Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 03:44

Sneeuwmaan schreef:
Wat doen jullie als ze onrustig zijn? Omdat ik het commando voor schudden dus heb aangepast is ze wat meer zoekend dan anders. Ze probeert dan van alles, soms ook dingen tegelijk. Ergens vindt ik dit erg leuk, ze is enthousiast en probeert te ontdekken wat ik bedoel. Maar als de oefening daardoor erg rommelig wordt, ookal is hij nieuw, click ik niet. Is dat terecht om maakt het dit onduidelijk?

Als het paard 'onrustig' wordt omdat het gefrustreerd raakt omdat er geen click komt waar hij het wel verwacht click ik eerder. Gewoon even opnieuw je stappenplan doorlopen (daarom is het handig dat altijd even ergens te noteren) en een paar stapjes terug doen. Dan kun je de nieuwe cue installeren zodra het gedrag bevestigd is. Werkt super, ook al lijkt het contraproductief.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 18:24

Wat heb jij het afgelopen jaar met je paard bereikt en wat zijn je doelen voor volgend jaar? Dat vraag ik altijd aan paardenmensen.
Het is zo gaaf om elk jaar terug te kijken en te zien hoeveel je als team samen gegroeid bent! Dat maakt ook de planning voor volgend jaar zoveel gemakkelijker.
Want... als je een doel hebt (een bestemming) weet je waar je heen wilt (op de kaart ).
Dan kun je gemakkelijk een plan maken (de route plannen ️) en weet je waar je heen moet. En wat nog belangrijker is je weet wanneer je bent aangekomen. ✅Daarna kun je jezelf op de schouder kloppen en zeggen: goed gedaan! :)F Nog een keer? Wat is ons volgende doel?

Hebben jullie clicker doelen gemaakt en zo ja hoe is dat gegaan? Heb je ze bereikt? Ik heb net een samenvatting van onze behaalde doelen in 2017 gemaakt (er komt een blog over) zodat ik kan zien waar ik in 2018 aan wil werken met Kyra.

Ik heb al 2 dingen die ik wil doen: een fotoalbum maken met behaalde doelen! Dat heb ik de 1e twee jaar gedaan en is zo leuk! En 2018 wordt ons buitenrij jaar want ik heb Kyra verhuisd naar een stal met uitrijmogelijkheden!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:44

Dit jaar in september ben ik begonnen met clickeren, dus ik ben nog niet echt lang bezig! Het is leuk maar gaat niet snel. "Mijn" merrie (voormalig bijrijdpaard) vindt de snoepjes/brokjes prima, maar is niet te beroerd om eerst mn hele arm af te likken voor ze gaat nadenken over wat er misschien moet gebeuren. Vandaag heb ik met een JollyBall geoefend, en steeds geclickt voor er naar kijken, er aan ruiken, etc. Maar steeds keert ze weer terug naar mijn arm. Dat aflikken lijkt er wel bij te gaan horen...
Voor volgend jaar wel een goed idee om een plan op te stellen.
Trouwens, de ruin die er naast staat, staat de kunst af te kijken. Hij reikt al naar de bal als ik langsloop, terwijl ik met hem niet heb geoefend ;)

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:39

Interessant Veldbloem, het zou namelijk kunnen dat je merrie het likken nu blijft doen omdat ze denkt dat het erbij hoort. Wat maakt precies dat voor haar het likken leuk is? Probeer de situatie eens zo op te zetten dat het voor haar het meest logische is om naar de bal te gaan in plaats van aan je arm te likken. Bijvoorbeeld voor haar staan en de bal met gestrekte arm aanraken, zodat ze als eerste de bal tegenkomt en niet je arm. Vlot klikken als ze bij de bal is en voeren voor ze kan beginnen met likken aan je arm. Je zou ook eens een filmpje kunnen posten in het topic zodat we kunnen zien wat er precies gebeurd. :)

Doe je ook andere clickeroefeningen met haar? Hoe gaan die?

En leuk dat de ruin ook nieuwsgierig is naar de bal! Het is onbekend in hoeverre paarden nu kunnen imitatie leren, het zou ook kunnen dat hij door jullie bezigheden ook nieuwsgierig is geworden. Ik ben altijd wel benieuwd hoe het nu echt zou zitten :D

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:44

Hi Effects, bedankt weer voor je meedenken! Ik heb idd ook een paar keer de bal aangereikt met gestrekte arm, dan kijkt ze wel naar de bal en laat ze mijn mouw met rust. Wat jij ook zegt, ik wil niet dat het likken er bij gaat horen.
En de andere dingen die we doen met de clicker zijn: voedsel weigeren, achterwaarts gaan, touch (hand met gespreide vingers aanraken) en parkeren.
Dat klinkt heel wat als ik het zo opschrijf, maar het is nog maar een beginnetje, we doen steeds even de ene oefening en de volgende keer ter afwisseling weer een andere.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 08:28

Veldbloem schreef:
Dit jaar in september ben ik begonnen met clickeren, dus ik ben nog niet echt lang bezig! Het is leuk maar gaat niet snel. "Mijn" merrie (voormalig bijrijdpaard) vindt de snoepjes/brokjes prima, maar is niet te beroerd om eerst mn hele arm af te likken voor ze gaat nadenken over wat er misschien moet gebeuren. Vandaag heb ik met een JollyBall geoefend, en steeds geclickt voor er naar kijken, er aan ruiken, etc. Maar steeds keert ze weer terug naar mijn arm. Dat aflikken lijkt er wel bij te gaan horen...
Voor volgend jaar wel een goed idee om een plan op te stellen.
Trouwens, de ruin die er naast staat, staat de kunst af te kijken. Hij reikt al naar de bal als ik langsloop, terwijl ik met hem niet heb geoefend ;)

Verzin een manier om te voorkomen dat ze bij je arm kan komen.

Ik heb wel goede ervaringen met 'sociaal leren' en gebruik het ook zoveel mogelijk. Scheelt tijd. Paarden leven in een groep dus in de kudde trainen is heel handig. Er is ook wel onderzoek naar gedaan.

Ik maak altijd gericht plannen en geef ook cursussen daarin. Ik heb voor januari een 8 weekse cursus op de agenda staan ('Design a Foolproof Personal Training Plan in 60 days or less') en een jaar programma clicker training. Alles online.

Kyra is nu aan het leren steigeren (na 8 jaar clickeren met haar en 18 jaar in totaal vind ik dat wel verantwoord :+ ) wat ik ga ombuigen in levade. Pas 2 sessies en ik kan bijna een cue eraan doen. Daarna natuurlijk nog perfectioneren.
Het lange teugelen aan het halster gaat ook steeds beter: netjes verzamelde draf en een losse teugel. Zo leuk!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Equilis

Berichten: 236
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:30

HippoLogic schreef:
Kyra is nu aan het leren steigeren (na 8 jaar clickeren met haar en 18 jaar in totaal vind ik dat wel verantwoord :+ ) wat ik ga ombuigen in levade. Pas 2 sessies en ik kan bijna een cue eraan doen. Daarna natuurlijk nog perfectioneren.
Het lange teugelen aan het halster gaat ook steeds beter: netjes verzamelde draf en een losse teugel. Zo leuk!


Leuk! Hoe leer jij het steigeren aan? Ik vind dat een ontzettend vet trucje, maar ik zie vaak nogal wat boosheid bij paarden die steigeren of dat aan het leren zijn, nu vroeg ik me af of dat door de manier van aanleren zou komen?

Groei samen met je paard.
http://www.equilishorsetraining.weebly.com

Voor een rustig en professioneel vervoer van uw paard: https://paardentaxi.be/
Voor al uw bedrukkingen: https://www.printhut.be/

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:36

Vorig jaar eens begonnen met clickeren (leren dat klik beloning is en voedsel weigeren, omdat ze anders mijn arm tot mijn schouder mee in haar mond had), enorm enthousiaste pony. :))

Door omstandigheden niet echt mee verder gegaan, maar van de week weer eens opgepakt. Ze wist dírect wat ook alweer de bedoeling was en in 3x (!!) had ik het flemen op commando staan. :D

Dus, wij gaan verder. **\O/**

Ze is alleen soms iets te enthousiast en gaat van alles proberen om die klik te krijgen. Zodra ze dat gaat doen, vraag ik 1 simpel ding en stop ik (even). Dat werkt wel goed bij haar.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:23

Daar ben ik ook benieuwd naar HippoLogic!
Leuk Quir, lekker verder gaan, hoe langer je aan het clickeren bent, hoe leuker het wordt!

Oja, voor degenen die het nog niet tegen zijn gekomen, op 27 januari organiseer ik een conferentie over clickertraining! Het beloofd een gezellige en leerzame dag te worden waarvoor ik een afwisselend programma samengesteld heb. Het zou leuk zijn er ook mensen van dit topic te ontmoeten!
Dit is het Facebookevenement: https://www.facebook.com/events/2003251323249232/

Afbeelding

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 03:09

Jammer dat ik niet bij de conferentie kan zijn! Lijkt me erg gaaf!

Hoe ik het steigeren/levade aanleer:
1) ik maak een shaping plan
2) ik ga oefenen
3) ik noteer wat goed gaat en wat mijn verbeterpunten zijn in mijn logboek
4)pas mijn shaping plan aan
dan stap 2,3,4 enzovoort

Een shaping plan beschrijft het eindgedrag en alle stappen hoe daar te komen. Dus vanaf het kleinste stapje, wat de criteria zijn, wanneer ik mijn criterium verhoog, welke beloning ik gebruik. Zelf bedenk ik ook vast van te voren wat de eventuele struikelpunten kunnen zijn en hoe ik ze op kan lossen (dus een plan B en soms een plan C)

In de training zorg ik ervoor dat alles om te slagen optimaal is wanneer ik een nieuw gedrag vraag en hou ik rekening met de omgeving waarin ik het gedrag vraag. Ik vraag bv niet om te liggen op een bevroren grond want ik weet dat dit weinig kans van slagen heeft, als er sneeuw ligt iks de kans 1000 maal hoger en vraag ik het wel.

Voor de levadeals ook bij het steigeren wil je het paard op de achterhand hebben, dus daar click je voor. Ik ben begonnen met heen en weer wiegen op voor en achterhand:
https://youtu.be/oSvvxAhCnCY

Daarna ben ik dat gaan combineren met de galop en voila: ineens was het er! *\o/*

Omdat ik overal verslag van doe en mijn denkwijze opschrijf kan ik het de volgende keer bij een ander paard zo weer reproduceren. Het geheim zit hem in het opschrijven. Het is echt een gemis dat niemand je dat leert. Ik heb het in elk geval nergens in welke les of clinic ooit maar gehoord, maar dit is echt zo'n waardevol gereedschap! Ik leer het mijn studenten in mijn #hippologicClickerChallenge in elk geval wel en ik zie de resultaten in 2 weken! Zo gaaf!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:44

Dankjewel Sandra, wat dat betreft jammer dat jij in Canada zit!
Creatieve manier, het is zo leuk dat er meerdere manieren zijn om naar steigeren toe te werken ook al heb je geen paard dat het erg uit zichzelf doet.

Mijn pony staat nu bijna anderhalve maand op Prascend en een selenium supplement en ik merk dat hij weer wat enthousiaster wordt en ook weer wat wil draven. Hiervoor wilde hij wel draven als ik dat vroeg, maar in de paddock niet van harte. Omdat ik nu elke dag medicijnen moet geven, heb ik een beetje een vast ritueel en oefenen we nu ook daarvoor even core stabilizer oefeningen. Dat moet ik binnenkort een keer filmen om te zien hoe het er nu precies uitziet :)

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 17:16

Ik moet wel creatief zijn met een merrie: Kyra kon bijvoorbeeld ook echt niet flehmen, dat heb ik met shaping aangeleerd, terwijl mijn 1e pony (een hengst) dat gewoon deed en ik het kon "vangen". Bij Kyra hetzelfde verhaal met Spaanse pas: dat heb ik ook vanuit het 'niets' moeten boetseren, zeg maar. Het heeft mij goed geleerd om echt op de kleinste verbeteringen te letten en goed mijn marker te timen.

Het steigeren vanuit galop was zo gaaf, We zijn al een tijdje daarmee aan het experimenteren en soms lijkt het ook echt 3 sprongen op een terre-a-terre <3

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 17:28

Als je mijn blog volgt weet je dat ik een grote fan ben van het vieren van je successen, klein en groot. Nu mijn blog binnenkort de *\o/* 100.000 hits *\o/* gaat halen vind ik dat een feestje waard en jullie zijn uitgenodigd!


Als je wint mag jij je eigen prijs kiezen: een 30 minuten persoonlijke coaching over Skype twv $35 (zie http://clickertraining.ca) of krijg een deelname aan de HippoLogic Clicker Challengetwv $47. Echt iets voor mensen uit dit topic denk ik zo.

Mijn filosofie is dat de ontvanger bepaalt wat de beloning is, ook in training ;), daarom mag je kiezen.
Doe mee en win
*Click* hier

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:29

Oohh ik zou wel graag een challenge willen winnen *\o/*


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 02:08


Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:58

Ben al een volger, zat volgens mij al bij de eerste 1000?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 19:17

Geweldig, dan heb je vast een blog in je hoofd die je wilt delen in de FB post? Of heb je dat al gedaan? ;)

Ik heb mijn jaarplan voor Kyra voor 2018 klaar. Ik weet precies wat ik in januari, februari enz. tot en met december ga trainen! Ik weet welke maand Kyra 'vakantie' krijgt (als ik in Nederland ben) en wat ik ga doen qua rijden, lange teugelen, VD, husbandry en grondwerk (alles wat niet langeteugelen/VD/husbandry is, zoals work-in-hand en HA)

Mijn thema in 2018 is "buitenrijden". Iets dat ik al op mijn doelenlijst had gezet voor ik haar kreeg (ik wilde een paard waarmee ik zowel hogeschool dressuur als buitenritten mee kon doen).

Ik heb Kyra in oktober verhuist naar een stal aan de dijk met toegang tot strand (het is wel even rijden, maar ik heb geen trailer nodig).

Ik ben nu met haar aan he buiten wandelen als voorbereiding. We hebben een automatisch toegangshek wat openschuift. Dat was het eerste waar ik haar ben gaan trainen want ze was er erg bang voor. Grappig genoeg kwam er een dame voorbij met haar hondje en ze zag dat Kyra nerveus was.
Ze vertelde me dat haar paard al die jaren bang was gebleven voor dat hek (je moet op een knopje drukken om hem te openen), op een toon van 'dat is nu eenmaal zo. Als ze nag zijn, zijn ze bang'.

Toen viel bij mijn het kwartje: Ik denk dat heel veel mensen dat hebben met hun paard. Ze blijven alsmaar dezelfde dingen doen en verwachten andere resultaten in plaats van het probleem bij de wortel (angst, onbekendheid) op te lossen. Dat is wel jammer, want het is niet echt moeilijk om een paard aan iets engs te laten wennen.

Nu na 4 sessies is Kyra helemaal aan het hek gewend en is 'obstakel' 1 om 'buitenrijden' tot een success te maken overwonnen. Nouja overwonnen... ik heb het gewoon 'getraind'. Kostte me in totaal dus iets van 25 minuten. :D

Een ander ding waar ik aan wil werken is buiten vaste targets creëren. Als Kyra bang is, of als ik eraf zou vallen kan ze niet naar huis: het is immers afgesloten met een hek.

Uit ervaring weet ik dat als Kyra schrikt, ze naar een target rent omdat dat een lange positive reinforcement history heeft (=positive associatie). Met andere woorden: ze heeft een alternatief als ze schrikt: ren naar de dichtstbijzijnde target. Het kalmeert haar en ze zal daar blijven tot ze een click hoort.

Hier in Canada hebben we van overal fire hydrants langs de weg staan en die ga ik als vaste targets trainen. /3 Ze vallen goed op, die in Delta zijn wit met blauw. Ook onderweg ga ik een paar targets trainen.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:14

Met mijn verzorgpaard begonnen met grondwerk dit jaar, en dat zit er nu helemaal in, in 2018 waarschijnlijk beginnen met vrijheidsdressuur (kleine trucjes). Ik gebruik trouwens ook een clicker en dat werkt heel goed bij mijn vp! *\o/*

Equilis

Berichten: 236
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: België

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:29

Wauw Hippologic, ik was al trots toen ik een lijst met doelen per paard van 25 doelen had en een trainingsplan voor 1 week had opgesteld :')

Veel plezier Amber_Ollie. Het is echt ongelofelijk leuk! :D

Groei samen met je paard.
http://www.equilishorsetraining.weebly.com

Voor een rustig en professioneel vervoer van uw paard: https://paardentaxi.be/
Voor al uw bedrukkingen: https://www.printhut.be/

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:25

Ik heb niet eens een lijst met doelen _O-
Dat heb ik wel geprobeerd, maar aangezien alles constant mis gaat ben ik daar maar weer mee opgehouden.
Wat leuk Amber_ollie! Wat heb je hem geleerd qua grondwerk?

Ik wist niet dat ik ooit zo blij kon zijn met mijn clicker. Mijn paard is sinds een tijdje ontzettend bang voor singels en opzadelen, maar doordat ik een clicker gebruik kan ik hem heel rustig opzadelen. Het duurt misschien wat langer, maar ik ben allang blij dat hij niet meer totaal in de stress schiet. Verder ben ik ook nog bezig met vrijheidsdressuur en allerlei dingen om hem vertrouwder te maken met zijn omgeving.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 05:16

Equilis schreef:
Wauw Hippologic, ik was al trots toen ik een lijst met doelen per paard van 25 doelen had en een trainingsplan voor 1 week had opgesteld :')


Wow 25 doelen per paard?

Was dat voor 1 een week? Of hoelang had je die gepland?

Bij mij werkt plannen voor 1 week niet zo goed: ik richt me liever op een maand. Hoe doe jij dat?

In een week gebeurt er te veel: er hoeft maar 2x iets te gebeuren en ik ben van mijn plan af. Dat werkt heel demotiverend en dan heb ik er geen zin meer in. In een maand heb ik meer flexibiliteit.

Het aantal doelen is na 8 jaar veel kleiner. In het begin was Kyra 'benaderen', halsteren, aan een touw leiden, stal uit nemen, het erf op lopen, naar de wei brengen, uit de wei halen, borstelen, enz een doel.

Nu ze is ingereden zijn de doelen anders geworden: meer oefeningen die moeten worden uitgebreid en naar een hoger niveau moeten worden getild (betere 'kwaliteit' en/of langere 'duur'). Dat zijn dingen die ik op mijn jaarplan heb ingedeeld.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Equilis

Berichten: 236
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: België

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:46

Nee nee, niet voor 1 week :') Het zijn eigenlijk doelen die grotendeels gericht zijn op 2018, al zitten er enkele tussen die waarschijnlijk wat langer gaan duren :)
Ik neem mijn school- en werk planning erbij (onregelmatige uren) en mijn lessen. Dan kijk ik op welke dag ik welk paard ga werken. Daarna kijk ik waaraan ik ga werken, maar vaak verandert dat op dezelfde dag wel nog een beetje afhankelijk van mijn humeur en dat van het paard. De plannen zijn nooit heel gedetailleerd. Eerder "aanspringen in linkergalop, targetten vanop afstand en jambette" bv. Gewoon enkele puntjes (soms ook maar 1) waaraan ik wil werken.

Mijn doelen gaan inderdaad ook wel van stilstaan op de poetsplaats tot trailerladen bij de fries. Hij is hier nog maar enkele maanden. Met de pony kan ik allemaal zotte dingen uitproberen, dus daar ging de lijst ook wel vlot. De merrie is een ander verhaal :p Die is hier al 7 jaar en kan eigenlijk best al wat. Dus daar was het ook werken aan haar verlatingsangst en verder inderdaad oefeningen verfijnen en hier en daar wat nieuwe dingen. Die lijst ging veel minder vlot :p

Groei samen met je paard.
http://www.equilishorsetraining.weebly.com

Voor een rustig en professioneel vervoer van uw paard: https://paardentaxi.be/
Voor al uw bedrukkingen: https://www.printhut.be/

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 02:51

Gelukkig nieuwjaar!

Het is logisch dat een jong of groen paard meer doelen heeft want er zijn meer korte termijn doelen terwijl het met een ervaren paard meer om het perfectioneren van een al bestaande oefening gaat. Beide zeer belangrijk. Hoewel nieuwe dingen leren altijd iets leuker is want het resultaat is groter of lijkt groter: van Niets naar Iets

Terwijl bij een bestaande oefening het gaat om een uitbreiding van 3 galopsprongen naar 4 of 5 en dat is wat minder spectaculair vind ik zelf. Behalve dan op de lange termijn: dan is het wel weer gaaf als je paard iets heel erg goed kan!

Ik had een goed begin van het nieuwe jaar! Yeey!
Ik ben awarded met een Top 75 Horse Training Blog -award door Feedspot.

En er staan meer clicker trainers in de lijst. Wat geweldig he!

Echt een gaaf begin van het nieuwe jaar! *\o/*

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:50

Wat goed HL! Hoge plaats ook, gefeliciteerd!

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:32

Kan je zelf een clicker maken? Of waar kan je ze anders kopen? :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers