Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 23:36

Hoi allemaal,

Ik heb een superleuke verzorgpony van 26 jaar. Hij heeft een oude blessure aan zijn achterhand waardoor ik weinig meer rij ( af en toe een rondje stappen )
Dus ik wilde graag wat grondwerk en vrijheidsdressuur doen :o
Ik begon ongeveer 4/5 maanden geleden met netjes aan een los touwtje naast mij meelopen, stap en stil staan als ik het zeg, en uiteindelijk lukt het ook zonder touwtje <3
Daarna ben ik verder gegaan met vrijheidsdressuur. Hij kent nu: likken, shake, begin van flemen, jambette, achteruit en op blok staan.
Hij vond het telkens erg leuk en werd erg enthousiast, maar hij bleef braaf.
Sinds ongeveer 2 weken begin hij helemaal wild te worden. Als ik met snoepjes of stukjes wortel aan komt wordt hij heel druk en loopt absoluut niet braaf meer mee, Niet mee willen lopen of wegrennen.
Ik weet echt niet meer hoe ik hem rustig hou!
Ik probeerde het eerst zonder voedselbeloningen, maar dan deed hij het amper.
Ook heb ik de basis erin zitten, bij voedsel weigeren weet hij heel goed dat hij weg moet kijken, maar volgensmij werkt dat verder niet bij ons.
Ik doe vd altijd in de paddock ( hij kan er vanuit zijn stal ook altijd inlopen ) maar zonder dat ik een beloning mee heb doet hij daar hartstikke braaf. Er is geen mogenlijkheid om het ergens anders te doen

Heeft er misschien iemand tips over hoe ik hem rustig kan houden?

Xx

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld


sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 09:57

Niemand?

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Kiwi64
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:09

Misschien helpt het om over te gaan op clickertraining, klinkt alsof hij gewoon ongeduldig wordt met het voer dus mij lijkt het handig om een andere vorm van beloning toe te gaan passen zoals clickertraining wat hij associeert met een voerbeloning (zonder het te krijgen uiteindelijk), waardoor hij niet zo gaat 'drammen'. Beloning dmv een aai bijvoorbeeld werkt niet voor ieder paard, aangezien je zegt dat ie zonder voer (bijna) niets doet. Er is een hele boel te vinden over clickertraining via google bijvoorbeeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:41

Dat druk worden heb je hem heel waarschijnlijk (onbewust) aangeleerd.
De kunst is om naast de kunstjes ook te letten op de emoties van je paard die daarmee samen gaan, je paard weet nu dat die bij bepaalde dingen voer krijgt en wordt daar heel blij van. Als het voer dan niet komt dan wordt die daar ofwel boos om, ofwel besluit die dan maar niks meer te doen. Dit zijn zeer normale reacties.

Het is een balans: werken met voedselbeloningen om te motiveren, maar tegelijk ook enkel de momenten te belonen dat je paard relaxt is en een connectie heeft met jou, en niet met het kunstje.

Wat hier boven gezegd wordt om over te gaan op clickertraining zodat je geen voedsel meer moet gebruiken: niet doen! Een click is GEEN beloning. Een click is een aankondiging van een beloning. Je paard leert dat er na de click iets leuks/goeds komt, en dat hij/zij die click krijgt omwille van wat hij/zij deed. Dat klopt volledig, maar er moet ALTIJD een beloning volgen! Echter moet dit niet altijd voedsel zijn. Dit kan voedsel zijn, maar dit kan ook een aai, rust, een vrolijk mens ("goed zo pony, je bent geweldig!"), iets doen dat je paard leuk vindt of juist verder gaan met wat je bezig was als je paard dat leuk vindt.

En dat is dus de kunst .. een balans in dit alles vinden.. Het gaat om de emoties en connecties, niet om de kunstjes op zich. Als je meer info wil is http://www.connectiontraining.com een heel fijne website. Heel leuke cursussen en in de basiscursus leer je meteen hoe je tot zo'n fijn meewerkend paard komt. Toevallig is er vandaag nog een actiekorting geldig. Ze hebben ook toevallig een blog online gezet, die wel interessant is voor jou ;) https://connectiontraining.com/getting- ... on-course/

Zelf weet ik waar het over gaat, ik heb het gepresteerd om 2 paarden zo te maken zoals jij .. waarbij vooral de ene dan niet stopt met dingen doen, maar ronduit boos wordt en daardoor gevaarlijk. Dit ben ik nu aan het hertrainen en zelfs dat gaat, duurt alleen wat langer dan meteen het goede erin trainen ;)

Als je nog vragen hebt wil ik deze gerust beantwoorden, mag ook via pb als je dat fijner vindt. Succes ermee!

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 13:11

Als hij een kunstje 'gewoon doet' moedig ik hem aan en beloon ik met mijn stem, doet hij het goed, dan beloon ik met klicker+brokje

Soms wordt het een beetje gevaarlijk en daar wordt ik dan best onzeker van en dat voelt hij ook, hij is namelijk een D/E pony en met werken vanaf de grond ben ik alleen shetjes gewend ( rijden niet hoor ;) )

Bedankt voor de reacties en de linkjes



[***] schreef:
Dat druk worden heb je hem heel waarschijnlijk (onbewust) aangeleerd.
De kunst is om naast de kunstjes ook te letten op de emoties van je paard die daarmee samen gaan, je paard weet nu dat die bij bepaalde dingen voer krijgt en wordt daar heel blij van. Als het voer dan niet komt dan wordt die daar ofwel boos om, ofwel besluit die dan maar niks meer te doen. Dit zijn zeer normale reacties.

Het is een balans: werken met voedselbeloningen om te motiveren, maar tegelijk ook enkel de momenten te belonen dat je paard relaxt is en een connectie heeft met jou, en niet met het kunstje.

Wat hier boven gezegd wordt om over te gaan op clickertraining zodat je geen voedsel meer moet gebruiken: niet doen! Een click is GEEN beloning. Een click is een aankondiging van een beloning. Je paard leert dat er na de click iets leuks/goeds komt, en dat hij/zij die click krijgt omwille van wat hij/zij deed. Dat klopt volledig, maar er moet ALTIJD een beloning volgen! Echter moet dit niet altijd voedsel zijn. Dit kan voedsel zijn, maar dit kan ook een aai, rust, een vrolijk mens ("goed zo pony, je bent geweldig!"), iets doen dat je paard leuk vindt of juist verder gaan met wat je bezig was als je paard dat leuk vindt.

En dat is dus de kunst .. een balans in dit alles vinden.. Het gaat om de emoties en connecties, niet om de kunstjes op zich. Als je meer info wil is http://www.connectiontraining.com een heel fijne website. Heel leuke cursussen en in de basiscursus leer je meteen hoe je tot zo'n fijn meewerkend paard komt. Toevallig is er vandaag nog een actiekorting geldig. Ze hebben ook toevallig een blog online gezet, die wel interessant is voor jou ;) https://connectiontraining.com/getting- ... on-course/

Zelf weet ik waar het over gaat, ik heb het gepresteerd om 2 paarden zo te maken zoals jij .. waarbij vooral de ene dan niet stopt met dingen doen, maar ronduit boos wordt en daardoor gevaarlijk. Dit ben ik nu aan het hertrainen en zelfs dat gaat, duurt alleen wat langer dan meteen het goede erin trainen ;)

Als je nog vragen hebt wil ik deze gerust beantwoorden, mag ook via pb als je dat fijner vindt. Succes ermee!


Nog een vraagje, hoe moet je hertainen? En dan vooral het slechte gedrag eruit werken?

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:15

Ik zou je paard lekker gaan rondsturen op het moment dat hij druk wordt. Even laten rennen en de energie eruit en de rest van de energie gebruiken voor de wat fanatiekere kunstjes zoals de spaanse pas en meedraven etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:21

sannexponys schreef:
Nog een vraagje, hoe moet je hertainen? En dan vooral het slechte gedrag eruit werken?


Door te focussen op het goede gedrag en alleen belonen wat je wil zien (dus een uitvoering met rust). Maar ook door een stap terug te doen en in kleine stapjes met de basis te beginnen, zodat je wel kan belonen (want gewoon wachten en niet belonen maakt het vaak alleen maar erger) en in kleine stapjes terug kan werken naar hetgeen je al kon.

Hoe specifiek is paardafhankelijk, daar zijn zoveel manieren voor dat je dit echt niet zo via internet kan zeggen. Voor sommigen werkt het om ze tussendoor te laten rennen, sommigen willen helemaal niet rennen maar hebben toch die boosheid, dit moet je dan weer op andere manieren aanpakken. Daar moet je zelf je weg in zoeken, maar dan kan zo'n site die per situatie tig mogelijkheden geeft (en waarbij je nog steeds je eigen, andere mogelijkheid kan kiezen) wel helpen om inzicht te krijgen.

Het hangt er ook vanaf wat voor energie het is .. is het echt blije energie of is het gefrustreerd gedrag omdat hij een snoepje wil .. beiden is energie, maar beiden vergen een andere aanpak ;)

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:32

Wat mensen vaak zien als 'druk' worden, is in veel gevallen een uiting van pijn of het niet begrijpen van de aanwijzing (mensen zijn zich vaak niet bewust van hun teveel of te weinig aanwezige lichaamstaal). Een paard van 26 jaar heeft een grotere kans een lichamelijk ongemak te ervaren dan een jong exemplaar. Spierstijfheid, pijnlijke gewrichten, noem het maar op. Ik denk dat je er beter aan doet je doelen aan te passen aan de leeftijd en het kunnen van het dier en niet aan wat je zelf wilt dat hij/zij moet kunnen. Ga ook niet te lang aan het 'werk', maar hooguit een kwartiertje en geef het dier daarna weer lekker vrij. En doe de oefeningen niet elke dag: spieren hebben tijd nodig om te herstellen en op hogere leeftijd is verzuring van de spieren sneller aanwezig. Gewoon recht toe recht aan wandelen aan de hand is altijd goed. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:33

Dit is dus precies het gevaar bij voedselbeloning!
Ik heb een drammer afgeleerd om alleen het voor voer te doen door het voermoment uit te stellen tot we naar stal gingen en later pas op stal terug.
Wat hier al geoemd is dus, de beloning loskoppelen van de prestatie, die je overigens wel heel enthousiast met de stem kunt belonen.

En niet teveel dingen in een sessie en ook een keer genoegen nemen met het resultaat en niet blijven vragen tot het geduld opraakt bij het paard. Als iets niet goed lukt, even stoppen, wat anders doen en daarna vol goede moed opnieuw proberen.
Als er eenmaal een frustratie punt bereikt is bij 1 van jullie of jullie beide, kun je toch geen resultaat verwachten.

En sluit me aan bij shenavallie

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 13:55

Bedankt voor de nieuwe reacties!

Even een paar verduidelijkingen:
* het is echt blije energie, hij rent ook achter mij aan met zijn oortjes naar voren en normaal doet hij dat niet zo snel.
* dat ronddraven kan jammer genoeg niet door zijn blessure ( zie OP )
* ik probeer de kunstjes zo veel mogenlijk af te wisselen en hooguit 5/10 minuten. En tussen de kunstjes door ook grondwerk en blijven lopen
* ik doe vd vooral om hem toch een beetje soepel te houden, vanwege zijn leeftijd doe ik ook geen dingen als spagaat meer

Bedankt voor alle reacties en uitleg <3

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:26

Korte leersessie's , met vooral een duidelijk einde signaal erin aanbieden, in elke sessie opnieuw en consiquent.

Afwisselen met bewegen van de hoefjes, en ze zo tussendoor een andere mindsetting meegeven.
Aan de wandel, of wat simpel longeerwerk hoort daar ook bij.

Ga es meekijken met de begin periode video's van Eva, daar bespreekt ze haar foutjes e.d. nog.
In het recente beeld materiaal gaat het allemaal zo subtiel en vloeiend met Flip, dat je het niet eens ziet. :D

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 14:42

Peetstap schreef:
Korte leersessie's , met vooral een duidelijk einde signaal erin aanbieden, in elke sessie opnieuw en consiquent.

Afwisselen met bewegen van de hoefjes, en ze zo tussendoor een andere mindsetting meegeven.
Aan de wandel, of wat simpel longeerwerk hoort daar ook bij.

Ga es meekijken met de begin periode video's van Eva, daar bespreekt ze haar foutjes e.d. nog.
In het recente beeld materiaal gaat het allemaal zo subtiel en vloeiend met Flip, dat je het niet eens ziet. :D


Bedankt, weet jij wat je bijvoorbeeld als einde signaal kan gebruiken?

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 20:50

En weet iemand verder nog wat je het beste kan doen als je paard gaat rennen als je hem vast heb? :)

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Monique1963

Berichten: 8563
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:20

Werkt het misschien ook als je wel beloont, maar niet altijd?

Ik merkte bij mijn paardje dat als ik bij de eerste vd oefening al beloonde, dat ze dan helemaal belust wordt op de brokjes. En dan wordt ze dus ook geïrriteerd als ze niets krijgt en gaat ze van alles proberen te doen, zelf jambette etc om het maar wel te krijgen.
Nu beloon ik de eerste vd oefeningen met stem een aaien, vindt ze niet leuk, maar ja, en zo af en toe geef ik haar een echte brok als ze heel braaf is geweest. Dat werkt het beste, dus dat ze eigenlijk niet weet wanneer de beloning komt, dan blijft ze dus opletten.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:27

sannexponys schreef:
En weet iemand verder nog wat je het beste kan doen als je paard gaat rennen als je hem vast heb? :)


Misschien zou je is grondwerk met hem kunnen doen? Leiden en stoppen alleen al gaan je ontzettend helpen.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:36

Het klinkt alsof je de basis hebt overgeslagen. Stap 1 bij clickertraining is ze leren dat ontspannen stil staan met het hoofd naar voren (SSFF, Stand still face forward) altijd goed gedrag is om op terug te vallen, en dat een klik altijd wordt gevolgd door een beloning.
Je zegt dat je alleen een voerbeloning geeft als hij het super doet in plaats van goed, maar dat is voor een paard totaal niet duidelijk: Doet hij het, dan belonen. Niet soms wel, soms niet.
Als stopsignaal kun je van alles gebruiken (ik gebruik zelf 'klaar zo'), maar het moet iets zijn dat je niet de hele dag door zegt, hij moet het wel blijven herkennen.

Verder is het eerder genoemde Connectiontraining een goed startpunt, net als de Engelse FB groep Empowered Equestrians, en hun Nederlandse dochtergroep EE- The Netherlands & Belgium. Dit stukje hierboven is een heel korte samenvatting van alle info die daar te vinden is. :)

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

JudiG
Berichten: 38
Geregistreerd: 13-09-17

Re: Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:03

probeer steeds minder de brokjes te geven, en over te gaan naar clickertraining. je kan ook een les vragen bij een deskundige in vd die kan je altijd goed helpen. verder misschien een bepaalde plek afzetten in de paddock waar je dan eens gaat trainen. en afwisselen van de plek. en misschien vind je paard het gewoon heel leuk en word die daarom zo onrustig/druk. en misschien weer helemaal opnieuw beginnen vanaf het begin dus de basis. of je kan doorgaan met het paard en dan gebruik maken van hoe hij reageert op bepaalde oefeningen.

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:06

Lusitana schreef:
Dit is dus precies het gevaar bij voedselbeloning!


Nee, dit is het gevaar van niet consequent zijn en het werken zonder juiste basis in beleefdheid. Het is eigenlijk heel simpel: ts en paard spelen een spel zonder de spelregels te hebben besproken.

Wat je zo niet kunt weten is of dit paard slechts iets te enthousiast is, of dat hij gefrustreerd is en dit op deze manier uit. Het kan ook een combinatie van de twee zijn. Het weghalen van voedselbeloningen is slechts symptoom bestrijding, en gaat dus niet helpen.

TS, ik weet zeker dat je met één les clickertraining door een deskundige trainer al een heel eind gaat komen. Ik weet niet waar je woont, maar eventueel kan ik je komen helpen en anders kan ik je doorverwijzen naar een collega. :)

Verder zijn EE & connection training inderdaad aanraders om eens op te zoeken.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 18:26

thoranLOVE schreef:
sannexponys schreef:
En weet iemand verder nog wat je het beste kan doen als je paard gaat rennen als je hem vast heb? :)


Misschien zou je is grondwerk met hem kunnen doen? Leiden en stoppen alleen al gaan je ontzettend helpen.

Dat grondwerk gaat ontzettend goed, zelfs zonder touw, maar als ik voedsel mee hebt en dan ook maar 1 kunsje heb gevraagt dan wordt hij hyper

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 18:27

JudiG schreef:
probeer steeds minder de brokjes te geven, en over te gaan naar clickertraining. je kan ook een les vragen bij een deskundige in vd die kan je altijd goed helpen. verder misschien een bepaalde plek afzetten in de paddock waar je dan eens gaat trainen. en afwisselen van de plek. en misschien vind je paard het gewoon heel leuk en word die daarom zo onrustig/druk. en misschien weer helemaal opnieuw beginnen vanaf het begin dus de basis. of je kan doorgaan met het paard en dan gebruik maken van hoe hij reageert op bepaalde oefeningen.

Ik gebruik de clicker al, maar dan moet je hem toch alsnog een beloning geven? De clicker kondigd een beloning aan en is geen beloning dacht ik :)

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 18:31

xLillith schreef:
Lusitana schreef:
Dit is dus precies het gevaar bij voedselbeloning!


Nee, dit is het gevaar van niet consequent zijn en het werken zonder juiste basis in beleefdheid. Het is eigenlijk heel simpel: ts en paard spelen een spel zonder de spelregels te hebben besproken.

Wat je zo niet kunt weten is of dit paard slechts iets te enthousiast is, of dat hij gefrustreerd is en dit op deze manier uit. Het kan ook een combinatie van de twee zijn. Het weghalen van voedselbeloningen is slechts symptoom bestrijding, en gaat dus niet helpen.

TS, ik weet zeker dat je met één les clickertraining door een deskundige trainer al een heel eind gaat komen. Ik weet niet waar je woont, maar eventueel kan ik je komen helpen en anders kan ik je doorverwijzen naar een collega. :)

Verder zijn EE & connection training inderdaad aanraders om eens op te zoeken.


Bedankt!
Ik ga idd even kijken naar les, ik weet alleen niet of dit van de eigenaar mag, maar ik ga het vragen!

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

juliusceasar

Berichten: 61
Geregistreerd: 22-01-16

Re: Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:41

Ik had dat eerst ook met mijn verzorgpony en ben overgestapt op clickertraining en da gaat veel beter. Als ik hem wat lekkers geef doe ik dat meestal als ik naar huis ga of klaar ben met de clickertraining en dat werkt ook gewoon prima.

Now matter how bad your day is, there's always someone waiting for you in the barn!

JudiG
Berichten: 38
Geregistreerd: 13-09-17

Re: Paard wordt druk van vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:31

clickertraining kan idd wel op 2 verschillende manieren je zou de clicker kunnen gebruiken als de beloning zelf of aankondigen maar veel mensen gebruiken ook vaak alle 2 soms.

dan geven ze soms wel een snoepje om wel te zeggen en te laten herinneren dat een click van een clicker een beloning is. en alleen een click. zelf gebruik ik alle 2.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers