Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:22

Waarom raakt ze afgeleid? Heeft ze veel contact met andere paarden of niet zo en is het daarom begrijpelijk dat ze afgeleid wordt, bijvoorbeeld?

Heeft iemand ervaring met het (dmv CT of anderszins) weer licht in de hand maken van een paard dat altijd met harde hand gereden is en daardoor niet (meer) op lichte teugelhulpen reageert? Ik heb ooit iets gelezen over afgestorven zenuwuiteinden en vraag me af of je met zo'n paard weer helemaal op het niveau van een groen paard kan komen qua gevoeligheid bijv.


NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:53

Visitor schreef:
Waarom raakt ze afgeleid? Heeft ze veel contact met andere paarden of niet zo en is het daarom begrijpelijk dat ze afgeleid wordt, bijvoorbeeld?

Ze staat de hele dag buiten met alle andere paarden, met z'n tweeen in een paddock maar kan met de rest ook neuzen. Op stal heeft ze rondom tralies en kan ze neuzen met een buurvrouw aan een kant. Aan de andere kant hebben ook wel eens paarden gestaan maar dat vond ze niks. Gebrek aan contact met andere paarden is het daarom niet, denk ik.

Het is ook niet alleen door paarden, ook door mensen die het hooi bij vullen of de paddocks uitmesten. Ze wil gewoon altijd alles zien. Tijdens het rijden loop ik hier ook tegen aan, maar dan kan ik haar aandacht wat makkelijker bij mij houden door oefeningen en figuren te rijden

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:28

Oké, in dat geval lijkt het me de kunst te zorgen dat jij interessanter bent dan wat er verder gebeurt :D

Doef

Berichten: 1731
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:09

Hoi! Mag ik mij melden? Sinds kort heb ik mijn paard verhuisd naar een stal waar wij nu de vrijheid hebben om veel grondwerk te doen, ik wil dus graag gaan starten met clickertraining etc, helaas ben ik hierin nog helemaal groen (buiten longeren etc om). Grondwerk lessen staan al op de planning maar tot die tijd wil ik niet stilzitten, hebben jullie misschien wat oefeningen die ik makkelijk zelf kan doen?

''Even the smallest person, can change the course of the future.''

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:54

@HippoLogic ontzettend bedankt voor je verhelderende inzicht, daar ben ik erg blij mee en kan ik ook zeker weer mee vooruit!
Je voorbeeld van de ijsjes vind ik wel een mooie, zo had ik het nog niet bekeken. Het afwisselen van de criteria vind ik ook een goed idee :)
Het stoppen op het beste moment, het nog 1 keer is erg typerend inderdaad :o

Als ze wegloopt vraag ik nog 1x iets en dan stoppen we. Maar dat punt moeten we eigenlijk al voor zijn, maar lastig om dat punt te herkennen.

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:14

Doef, je zou kunnen beginnen met targetten. Denk dat in de OP daarover misschien wel iets staat, anders is er als je googlet denk ik genoeg te vinden. Misschien ook wel op de site of in de cursus van HippoLogic. Kijk anders verder eens bij connection training (zo heette het dacht ik) of Inge Teblick. Die laatste heeft ook leuke boeken, boek grondwerk is echt gemaakt om zelf mee aan de slag te gaan. Boek vrijheidsdressuur van Nieuwe Weme is ook een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:59

Hoe kan je jezelf aanleren om op tijd te stoppen? ^)
Ik ben me ervan bewust als ik te ver/te lang doorga (aangezien pony dat wel laat merken) maar ik zie het nooit aankomen. Denk altijd "het gaat super, nog even dit of dat" en dan ineens is pony het beu en kost het enorm veel moeite om zelfs een klein dingetje er nog uit te krijgen (wat ik dan wil doen om positief te kunnen afsluiten). Dus ik moet leren om eerder te stoppen, maar heb daar blijkbaar moeite mee ... Zijn daar nog tips of opties voor?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:02

Niet zo heel moeilijk. Zodra je denkt "nog even dit en dat" weet je vanaf nu dat je moet stoppen :D

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:06

Dan is het al te laat :P
Pony haakt vaak al vrij snel af (is een beetje door het verleden gok ik) maar vaak kan ik hem dan snel weer meekrijgen en doet die nog een tijdje heel fijn mee. Maar dan komt een punt waar ik doorgaans te laat ben ... dan ineens is hij (het) moe en had ik eigenlijk al moeten stoppen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:47

Stoppen als je denkt 'het gaat super'. Jackpot erin en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:11

Hmmja, ik ga er op de 1 of andere manier echt op moeten gaan letten :j
Vandaag ging ik een korte sessie doen omdat ik de vorige keer toch wel te lang doorgegaan ben en niet wil dat hij negatieve associaties met het clickeren krijgt. Heb gewoon heel simpel een aantal oefeningen gevraagd die hij goed kent en die hij graag doet, met steeds een grote beloning. Doel was een minuut of 5, maximum 10. Heb het gefilmd om een idee qua tijd te hebben, ben 15 minuten bezig geweest en dan heb ik nog moeten zeggen tegen mezelf "en nu stoppen" :o

Denk dat ik met een timer moet gaan werken, en elke 5 minuten verplicht pauze ... Eens zien of het dan beter gaat ;)

Gebruiken jullie pauzemomenten in jullie sessies? En wat doe je dan? Is dit gewoon bij elkaar staan, aaien, paard z'n zin laten doen, laten grazen, ergens mee naartoe nemen, ... ?


xZiva_

Berichten: 3991
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:54

Mag ik mij hier melden? :D

Vandaag voor het eerst clicker les gehad met mijn 2 jarige pony. Vooral gewerkt aan het niet om voedsel schooien. Was voor ons beide de eerste les in grondwerk, maar we vonden het beide erg leuk!

Zelfs eerder gestopt dan gepland, omdat hij uit zichzelf niet meer zocht naar eten, dus oefening geslaagd :D

Volgens de instructrice was hij super leergierig en nieuwsgierig, en ook heel relaxt en beleefd. Kreeg zelfs nog het complimentje dat we een leuk team zijn :o (toch wel heel trots aangezien ik hem als mensenschuw, gericht trappend veulen heb gekocht)

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 03:31

NienkeV1994 schreef:
Ik loop (denk ik) meestal weer naar haar toe en vraag het opnieuw, of zet haar eerst weer in het midden van de cirkel voordat ik verder ga. Als ik het idee heb dat ze er genoeg van heeft, probeer ik iets anders te vragen, bijv weer even iets als kusje of nee schudden wat ze al kent. Als ze het blijft doen maak ik haar weer vast aan een touw (dan loopt ze niet meer weg, maar is haar aandacht nog steeds regelmatig ergens anders).

Moet zeggen dat wij sowieso nog niet zover zijn dat we het echt in vrijheid kunnen. In de longeercirkel wel, omdat ze dan toch niet heel ver weg kan, maar als ik met haar in de bak werk is dat wel altijd met touw.

Zou het eigenlijk van mezelf eens moeten filmen en terug moeten kijken, want dit is wat ik denk dat ik doe, weet niet zeker hoe ik reageer.


1) maak een video en leer wat je reactie op het weglopen is
2) ga na wat een (mogelijke) oorzaak is: is het altijd hetzelfde (bv paard snapt het niet meer, vind het saai, iets anders is gewoon ineens belangrijker of leuker of is het de ene keer 'dit' en de andere keer 'dat'?

Ik heb het zelf opgelost met targeting. Kan je paard dat?

[***] schreef:
Hoe kan je jezelf aanleren om op tijd te stoppen? ^)
Ik ben me ervan bewust als ik te ver/te lang doorga (aangezien pony dat wel laat merken) maar ik zie het nooit aankomen. Denk altijd "het gaat super, nog even dit of dat" en dan ineens is pony het beu en kost het enorm veel moeite om zelfs een klein dingetje er nog uit te krijgen (wat ik dan wil doen om positief te kunnen afsluiten). Dus ik moet leren om eerder te stoppen, maar heb daar blijkbaar moeite mee ... Zijn daar nog tips of opties voor?



Goldie schreef:
@HippoLogic ontzettend bedankt voor je verhelderende inzicht, daar ben ik erg blij mee en kan ik ook zeker weer mee vooruit!
Je voorbeeld van de ijsjes vind ik wel een mooie, zo had ik het nog niet bekeken. Het afwisselen van de criteria vind ik ook een goed idee :)
Het stoppen op het beste moment, het nog 1 keer is erg typerend inderdaad :o

Als ze wegloopt vraag ik nog 1x iets en dan stoppen we. Maar dat punt moeten we eigenlijk al voor zijn, maar lastig om dat punt te herkennen.



Als dat moeilijk is kun je of met een keukenwekker/timer op je telefoon (3 minuten) werken of 20 snoepjes in je zak doen en dan na 20 clicks stoppen en een pauze inlassen. ZO leer je wanneer je nog 'beter gedrag' krijgt of dat je al op de weg richting 'minder kwaliteit' zit.

Heel belangrijk: hou een training logboek bij!

Doef schreef:
Hoi! Mag ik mij melden? Sinds kort heb ik mijn paard verhuisd naar een stal waar wij nu de vrijheid hebben om veel grondwerk te doen, ik wil dus graag gaan starten met clickertraining etc, helaas ben ik hierin nog helemaal groen (buiten longeren etc om). Grondwerk lessen staan al op de planning maar tot die tijd wil ik niet stilzitten, hebben jullie misschien wat oefeningen die ik makkelijk zelf kan doen?


In de bijna 20 jaar dat ik clicker vind ik dit de belangrijkste basis (HippoLogic's "Key Lessons, Your Key to Success in Positive Reinforcement Training"):
- veilig voer aannemen
- 'patience' (='geduld')
- targeting
- mat training
- hoofd laag
- achterwaarts
- emoties

[***] schreef:
Gebruiken jullie pauzemomenten in jullie sessies? En wat doe je dan? Is dit gewoon bij elkaar staan, aaien, paard z'n zin laten doen, laten grazen, ergens mee naartoe nemen, ... ?


Ik doe 'niets' en geef mijn paard de mogelijkheid niets te doen. Soms ga ik de bak uit of de stal en Kyra weet dat het dan 'even niets' betekent en gaat ook haar eigen zin doen. Ik wacht echt tot een paard ophoud op mij te letten voor 3-5 minuten zodat hij kan ontspannen en niets 'hoeft'

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:52

Ik ben met mijn merrie bezig met de beleefdheid. Moge duidelijk zijn dar ze niet beleefd is :') ze hapt namelijk als het haar niet zint, maar ze hapt dus ook in mijn jas waar het lekkers verstopt zit. Wat zouden jullie doen tijdens de training? Negeren of toch straffen?

xZiva_

Berichten: 3991
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:12

daar ben ik in de eerste les mee bezig geweest. mijn pony hapt namelijk overal op zoek naar het eten.

ik laat hem gewoon onderzoeken, en op het moment dat hij weg kijkt en bezig gaat met iets anders click ik en beloon ik hem. zo leert hij dat hij het echt niet krijgt door brutaal te zijn/te happen, maar wel als hij zijn aandacht op iets anders vestigt.

niet gelijk wegduwen oid. gewoon laten doen, dan begrijpt ze vanzelf dat ze het daarmee niet gaat krijgen. ( tenzij ze echt hard bijt natuurlijk, dan corrigeer je.)

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:44

Ik ga met xZiva_ mee Maartje_M, maar wat ook heel goed helpt en het makkelijker voor je paard maakt, is om te voorkomen dat je paard kan gaan happen. Zie het als een weegschaal met twee kanten, je paard heeft tot nu toe in haar leven geleerd dat happen naar lekkers lekkers oplevert. De weegschaal buigt naar die kant door. Door te klikken en belonen voor beleefd zijn (hoofd vooruit naast je of van je wegkijken) leg je haar uit dat dat vanaf nu ook iets oplevert en leg je gewicht aan de andere kant van de weegschaal. Maar het duurt wel even voordat je daar bent en je paard zelf steeds de keuze daarvoor zal maken. Daarom is het aan te raden te beginnen met een hek tussen jou en je paard (protected contact). Zo kun je meteen gaan belonen voor neus van je weghouden omdat je paard simpelweg de mogelijkheid niet heeft aan je jas te zitten. Gaat dat goed, dan kun je steeds iets dichterbij bewegen en de stap naar rustig naast je paard kunnen staan is dan al een stuk kleiner.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:40

Ze hapt niet zozeer naar het lekkers, ze hapt uit frustratie (bijvoorbeeld ook met opstappen omdat ze niet stil wil staan)
Het wegkijken belonen had ze dus binnen 3x door, maar dat lost het andere hapgedrag nog niet op

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:37

Maartje_M schreef:
Ze hapt niet zozeer naar het lekkers, ze hapt uit frustratie (bijvoorbeeld ook met opstappen omdat ze niet stil wil staan)
Het wegkijken belonen had ze dus binnen 3x door, maar dat lost het andere hapgedrag nog niet op


Het klinkt als een open deur maar het is zo: neem de oorzaak van de frustratie weg. Als je paard ontspant bijt ze ook niet meer. De kunst is om d oorzaak van de frustratie te vinden.

Wat ik in de praktijk zie als veelvoorkomende oorzaken:
- de trainer neemt de stappen te groot en het paard snapt het niet
- de waarde van de beloning is zo hoog (of het paard heeft zo'n honger) dat het paard alleen daarop gefocust is en niet meer kan 'nadenken' en concentreren op wat hij moet doen om het voer te krijgen (het gedrag waarvoor geclickt wordt)
- het paard snapt de volgorde niet (1) gewenst gedrag uitvoeren (2) click (3) bekrachtiger en raakt gefrustreerd
-paard snapt niet dat hij op de cue moet letten om een click te kunnen verdienen

Ik zie ook vaak deze redenen voor bijten:
- trainer timed de click verkeerd zodat het paard het (inde ogen van de trainer) 'verkeerde' gedrag vaker gaat vertonen omdat hij daarvoor beloond is
- aangeleerd gedrag: het bijten is gedrag wat het snelste tot een snoepje leidde in het verleden omdat bijt -> voer valt -> paard krijgt toegang tot voer
- pijn

Als je daarnaast ook werkt aan het aanleren van een "onverenigbaar" gedrag (incompatible behaviour) hebt je twee invalshoeken om het op te lossen.

Onverenigbaar met "bijten"zijn oa:
wegkijken -> als je paard met zijn neus uit je buurt blijft is bijten onmogelijk
mond gesloten houden -> met een gesloten mond kan je paard niet bijten
afstand houden -> als hij niet in de buurt is/kan komen (bv door te werken met protective contact/een barrière tussen hou en je paard) kan hij niet bij je komen om te bijten
Enz

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:51

xZiva_ schreef:
daar ben ik in de eerste les mee bezig geweest. mijn pony hapt namelijk overal op zoek naar het eten.

ik laat hem gewoon onderzoeken, en op het moment dat hij weg kijkt en bezig gaat met iets anders click ik en beloon ik hem. zo leert hij dat hij het echt niet krijgt door brutaal te zijn/te happen, maar wel als hij zijn aandacht op iets anders vestigt.

niet gelijk wegduwen oid. gewoon laten doen, dan begrijpt ze vanzelf dat ze het daarmee niet gaat krijgen. ( tenzij ze echt hard bijt natuurlijk, dan corrigeer je.)


In positief bekrachtigen "corrigeer" je niet. Corrigeren is een 'net' woord voor straf (punishment).
Straf is bedoeld om bepaald gedrag te verminderen, maar vaak is het 'ongewenste' gedrag natuurlijk gedrag dat moeilijk uit te roeien is.

De enige situatie wanneer straf effectief is om de straf zo erg te maken dat het paard het 'nooit meer in zijn hoofd haalt' dat te doen. In de praktijk is dat haast onmogelijk, het gedrag heeft namelijk een oorzaak en daar moet je met straf factor X overheen.

als het 'ongewenste' gedrag voortkomt uit zelfbehoud (bv bijten uit frustratie of pijn) moet de straf dus zo hoog zijn dat het paard 'zichzelf niet meer wil verdedigen'.

Dat is waarom je veel beter de oorzaak kan opsporen en oplossen. Paarden zijn van nature samenwerkers en 'pleasers'. Als je ze begrijpt is het meestal gemakkelijk op te lossen.

Neemt niet weg dat je je moet verdedigen als dat nodig is. ;) Als je een klap uitdeelt zal het paard op dat moment stoppen met bijten, maar hij heeft het bijten zelf niet 'afgeleerd'.
Hij heeft echter wel andere dingen geleerd: zoals sneller wegtrekken na de bijt of wachten tot jij niet oplet. Klinkt bekend? :) Vooral met hengsten is slaan nooit een oplossing want dat bijt spelletje is een van hun favorieten. Die vinden het heerlijk als je mee doet.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

xZiva_

Berichten: 3991
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:59

HippoLogic schreef:
xZiva_ schreef:
daar ben ik in de eerste les mee bezig geweest. mijn pony hapt namelijk overal op zoek naar het eten.

ik laat hem gewoon onderzoeken, en op het moment dat hij weg kijkt en bezig gaat met iets anders click ik en beloon ik hem. zo leert hij dat hij het echt niet krijgt door brutaal te zijn/te happen, maar wel als hij zijn aandacht op iets anders vestigt.

niet gelijk wegduwen oid. gewoon laten doen, dan begrijpt ze vanzelf dat ze het daarmee niet gaat krijgen. ( tenzij ze echt hard bijt natuurlijk, dan corrigeer je.)


In positief bekrachtigen "corrigeer" je niet. Corrigeren is een 'net' woord voor straf (punishment).
Straf is bedoeld om bepaald gedrag te verminderen, maar vaak is het 'ongewenste' gedrag natuurlijk gedrag dat moeilijk uit te roeien is.

De enige situatie wanneer straf effectief is om de straf zo erg te maken dat het paard het 'nooit meer in zijn hoofd haalt' dat te doen. In de praktijk is dat haast onmogelijk, het gedrag heeft namelijk een oorzaak en daar moet je met straf factor X overheen.

als het 'ongewenste' gedrag voortkomt uit zelfbehoud (bv bijten uit frustratie of pijn) moet de straf dus zo hoog zijn dat het paard 'zichzelf niet meer wil verdedigen'.

Dat is waarom je veel beter de oorzaak kan opsporen en oplossen. Paarden zijn van nature samenwerkers en 'pleasers'. Als je ze begrijpt is het meestal gemakkelijk op te lossen.

Neemt niet weg dat je je moet verdedigen als dat nodig is. ;) Als je een klap uitdeelt zal het paard op dat moment stoppen met bijten, maar hij heeft het bijten zelf niet 'afgeleerd'.
Hij heeft echter wel andere dingen geleerd: zoals sneller wegtrekken na de bijt of wachten tot jij niet oplet. Klinkt bekend? :) Vooral met hengsten is slaan nooit een oplossing want dat bijt spelletje is een van hun favorieten. Die vinden het heerlijk als je mee doet.


Nee dit klinkt voor mij niet bekend ;) heb ook helemaal geen hengst maar toch bedankt voor je uitleg.


Als mijn pony mij bijt duw ik hem toch echt weg. Ga me niet zomaar laten bijten want dat doet gewoon pijn.

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 02:46

Ik zeg toch ook: je mag jezelf wel verdedigen, maar je kunt niet verwachten dat het paard daarvan leert het gewenste gedrag te leren. ;)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 06:28

Ik verheug me zo op morgen! Dan begint mijn 8 weekse cursus clicker training! *\%/* Zo'n zin in!

En vandaag ben ik bezig geweest met het Rode Level van mijn HippoLogic Clicker Challenge en Kyra deed het zo goed! Ik kon haar om 4 pionnen sturen en zelf in het midden blijven staan. Ze ging zelfs in draf! Zo lief! <3

Wat hebben jullie deze week gedaan dat super leuk was?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:25

Wat goed!

Mijn nieuwe paardje komt zondag, dus dat is het superleuke van mijn week haha

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 16:12

Wat spannend Kimmie!

Kyra gaat vandaag verhuizen! :D

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:20

Helaas komt ze later, maar nu hoop ik op volgende week.

Wat leuk! Waarheen?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers