Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:13

Toch zul je ervan versteld van hoeveel het achteruit lopen overeenkomt met het rijden. ;)

Ah zo wacht ik las het verkeerd :D
Ik dacht dat je ook achteruit liep, kon me al geen voorstelling maken van de 2 teugels en het achteruit lopen haha!


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:15

Haha nee dat zou erg lastig worden! Voor ons is het prima zo, heb er een die zeker niet afgeremd moet worden vanaf de voorkant. We gaan er ook bij lange teugelen, dus dan is het wel makkelijk dat ik er nu al naast loop!

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:20

Overigens om verwarring te voorkomen hoor. Wij hebben 4 modules en beginnen bij het grondwerk (achteruit lopend met 1 teugel aan de kaptoom).
Maar ik werk er ook naast (handwerk).

Ze is nu eindelijk sinds 2 weekjes in staat om rustig naast me te blijven draven. Maar je hebt gelijk, je werkt dan wel tussen 2 teugels en dat is fijn! :j

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:24

Dankjewel alvast voor de uitleg van het achteruit lopen! Morgen lees ik goed bij :j

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:27

Ik ben vandaag weer lekker met Fey aan het werk geweest. Foto is een still uit een filmpje.
Afbeelding

Waar ik vanuit het filmpje heel blij van werd, is dat de overgangen stap draf nu eindelijk lekker gaan, daar had ik ohz altijd nog een hupje of een lama hoofd, dat wordt echt zoveel beter.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:32

Helaas even niet online kunnen komen door wat gedoe na de operatie van mijn vriend.

Wat leuk jeetje77 , fijn is dat als je regelmatig filmt dat jet ook weer kritisch terug kunt bekijken!

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:21

Ik ben ook weer een heel klein beetje aan de hand begonnen.
Mijn pony helaas ingeslapen in oktober en nu een ( tijdelijk?)dier op stal aan het verzorgen.
Dier heeft gekoetst en is echt zo scheef en stug als een plank.
Paar jaar terug een periode academisch les gehad maar op een gegeven moment werden pony en ik helemaal simpel van voltes lopen.
Ik ven nu rustig wel weer wat met kaptoom begonnen en eerst maar eens proberen dat ze wat op de achterhand komt en minder dramt en duwt.
( alles gebeurt aan de voorkant... enorm sterk, keihard duwen met neus en schouder).
Mocht het niet tijdelijk worden maar blijvend,
Wil ik wel weer wat les.
Maar belangrijkste vind ik afwisseling: lange lijnen, wandelen, wat grondwerk, rechtrichten..

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:18

Darkchrystal, wat ontzettend naar zo'n periode voor je :(
Wel fijn dat je weer lekker aan de slag kan, vertel eens wat over deze pony?! :D

De voltes zijn erg belangrijk, maar afwisseling minstens zo belangrijk!
Was er een reden dat jullie zoveel op de volte moesten lopen in de lessen? :?

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:50

Stilletjes hier hoor :D
Ik train mijn paard op zoveel mogelijk afwisselende manieren. Ik kwam deze foto tegen van niet heel lang terug.
Beetje ver weg en wazig.

Ze vindt het nog enorm moeilijk om meer gewicht naar achteren te verplaatsen en dan ook rustig naast te blijven draven.

Maar we maken vorderingen.
Het is geen perfect plaatje, maar ik vond het wel leuk even te delen :)


Afbeelding

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:20

Leuk plaatje zo! Draf zo dichtbij is ook wel erg pittig, zeker ook voor jezelf :')

Vorig weekend ben ik het hele weekend bij Marius Schneider geweest, ik was daar om mijn instructrice te helpen met haar lessen. Ondanks dat ik de duitse lessen niet helemaal kan volgen, heb ik wel veel van de lessen gezien, erg leuk en ook leerzaam! Zelfs als je de les niet kunt verstaan :D

Met mijn paardje ben ik nu bezig met wat vrijheidsdressuur dingetjes voor de afwisseling, hij pakt het super snel op en hij is erg enthousiast :) Hij kan nu dingen aanraken en zijn voorvoetjes optillen op commando *\o/*
daarnaast nu bezig met de travers aan de longe maar ik vind het zelf zo moeilijk om te zien of hij nu wel of niet in travers loopt dus dat is een werk punje :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:21

Leuke foto MiCasa!

Klinkt goed prinCes :j travers aan de longe lijkt me erg ingewikkeld. Ben benieuwd hoe dat eruitziet, hoe geef je de hulpen?

Hier oefenen we gestaag door, deze week vooral met de kleine aan de slag geweest. De basis van de schouderbinnenwaarts zit er nu goed op, hij kent de hulpen en is fysiek in staat in 3 en 4 sporen te lopen. Dat was bij hem een dingetje met zijn onhandige slungellijf. :D maat gaaf om te zien dat hij zo snel sterker wordt. Nu de afwerking aan de voorkant nog, maar dat is een kwestie van oefenen.

Ook op zijn sterkste hand gestart met de travers, kwartje viel nog niet maar hij liet een paar mooie passen zien. Lekker om zo te knutselen!

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:11

Met de zweep op de buitenbil en de ophoudingen van voren, maar die ophouding is uiteraard lastig omdat het aan een lange lijn later door komt :)*

Lekker he zo oefenen er mee! En super dat hij het zo oppakt +:)+ Travers is echt zo'n dingetje waarbij ineens het kwartje valt bij ze en dan willen ze alleen nog maar travers doen :+

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:39

Princes :=
Ja ik merk inderdaad dat ik ook iets aan mijn eigen conditie moet doen! :D :O

Werk je op stemcommando in je oefeningen?
Travers aan de longe moeten ze even door krijgen, mijn ervaring is wel dat je houding en stem hierbij heel belangrijk zijn.
Wat vindt je lastig om te zien met de travers aan de longe? :)
Misschien dat ik je iets kan meegeven voor opheldering :)

Gaaf Wijslander en wat geeft dat dan een lekker gevoel! :D :j

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:08

De vrijheidsdressuur oefeningen? Ja stem commando :) en sommige oefeningen ook een stick, voor het voetjes op tillen bv anders wordt het toch wel wat lastig -O-

Ik zie gewoon niet wanneer hij zeg maar gewoon heel simpel zijn billen naar binnen doet :') ben er echt nog maar pas mee bezig dus mijn oog moet gewoon nog getraind worden.


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:29

Bij de travers kijk ik naar het buitenachterbeen. Dat moet naar binnen onder de massa (buik) neergezet worden.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:25

Al je oefeningen dus ook travers doe je met stemcommando? Dit kan je helpen op afstand aan de longe!
Waar woon je? (Is het in de buurt misschien eens langs te komen bij ons op stal).

Bij de travers kijk ik niet alleen naar het ondertreden van buitenachterbeen, maar ook naar de binnenheup aan de longe.
In het grondwerken en aan de hand verder.

Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan vinden van de travers aan de longe :)*

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:34

Nee de gewone dressuur oefeningen niet hoor, slechts de "kunstjes" (voetjes optillen, dingen aanraken). Sorry voor de onduidelijkheid.

Het probleem nu is dat hij vrij weinig verschil laat zien, wel ietsjes maar vanaf de zijlijn is dat beter te zien dan vanuit de longe positie. Ik weet hoe travers er uit ziet, ook op de volte, en dat beheersen we wel 100% maar dan vanuit die longe positie is het lastig te zien omdat hij nog maar minimaal verschil laat zien. Blijft een kwestie van oefenen :j

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:36

Wijslander schreef:
Bij de travers kijk ik onder andere naar het buitenachterbeen. Dat moet naar binnen onder de massa (buik) neergezet worden.


Zo moet het zijn inderdaad.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:41

Ik snap wat je bedoelt. Eigenlijk probeert hij het wel.. maar hij vindt het ook moeilijk! Vanuit de grondwerk positie is ook makkelijker.

Wat ik in het begin deed was de longeervolte voor een deel over de hoefslag laten gaan.
Op de hoefslag vroeg ik een paar pasjes travers om deze later uit te breiden op de cirkel (aan de longe).
Wellicht heb je er niets aan.. maar ik dacht hem toch even mee te geven.

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:49

Kan het wellicht proberen toch! Ik ga er in elk geval mee aan de slag :j

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:52

Ben benieuwd! :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 01:27

Heb je toevallig nog een foto kunnen vinden MiCasa? :D

Vandaag weer fijn gewerkt met mijn rijpony. Wat ik bij hem merk is dat hij graag regelmatig stofzuigend stapt tussen de oefeningen door. Is dit herkenbaar? Van zichzelf is het eerder een sterrenkijker, dus op zich lijkt het me een prima teken?

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 06:16

Nog niet. Maar ik ben rmee bezig! Hij moet er zijn, zeker een still uit een filmpje.
Ik moet alleen een kleine 3000 fotos door, had alleen verwacht dat ik hem wel terug zou vinden zo snel. :o

Met zijn neus helemaal over de grond bedoel je?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:19

Hihi we wachten (on)geduldig af :D

Met zijn neus over de grond inderdaad, inclusief briezen! Geef hem daar nu af en toe een momentje voor en pak hem dan weer op...

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:33

Oh jij bent er ook lekker vroeg bij :D
Goedemorgen!

Ik zal vanavond als ik thuis ben die fotos weer verder uitzoeken, als mijn stalgenoot er is kan ik evt vragen of ze een foto maken wilt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers