Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:53

Oh ja ik stem vóór filmpjes! Hier even ijsvrij met het weer deze week... Nu zou een binnenbak toch niet gek zijn.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:31

Ik heb nog aardig kunnen trainen gister. Paddock was al redelijk opgedroogd weer na alle sneeuw en regen. Dus wat stap en drafwerk gedaan en nog wat gespeeld met de schoolhalt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:37

Gaaf Elaine!!

Reynir jij gebruikt een slofteugel met jouw IJslander toch? Dan ga ik er ook 1 aanschaffen.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:17

Ja ook voor mijn IJslander gebruik ik een slotregel. Gaat prima. Ik loop een beetje bij zijn achterhand zeg maar

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:40

REYNIR schreef:
Ja ook voor mijn IJslander gebruik ik een slotregel. Gaat prima. Ik loop een beetje bij zijn achterhand zeg maar


En je stapt ook weleens achterlangs naar de andere kant denk ik?

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:41

Ja zeker. Ook daar zijn ze lang genoeg voor.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:46

REYNIR schreef:
Ja zeker. Ook daar zijn ze lang genoeg voor.


Top, ga ik er 1 bestellen. Kunnen we lekker oefenen met de kerstdagen haha :P

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:03

Mijn rijbak was lichtjes bevroren, maar kon gelukkig nog wat lange teugelwerk doen. Buitenrijden was geen optie ivm gladheid. Basic oefeningen kunnen doen, schouderbuiten, travers en halthouden en actief wegstappen. Heerlijk op zo een winterse zondag! :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:46

Ik heb net nieuwe teugels bij equiplay besteld. Vond het irritant aan de slof teugel dat hij zwaar is en er een gesp in het midden zit. Ik kan die teugels van harte aanbevelen en vind ze ook leuk geprijsd. Je kan zelf de lengte bepalen.
https://www.equiplay.eu/equiplay2013/te ... rgrip.html

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:52

Die heb ik ook, zijn hele fijne teugels :j

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:53

O verrek, mijn gewone teugels zijn van hetzelfde materiaal en die vind ik super! Bedankt voor de tip :D

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:40

Ik heb deze teugels voor in de lessen en clinics, vind ze zelf ook erg fijn. Voor mijn eigen trainingen had ik al leren teugels, die na een tijdje gebruik eindelijk fijn beginnen te worden. Als ik nu opnieuw zou kiezen zou ik voor biothane gaan, hoeft niet gevet te worden, kan in de blub vallen zonder gevolgen en zijn ook gelijk fijn in gebruik zonder inwerk-periode
https://www.equiplay.eu/equiplay2013/langeteugels-softgrip.html?tracking=ponytales

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:03

Die van equiplay zien er wel fijn uit ja! Ik heb zelf op maat gemaakte leren teugels die super fijn in de hand liggen en echt de perfecte lengte en gewicht hebben. Maar inderdaad dat invetten altijd :+ maar ze zijn na ruim 8 jaar nog altijd in perfecte conditie (en nee dat ligt niet aan mijn invetkunsten :') ) dus voorlopig gaan ze nog wel mee door de modder :P maar kunstof lijkt me ook zéér praktisch :))

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:05

Ik denk dat die leren van mij nog een beetje ouder moeten worden voor ze perfect zijn ;-) Maar ik vind die van leer en biothane sowieso fijner dan mijn slofteugel, door het gebrek aan een gesp in het midden. Bij mijn merrie ging die gesp steeds onder haar staart, vond ze vreselijk!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:50

Ik ga voor die van biothane, nu alleen de lengte nog. Mijn pony heeft dekenmaat 175 cm, dus even logisch gedacht lijkt 3,5 meter mij al aan de lange kant (hoef alleen maar achterlangs naar de andere kant te kunnen stappen). Maar op de site zie ik dan staan XS mini. Straks op stal maar even nameten welke lengte handig zou zijn.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:30

3,5 is kort hoor volgens mij zijn die van mij 4 meter voor een shetlander van 1 meter. Voor een IJslander zou ik naar 5 5,5 meter gaan

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:51

De dekenmaat zegt natuurlijk alleen iets over het stuk van boeg tot staart. Als je je pony ook nog zo nu en dan de hals wilt laten strekken zou ik er nog wel een stukje bij op tellen :D

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:45

Mijn merrie is 1.50 en daar gebruik ik 5.20m voor. 3,5m is een normale lengte voor rijteugels bij een paard.
Jij komt denk ik met 5m heel goed uit, en het voordeel van biothane is dat je ze altijd nog kan inkorten ;-)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:50

Ah bedankt voor het meedenken allemaal. Eline je hebt ook helemaal gelijk, soms ben ik een beetje dom hahaha. :P

Inmiddels heb ik de biothane teugels van 5,5 meter besteld! Met inachtneming van jouw tip over het inkorten Evenaar. :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:02

Mijn teugels worden morgen dan verstuurd als het goed is, gelukkig heb ik in de tussentijd wel een andere oplossing gevonden.

We zijn nu bezig met schouderbuiten- en -binnenwaarts en dan een pasje wegdraven, travers, overgang achterwaarts-stap en dingen als volte openen en sluiten. Appuyeren slaan we even over, want dat is zijn favoriete oefening dus die probeert hij op eigen initiatief in te zetten. :P

Scheelt een heleboel dat we al ervaring hadden in het werken aan de hand, maar dit vinden we wel veel leuker allebei. :D

Volgende week vrijdag weer les! En hoe gaat het bij jullie?

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:48

Hallo allemaal, ik meld me ook (aan) hier in dit topic :)

Ik heb een minipaardje van 90cm van 5 jr. Heb haar nu 5 maanden ongeveer en doe mennen met haar.
Ze is drachtig en ik vind haar niet echt soepel, dus ben sinds kort begonnen met trainen aan de langelijnen, maar mensen.... Wat is dat leuk!!!

Ik ga dit topic eens doorlezen voor tips en trucs... :)

Unleash

Berichten: 1050
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:54

Hoi dames! Ik vraag mij af of er lange teugel wedstrijden zijn en zo ja, zijn deze met officiele puntentelling?

Ik zag op de website van het shetlander stamboek wat proefjes staan. Deze zijn standaard in arbeidsdraf. Dit verbaast mij heel erg, je paard moet toch juist in verzamelde draf in voor de mens looptempo draven?
Ik train mijn pony o.a. aan de lange teugel maar ik wil dat hij heel langzaam draaft zodat ik in een normaal tempo naast of achter hem kan lopen. Arbeidsdraf houd een normaal mens toch niet vol?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:56

Ze noemen het in die proeven arbeidsdraf, maar bedoelen een wat verzamelde draf. Maar hoeft nog niet super verzameld te zijn, gewoon rustig en iets verzameld is voldoende.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:04

Ik kom even helemaal uit het niks binnenvallen maar wil graag mijn training gaan aanvullen met lange teugel! Echter ben ik zelf niet echt heel goed in de oefeningen enz, heb dit ook nooit echt onder het zadel geleerd met een instructeur. Ben dus op zoek naar een lesgever omgeving Brecht, dat ligt vlak bij de grens onder Breda. Kent iemand hier een goede lesgever? Wil er niet zomaar zelf mee beginnen kloten!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:26

Unleash schreef:
Hoi dames! Ik vraag mij af of er lange teugel wedstrijden zijn en zo ja, zijn deze met officiele puntentelling?

Ik zag op de website van het shetlander stamboek wat proefjes staan. Deze zijn standaard in arbeidsdraf. Dit verbaast mij heel erg, je paard moet toch juist in verzamelde draf in voor de mens looptempo draven?
Ik train mijn pony o.a. aan de lange teugel maar ik wil dat hij heel langzaam draaft zodat ik in een normaal tempo naast of achter hem kan lopen. Arbeidsdraf houd een normaal mens toch niet vol?


Je pony moet een tempo aanhouden waar je normaal kunt blijven meelopen maar hij wel actief is. Een complete proef in volledige verzameling is echt heel erg pittig en ook niet noodzakelijk. Een pony kun je in een actieve maar niet te voorwaartse draf nog prima bijbenen. Het belangrijkst is dat ze licht in de hand blijven dan kun je iets meer tempo goed managen.

Wat bedoel je met officiële puntentelling? Het gaat niet via de knhs als je dat bedoelt. Het is geen officiële discipline.