining is, maar soms moet je dan dingen opzoeken (zoals een zeiltje neerleggen), als ik zonder zeiltje in de bak rond loop is er namelijk niets aan de hand.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:00

Mijn idee van de TRT method is dat je ze eerst leert hoe ze om moeten gaan met stress voordat je ze aan iets stressvols blootstelt. Je leert je paard om te gaan met stress, dus vóórdat ze in paniek raken. Schriktraining is iets engs neerzetten en kijken hoe je paard reageert en vervolgens ga je als ruiter reageren en je paard dingen leren. Dan is je paard dus al in de stress of in paniek.

De volgorde is heel anders. Natuurlijk kom ik nog enge dingen tegen met mijn paard en is hij niet bomproof maar doordat hij (en ik) nu weet hoe hij moet reageren kan ik voorkomen dat hij in de stress raakt en gevaarlijke situaties veroorzaakt. Dat is het grote voordeel van deze training. Dat krijg je niet voor elkaar met gewone schriktraining.

Even voor jouw voorbeeld: jouw paard had na het doorlopen van de training geweten hoe ze om had moeten gaan met iets raars zoals een zeil op de grond. Je paard raakte nog in de stress als ze naar het zeil moest lopen en dat had na het goed doorlopen van de training niet zo hoeven zijn.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:19

Marise: bedankt voor je bericht. Dat is inderdaad ook hoe ik tegen de training van TRT aan kijk. Ik ga er nog even over nadenken of dit iets is waar ik mee bezig wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:32

Weet niet if ik dit hier mag vragen.
Heb een, vrij relaxte fjord.
Soms schrikt ie natuurlijk wel, en waar ik mijn vorige pony met even laten kijken altijd rustig kreeg, resulteerde dit bij dezede eerste keer bij grote schrik tot wegrennen en ik die eraf viel.
Gelijk aan de gang met oefenen meer ontspannen maken en leren afvloeien.
Wat op zich eigenlijk heel keurig gaat.
Maar wat doen jullie als je bv toch een wandelingetje maakt en je paard schrikt dan toch heftig en schiet in de “ freeze stand” ( stilstaan, tril beentje, kop eeop, een bonk spanning).
Ga je dan juist kiezen voor voeten bewegen, erlangs gaan, of stil staan en proberen af te vloeien?

( ging in mijn geval om opvliegende ganzen in een water, achter stal waar we langs moesten).
Hier was t veilig om te laten kijken omdat ik ernaast stond.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:40

Ik laat mijn paarden dan bewegen met de goede buiging in het lijf, dus met behulp van de grondwerkpatronen. Dan vloeit de spanning af en willen ze naar het enge toe ipv wegrennen. Dat beloon ik en dan kunnen we langs een eng ding.

Paarden die ik in training heb leer ik de TRT methode ook aan, ik merk dat ik dan stoere paarden krijg en tot nu toe werkt het op alle paarden waarop ik het heb geprobeerd.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:31

Ik ben nog maar net begonnen en heb een vraagje, hopelijk kan iemand hier me daarmee verder helpen...

Ik heb altijd geleerd om mijn paard actief te houden zodat zijn aandacht bij mij is en dat hij dan geen tijd heeft om te schrikken van enge dingen. Gister heb ik mijn nieuwe paard actief gelongeerd. Vlak na het longeren reed er een ambulance met zwaailicht en sirene voobij waardoor meneer er meteen geschrokken vandoor ging. Een half uurtje later stond meneer lekker moe te ontspannen in de bak en kwam de ambulance weer voorbij. Maar deze keer deed hij alleeen maar even zijn hoofd omhoog en was er niets aan de hand.

Nu vraag ik me af.... door steeds maar actie van mijn paard te vragen met rijden en longeren of ik hem daar zelf niet heel erg wakker en allert mee maak??? Kan ik hem niet beter rustig op zijn eigen tempo rijden en longeren? (Dat laatste is een beetje tegen mijn ingesleten denkpatronen in omdat ik hem dan te veel ruimte zou geven om zijn eigen ding te doen en dus eventueel te schrikken van enge dingen)

Ik ben benieuwd wat jullie mening of ervaringen hierover zijn.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:41

Ik wissel actief en ontspanning af tijdens rijden/longeren.
Je moet je paard wel af en toe de gelegenheid geven om zn spieren te ontspannen na (nwe) oefeningen kunnen ze wat kunnen verzuren.
Mss dat je paard daardoor wat heftiger reageert?

Je moet je paard nooit boven tempo gaan trainen lijkt me? Ze kunnen hun passen dan nooit ontspannen (af)maken..
Actief maken daar zit verschil in.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:24

Dankjewel voor je antwoord!

Ik ben deze week pas begonnen en ondanks dat ik bekend ben met grondwerk en vrijheidsdressuur gaat er een hele nieuwe wereld voor me open met een hele nieuwe manier van denken wat nog een beetje op zijn plek moet vallen.

Ik heb de neiging om mijn paard boven zijn tempo te trainen heb ik nu dus ontdekt, eens kijken of ik dingen meer kan afwisselen of anders kan gaan doen.......

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:13

Als je hem echt over zn tempo heenjaagd dan zal hij nooit zn natuurlijke aanleuning vinden en is balans vinden en krijgen ook wel lastig voor je paard.
Maar dan is voor jou de uitdaging om zijn eigen ritme te vinden.

Zeker het patroon wat in de TRT wordt gebruikt heeft mijn paard zeker geholpen met het gebruik van zijn eigen lijf.. en daardoor veel meer balans en ontspannenheid verkregen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:37

De uitdaging zit echt tussen mijn oren....
Ik ben bang dat als ik hem in zijn eigen tempo laat lopen dat zijn aandacht niet voldoende bij mij is en dat hij dan gemakkelijker schrikt

Ik heb vandaag los met hem gespeeld in zijn eigen tempo. Hij was zo ontspannen dat een groepje motorrijders hem niets deed. Terwijl als je er op zit, hij er wel van schrikt en er van tussen gaat. Ik vind het ontzettend spannend om de controle los te laten maar volgende keer onder het zadel gaan we maar eens kijken hoe het in zijn tempo gaat.

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:52

Weet iemand of er ook trainers zijn die les geven via de Tristan Tucker manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:34

Ik krijg het ‘longeren’ nog niet voor elkaar. De paarden zijn zo gewend nergens voor weg te rennen... Tips?

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:46

Wat bedoel je met nergens voor wegrennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:09

Dat ze de enge spullen/ materialen / zwepen niet zien als iets waar ze voor op de vlucht moeten slaan.en daar draat TRT ook om, het moet niet zo zin dat je een paard dus opjaagt met een longeerzweep (wat in een normaal geval wel wordt gedaan). Nu werk ik met enkele jonge paarden die longeren uberhaupt nog niet kennen. Dus dat maakt het extra lastig. De paarden willen zich stuk voor stuk weer omdraaien met hun hoofd naar mij toe.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:58

Oohh zo!
Euhmm ja toch voorwaarts proberen te houden.
Mijn paard schrikt ook niet van een zweepgeluid maar moet wel met mn lichaam op de juiste plek staan. Iets scheef of naar de achterhand dan draait hij ook in.

Ik denk dat je het beste kunt starten met die oefening met dat zn lichaam om jou draait (soort klokwijzer) en het paard zo naar buiten laten gaan zoals in zijn filmpje dan is het even een mini volte maar vanuit daar kun je de volte wel groter maken met “druk” van binnen naar buiten met je lichaamstaal. En daarop voorwaarts houden en met je longeerzweep de achterkant “begrenzen” en dat hij voorwaarts blijft.

Paard moet ook leren dat de zweep ook activiteit vraagt, niet dat hij er voor weg moet rennen.

Maar mss zit ik er helemaal naast en zou je dit evt bij Q&A kunnen vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:17

Wat jij zegt klopt wel, die ‘klokwijzer’ oefening zoals jij het benoemt lukt ook niet en dat is de voorbode van het ‘longeren’. Ze denken dat ze hun kont weg moeten draaien en met hun hoofd weer bij mij moeten staan. :+ Dan kan ik wel iemand uitnodigen voor een grondwerkles, maar als diegene deze methode niet kent schiet het ook niet erg op. Ik loop hier dus een beetje op vast. :+

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:21

Daarin moet je ze gewoon corrigeren en weer op afstand zetten en opnieuw beginnen. Hoe doen ze die oefening dan als stap 1? Want dan begrijpt ie het weglopen voor druk niet...

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:47

Juist fijn dat ze het longeren niet kennen. Anders denderen ze de volte op en zitten ze in de "longeerstand"zegmaar.
Ik leer tegenwoordig juist alle jonge paarden via de trt methode het longeren aan, zodat ze niet als een idioot gaan rennen en ik erachteraan ski.
Ik denk dat je meer moet oefenen op het van je wegdraaien/van je af draaien van de voorhand, evt als ze daadwerkelijk wegstappen een rustmoment pakken?
Misschien dat je met die oefening teveel "teugeldruk"gebruikt en ze meer op jou houding weg moeten stappen?

Als je wil gaan longeren stuur je toch ook de schouder weg, als je tempo genoeg hebt. eigenlijk hetzelfde

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:23

Even vraagje want ik zit even te denken aan hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken.

Paard is buiten hartstikke braaf als ik er naast loop, kijkt wel maar blijft altijd controleerbaar en braaf.
Ook met de trailer weg naar het bos oid nooit wat aan de hand, paard loopt ontspannen zo 7km ohz daar totaal geen problemen.

Nu het dingetje; vnaf huis het erf af ohz vindt hij spannend? Zn houding veranderd, oren achteruit, spierspanning, soms zelfs trillen, grote neusgaten en dribbelen. Geef je been gaat hij achteruit en dreigt met omhoog komen.
Ook met andere paarden voor hem uit geprobeerd maar daarin vind hij ook geen vertrouwen. Hij vertrouwt mij naast hem dus meer als zn soortgenoten..

Nu is mijn paard echt de goedzak zelve, met de TRT zijn we al bijna een jaartje bezig en is op vreemd terrein super braaf en cool.
Hij is totaal geen dominant paard.

Hoe kan ik er voor zorgen dat hij weet dat ohz van stal rijden niet eng is maar leuk?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:29

Kan iemand mij voorbeelden geven hoe deze methode zich vertaalt naar het rijden?
En dan op een Kijkerig dier.
Ik bedoel zeg maar, heeft iemand voorbeelden hoe dit in de praktijk na volgen van deze methode veranderd is?
Bijvoorbeeld tijdens een buitenrit ofzo..