Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: A_nouk, chocobroodje

Kimmie25501

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:40

Bij de boerenbond heb ik hem gekocht. Bij de meeste dierenwinkels is het volgens mij wel te vinden bij de hondenspullen.

Mijn twee grote liefdes, Oreo en Shan

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:53

Op internet. Even googlen. Ik koop meestal een berg tegelijk. Ik raak ze nog wel eens kwijt.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:02

Ik heb gisteren zelfs een clicker bij de Action gekocht. Was nog geen twee euro, je krijgt er wel een hondenfluitje bij. De clicker lijkt goed, met een redelijk harde klik.

27/01/18 conferentie 'Op hoger plan' over clickertraining met paarden!
http://www.effectief-trainen.nl/conferentie

amber_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:58

Kimmie25501 schreef:
Wat leuk Amber_ollie! Wat heb je hem geleerd qua grondwerk?

Sorry, ik reageer nu pas, haha, maar omdat dit paard veel in mijn ''cirkel'' kwam en er niet uit wilde als ik haar dat vroeg ben ik begonnen met grondwerk. Dus meer met het achteruit lopen wanneer ik dat wil als ze dus teveel in mijn persoonlijke ruimte staat.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:19

Aha, leuk!

Mijn twee grote liefdes, Oreo en Shan

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:50

Mijn verzorgpaard heeft de kerstdagen en oud en nieuw helemaal vrij gehad, omdat ik het heel druk had. Vandaag weer de clicker meegenomen en kijken wat ze nog wist. Het voetje-geven kwam snel weer naar boven, maar niet-knabbelen-terwijl-je-wacht is ver weggezakt. Dus daarmee moet ik binnenkort maar helemaal opnieuw beginnen. Omdat clickeren voor mij, en voor het paard, helemaal nieuw is, zie ik het maar als een lange leerweg. 't Is dat we niks anders kunnen doen nu alles zompig en nat is, anders zou ik geneigd zijn op te geven. t Gaat erg langzaam.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 23:52

Als je meer ervaring krijgt en leert op de kleine verbeteringen te focussen zie je dat het eigenlijk juist heel snel gaat. Focus op wat goed gaat eerst!

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:09

Ha Hippologic, dank je! Dat is net de aanmoediging die ik nodig heb.
Ik ga rustig door en hopelijk leer ik het ook, samen met mijn eigenwijze merrie. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 22:40

Weet je wat je leerproces enorm versneld? Het is een beetje eng in het begin, maar dat is je trainingsessies filmen! Als je dat vreselijk lijkt, maak dan de stappen kleiner (Be a "splitter" not a "lumper")

Film het en zeg tegen jezelf dat je het niet terug hoeft te kijken. Dat hoeft ook niet in het begin, de meeste mensen gaan zich gelijk anders gedragen als er een camera draait (mezelf inclusief). Misschien dat de jonge mensen hier daar geen moeite mee hebben trouwens, ik ben niet opgegroeid met telefoons met video, Skype, enz ;)
Daarna kijk je alleen een sessie terug waarover je tevreden bent en zo wen je eraan dat het niet eng is.
Het helpt ook om een ervaren persone met een positive instelling eens naar je video te laten kijken. Iemand die je goede punten benadrukt (net zoals je je paard behandeld in een clicker training sessie: kijken naar wat goed gaat als eerste en misschien aan een klein dingetje werken dat verbetert kan worden).

Iets heel anders nu :)
Een van de eerste vragen waarop mensen een antwoord willen hebben als ze clicker training ontdekken is: "Moet ik de rest van mijn leven nu mijn zakken vol paardensnoep hebben?"

Het is een legitieme vraag en mijn antwoord is "Ja" en ook "Nee". In dit artikel leg ik uit waarom ik twee antwoorden geef.

Wat is jouw antwoord als je een dergelijke vraag krijgt?

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:47

Ik negeer even de grote LET OP en geef het topic toch een schopje :Y)

Lees wel regelmatig in stilte mee maar nu besloten om toch maar weer te gaan posten. Sommigen kennen mij misschien wel van in het verleden, anderen misschien niet maar dat is niet erg, haha. Ik ben nog steeds met "clickertraining" bezig en het gaat de laatste tijd voor onze doen erg goed. Ben er wel blij mee.

Ik werk nu niet enkel met clickertraining (in de zin van: ik wil dit aanleren en splits het op in dit en dat en click voor de vooruitgang en dan kunnen we het) maar ik ben vooral bezig met de emoties van mijn pony's. Hoe voelen zij zich erbij, wat laten ze zien en hoe kan ik dit ombuigen naar een positief iets. Ik heb veel hulp via het Connectiontraining-programma ( http://www.connectiontraining.com ) waar heel veel (wetenschappelijke) info te vinden is rond de emoties en het trainen, naast heel veel handvaten om diverse dingen aan te leren.

Voor degenen die ons kennen: de problemen die we hadden (boos, frustratie, op 5 benen lopen, niks willen proberen, niet willen draven/galopperen, boos worden zodra ik iets vroeg en bijten/targets aanvallen) zijn voor 90% opgelost. Ik ben erin geslaagd om het proces te "resetten" en terug op te bouwen van in het begin. Af en toe sluipen er nog oude gewoontes/gedragingen in, maar deze zijn minimaal ten opzichte van hoe het was, en zijn steeds makkelijker om te buigen.

Ben de laatste tijd ook bezig met filmen en wat mij opvalt is dat het er op beeld helemaal niet zo erg uit ziet als dat het voelt :+ Ik heb namelijk nog steeds het idee dat hij heel boos is als ik vraag om aan te draven bv., maar als je het dan terug ziet op film valt het eigenlijk wel mee, en zijn er zeker ook heel erg leuke en goede momenten tussen. Dus ik kan ook iedereen aanraden om te filmen, je leert er heel veel van en het kan in 2 richtingen werken ;)

Wat we in het algemeen doen is momenteel vooral veel wandelen in bos & veld (ipv rijden) en tussendoor wat werken aan andere dingen, een soort van longeren, wat trucjes en vooral ontdekken wat we kunnen en hoe we ons daarbij voelen. Echte doelen heb ik niet, ik wil natuurlijk vanalles, haha, maar voorlopig maar even kijken hoe ver we kunnen komen met de dingen die we nu doen, niks overhaasten. We moeten heel veel "counter conditionen" dus we zijn nog wel even zoet.

Met de blinde ga ik ook aan onze reis beginnen, heb het de laatste tijd wat verwaarloosd (gewoon wat getut en gepruld en gewandeld) maar wil toch ook wat meer werk erin steken. Hij gaat goed, maar wil hem graag wat zelfstandiger maken in vreemde omgevingen/situaties. Hij vertrouwt heel erg op mij, wat heel fijn is natuurlijk, maar soms ook onhandig. Langs de andere kant heeft hij ook zijn momenten dat hij best wel wat meer rekening met mij mag houden, haha, dus we gaan even zien hoe het loopt. Hij kent het clickeren wel, maar meer in specifieke trainingssituaties (bekappen bv.) dus dat wil ik nu uitbreiden naar het gewone leven.

Dus dit zijn wij op dit moment, en misschien dat erover posten ook wel helpt in onze reis, dus hopelijk zit er nog iemand in dit topic, haha.

Wil jij graag een dagelijkse pony-update? Volg hen dan op instagram! Check @cnb_pictures

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:55

Wat leuk om te lezen Sabine! Ik kan me inderdaad nog herinneren dat je een aantal jaar geleden schreef over die problemen. Echt goed dat je er zo mee aan de slag bent gegaan en het zo veel verbeterd is! Ik zie je naam wel eens langs komen op de CT website (ben zelf niet echt actief daar).

27/01/18 conferentie 'Op hoger plan' over clickertraining met paarden!
http://www.effectief-trainen.nl/conferentie

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Vandaag, 06:07

Leuke update CnB. Ja emoties in training zijn heel erg belangrijk (ook die van de trainer!). Wat fijn om te horen dat je zo goed op weg bent!

@Effects: hoe was de conferentie? Heb je een topic erover? Wmb kan het ook hier, ik vind het heel erg topic gerelateerd! :)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Leuk dat jullie hier ook nog zijn :)
Emoties zijn inderdaad alles :j Of hier toch, zowel bij mij als bij de pony's inderdaad. De hele training staat of valt met de mindset, en soms is dat nog best moeilijk, maar ik word er steeds beter in heb ik het idee.

Ben eens benieuwd wat het gaat geven, op dit moment zit Co weer in zijn "moeilijke periode", in de winter is hij altijd anders, veel schrikkeriger en veel meer spanning opbouwen. Ben er nog niet achter waarom. Heb al verschillende dingen getest en theorie├źn erover maar tot nu toe nog geen oplossing.

Hebben jullie ervaring met paarden die anders reageren in de winter dan in de zomer? Hangt het van het weer af? De nattigheid? Koude? Minder beweging? Anders?

Wil jij graag een dagelijkse pony-update? Volg hen dan op instagram! Check @cnb_pictures