Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:40

Bij de boerenbond heb ik hem gekocht. Bij de meeste dierenwinkels is het volgens mij wel te vinden bij de hondenspullen.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:53

Op internet. Even googlen. Ik koop meestal een berg tegelijk. Ik raak ze nog wel eens kwijt.

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:02

Ik heb gisteren zelfs een clicker bij de Action gekocht. Was nog geen twee euro, je krijgt er wel een hondenfluitje bij. De clicker lijkt goed, met een redelijk harde klik.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:58

Kimmie25501 schreef:
Wat leuk Amber_ollie! Wat heb je hem geleerd qua grondwerk?


Sorry, ik reageer nu pas, haha, maar omdat dit paard veel in mijn ''cirkel'' kwam en er niet uit wilde als ik haar dat vroeg ben ik begonnen met grondwerk. Dus meer met het achteruit lopen wanneer ik dat wil als ze dus teveel in mijn persoonlijke ruimte staat.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:19

Aha, leuk!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:50

Mijn verzorgpaard heeft de kerstdagen en oud en nieuw helemaal vrij gehad, omdat ik het heel druk had. Vandaag weer de clicker meegenomen en kijken wat ze nog wist. Het voetje-geven kwam snel weer naar boven, maar niet-knabbelen-terwijl-je-wacht is ver weggezakt. Dus daarmee moet ik binnenkort maar helemaal opnieuw beginnen. Omdat clickeren voor mij, en voor het paard, helemaal nieuw is, zie ik het maar als een lange leerweg. 't Is dat we niks anders kunnen doen nu alles zompig en nat is, anders zou ik geneigd zijn op te geven. t Gaat erg langzaam.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 23:52

Als je meer ervaring krijgt en leert op de kleine verbeteringen te focussen zie je dat het eigenlijk juist heel snel gaat. Focus op wat goed gaat eerst!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:09

Ha Hippologic, dank je! Dat is net de aanmoediging die ik nodig heb.
Ik ga rustig door en hopelijk leer ik het ook, samen met mijn eigenwijze merrie. :)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 22:40

Weet je wat je leerproces enorm versneld? Het is een beetje eng in het begin, maar dat is je trainingsessies filmen! Als je dat vreselijk lijkt, maak dan de stappen kleiner (Be a "splitter" not a "lumper")

Film het en zeg tegen jezelf dat je het niet terug hoeft te kijken. Dat hoeft ook niet in het begin, de meeste mensen gaan zich gelijk anders gedragen als er een camera draait (mezelf inclusief). Misschien dat de jonge mensen hier daar geen moeite mee hebben trouwens, ik ben niet opgegroeid met telefoons met video, Skype, enz ;)
Daarna kijk je alleen een sessie terug waarover je tevreden bent en zo wen je eraan dat het niet eng is.
Het helpt ook om een ervaren persone met een positive instelling eens naar je video te laten kijken. Iemand die je goede punten benadrukt (net zoals je je paard behandeld in een clicker training sessie: kijken naar wat goed gaat als eerste en misschien aan een klein dingetje werken dat verbetert kan worden).

Iets heel anders nu :)
Een van de eerste vragen waarop mensen een antwoord willen hebben als ze clicker training ontdekken is: "Moet ik de rest van mijn leven nu mijn zakken vol paardensnoep hebben?"

Het is een legitieme vraag en mijn antwoord is "Ja" en ook "Nee". In dit artikel leg ik uit waarom ik twee antwoorden geef.

Wat is jouw antwoord als je een dergelijke vraag krijgt?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:47

Ik negeer even de grote LET OP en geef het topic toch een schopje :Y)

Lees wel regelmatig in stilte mee maar nu besloten om toch maar weer te gaan posten. Sommigen kennen mij misschien wel van in het verleden, anderen misschien niet maar dat is niet erg, haha. Ik ben nog steeds met "clickertraining" bezig en het gaat de laatste tijd voor onze doen erg goed. Ben er wel blij mee.

Ik werk nu niet enkel met clickertraining (in de zin van: ik wil dit aanleren en splits het op in dit en dat en click voor de vooruitgang en dan kunnen we het) maar ik ben vooral bezig met de emoties van mijn pony's. Hoe voelen zij zich erbij, wat laten ze zien en hoe kan ik dit ombuigen naar een positief iets. Ik heb veel hulp via het Connectiontraining-programma ( http://www.connectiontraining.com ) waar heel veel (wetenschappelijke) info te vinden is rond de emoties en het trainen, naast heel veel handvaten om diverse dingen aan te leren.

Voor degenen die ons kennen: de problemen die we hadden (boos, frustratie, op 5 benen lopen, niks willen proberen, niet willen draven/galopperen, boos worden zodra ik iets vroeg en bijten/targets aanvallen) zijn voor 90% opgelost. Ik ben erin geslaagd om het proces te "resetten" en terug op te bouwen van in het begin. Af en toe sluipen er nog oude gewoontes/gedragingen in, maar deze zijn minimaal ten opzichte van hoe het was, en zijn steeds makkelijker om te buigen.

Ben de laatste tijd ook bezig met filmen en wat mij opvalt is dat het er op beeld helemaal niet zo erg uit ziet als dat het voelt :+ Ik heb namelijk nog steeds het idee dat hij heel boos is als ik vraag om aan te draven bv., maar als je het dan terug ziet op film valt het eigenlijk wel mee, en zijn er zeker ook heel erg leuke en goede momenten tussen. Dus ik kan ook iedereen aanraden om te filmen, je leert er heel veel van en het kan in 2 richtingen werken ;)

Wat we in het algemeen doen is momenteel vooral veel wandelen in bos & veld (ipv rijden) en tussendoor wat werken aan andere dingen, een soort van longeren, wat trucjes en vooral ontdekken wat we kunnen en hoe we ons daarbij voelen. Echte doelen heb ik niet, ik wil natuurlijk vanalles, haha, maar voorlopig maar even kijken hoe ver we kunnen komen met de dingen die we nu doen, niks overhaasten. We moeten heel veel "counter conditionen" dus we zijn nog wel even zoet.

Met de blinde ga ik ook aan onze reis beginnen, heb het de laatste tijd wat verwaarloosd (gewoon wat getut en gepruld en gewandeld) maar wil toch ook wat meer werk erin steken. Hij gaat goed, maar wil hem graag wat zelfstandiger maken in vreemde omgevingen/situaties. Hij vertrouwt heel erg op mij, wat heel fijn is natuurlijk, maar soms ook onhandig. Langs de andere kant heeft hij ook zijn momenten dat hij best wel wat meer rekening met mij mag houden, haha, dus we gaan even zien hoe het loopt. Hij kent het clickeren wel, maar meer in specifieke trainingssituaties (bekappen bv.) dus dat wil ik nu uitbreiden naar het gewone leven.

Dus dit zijn wij op dit moment, en misschien dat erover posten ook wel helpt in onze reis, dus hopelijk zit er nog iemand in dit topic, haha.

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:55

Wat leuk om te lezen [***]! Ik kan me inderdaad nog herinneren dat je een aantal jaar geleden schreef over die problemen. Echt goed dat je er zo mee aan de slag bent gegaan en het zo veel verbeterd is! Ik zie je naam wel eens langs komen op de CT website (ben zelf niet echt actief daar).

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 06:07

Leuke update [***]. Ja emoties in training zijn heel erg belangrijk (ook die van de trainer!). Wat fijn om te horen dat je zo goed op weg bent!

@Effects: hoe was de conferentie? Heb je een topic erover? Wmb kan het ook hier, ik vind het heel erg topic gerelateerd! :)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:13

Leuk dat jullie hier ook nog zijn :)
Emoties zijn inderdaad alles :j Of hier toch, zowel bij mij als bij de pony's inderdaad. De hele training staat of valt met de mindset, en soms is dat nog best moeilijk, maar ik word er steeds beter in heb ik het idee.

Ben eens benieuwd wat het gaat geven, op dit moment zit Co weer in zijn "moeilijke periode", in de winter is hij altijd anders, veel schrikkeriger en veel meer spanning opbouwen. Ben er nog niet achter waarom. Heb al verschillende dingen getest en theorieën erover maar tot nu toe nog geen oplossing.

Hebben jullie ervaring met paarden die anders reageren in de winter dan in de zomer? Hangt het van het weer af? De nattigheid? Koude? Minder beweging? Anders?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:29

Ja die van mij is toch ook wel afhankelijk van het weer meer of minder stoer. Terwijl huisvesting en voer hele jaar hetzelfde is.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 19:18

Ik merk ook verschillen in zomer en winter. Hier mede te maken met huisvesting, maar ik ben overtuigd dat hormonen een grote rol spelen en daglicht. Ik ben zelf ook veel fijner in mijn vel in de zomer dan in de winter.
Ik heb trouwens gemerkt dat magnesium bijvoeren een groot verschil maakt. Ik neem nu zelf magnesium citraat en WOW.... het werkt echt! Meer rust in mijn lichaam (minder spanning en daardoor ook meer rust in mijn hoofd). Ik geef het Kyra nu ook. :)

Ik lanceer volgende maand ein-de-lijk mijn online clickertraining cursus. Ik heb er zo lang aan gewerkt en kijk er erg naar uit. Wekelijks 2 uur live webinars en een FB groep voor mijn cursisten waarin ze huiswerk kunnen delen en vragen stellen. Allemaal in het Engels want mijn klanten zitten over de hele wereld. Het heet Key Lessons, Your Key to Success in Positive Reinforcement Horse Training.

Ik zie dat mijn deelnemers aan de HippoLogic Clicker Challenge in 2 weken enorme voortgang boeken in hun training proces en ik kan niet wachten om ze 8 weken te begeleiden. *\o/*

Ik ben Kyra nu aan het leren om haar voet op de hoefstandaard te zetten en het is zo leuk om te zien dat wanneer het niet lukt, je door even "hup" simpel een paar stappen terug te doen in je process je ineens hele grote resultaten boekt.

Het opsplitsen van het gedrag in kleine stappen (splitting of behaviour) is een valkuil waar iedereen, ja ook de professionals die ik voor mijn marktonderzoek heb geïnterviewd, regelmatig mee te maken hebben. Ik ook, maar ik heb een strategie ontwikkeld die helpt deze valkuil te omzeilen en ook hoe je het herkent en eruit komt als je toch aan het "lumpen" (de stappen te groot maakt) bent.

Ik ben zo blij dat ik zie dat meer en meer mensen R+ gaan gebruiken, iets wat ik voor ogen had toen ik zelf 19 jaar geleden begon. Ik kan zo genieten van jullie succes verhalen, dus blijf het delen! +:)+

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:43

Ik ben sinds kort ook met clickertraining begonnen, dus ga dit topic volgen. Ik ben begonnen met lezen vanaf het begin, maar 63 pagina's is toch wel een hoop om bij te lezen, zeker omdat het ook veel lange verhalen zijn :+ Tot nu toe heb ik clickertraining vooral gebruikt met vrijheidsdressuur, maar wat ik hier tot nu toe heb gelezen heeft me wel geïnspireerd om het ook in andere aspecten te gaan proberen, zoals rijden en longeren en in de omgang.

@HippoLogic die online cursus, hoe werkt dat? Kan iedereen daar aan mee doen of is dat voor een selecte groep?

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:54

Begin inderdaad ook te denken dat het er gewoon is en ik het niet meteen kan verhelpen, zoals wij doorgaans ook de zomer leuker vinden dan de winter :j Huisvesting en voer is 365 dagen hetzelfde, denk wel dat hij in de winter wat minder beweegt vanwege de modder en met slecht weer ga ik ook niet graag 10 km naar buiten :P Magnesium heb ik geprobeerd in verschillende doseringen, hij krijgt het momenteel nog maar na dit ga ik eens een tijdje stoppen want heb niet het idee dat het wat doet (zelfde met vitamine E overigens, heeft hem wel geholpen toen hij echt problemen had maar de laatste tijd?).

Dus ja, aanvaarden is dan het enige wat er overblijft. Proberen rekening te houden met wat hij in de winter niet leuk vind en zoveel mogelijk naar het positieve werken. Vandaag had hij trouwens weer een topdag, prachtig weer was het ook, dus het zal dat wel zijn ;)

Spannend HippoLogic! Ben benieuwd hoe jij en de anderen het gaan ervaren.


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 03:24

Dank je [***].
NienkeV1994 schreef:
Ik ben sinds kort ook met clickertraining begonnen, dus ga dit topic volgen. Ik ben begonnen met lezen vanaf het begin, maar 63 pagina's is toch wel een hoop om bij te lezen, zeker omdat het ook veel lange verhalen zijn :+ Tot nu toe heb ik clickertraining vooral gebruikt met vrijheidsdressuur, maar wat ik hier tot nu toe heb gelezen heeft me wel geïnspireerd om het ook in andere aspecten te gaan proberen, zoals rijden en longeren en in de omgang.

@HippoLogic die online cursus, hoe werkt dat? Kan iedereen daar aan mee doen of is dat voor een selecte groep?


Iedereen kan er aan mee doen.
Ik pb je :)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:39

Cool, HL!
Nienke, ja en er is zelfs nog een ouder topic :D Maar heel leuk dat je er meer mee wil gaan doen. Je kan hier altijd vragen etc. delen.

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:22

Hallo, mag ik me ook melden?

Ik ben vorig jaar zomer begonnen met clickertraining, door omstandigheden een hele tijd niks mee gedaan maar wil er nu echt mee aan de slag.
Vorig jaar op equiday de cursus van Conrad en Wendy (clickercoach.nl) aangeschaft. Begonnen met de 7 basics, we zijn een beetje vastgelopen met het achteruit gaan. Zodra ik buiten bereik ben stopt ze (3-4 passen), dit wil ik graag uitbreiden maar dat vind ik erg lastig. Ook om mijn paard enthousiast te houden. Laatst liep ze gewoon weg om der eigen ding te gaan doen :o

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:40

Ik weet niet in hoeverre je tips mag vragen voor specifieke oefeningen, maar wie weet kunnen jullie me verder helpen dus ik vraag het maar. Ik probeer mijn paard te leren te flemen op commando, maar ik krijg haar niet zo ver dat ze fleemt. Een raar geurtje heb ik geprobeerd (misschien verschillende geuren proberen?) en een snoepje boven haar lip houden. Een enkele keer trekt ze daarbij haar bovenlip op, maar dat is zeg maar 1 keer van de 20 pogingen.

Heeft iemand hier nog tips om het flemen te stimuleren?

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 22:27

Goldie schreef:
Hallo, mag ik me ook melden?

Ik ben vorig jaar zomer begonnen met clickertraining, door omstandigheden een hele tijd niks mee gedaan maar wil er nu echt mee aan de slag.
Vorig jaar op equiday de cursus van Conrad en Wendy (clickercoach.nl) aangeschaft. Begonnen met de 7 basics, we zijn een beetje vastgelopen met het achteruit gaan. Zodra ik buiten bereik ben stopt ze (3-4 passen), dit wil ik graag uitbreiden maar dat vind ik erg lastig. Ook om mijn paard enthousiast te houden. Laatst liep ze gewoon weg om der eigen ding te gaan doen :o


Het is een kwestie van 'omdenken' als je overschakelt van R- (NH/traditioneel) naar R+ (clickertraining). Dat je paard wegloopt is niet erg. Het is eigenlijk juist goed: Alles wat je dier aangeeft is informatie voor de trainer, waardevolle informatie. Informatie die je kunt gebruiken om een win-win situatie te creëren! :D

Het is goed dat je paard aangeeft wanneer hij interesse verliest. Als je met R+ werkt zie je dat eerder want je staat er meer voor open. Als je dit zou negeren dan krijg je later toch problemen, dus waarom wachten nu het probleem nog relatief klein is. ;)

Je paard kan om verschillende redenen weglopen en het is aan de trainer uit te vogelen waarom. Is het desinteresse? Zit zijn brein vol? Is de concentratie op? Maar ook: misschien is iets anders (vriendjes in de wei, een pol gras) meer bekrachtigend op dat moment. Het is altijd een moment opname.

Een bekrachtiger kan zijn waarde verliezen, jouw 10e ijsje op dezelfde dag is ook minder lekker dan je eerste. Geldt voor paarden ook. Dus afwisseling in bekrachtigers kan een van de oplossingen zijn.

Of je paard verliest interesse omdat hij juist te weinig informatie krijgt (te weinig clicks) en hij 'geeft op'. Dan ben je aan het 'lumpen' (IN het Engels de brokken/stappen te groot aan het maken) als je het gedrag dan 'split' (opsplitst in kleinere stappen) wordt het weer interessant voor je paard.

Je paard kan het ook fysiek te moeilijk vinden, of hij 'weet' dat hij na 3 stappen een beloning krijgt en doordat je voorspelbaar bent verhoogd hij niet zijn eigen criteria zoals je zou verwachten met R+.

Afwisseling van criteria helpt vaak ook om het enthousiasme te verhogen en het vergroten van de factor 'onvoorspelbaarheid' op een click en daarmee de interesse van je paard. Als je bijvoorbeeld tot nu to hebt geclickt voor 'gewichtsverplaatsing', een stap, twee stappen, drie stappen, vier stappen enz. Gooi het eens om en verlaag je criterium als hij bv heel snel reageert op je cue en click voor 1 stap, dan voor 4, dan voor 2 dan voor 3 enz. Als hij dan met 4 stappen terug geen click hoort leert hij na te denken en uit te proberen. "Misschien 4 passen?" en dan click je en laat je het zitten voor een dag of 2 zodat hij het kan laten inzinken. Altijd stoppen op 'het beste moment' (dat is meestal wanneer je als trainer denkt: Nog 1 keertje)

Er zijn zoveel redenen waarom een paard wegloopt, maar als je de reden kunt ontdekken is het oplossen meestal eenvoudig. Aangezien ik alleen op de informatie van de trainer, en niet ook van het paard kan afgaan kan ik alleen 'algemene oorzaken en oplossingen geven' en niet specifiek.

NienkeV1994 schreef:
Ik weet niet in hoeverre je tips mag vragen voor specifieke oefeningen, maar wie weet kunnen jullie me verder helpen dus ik vraag het maar. Ik probeer mijn paard te leren te flemen op commando, maar ik krijg haar niet zo ver dat ze fleemt. Een raar geurtje heb ik geprobeerd (misschien verschillende geuren proberen?) en een snoepje boven haar lip houden. Een enkele keer trekt ze daarbij haar bovenlip op, maar dat is zeg maar 1 keer van de 20 pogingen.

Heeft iemand hier nog tips om het flemen te stimuleren?


Ik heb het met shaping aangeleerd. De kleinste lip beweging belonen. Gewoon door te wachten tot ze haar lip bewoog en dat uitgebreid. Daarna 'flehmde' ze dus met het hoofd in een normale positie wat er heel gek uitzag dus toen heb ik de nek/hoofd houding ook verder geshaped zodat ze haar hoofd omhoog ging houden. Als je maar goed genoeg het eindgedrag kan opsplitsen dan kun je echt alles aanleren. :)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:50

Bedankt voor de tip! Daar ga ik ook maar eens wat meer op letten

Wat betreft weglopen: daar loop :+ ik ook tegen aan. De mijne doet het echt omdat ze iets interessanters ziet. Vandaag was ik in de longeercirkel bezig terwijl er in de bak mensen aan het rijden waren en ze de paddocks aan het uitmesten waren. Nou, dan is paardlief echt om de haverklap afgeleid. Loopt ze braaf los met me mee totdat we langs de kant komen waar mensen aan het rijden zijn en ik haar weer kwijt ben. Ik moet zeggen dat ik het zelf dan ook moeilijk vind om niet geïrriteerd te raken, aandachtspunt voor mij

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 16:32

Kyra deed dat ook, maar nu heb ik een manier gevonden om dat te 1) op te lossen en 2) zelfs te voorkomen.

Want wat doe je wanneer je paard wegloopt? hoe reageren jullie?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:36

Ik loop (denk ik) meestal weer naar haar toe en vraag het opnieuw, of zet haar eerst weer in het midden van de cirkel voordat ik verder ga. Als ik het idee heb dat ze er genoeg van heeft, probeer ik iets anders te vragen, bijv weer even iets als kusje of nee schudden wat ze al kent. Als ze het blijft doen maak ik haar weer vast aan een touw (dan loopt ze niet meer weg, maar is haar aandacht nog steeds regelmatig ergens anders).

Moet zeggen dat wij sowieso nog niet zover zijn dat we het echt in vrijheid kunnen. In de longeercirkel wel, omdat ze dan toch niet heel ver weg kan, maar als ik met haar in de bak werk is dat wel altijd met touw.

Zou het eigenlijk van mezelf eens moeten filmen en terug moeten kijken, want dit is wat ik denk dat ik doe, weet niet zeker hoe ik reageer.

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, SemrushBot en 2 bezoekers