Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:05

hedwig1 schreef:
Nog meer mensen interesse?


Misschien in het topic over lange teugelen? [TVG] Dressuur aan de lange teugel
Hier gaat het eigenlijk over werken aan de hand, net weer iets anders!

Fardoe au dat klinkt pijnlijk... Rijden gaat dan zeker ook lastig?


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:30

Wijslander, had nog een beetje de hoop dat het gelijmd kon worden, maar nee het moest gehecht. De verdoving in mijn handpalm deed nog het meeste zeer, brrr als ik daar nog aan denk.
Ik ben nog aan het wachten op mijn nieuwe zadel. Mijn schimmel is bij toeval op mijn pad gekomen, hij is geen makkelijke en reageert zeer gevoelig op een zadel. Het is tot nu toe nogal een puzzel wat voor hem het beste werkt.
Ik heb hem wel een tijdje gereden maar op dat zadel kon ik absoluut niet zitten, dat werkt dan ook niet.
Mijn jonkie rij ik nog niet, hij wordt wel gelongeerd met zadel en ik stap op en weer af en dat is het.
Mis het rijden wel, zeker omdat de schimmel er veel baat bij heeft. Maar eerst maar een zadel waar hij zich prettig onder voelt.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:28

Fardoe brrr ik val al flauw bij bloedprikken dus ik kan me voorstellen dat je er naar van werd, bah!

Moeten jullie nog lang wachten op het zadel? En hoe jong is jouw jonkie?

Vandaag met mijn rijpony de travers aan de hand nog eens getest, zelfs op de volte is die ineens op afroep beschikbaar. Morgen eens zien hoe ver we ohz komen... :)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:17

Nog even wat foto's van mijn jonkie. Hij wilde doordraven dus ik moest hem even blokken. Ik ben begonnen met een kaptoom maar inmiddels met bit. Gebruikte eerst een kneveltrens maar daar was hij zo onrustig mee, ik had totaal geen contact met hem. Nu met dubbelgebroken bustrens, contact is beter maar nog steeds is hij ontzettend bezig met het bit. Misschien toch maar weer eens met kaptoom proberen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wijslander mijn jonkie wordt in april 4. Wanneer het zadel komt weet ik niet. In januari had ik mijn nieuwe zadel al maar hij reageerde daar zo fel op dat het weer terug is gegaan.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:57

Leuke foto's!! Knap dat jullie al in draf werken. Zo ver zijn wij nog niet.

Wat het bit betreft: mijn jongens lopen allebei heel fijn op een ongebroken bustrens (van myler). De ongebroken trens staat erom bekend stabiel in de paardenmond te liggen. Misschien is dat ook wat voor jullie?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 08:13

Dank je, daar ga ik eens naar kijken

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:26

Wijslander heb je een afbeelding van het bit wat je bedoelt.
Er staat een Myler level 1 maat 13,5 te koop op de Bokt markt, bedoel je deze?

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:20

fardoe schreef:
Wijslander heb je een afbeelding van het bit wat je bedoelt.
Er staat een Myler level 1 maat 13,5 te koop op de Bokt markt, bedoel je deze?


Zie pb!

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:57

Nou, alles geregeld en klaar voor onze lesdag klassieke dressuur morgen, pony's schoon en fris, spullen in orde, op weg om de huurbus op te halen... Krijgen we bericht dat het niet doorgaat. Beetje jammer zo kort van tevoren. :n

Marocje
Berichten: 5587
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:11

Oh wat balen zeg! Waarom dan? (Weer is al langer bekend dus zal het wel niet zijn)

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:28

Het weer inderdaad, ze twijfelden al de hele dag maar hebben vanavond pas de knoop doorgehakt. Fijn want vanochtend hadden we de bus nog kunnen annuleren, maar nu niet meer... Zou onze eerste keer op een vreemde locatie zijn, maar voorlopig ben ik genezen.

Mandarijn
Berichten: 9047
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:33

Wat zonde!

Marocje
Berichten: 5587
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:35

Jeetje, das echt balen! Had ik ook niet verwacht eigelijk, want het is koud, maar goed te doen. Snap dat je ff genezen bent..

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:52

Hoi mag ik mij hier ook melden? Ga vnl nog eerst even heel erg bijlezen :)

Wij zijn nog maar in de kinderschoenenfase met 4 lesjes rechtrichten maar merkte duidelijk verschil in balans (makkelijk aanspringen galop onder het zadel bv).
Ben nu even een tijdje uit de running door een ongelukje, maar zodra de gips er af is ga ik graag weer aan het werk. Had (en heb binnenkort weer) om de twee weken les omdat ik wel voel dat ik begeleiding nodig heb. Ik ben af en toe te ongeduldig en mis wel eens het juiste moment. Gelukkig heb ik een jufje dat mij daar heel fijn bij helpt.
De eerste les was even een aantal punten op de I zetten (persoonlijke ruimte, focus, etc) die ik toe liet, en na een kwartier hadden we een enorm gefocuste pony. Sindsdien er geen problemen meer mee gehad.

Mss niet de meest representatieve foto, maar was les 3, de bak was te nat dus besloten om het langs de stallen te doen. (ze was hier middenin iets uitleggen en toen liet ze wat zien oid)
Afbeelding

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:08

Jammer Wijslander dat de les is afgezegd, nu je de huurbus niet meer kunt annuleren kan je er beter gebruik van maken. Ergens in de buurt nog een mooi wandelgebied of een rijbak waar je gebruik van mag maken. Heb je de vreemde locatie in ieder geval geoefend.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:12

fardoe schreef:
Jammer Wijslander dat de les is afgezegd, nu je de huurbus niet meer kunt annuleren kan je er beter gebruik van maken. Ergens in de buurt nog een mooi wandelgebied of een rijbak waar je gebruik van mag maken. Heb je de vreemde locatie in ieder geval geoefend.


Dat gaat lastig, want we krijgen sinds gisteren al helemaal geen contact met de verhuurder van de bus en ik heb weinig zin nu 50 km te gaan rijden om daar voor een dichte deur te staan. :n


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:01

Dat is dan echt balen.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:12

Niet voor herhaling vatbaar inderdaad.

Krijg het geld van de lesdag gelukkig terug. Daarmee kan ik deze zomer op weekendcursus bij onze eigen instructie. Toch iets om naar uit te kijken. :D

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:51

Is er iemand die een goede instructeur weet academische rijkunst voor het handwerk? Mijn huidige instructrice is gestopt. Ik ben opzoek naar iemand in de omgeving Zwolle/Epe/Apeldoorn/Heerde..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 07:47

Welkom Hoppit, het is altijd leuk om foto's te zien.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:05

Inderdaad welkom Hoppit en wat een leuke pony! Vertel eens wat meer over haar/hem? :D

Dat je werken aan de hand eigenlijk altijd en overal kunt doen, vind ik ook echt een dik pluspunt.

Gizeppe helaas heb ik zo even geen tips voor je...

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:21

Haha dank je =)
Dat stevig bonte gevalletje is mijn Dora, ze is een Haflinger X (New Forest/Welsh vuilnisbak) wordt dit jaar 10. Met 3 een maand oid beleerd, terug de wei op, met 4 een veulen en vervolgens tot 7.5 weer weidedecoratie. Was van een boer die kleurtjes in het land gewoon leuk vond. We hebben 1.5j op een pensionstal gestaan en eigenlijk en eerlijk met 2x les in de week geen stap verder gekomen. Ze heeft een stevig karakter en ik ben mss niet de beste ruiter.
Ondertussen zijn we verhuisd en staat we weer lekker bij de boer. Ze zit duidelijk weer lekkerder in haar vel en gaan in de weekends vnl lekker het bos in. Ze is ijskoud nuchter met een klein hartje en neemt soms over als ik te vaag/onzeker ben. Maar daar werk k zo hard mogelijk aan.

Er bleek een ST juf in de buurt te wonen en dmv haar lesjes veel aan het bijsturen (dominant gedrag dat ik onbewust toe liet), mij leren geduld hebben en belonen op het juiste moment, laten zien wanneer ze correct beweegt en wanneer niet... Daarnaast heb ik al een aantal Arne Koets clinics gedaan en gaan we in mei weer een weekend. Ons niveau ligt vaak nog heel erg onder de andere deelnemers, maar ach, we proberen. Hoop dat de ST-lesjes wat verschil gaan laten zien in mei =)
Merkte het in ieder geval al wel dmv het aangaloperen. Zij vindt het nog moeilijk en ik heb de neiging tot klemmen en voorover zitten, waardoor zij belemmerd wordt. Geen optimale combinatie, maar er komt zoetjes aan verbetering in. Heb mezelf wel als doel gesteld dat ik er ooit een schoolhalt op foto uit krijg :p Maar dat is gewoon omdat ik dat een prachtig beeld van een paard in zijn element vind <3

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:51

Gizeppie schreef:
Is er iemand die een goede instructeur weet academische rijkunst voor het handwerk? Mijn huidige instructrice is gestopt. Ik ben opzoek naar iemand in de omgeving Zwolle/Epe/Apeldoorn/Heerde..


Misschien kan ik iets voor je betekenen?

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:19

Leuk bericht Hoppit en wat gaaf dat je meedoet aan clinics van Arne. Fijn hé dat er al zo snel verbetering merkbaar is, waarschijnlijk profiteren jullie daar in het bos ook van? Onze bosritten gaan nu veel makkelijker en fijner dan eerst, best logisch eigenlijk maar van tevoren had ik nooit gedacht dat het werken aan de hand zó'n effect zou hebben. Ik denk trouwens dat jouw Dora en mijn blonde IJslander behoorlijk veel gemeen hebben, waardoor ik extra benieuwd ben naar jullie ontwikkeling!

Wat goed ook dat je een concrete oefening in gedachten hebt als doel. Vandaag zit ik ziek als een hond op de bank en denk ik daar ook eens over na. :D

fardoe bevalt het bit nog? Heb je er al mee aan de hand gewerkt?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:32

Niet fijn Wijslander ziek zijn. Ik had daar vorige week last van. Nog niet aan de hand gewerkt dus met het bit, wel net weer gelongeerd met het bit en dat bevalt me goed. Door het koude weer kan de bak niet gesproeid. Voordeel is dat het zand heel droog is en niet bevroren is en ik al die tijd mijn paarden beweging heb kunnen geven. Nadeel is dat het te zwaar is om doorheen te rennen met aan de hand werken voor mij. Zodra ik de bak weer kan sproeien ga ik weer met de paarden aan de slag, ben ook echt benieuwd wat ik voel als ik met het bit ga werken.

Leuk Hoppit clinic van Arne, volgens mij kan hij dingen heel duidelijk uitleggen waardoor je echt van die aha momenten krijgt.

Ik heb niet echt een doel waar ik naartoe werk. Ik werk wel met een trainingsschema waarin ik bijhou wat ik doe en ga doen in de training. Maar ik ben daar wel flexibel in omdat ik of mijn paard weleens een offday hebben, maar juist door mijn trainingsschema kan ik heel snel schakelen en ergens aan werken wat die dag wel gaat en het andere ergens anders inplannen.
Ik ben heel snel tevreden als iets goed gaat, vaak werk ik aan een ding tegelijk, zo blijft het voor mijn paarden ook leuk om aan het werk te blijven,ik beloon mijn paarden ook heel veel met stem en merk dat dat goed werkt.
Ik denk dat mijn doel is om op een ontspannen manier samen te werken en samen te ontwikkelen met mijn paarden.

Ratna Paardentrack in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers