Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:21

xVeera schreef:
Ik kom ook na lang als stille meelezer te zijn even binnenvallen. Wat zijn de juiste teugels die jullie hebben? En waar zou ik die eventueel vandaan kunnen halen? Ik knoop nu een aantal teugels aan elkaar maar dat is ook niet heel ideaal.


Ik weet niet wat voor paard je hebt? Maar ik gebruik een slofteugel. Dat is prima qua lengte.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:38

Ik heb touwteugels op maat laten maken, geen idee meer waar..
Een slofteugel vind ik voor maatje shet heel fijn, maar groter vind ik dat al snel te kort.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:41


REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:56

Caira schreef:
http://Www.touwhalsters.nl maakt ze voor mij en mijn lesklanten. Super kwaliteit


Die zijn ook fijn inderdaad. Heb er wel eens gebruik van gemaakt.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:58

Ik gebruik ook een slofteugel bij mn paard, vind het een ideale lengte :j

Vecar
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-05-11

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:21

Bedankt voor de reacties! Ik heb het liefste wel leren teugels, vind ik zelf fijner in de hand liggen :)
Het is voor mijn E pony, dus ik ga even kijken of slofteugels lang genoeg zijn.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:02

Ik gebruik voor mijn e pony ook een slof, opzich voldoet dat goed alleen vind ik het irritant dat het klopje steeds vast blijft zitten in zijn staart....

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:05

Ja, daar is de slofteugel bij mijn paard te kort voor. Die kan niet over de bips, ik kan dus niet in menpositie lopen. Maar ik kom nooit verder dan schouder of bips.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:57

Hoi! Ik ben sinds kort weer begonnen met langelijnen met mijn minishet, maar hij blijft heel erg stuwen. Ik krijg hem niet in een beheerste draf en ben hem eigenlijk de hele tijd aan het afremmen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of tips voor?

Afbeelding
Dit is hem 2 jaar geleden aan de lange teugels :)

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:28

Kcinarual: Ik zou het heel langzaam opbouwen. Echt beginnen met een of 2 pasjes draf en dan steeds een beetje meer uitbreiden. Dan kan hij langzaam kracht opbouwen en leren zichzelf te dragen. Voor je aan de draf begint is het doen van zijgangen ook een mooie voorbereiding hierbij moet het paard zijn achterhand ook aanspreken.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:06

Kcinarual schreef:
Hoi! Ik ben sinds kort weer begonnen met langelijnen met mijn minishet, maar hij blijft heel erg stuwen. Ik krijg hem niet in een beheerste draf en ben hem eigenlijk de hele tijd aan het afremmen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of tips voor?

[ [url=m/KqJXH8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is hem 2 jaar geleden aan de lange teugels :)



Heb je wel eens geprobeerd om hem aan te laten draven vanuit een zijgang?

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:45

Zijgangen moeten nog heel erg bevestigd worden, maar dat kan ik later wel eens proberen! Is dan zeker ook een mentaal stukje denkwerk waardoor hij minder voorwaarts zou kunnen neigen? Beginnen met korte stukjes is ook een idee. Hij heeft wel de neiging om meteen weg te spuiten als ik hem 'aanspoor' voor draf, maar als ik er over nadenk is het misschien handig om eerst te kijken of ik hem in een lager tempo aan te laten draven, in plaats van eerst aandraven en daarna weer terugnemen. Ik ga volgende training wat uitproberen, dankjullie!

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 06:27

Ik zou eerst een zijgang een beetje voor elkaar krijgen (zou kiezen voor schouderbuiten of schouderbinnen) en dan daarmee draven inderdaad, dat geeft wat anders te doen dan rennen in draf, goed advies hierboven

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 06:42

Of op een volte 10 meter aandraven. Ook daar pak je extra buiging zonder dat het meteen een zijgang is. Plus dat je zelf dan een beetje de 'binnenbocht' kunt pakken. Daarnaast kun je ook aan de dubbele longe gaan werken om tempowisselingen wat meer te bevestigen zonder dat je er zelf als een vlaggetje achteraan hoeft te wapperen ;)
Maar kleine stukjes tegelijk aan de lange teugel is absoluut iets wat je mee moet nemen. Opbouwen van kracht en coƶrdinatie gaat het best in korte stukken.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:57

Wat een superstoere shet Kcinarual!

Wij hebben aankomende vrijdag onze les, kan niet wachten. Morgen eerst nog even oefenen met wadh.

Een vraag: zitten er hier mensen die hun paard geheel scheren en alleen een buitenbak hebben om te trainen? Zo ja, wat voor deken gebruik je dan tijdens het lange teugelen? Stapmolendeken?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:12

Ik heb mijn pony verschillende keren helemaal kaal gehad. Na het instappen met deken doe ik dan meestal een actieve warming up aan de longe en daarna aan de lt de stapmomenten afwisselen met wat meer draf evt op een volte dat ik zelf meer aan de binnenkant blijf en pony wat meer tempo kan pakken. De hele training met deken doe ik eigenlijk nooit. Maar mijn pony is niet echt een koukleum. Na een goede warming up gaat het prima aan de lange teugel. Tenzij het echt regent ofzo maar dan ga ik liever wat anders doen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:11

Bedankt Eline! Vandaag hebben wij ook kort warm gestapt met deken en daarna zonder verdergegaan, ging prima! Maar het was dan ook wel droog.

Vandaag dus onze eerste les lange teugelen, was zo gaaf. :D Sturen ging al snel goed dus hebben schouderbuiten- en -binnenwaarts geoefend en een paar stukjes rechtuit gedraafd. Was verrast over hoe netjes dat al ging. Ja, Het was erg leuk en verslavend! :D

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:25

Wij hebben vandaag weer een rondje buiten gemaakt aan de lange teugel. Super fijn kunnen werken aan de verschillende zijgangen in stap en draf. Ook hebben we even geoefend met halthouden/wachten en afwisselend met een stapje achterwaarts en weer wegdraven. Ceasar kan heeeel slecht halthouden en wachten, dus het was een mooie oefening. Door zijn enthousiasme kregen we daarna in het wegdraven een galopsprong, was een leuk cadeautje :D .

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:31

Actiefotootje nog:

Afbeelding

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:44

Leuke foto wijslander! En fijn dat de les zo goed beviel.

Hier gister tijdens de les de allereerste officiƫle correct uitge voerde passen piaffe gemaakt <3 zijn al een tijd met de voorbereidingen bezig en we hingen er echt al een paar maanden tegenaan.
Zal nog wel even duren voor ze echt bevestigd zijn maar jeetje wat gaaf :D kwam per ongeluk nog een stukje passage uitgerold ook maar dat was meer een toevalstreffer haha.
Blijf het leuk vinden dat die gekke pony van me met zn korte shetlandbeentjes hier toch maar mooi toe in staat is. Het zal nooit een grand prix paarden piaffe worden maar dat maakt me niet uit

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:31

Ik heb veel gehad aan jullie tips! Aandraven in een zijgang lukt hem echt nog niet, maar met aandraven op een volte 10m blijft hij netjes bij me. Als hij dan een keer weer gaat stuwen en in mijn handen hangen maak ik gewoon een achtje en dan is hij weer good to go. Hij doet het echt fantastisch joh, ik zal kijken of ik binnenkort een fotootje kan plaatsen.

Dankjewel wijslander, ik zal het hem zeggen. Is goed voor zijn ego. :D Ziet er netjes uit op je foto!

Wat gaaf Eline! Ik hoop ook zo ver te komen.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:20

Zeg Eline, zou dat niet kei leuk zijn om daar zo youtube filmpjes van te maken? Echt een gat in de markt :D ik ben altijd zo benieuwd als ik lees wat je allemaal doet hoe dat er nu uit ziet en wat je voorbereiding is etc

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:41

Caaatje schreef:
Zeg Eline, zou dat niet kei leuk zijn om daar zo youtube filmpjes van te maken? Echt een gat in de markt :D ik ben altijd zo benieuwd als ik lees wat je allemaal doet hoe dat er nu uit ziet en wat je voorbereiding is etc

Haha nou je bent niet de eerste die dat zegt. Ben alleen niet zo'n filmer van mezelf. Maar heb me wel voorgenomen voor het nieuwe jaar om iets meer proces weer vast te leggen dat schiet er toch te vaak bij in.
Maar ik zie het nog niet helemaal gebeuren dat ik ga vloggen oid hoor :=

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:49

Ja nee vloggen moet nu ook weer niet direct :p maar een beetje zoals Bastiaan de Recht zijn filmpjes maar dan iets meer dat we de evolutie kunnen meevolgen, hoe je dingen hebt aangeleerd, hoe je dat traint etc. Hoe je naar iets als de piaffe werkt zou ik bv ontzettend interessant vinden met een shetlander aan de lange teugel :)

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:36

Ik begrijp wat je bedoelt :j nou wie weet in de loop van 2018. Als alle modder en ellende weer weg is en alles er weer een beetje meer uitziet als dit:
Afbeelding

In plaats van de modderige haarbal die nu voor umpire door moet gaan :') daar krijg ik vast geen kijkcijfers mee _O-


Afbeelding
Ik verbaas me altijd weer over de 2 verschillende ponys die ik heb in de zomer of de winter :=