Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:13

x__danii schreef:
Hoi, ik kom graag meepraten hier :j! Wat zijn sommigen van jullie al ver, super gaaf!

Ik ben nu een aantal jaar bezig met VHD. Helaas met veel verschillende paarden bezig geweest en daardoor dus telkens van vanaf 0 moeten beginnen.

Met het paard (Djimmie) waar ik momenteel mee werk, loop ik tegen een probleem aan; hij schacht onwijs makkelijk uit (en dan niet een klein beetje, maar helemaal :')). Het is voor het eerst dat ik dit probleem tegenkom, de andere ruin waarmee ik hiervoor werkte deed dit namelijk niet.

Ik zou het uitschachten er graag uit trainen en nu ben ik op zoek naar advies. Hoe pak ik dit aan? Ik werk met een clicker + voerbeloning en probeer enkel te belonen wanneer alles netjes opgeborgen is, maar bij sommige oefeningen is het erg lastig te zien door de positie waarin je staat.

Als ik zie dat hij uitschacht stuur ik hem direct bij me weg, eenmaal ingeschacht laat ik hem weer bij me komen, maar meestal is het na 1 á 2 keer belonen alweer feest. Het lijkt wel alsof Djimmie steeds minder interesse gaat tonen en er minder plezier in heeft, iets wat ik toch wel heel belangrijk vind, het moet tenslotte wel leuk blijven.

Tips & Tricks zijn zeker welkom!!








Hey! Leuk dat je je ook meld :)
Wat bedoel je precies met schachten?


Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:17

Die van mij doet het ook, dat schachten. Maar zou niet weten waarom je het er uit moet trainen?
Die van mij is zo asociaal, dat is de enige manier voor mij om te zien dat hij het leuk vindt :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:18

Afbeelding
Denk trouwens dat ze dit bedoelt met schachten :P
En dan bedoel ik niet dat mijn knol zijn been in zijn voorgevel heeft hangen haha

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:06

Dani, waarom zou je het willen afleren? Heel veel ruinen doen dit en hiermee geven ze aan dat ze ontspannen zijn en iets leuk vinden. Waarom zou je dat afstraffen?

Lani, gewoon voetjes optillen, net zoals bij hoeven uitkrabben. Is meestal wel handig als ze dat kennen en is een basisoefening. Je moet alleen wel een ander commando hebben dan voor jambette.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:45

Kimmie25501 schreef:
Dani, waarom zou je het willen afleren? Heel veel ruinen doen dit en hiermee geven ze aan dat ze ontspannen zijn en iets leuk vinden. Waarom zou je dat afstraffen?

Lani, gewoon voetjes optillen, net zoals bij hoeven uitkrabben. Is meestal wel handig als ze dat kennen en is een basisoefening. Je moet alleen wel een ander commando hebben dan voor jambette.





Ja dacht ik al. Ze kan dat gewoon. Maar alleen weer het verschil er tussen maken :')
En dan bedoel ik het verschil van tussen jambette en dan de voetjes optillen

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 08:33

Daar kun je aan werken! Maar het is natuurlijk wel rot dat je het nu weer moet gaan wisselen, maar dat komt vast wel goed.
Ik ben nu ook begonnen aan jambette, en voor mijn idee gaat dat best goed. Bij voetje vragen sta ik er schuinvoor, bij jambette er naast.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:57

Kimmie25501 schreef:
Daar kun je aan werken! Maar het is natuurlijk wel rot dat je het nu weer moet gaan wisselen, maar dat komt vast wel goed.
Ik ben nu ook begonnen aan jambette, en voor mijn idee gaat dat best goed. Bij voetje vragen sta ik er schuinvoor, bij jambette er naast.





Jaaa! Indd zoveel posities en commando's ik houd t zelf afentoe even niet bij :')
Ik wil heel graag een vrijheidsdressuur les.
ik zat te denken aan Amable vrijheidsdressuur.
Ik zie haar dan in die videos van Fenna. Ah geweldig die omgang met paarden.. heel mooi om te zien!

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:32

Zij is echt heel fijn! Zij geeft mij ook les en kijkt echt naar je paard en wat je het beste kan doen. Ik kan haar echt aanraden :j

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:36

Kimmie25501 schreef:
Zij is echt heel fijn! Zij geeft mij ook les en kijkt echt naar je paard en wat je het beste kan doen. Ik kan haar echt aanraden :j




Ja? Mooi! Ik zal is gaan kijken!

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:39

Ik lees mee :). Vind het heel gaaf hoe jullie je ep/vp's die trucjes aanleren. Mijn vp is alleen inmiddels al 28 en daarmee kan ik niet echt ''intensief'' trainen zeg maar. Dus heel leuk om te zien en lezen voor mij. Mag ik wel vragen wat voor soort beloning jullie geven? En als dit brokjes zijn: welke? Gewoon biks of zo'n klein snoepje? Ik hoor het graag!

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:42

Ik gebruik nu muesli, suikervrije snoepjes, kleine snoepjes en hele kleine stukjes wortel.(plakje door de helft) Mijn paard is niet zo heel erg op voet gefixeerd, dus hij heeft echt iets lekkers nodig om gemotiveerd te worden

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

NikkivanOlst

Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:03

Schachten is geen ontspanning gedrag :) Maar door voedsel/opwinding komen er endorfines vrij.
Natuurlijk kan een paard m lekker laten hangen tijdens een dutje, maar het bewust uitschachten en soms zelfs hard worden tijdens het vrijheidsdressuur is vaak een kwestie van dominantie/verkeerde timing, verkeerde emoties tijdens het trainen :)

Voetje sta ik er altijd naast, Jambette schuin voor, zodat ik in een later stadium de spaanse pas een stuk makkelijker aan kan leren :j Overigens leer ik jambette altijd aan met een zweepje, en mag een paard van mij ook geen benen gooien zonder zweepje :))

28 is nog niet oud joh! :D :D Ben momenteel bezig met een klassieke dressuur opleiding, en het gemiddelde schoolpaard is daar 25 :Y) Kwestie van goed lenig maken, en houden :j Natuurlijk alles in kleinere stapjes en rustig opbouwen, maar ook een 'ouder' paard kan nog prima alles :) Als je naast de VD maar je paard fysiek traint, anders gaat het fout.

Ik gebruik wat het paard het lekkerst vind haha, meestal gewoon een bixje of muesli. Snoepjes ben ik totaal geen voorstander van, duurt veel te lang voor die weggekauwd zijn en zit veel te veel suiker in :j

Django heeft een poosje vakantie gehad, omdat ik 60/70 uur per week aan het werk was... Nu nog maar 1 baan en daarnaast enkel nog het lesgeven en werken met de vogels, dus kan nu eindelijk zeggen dat ik fulltime met dieren werk :):)

2018 ga ik er weer heerlijk tegenaan met lesgeven en mijn studie :D Shows laat ik komend jaar denk ik even links liggen, even focussen op Django nog heel wat meer aanleren en puntjes op de i zetten, zodat we in 2019 er weer vol tegenaan kunnen met een unieke show :Y)

Mensen die nog plannen hebben voor oudjaars avond? :') Ik ga thuis met mn vriend op de bank zitten hahahaha

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:07

Over uitschachten hebben wij een andere mening Nikki! Maar dat lijkt me ook oke, ieder zijn ding. Over stijf worden zou best kunnen, maar lekker laten hangen zie ik geen kwaad in.

Zo oudejaarsavond vieren is heerlijk! Ik vier het ook heel kneuterig bij familie. Mijn vader is al vanaf 4 uur vanmiddag oliebollen aan het bakken en hij zal nog wel even doorgaan _O-

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

NikkivanOlst

Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:10

Verduidelijkend artikeltje van Inge Teblick:

Gewoon even noteren voor iedereen die een paard heeft (hengst of ruin) die uitschacht (omdat ik zonet de vraag weer eens kreeg) – het gebeurt overigens ook met merries, maar dan zien we het niet.
Ik heb het NIET over het ontspannen uitschachten – ik heb het over het uitschachten dat niet na een tijdje weer weggaat, samenvalt met gefrustreerd gedrag, en zelfs klassiek kan geconditioneerd worden in zover dat het paard zelfs nog uitschacht terwijl hij beweegt, bijvoorbeeld draaft.
Het is niet “ontspannen zijn”. Het is niet “je mens graag zien”. Het is ook geen sexuele opwinding. Het is niet dat het lichaam een foutje maakt en de verkeerde manier kiest om te laten zien hoe blij het is. Hmm, dat is het wel een beetje, maar dan anders dan je denkt.
Uitschachten door overmatige opwinding kan getriggerd worden door sterke emoties en bij inspannende cognitieve en fysieke taken. Dat gebeurt bij mensen ook, maar dan zien we het natuurlijk niet zo. Normaal moet het over gaan. Doet het dat niet, dan is er iets anders aan de hand.

Overmatige opwinding kan ook gebeuren omdat we het voedsel neurosensitizeren. We maken het krijgen van het voer belangrijker dan het fijn vinden van het voer. Voedsel eten (liking) is belonend, maar ook er meer van krijgen (wanting) is belonend, op een wat andere manier in de hersenen (‘liking’ gaat meer over endorfine, ‘wanting’ is dopamine). Het zijn twee aparte systemen die elkaar normaal gesproken in evenwicht houden.

Maar soms geraken ‘liking‘ en ‘wanting‘ van elkaar los, uit evenwicht. Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld bij een eetverslaving: je wil eten, maar dat eten opeten zélf maakt je niet echt blij(*).
We doen dat als we eenvoudige oefeningen in een kort, ritmisch bewegingspatroon gieten met telkens weer voer erbij – en plots breken we dat patroon, door dat voer niet meer te geven, zonder dat het paard op die verandering voorbereid was.
Het paard weet niet meer hoe hij aan het voer kan komen, en dat terwijl we net daarvoor tegen z’n hersenen hebben gezegd dat het enige belangrijke ding het krijgen van dat voer was. Eerst was het er altijd, en plots niet meer.
Overmatige opwinding gebeurt overigens op precies dezelfde manier in ratten, als ze niet meer weten hoe ze sneller aan dat voer kunnen geraken.

De oplossing? Herhaal die bewegingslus niet te vaak na elkaar. Laat het paard tussendoor bewegen, ga eens met hem lopen, vraag iets anders, doe iets anders waarbij er geen voerbeloning te krijgen is, en begin zo snel mogelijk met het ook geven van àndere beloningen na je click. NIET drillen! Breek dat verwachtingspatroon!

Als je paard gefrustreerd raakt en je weet niet goed hoe je het moet oplossen, haal er dan, al is het maar één keer, een clickerinstructeur bij (en dan iemand die wéét wat hij/zij aan het doen is!) die er eens een keertje bij komt staan en JOUW gedragspatroon komt verbreken, dat dit loskoppelen heeft veroorzaakt.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:56

Gelukkig Nieuwjaar allemaal **\O/** !!

Ik wil het uitschachten afleren wegens wat Nikki hierboven uitlegt. Djimm laat 'hem' namelijk niet lekker ontspannen hangen :').

Ik kan helaas geen les nemen, mijn budget is momenteel niet zo breed, maar ik ga zeker met jouw gegevens oplossing aan de slag Nikki! Nu was ik daar al (een soort van) mee bezig, maar wellicht verwacht ik teveel verbetering in een korte tijd.

Djimmie <3

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:11

Ik ben gister bezig geweest met Djimmie; na elke oefening heb ik hem een stukje laten lopen (kort - lang - tempowisselingen - over wat balkjes heen). Merkte echt duidelijk verschil, Djimm heeft amper uitgeschacht! Ik denk dat ik Djimm teveel drilde, zoals Nikki hierboven omschreef, dus ik ga dit zeker volhouden :))!

Djimmie <3

NikkivanOlst

Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:06

x__danii schreef:
Ik ben gister bezig geweest met Djimmie; na elke oefening heb ik hem een stukje laten lopen (kort - lang - tempowisselingen - over wat balkjes heen). Merkte echt duidelijk verschil, Djimm heeft amper uitgeschacht! Ik denk dat ik Djimm teveel drilde, zoals Nikki hierboven omschreef, dus ik ga dit zeker volhouden :))!


Wat fijn zeg!


Ik heb gisteren heerlijk met 14 verschillende paarden en hun baasjes mogen werken *\o/*
Lesseizoen 2018 is officieel gestart nu hahaha, heerlijk kunnen werken, denken, puzzelen en sparren, veel blije paarden en gelukkige baasjes, daar doen we het voor!

Wat ik zo leuk (en belangrijk) vind aan het lesgeven, is dat je per paard en eigenaar een plan maakt :j Er was bijvoorbeeld een paard bij met problemen aan het SI gewricht, normaal begin ik met de spagaat voor ik naar de berggeit ga, maar voor dit paard was het juist enorm belangrijk om dat bekken te leren kantelen, dus hebben we juist de berggeit meegepakt. Daarnaast stukjes schoudervoor uit de klassieke dressuur :j

De combinatie klassiek + vrijheidsdressuur is zo onwijs fijn te maken :j Vooral als je altijd een oogje op de biomechanica houd :Y)

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:15

Hoi,

Ik wil me hier ook "aanmelden". Ik heb 2 paarden moeder en zoon Younah en Mickey. Zoonlief is een onverwacht kadootje waar ik echt heeeeeel blij mee ben.
Met Younah en Mick doe ik grondwerk (NH) en wil me ook richten op VD.
Dit zijn mijn monsters.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding






Zijn er ook mensen die VD les geven in oost Groningen?

NikkivanOlst

Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:35

Welkom, wat een knapperds!

Oost-Groningen kom ik alleen voor meerdere mensen, zit zelf in Noord-Brabant :))

VD staat momenteel even op een laag pitje, we zijn nu met Django het rijden, en sinds gisteren ook het buitenrijden aan het oppakken, want tsja, als je naast de loonse en drunense duinen staat, moet je daar natuurlijk wel gebruik van maken :+:

Afbeelding
Afbeelding

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:39

Welkom! Gave paarden heb je zeg!

Wat goed Nikki!

Ik ben nu wat minder bezig met VD. Waar ik eerst heel veel doelen had, zijn die nu verdwenen, waardoor ik niet zo heel veel motivatie meer heb om met mijn paard aan de slag te gaan. Ik ga natuurlijk nog steeds elke dag naar hem toe en verzorg hem goed, maar ik moet voor mezelf even de knop omzetten omdat ik nog niet weet hoe lang dit zal duren en dat ik best nog wat dingen aan kan leren.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:53

Mopjemop schreef:
Zijn er ook mensen die VD les geven in oost Groningen?


Het is lang geleden dat ik hier iets geplaatst heb, maar op 3 maart ben ik in Groningen om les te geven. :)

Kunnen jullie allemaal een beetje door trainen? Hier ligt alles al een tijdje stil door het slechte weer, veel onderhoud aan de weide en een gebrek aan motivatie. Nu echter een hele planning gemaakt en precies opgeschreven wat ik wil gaan trainen, dus vanaf morgen ga ik mezelf (en mijn pony's) weer aan het werk zetten. :j

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:54

Heey!
Ik ben bezig met het trucje ja knikken
Hebben jullie tips? Of goeie manieren om het aan te leren?


bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:13

xLillith schreef:
Mopjemop schreef:
Zijn er ook mensen die VD les geven in oost Groningen?


Het is lang geleden dat ik hier iets geplaatst heb, maar op 3 maart ben ik in Groningen om les te geven. :)

Kunnen jullie allemaal een beetje door trainen? Hier ligt alles al een tijdje stil door het slechte weer, veel onderhoud aan de weide en een gebrek aan motivatie. Nu echter een hele planning gemaakt en precies opgeschreven wat ik wil gaan trainen, dus vanaf morgen ga ik mezelf (en mijn pony's) weer aan het werk zetten. :j


Kun je ook in het zuiden van Groningen komen voor les? :) Zou heel graag eens een keer vrijheidsdressuur les willen hebben met mijn pony, en wat zijn de kosten?

Furst
Berichten: 412
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:18

De mijne kan half flemen :')
Ik wil hem graag wat meer aanleren maar hij is nog te happig op het voedsel dat ik daar echt eerst op ga werken. Ik heb trouwens het boek van Jesse en Eva en daar haal ik al wel wat meer uit, ik hoop allezins om dit jaar er meer mee bezig te zijn :D

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:01

Goed bezig!
Misschien kan je hem het voedsel weigeren aanleren zodat hij minder happig wordt op voer?
Die van mij is er over het algemeen wel braaf mee, als hij echt te veel gaat bijten corrigeer ik hem wel, maar hij is ook heel snel onder de indruk, dus met een stemverheffing en soms een tikje, is hij zo weer klaar.

Met mijn huidige paard doe ik soms nog wel wat vrijheidsdressuur, gaat best goed. Ben nu bezig de jambette en apporteren aan te leren. Jambette gaat de goede kant op, apporteren ook. Helaas kan hij de zweep niet meer aanraken zonder hem op te pakken, jammer :')
Ook ga ik wss een nieuw paardje kopen, waarbij ik hoop het vrijheidsdressuur ook aan te leren. Maar dat zou dan echt weer vanaf het begin beginnen zijn.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker