Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 06:48

Van wie krijg je binnenkort les Zinzi? :)


Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:59

Even stipje, doe tegenwoordig ook aan de hand werken. Schouderbinnenwaarts, travers en draven adh zijn we op dit moment.

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:22

Gisteren weer les gehad met Fey. Verder uitbreiden wijken aan de hand. Ze vind het moeilijk en ik ook. Maar store voor stapje komen we er wel.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:41

Jeetje, wat goed zeg! Lekker bezig dus!
Skipper, welkom!

Ik ben vandaag weer begonnen met wadh. Onderhals los, stelling, weg stappen en op de volte het binnen achterbeen er onder zien te krijgen. Het ging eigenlijk best goed! Daarna gelongeerd waar ze ook al mooie momentjes liet zien. Het uitstappen heb ik weer wadh gedaan. Nu deed ze het nóg beter en warempel... in eens deed ze vanuit stap 4kant halthouden <3

Afbeelding

Fleur ❤️

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:52

Volg dit topic al een tijdje en vind het jammer dat er schijnbaar zo weinig mensen aan de hand werken met hun paard. Ik vind het absoluut een meerwaarde hebben en daarnaast heb ik er heel veel plezier in.
Ik werk zelf met twee teugels en volgens de methode van Richard Hinrichs. Ik zal gelijk wat foto's plaatsen. Het paard op de foto is een 10 jarige Lusitano die ik vanaf juli 2017 in mijn bezit heb. Zelf ben ik drie jaar bezig met het werken aan de hand, dit heb ik met verschillende paarden gedaan.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ratna Paardentrack in Frankrijk

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:45

Mooi om te zien.

Vandaag weer les lange lijnen met amino gehad. Juffie was heel tevreden met vooruitgang, kregen complimenten (je hebt duidelijk met hem geoefend). Hij had veel meer focus op mij, beter luisteren en der echt onwijs zijn best. Helaas geen foto van deze keer.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:59

Het is ook belangrijk om serieus te trainen, alleen dan krijg je vooruitgang. Ik werk ook weleens met paarden van klanten ( sportmasseur) om ze enthousiast te maken en ze te laten zien hoe je een paard kan gymnastiseren zonder dat je er op zit. Als ze dan zelf aan de slag gaan valt het ze altijd tegen. Het is ook niet zo makkelijk als het eruit ziet.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:48

Welkom fardoe, mooi een lusitano! Bij je laatste post sluit ik me helemaal aan, het is niet simpel. Toch vind ik het juist daarom ook zo interessant om mee bezig te zijn en de vooruitgang te voelen is zo gaaf. Ik kan daar echt van genieten.

Misschien trouwens leuk om hier te showen, vorig jaar werd mijn totaal onbespierde paardje nog 10 jaar te oud geschat. Voornamelijk dankzij het wadh ziet hij er nu zo uit:


Afbeelding


Afbeelding

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:35

Wijslander, mooi om te zien wat wadh kan doen bij een paard qua bespiering.
Ik kan de meeste oefeningen onder het zadel uitvoeren maar als je dan op de grond staat en je kunt geen beenhulp geven moet je toch wel even nadenken hoe je het dan gaat doen. Dat maakt het voor mij interessant inderdaad.
Toen ik drie jaar geleden begon had ik een kleine felle NRPS pony, de eerste keer dat ik een keertwending om de achterhand echt voelde terwijl ik ernaast liep, dat was geweldig.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:50

Wat een knappe pony Wijslander!

Hier heeft het wadh de laatste weken een beetje stil gelegen ivm hele slechte rijbak. Sinds vorige week is deze weer goed begaanbaar en ben ik met beide paarden weer lekker aan de slag.
Ik kan wel merken dat ze er een tijdje tussenuit geweest zijn(volledig qua training, alleen wat buitenritjes kunnen maken ivm de bak), dus weer even rustig aan opbouwen en dan weer lekker verder waar we gebleven zijn.
Met Sven wel een mooi beginnetje kunnen maken met travers aan de hand, kwartje begint langzaam te vallen.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:24

Stille meelezer meldt zich. Ben vorig jaar ook begonnen met het werken aan de hand en vind het steeds leuker nu we het beter beginnen te begrijpen. Hele fijne afwisseling op het rijden, maar ben het helemaal eens met wat hier gezegd werd over dat het er makkelijker uitziet dan het is. :=

Dit zijn wij. :)

Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:29

Wat een mooie fotoserie appelflapje!

Ik ken de zijgangen nu juist alleen aan de hand en ben bijvoorbeeld net begonnen met de travers onder het zadel op te pakken. Vind het aan de hand een stuk makkelijker. :P Het is denk ik maar net wat je gewend bent...

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:33

Mooie foto's appelflapje.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:59

Mooie foto's appelflapje, leuk om te zien dat jij ook met twee teugels werkt. Op jouw foto's kun je ook duidelijk zien dat jouw positie iets meer naar achteren is dan bij mij. Zo is dat bij ieder paard anders en is dat ook een kwestie van uitproberen wat het beste werkt. Zeker met de draf, dan moet ik echt zorgen dat ik mee ren en bij zijn hoofd blijf anders neemt hij het over.

Wijslander vind je het zelf lastig om de travers van wadh te vertalen naar op het paard of heeft je paard er moeite mee?

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:08

Ook ik werk met 2 teugels en krijg ook zo les, maar ben steeds meer een uitzondering volgens mij.

Fardoe het is voor ons allebei de eerste keer, dus beginnersgestuntel. :P Paardje pakt het goed op, het omzetten van de stelling van buiten naar binnen en tegelijk de achterhand naar binnen houden is nog lastig (correcte hulpen geven voor mij en paardje om ze op te volgen zonder er een appuyement van te maken), maar dat zal een kwestie van oefenen en kracht opbouwen zijn denk ik. Zaterdag weer les!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:46

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste les werken aan de hand gehad! Mijn paard pakte het eigenlijk best wel heel snel op. Ze heeft wel de neiging om op de lange lijn (langs de bakrand) een beetje door je heen te denderen. En ze wil graag snel wat te diep lopen. Dus leuke dingen om aan te werken.

Appelflapje: vind jouw foto's er heel fijn uit zien, ik hoop dat mijn paard ook zo kan lopen ooit :D

Ik heb nu zo'n halster kaptoom, maar dat werkt toch niet zo fijn, iemand tips voor een niet al te duren, maar wel fijne kaptoom?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:33

fardoe schreef:
Mooie foto's appelflapje, leuk om te zien dat jij ook met twee teugels werkt. Op jouw foto's kun je ook duidelijk zien dat jouw positie iets meer naar achteren is dan bij mij. Zo is dat bij ieder paard anders en is dat ook een kwestie van uitproberen wat het beste werkt. Zeker met de draf, dan moet ik echt zorgen dat ik mee ren en bij zijn hoofd blijf anders neemt hij het over.

Grappig ja, ik blijf juist wat meer achter om haar makkelijker te kunnen activeren en mee te nemen. Ze denkt van zichzelf erg terug, dus dat ze voor me uit gaat lopen gebeurt niet zo snel. Wel als ik veel overgangen maak kort na elkaar, dan wordt ze soms wat fanatiek en zegt m'n instructeur ook dat ik wat meer naar voren moet blijven lopen.

Bedankt voor de leuke reacties. :)

Rena, is een Rambo Micklem niets voor je? Vind ik wel fijn werken als kaptoom.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:12

Wijslander, ik werk precies op dezelfde manier met stelling om zetten. Grappig!! Ik stap schouder buiten dan zet ik m halt en dan vraag ik de stelling om naar binnen en dan stap ik verder. Zijn het twee goeie passen dan ben ik al blij. Ik blijf dit ook lastig vinden. Had ook mijn twijfels toen mijn instructeur zei dat het op deze manier moest omdat de positie van de schouders bij schouder buiten/binnen anders is dan bij travers. Maar in het boek van Hinrichs staat het op dezelfde manier.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:12

Leuk dat dit topic wat leven ingeblazen wordt! Waar halen jullie die mooie foto's vandaan? <3 Ik heb nooit een fotograaf :+

Hier druk aan het revalideren naar een heftige kreupelheid. Ook aan de hand. Helaas staan nieuwe oefeningen dus nog even in de wacht, maar dit is ook een leuke uitdaging, omdat ze bij elke pas haar achterbeen net naast de massa wil zetten, en aan mij dan de uitdaging om te zeggen nee, daaar moet ie heen :P

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:16

Rena 100, ik heb een kaptoom van Per Mi Cavallo, is van leer zonder ijzer in de neusriem. Leuk dat het al meteen zo goed ging voor de eerste keer. Dat door je heen denderen kan je voorkomen door wat verder naar voren te lopen, op ooghoogte bijv. Je kunt ook je schouder dan wat naar haar toe draaien zodat je haar wat afremt. Ik weet zeker dat wanneer je een maandje verder bent het stukken beter gaat en je haar tempo beter kan controleren. Het is nu nog wennen voor jullie allebei.

Appelflapje, mijn paard is erg dominant en dan is het wel belangrijk om hem onder controle te houden. Als ik begin met hem dan wil hij nog weleens wild zwaaien met zijn voorbenen en met zijn hoofd schudden om te imponeren. In het begin was ik daar aardig van onder de indruk :D
Ik heb ook nog een jonkie van bijna vier en hij heeft een heel ander karakter, hij zou het liefst iedere dag aan het werk gaan en is ook wel een trots paard maar erg meewerkend en heel leergierig.

Nirvana, ik ben ook vaak alleen als ik met de paarden werk maar toevallig was mijn vriend thuis toen ik les had.
Balen zo'n blessure bij je paard, wadh is altijd goed om weer mee te beginnen. Wat kan je paard aan qua belasting, mag je bijv.schouder binnen en travers in stap en achterwaarts. Controle over de schouders kan je ook mee aan de slag gaan, kun je de schouders van je paard plaatsen waar jij ze hebben wilt. Hopelijk heb je binnenkort een fotograaf in de buurt, vind het leuk om foto's van anderen te zien.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Dais_

Berichten: 4021
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:11

Wat een mooie fotoserie Appelflapje. Als ik die zie wil ik ook aan de slag :-)


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:38

Fardoe wat grappig dat jullie op dezelfde manier bezig zijn! Zijn jullie al lang op de travers ohz aan het oefenen? Wij hebben het nu een paar keer gedaan en zaterdag weer les. Dus mocht ik nog handige tips krijgen, dan deel ik die wel hier!
En wat toevallig dat je nog een jonkie hebt, ik ook!

Nirvana balen van de blessure, maar dan is wadh toch wel een enorme uitkomst. :j succes en sterkte!

Vandaag weer eens met mijn jonkie van bijna 5 gewerkt, maar wat een IJslands talentje. Met sb pakt hij al behoorlijk lengtebuiging en de travers gooit ie er met enorme overgave uit, indrukwekkend hoe makkelijk hij zijn buitenachterbeen onder de massa slingert. :P Niet dat het al perfect is, bij lange na niet, maar aanleg heeft hij.

Lieve stalgenoot bood vandaag aan om eens een stukje te filmen, maar als perfectionist vind ik dat veel te spannend om terug te kijken. :P

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:13

Hier even wat foto's van mijn jonkie. Bij hem hoeft het niet perfect te zijn. Perfectionisme Wijslander, ik herken het.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de eerste foto ben ik bezig met het plaatsen van de schouder. Op de tweede wijken en bij de derde foto ga ik van draf naar stap en zie je dat hij zijn hoofd omlaag doet. Ik vind dat oke omdat ik het belangrijker vind dat hij doet wat er gevraagd wordt, de rest komt wel.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Mandarijn
Berichten: 9061
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:40

Ik heb ook eindelijk wat beeldmateriaal! We hebben nu drie lessen gehad en dus echt nog aan het begin. Maar wel heel leuk. :D
Gister was ze ook best fris, dus was best even lastig soms.

We zijn nu bezig met stelling vragen op een rechte lijn (beide kanten op), achter uitstappen op een volte en een beginnetje gemaakt met de schouder verplaatsen.

Afbeelding
Afbeelding

Draf was wat fanatiek, dit was op een volte en wat teveel stelling. Is sowieso een werkpuntje.
Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:43

Wat leuk en interessant al die foto's.

Mooi paardje Mandarijn!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers