Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daydream

Berichten: 595
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:25

Wat cool die foto's met die shetlanders! Iemand nog een persoon die lange teugel les geeft in de buurt van Nijkerk gelderland, ligt bij Amersfoort ? Ik heb in mijn eentje onze schouderbinnen veel beter gekregen aan de lange teugel. De opmerking van mijn instructrice bij longeerles hielp opeens geweldig daarbij.

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 07:01

Vind dit trouwens wel een aardig filmpje:


Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:41

Die filmpjes van Bastiaan de Recht zijn heel fijn en geven al een stukje duidelijkheid. Daarom dat ik in het topic over zijn blog de vraag heb gesteld om hier meer over te willen lezen.
Hij kan goed duidelijk maken hoe dit het beste te beginnen en uit te bouwen is :j

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:18

Dat zijn leuke filmpjes inderdaad :j

Al lijken sommige dingen wel heel eenvoudig te zijn terwijl dat niet zo is :=

"En als de draf bevestigd is kun je aan de galop gaan werken." *paard toont perfect verzamelde galop* En als dat lukt dan hoef je alleen maar van kant te wisselen en heb je een galopswissel. Tadaaaa

Man daar heb ik 3 jaar op moeten zwoegen :')

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:42

Hahaha, bij Bas lijkt alles makkelijk!

www.PonyTales.nl voor een mentaal en fysiek gezond paard. Natural Horsemanship, lange teugelen en werk a/d hand.

Jessica_1998

Berichten: 3401
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:47

Leuk dat hier een topic over is! Ik heb pas alle filmpjes gezien van Bastiaan.

Ik heb een verzorgshetlander en het lijkt me super leuk om dit met haar te doen. Wel zou ik graag een keer les nemen om het te leren! Wat voor teugels gebruiken jullie?

Hakuna Matata

Kelsey, Kenny, Buddy, Jochie, Lazy, Simba & Nala All of me loves all of you
Minoes, Frida, Beertje, Prima Donna ,Snuffie, Happy, Rakker, Semmy, Lizzy en Brandy, I miss you forever, forever and always..my heart breaks a little when I hear your name..

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:49

Jessica_1998 schreef:
Ik heb een verzorgshetlander en het lijkt me super leuk om dit met haar te doen. Wel zou ik graag een keer les nemen om het te leren! Wat voor teugels gebruiken jullie?



Ik heb een slotteugel gehaald bij de plaatselijke ruitersportzaak... Is ene mooie lengte.

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:22

En ik heb met rubber doorweven nylon-teugels speciaal op maat laten maken. Al gebruik ik soms ook leren teugels die voor gewoon rijden eigenlijk veel te lang zijn, maar dan alleen als ik naast de achterhand wil lopen.

Ja, bij Bastiaan lijkt het allemaal vanzelf te gaan. Ik had soms al moeite om paard gewoon aan het lopen te houden toen die eenmaal doorhad dat ik geen beenhulpen meer kon geven :')
Inmiddels is het voor paard te zwaar geworden door artrose, maar bij mij is de interesse voor lange teugel-werk meer dan wakker geworden :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:10

Ook ik doe het regelmatig zelf met mijn pony en les dan een paar keer per jaar bij Piet Bakker.
Blijft super om te doen en merk dat mijn pony het ook leuk vind om samen te doen. We zijn nu bezig met de galop aan de lange teugel, mooie uitdaging om samen aan te werken :)

Gediplomeerde Freestyle instructrice (Noord-Holland)
Hulp bij trailerladen, lange teugel, Freestyle systeem, begeleiding beleren jonge paarden
http://Www.paardenfreestyletraining.nl

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:17

Ik zou graag kijken of lange teugel werk ook iets voor mij is. Kwam idd die filmpjes van Bastiaan de Recht ook tegen en vond ze erg duidelijk:) En ook Piet Bakker spreekt me erg aan. Kan ik al zelf kijken of ik een klein begin kan maken met aan de lange teugel werken adhv filmpjes/ teksten om te kijken of het überhaupt iets voor mijn paard is? Bijvoorbeeld kijken hoe die reageert tijdens het stappen wanneer ik naast te romp loop (of ie überhaupt dan vooruit wilt lopen :+ ), of is een eerste les toch een pré voor je begint? Heb wel veel ervaring met paarden maar niet met de lange teugel. Maar het lijkt mij een hele fijne manier als aanvulling op het rijden, mede omdat ik dan zelf ook beter kan zien hoe die loopt betreft achterhandgebruik etc wat niet echt kan als ik er op zit. En kan iemand mij nog lesgevers aanraden in het midden van het land (provincie Utrecht)?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:17

Een half jaar geleden heb ik er een tinker bij gekocht en tot nu toe heb ik heeft het nog niet safe gevoeld om te starten met lange teugelen.
Maar vandaag hebben we een begin gemaakt en dat ging best heel fijn. Sven vond het heeeel vreemd, maar uiteindelijk heel fijn wat voltes en rechte lijnen kunnen stappen. Goed begin dus!

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:13

Deze week heb ik de filmpjes van Bastiaan bekeken en ik zag het helemaal zitten.
Deze middag de shet van de kinderen (want ja een kleine pony die zal ik gemakkelijk kunnen bijhouden) uit de weide geplukt, longeersingel erop, slotteugel eraan (dit lijkt mij voor zo'n kleine pony lang genoeg).
De stap ging goed, halt, van hand veranderen, lukt snel. Dan maar de draf, pfff wat moest ik snel stappen. Hoe doen jullie dat met groot paard? Aan galop denk ik nog niet. De pony kan dat ook niet. Aan de longe kan ze ook niet mooi galopperen.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:02

In principe loopt een paard aan de lange teugel zoveel mogelijk verzameld ik draf (en galop) oefen in het begin korte stukjes, ze moeten echt kracht ontwikkelen in de draf.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:19

Eliine schreef:
In principe loopt een paard aan de lange teugel zoveel mogelijk verzameld ik draf (en galop) oefen in het begin korte stukjes, ze moeten echt kracht ontwikkelen in de draf.


Dit inderdaad.
Ik begin de draf ook heel bewust in een zijgang en draaf vandaaruit aan. De paarden zijn dan al meer op het achterbeen en dan maak je het voor jezelf en je paard net even makkelijker.

Als ze dan sterk genoeg zijn, draag ik 'gewoon' aan vanuit een rechte lijn

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:32

Leuk dat iedereen zo lekker aan de slag is of begint.

Draven en galoperen aan de lange lijnen heeft echt tijd nodig. Ik ben met Jonas echt begonnen met aandraven en weer terug en dan nog eens een pas extra en weer terug en zo heel langzaam opbouwen. Is eigenlijk wel een grote mate van verzamelen. Jonas kon voordat we de draf deden wel al alle zijgangen in stap wat hem wel al handiger maakte in zijn achterhand.

Zelf vandaag weer eens aan de lange teugel gewerkt. Jonas vind het geweldig om te doen. Voor ons in de kunst vooral rust bewaren en zorgen dat ik vertel wat we doen in plaats van dat Joans mij alle oefeningen om de oren gooit. Heel leuk zo'n meewerkend paard maar ook soms zo moeilijk kwa dosering hulpen en gedachtes.

Afbeelding

****www.NNelleke.nl**** NNelleke: Voor lessen, coaching en begeleiding met je paard.
****www.DDapper.nl**** DDapper: Praktijk voor therapie, coaching en begeleiding.

daydream

Berichten: 595
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:58

Wow, Nelleke_H, dank je voor de leuke foto's! Zo fijn dat dit topic bestaat

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:35

Mijn pony kan nog geen enkele zijgang. Ik kan wel zijgangen aanleren, maar dan alleen onder het zadel, wat in dit geval bij shetje van 1m niet zal lukken. Ik denk ook niet dat ze daar al aan toe is. Als ik haar in draf op de rechte zijde recht richt dan voel ik die pony gewoon denken 'hé wat gebeurt er nu? amaai nu hebben mijn benen plaats om te lopen. ' De pony is superbraaf met de kids maar heeft eigenlijk nog nooit echt gewerkt. Het is een ganse aanpassing voor haar.
Het is wel mijn doel om ook zijgangen te doen, maar ik weet niet goed hoe ik daar moet aan beginnen.

daydream

Berichten: 595
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 02:26

Ik vind zijgangen aan de lange teugel juist makkelijker omdat je veel meer ziet wat er gebeurt. Maakt het voor mij makkelijker schuinte bij te sturen. Mijn paard heeft zover ik weet voor het eerst geappuyeerd met Piet Bakker aan de lange teugel. Verder kende ze alles al van instructrice onder zadel. Maar ik doe nog maar net mijn eerste pasjes schouderbinnen met mij erop onder zadel en vind dat nog een beetje o wow . Zegmaar. en qua lange teugel doe ik al jaren schouderbuitenwaarts en al een tijdje schouderbinnenwaarts.

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 08:02

Jonas heeft alle zijgangen juist aan de hand en aan de lange teugel geleerd voordat hij ze onder het zadel geleerd heeft. zonder belasting van de ruiter is het makkelijker voor ze om aan te leren en de stap naar zijgangen onder het zadel is dan ook makkelijker.

Zijgange aan de hand en aan de lange teugel zijn niet heel anders al onder het zadel en ook jou eigen lichaamshouding is hierin belangrijk.

****www.NNelleke.nl**** NNelleke: Voor lessen, coaching en begeleiding met je paard.
****www.DDapper.nl**** DDapper: Praktijk voor therapie, coaching en begeleiding.


daydream

Berichten: 595
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:30

Eens met Nelleke_H

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:10

Dit geeft mij nieuwe moed om verder te oefenen!
Het is ook uiteindelijk mijn doel om de zijgangen goed te beheersen aan de lange teugel. Mijn andere pony heeft onder het zadel veel moeite met zijgangen en ik hoop om hem aan de lange teugel daarin beter te kunnen trainen. Maar dat is voor later, eerst zelf nog een beetje handiger worden.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:58

Onze rijbak staat al een poosje onder water en de paddock gaat op den duur ook wat vervelend. Ik had geen zin om te rijden, dus wat doe je dan?

Afbeelding
Juist ja, even lange teugelen langs de weg. Heel fijn kunnen werken aan de zijgangen, de draf en het halthouden(en vooral wachten :') ). Mooie afwisseling op het werk in de bak!

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:23

Ik heb deze zomer ook heel wat kilometers langs de weg gelang teugels met Roosje. Peesblessure, stappen, stappen, stappen. Maar wandelen is HEEL stom, dus dan er maar achter lopen ipv er naast.
Was voor mij zelf ook meteen een mooie revalidatie, ik kon wel wat wandelen, bouwde ongeveer gelijk op (Roos ging harder dan ik ;) ), en ik redde het op het zand/gras zelf echt nog niet.

Voorlopig weinig langs de weg, het is nog schemerig als ik van huis ga en het is al weer schemerig als ik thuis kom.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:43

Zo bouw ik momenteel mijn ruin op na zomerpauze (iets langer dan alleen de zomer omdat ik goedkeuring wilde van de osteopaat); ik heb hem echter aan de lange lijnen, niet aan de lange teugel, omdat ik de longeersingel gebruik als 'kapstok' als ik lange teugel wil geven.

Oy with the poodles, already

Vecar
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-05-11

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:27

Ik kom ook na lang als stille meelezer te zijn even binnenvallen. Wat zijn de juiste teugels die jullie hebben? En waar zou ik die eventueel vandaan kunnen halen? Ik knoop nu een aantal teugels aan elkaar maar dat is ook niet heel ideaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers