Jaarlinger trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 19:53

Niet meteen aanvallen lieve bokkers..
Met jaarlinger trainen bedoel ik op spelenderwijs dingen oefenen en leren. :Y)

Ik heb dus een ruintje van ander half en vraag me af wat jullie doen met een jaarlinger/ tweejarige.
Bij mij gaat hij vaak mee een stukje wandelen( samen met een ander paard) , hij is ook al aardig verkeersmak.
Ik oefen in de bak met hem om netjes naast te lopen, halt houden, terug stappen en wijken voor druk. Regelmatig leg ik wat balkjes neer om over heen te stappen. En ik ga vaak met hem een rondje over het erf stappen en alle enge dingen langs ( kliko’s, lint, plastic dat ligt te wapperen etc.) een beetje schriktraining dus. Maar ook met zweepje overal aan raken en enge geluidjes maken.

Meneer vind alles prima en doet het heel erg goed. Hij vind het echt leuk om mee te gaan om wat te doen.

Ik wil binnenkort weer een keertje de trailer er bij pakken om daar mee te oefenen (in en uitladen)
Hij heeft er nooit moeilijk over gedaan en dat wil ik zo houden haha

Natuurlijk gaat dit allemaal op een leuke speelse manier. Ik ben me er van bewust dat hij nog jong is maar ik vind het belangrijk dat hij nu al veel mee krijgt.. jong geleerd is oud gedaan toch?
Lekker poesten, tutten, wandelen en ‘trainen’

Wat doen jullie met een jong paard?
Welke dingen nemen jullie op een leuke, speelse manier mee in de training/opvoeding van een jong paard?

Afbeelding

Afbeelding

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11


breggel1982
Berichten: 252
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:57

ik heb dat ook altijd zo gedaan met mijn paarden worden ze super vertrouwd en braaf van ! gewoon lekker je dingetje blijven doen !

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:57

Deken op en af doen, bandage aanleggen, afspuiten/wassen, dekensingel om etc. zou je ook allemaal nog eens een keertje kunnen doen als je niet meer weet wat je doen moet. En kroonranden opscheren ofzo.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 20:03

Dekentje is idd een goeie! Ik leg wel eens een dekje of een zadel op hem als ik de andere pony aan het opzadelen ben en dat boeit hem helemaal niks haha.

wassen, scheren en vast zetten is ook allemaal geen probleem.

Iedereen die bij hem komt vind dat hij ook onwijs braaf en mak is voor zijn leeftijd. Dus ik ben erg blij haha
Vroeg me af of er meer bokkers zijn die het ook zo doen. Of alles tot 3 jaar in de opfok laten en dan alles in een keer gaan leren

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:08

Ik heb met mijn eigen paard ook al dit soort dingen wel gedaan als jong paard. Meestal deed ik er 1x per week ofzo wat mee. De rest van de tijd hing ie gewoon in de wei rond de vervelende hengst uit te hangen...

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:30

Lijkt me dat je al goed bezig bent. Wat ik ook doe is ze als jaarling, zeker als tweejarige, aan de lange teugel laten gaan. De jonge paarden leren aldus spelenderwijs te gehoorzamen zonder dat ze hun begeleider/ruiter naast zich zien. Het is zeer nuttig tegen dat je hem zadelmak maakt, er al een stuur opstaat.

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:32

Ik deed dit soort dingen ook met vlaggen plastic noem maar op

Afbeelding

Beschemers om en met de meest gekke dingen heel z'n lichaam aanraken :j heb nu een hele makkelijk Pony die aan de hand nergens meer van op kijkt. Hij kijkt me echt aan met zo'n blik van ja hoor heb je haar weer _O-

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:34

Heerlijk, hier ook altijd lekker van die spelletjes gedaan met de jonkies.
Eventueel kun je ook wat clickertraining doen, maar dan wel de 'niet belastende' oefeningen gezien de leeftijd. Wat wel kan is bijvoorbeeld voer weigeren, flamen, nee schudden, dingen aanraken met voet of neus... dat soort dingen.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:45

Met die van mij wandel en fiets ik. Heb sinds kort ook een longeersingel. Die heeft hij 1 keer om gehad. Daar wil ik ook mee oefenen om straks erachter te kunnen lopen en op die manier naar buiten te gaan. :D

Voor de rest poetsen, knuffelen en de basis erin blijven stampen. Stap, draf, ho, om, terug noem het op. Galop oefen ik nog niet met hem. Voor het geval hij ineens dan bedenkt naast de fiets in galop te gaan. Hij is nog wel eens wat enthousiast.. :')

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 23:48

Thanks voor de tips! Leuk om jullie goede ervaringen te horen!

Een braaf paard willen we natuurlijk allemaal!

Flash, de lange lijnen wil ik ook wel een keer aan beginnen maar durf het nu nog niet zo goed aan..
Gewoon combinatie van er achter lopen/ eventueel kunnen trappen, lijnen langs zn lijf en de stemhulpen nog niet goed genoeg kennen.
Daar wil ik eerst nog goed aan werken haha.
Maar om dit te gaan leren kun je denk ik beter eerst een beginnetje maken met longeren lijkt me? Zodat ze van een afstand wel al de stemhulpen leren maar je er niet achter hoeft te lopen?

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:42

Die bandage aanleggen doe ik met het oog op verwondingen. Niets zo vervelend als een gewond paard wat niet te verbinden is zonder gevaar voor eigen leven.

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:49

Afbeelding
Mijn jaarling is zadelmak :Y)
Nee ik doe eigenlijk ook ongeveer hetzelfde als jou, wandelen en vooruit/achteruit/ho, volgen en blijven staan. Basisdingen om mijn eigen ruimte wat af te bakenen, die kanjer gaat binnen no time 850 kg wegen dus die dingen wil ik er wel graag in hebben voor het zo ver is.

Verder hebben we tijdens het 'spelen' ook een keer de menteugels aan het halster gemaakt en mijn vriend heeft toen met hem gewoon aan het halstertouwtje gestapt en ik liep er achter met die teugels, gewoon om ze tegen zijn buik te voelen :D
Uiteindelijk kende hij HO dus ook al zonder dat ik het moest leren dus dat ging beter dan verwacht.
Heb het wel maar 1x gedaan, over een half jaartje misschien rustig oppakken.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:01

Wat ik ook vaak deed met mijn paard was schriktraining zonder dat het echt een training was gebonden aan een plek of een tijd, maar gewoon in de dagelijkse omgang geïntegreerd. Bv. een riek laten vallen (ook naar het paard toe, wel zien dat het paard niet geraakt wordt), met een kruiwagen achterlangs wandelen, paard vastgebonden laten staan en de grond borstelen (ook onder het paard door en met de bezem tegen de hoeven), op een krukje langs het paard staan om de manen te borstelen en dan de borstel laten vallen, je jas zo dicht bij het paard uitdoen dat de jas het paard raakt, je jas op het paard leggen. Alles wat je eigenlijk kan bedenken en waarvan je later ook wilt dat je paard niet schrikt.

Bij winderig weer gaan trainen is ook een goede. Veel paarden vinden bv. een kliko die in het midden van de veilige en overzichtelijke binnenbak staat en waarbij ze door baasje alle tijd krijgen om te onderzoeken en snuffelen, niet zo eng. Als je in het donker langs diezelfde kliko moet die nu een hoekje ergens op het erf staat en waarvan het deksel in de wind aan het klapperen is, dan zijn veel paarden al heel wat minder stoer.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:11

Niks :D hoogstens 2x per jaar een borstel over of de manen. En die zijn ook mak met 3 :j

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:35

Trainen klinkt wel echt serieus maar dingetjes oefenen met een jaarling deed ik ook veel. De mijne is nu ruim 2,5 en heb er veel baat bij dat ik dat gedaan heb met hem. Wat wij gedaan hebben vanaf dat hij er was (6 maanden oud);

- halster op en af.
- meelopen aan halster/touw.
- vaststaan en stil staan.
- halthouden.
-achterwaarts.
-wijken voor druk links en rechts op de flank. Het commando ‘opzij’ dus.
- hoefjes krabben en even omhoog houden.
- overal aanraken en borstelen, ook benen, hoofd, oren, neus enz. (En ook tussen zn benen een beetje vegen zodat hij niet panisch wordt als dat eens moet gebeuren).
- pluizen uit zn oren knippen (ik heb een fjord :D )
- manen knippen én scheren.
- dekens op en af doen.
- in een stal staan. (Ze hebben hier een inloopstal maar ik heb ook boxen).
- wandelen langs de weg.
- meenemen naar het strand 2x.

Ik pakte hem toen max 1 keer per week. Soms ook 2 weken niet.

Nu hij 2,5 is;

- trailerladen (doen we nu regelmatig want hij vindt het een beetje spannend).
- in december gaan we naar een echte schriktraining.
- hoofdstel in en uit doen.
- longeersingel om en beetje aansingelen.
- vaststaan tussen 2 touwen.
- ‘longeren’ 10 minuutjes.
- ga nu toewerpen naar ‘echt’ longeren en dan uiteindelijk ook met een bijzetje. Max 20 minuten.
- barebackpad opdoen en aansingelen.
- een krukje naast hem zetten en steeds daar op en af stappen dicht naast hem.
- op de barebackpad kloppen, hangen met mijn armen.
- zadel op en aansingelen. Later met beugels.
- lange lijnen om het sturen en teugelhulpen aan te leren.
- en ik speel heel veel met hem want hij is echt een clown :+

Ik doe dit 1 of 2 keer per week. En dan 10 minuutjes exclusief borstelen en knuffelen :D

En dan als hij 3 is spring ik erop :D Gaat nu allemaal heel makkelijk en goed dus ik verwacht totaal geen problemen. Als hij 3 is wil ik 1x in de week halfuurtje gaan rijden en 1x longeren. Ook veel naar buiten en het strand op/bos in. Allemaal max 30 minuten.

PippaElvira

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-11-17

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:42

Ik doe het meestal ook zo, gewoon rustig en op een speelse wijze een pony iets leren! Dat vinden ze meestal nog leuk ook *D

We vergeten je nooit Diba... {06-06-1996~07-01-2018}
(_)(_)(_)jes Pippa en Elvira

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:45

Hier helemaal niks, alleen een keer een knuffel weggeven. :')

Binnen een maand of iets langer kennen ze qua handelingen aan de hand alles wat nodig is, wanneer we ze uit de opfok halen. Ze zijn dan 3 of 4.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 22:01

Leuk! Ze pakken het allemaal snel op he!

Vandaag heb ik m weer een dekje omgedaan met een longeer singeltje. Het boeit hem helemaal niks haha.
Dekje over zn hoofd of langs zn billen/achterbenen.. geen probleem hij kijkt niet eens haha


Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik hem ook eens meegenomen in de bak tijdens het rijden. Eerste 10 min heb ik hem aan een touw mee genomen als hand paard. Hij doet dat erg braaf en denk goed mee. Hij wil alleen wel snel links lopen ipv rechts. Maar het lijkt me leuk om hem dan een keer mee te nemen als handpaard op buitenrit over een tijdje. We wandelen nu ook al veel maar vanaf de rug van mn merrie of op een fiets is naruurlijk ook leuk om te oefenen

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:46

Al veel goeie en leuke tips! Ik zou wel uitkijken dat je niet 'te veel' wilt qua wandelen, meenemen langs de fiets, als handpaard, lange lijnen, longeren, etc. Dat vind ik zelf wel echt heftig veel worden voor zo'n puppy. Een beetje wandelen en dingen verkennen is fijn, basiscommando's van voorwaarts en ho is natuurlijk super, maar ik zou goed opletten waar de grens ligt qua werk dat je nu wilt geven. Niet dat je dat nu niet doet hoor! Maar zeker met sommige paarden die alles leuk vinden, waarbij je ze tegen zichzelf in bescherming moet nemen in feite.

Je zegt: "Of alles tot 3 jaar in de opfok laten en dan alles in een keer gaan leren" Natuurlijk is het goed spelenderwijs stapje voor stapje wat dingen aan te leren nu hij jong is, en waarschijnlijk fijner voor het paard dan alles in één keer te leren of overrompeld te worden als hij ouder is. Maar dat zijn niet de enige opties he, je kunt natuurlijk ook als hij wat ouder is stapje voor stapje dingen aanleren, bijvoorbeeld. Tussen zwart en wit zit nog een heel scala grijstinten :D

Maar kleine dingen lijken mij geen probleem om te leren. Naast de al genoemde dingen kun je ook nog denken aan oefenen oogjes schoonmaken, in de mond kijken en tanden/tandvlees kunnen aanraken, temperaturen, spuitje in de mond kunnen doen en oefenen met bijv. appelmoes in de mond spuiten als voorbereiding wormenkuur of medicatie, enge voorwerpen aanraken, etc.

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Jaarlinger trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:01

Die laatste alinea wat jij aanhaalt zijn zo logisch en toch nooit aan gedacht...
Goede tips!

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 14:55

NikkiDeKerf schreef:
Al veel goeie en leuke tips! Ik zou wel uitkijken dat je niet 'te veel' wilt qua wandelen, meenemen langs de fiets, als handpaard, lange lijnen, longeren, etc. Dat vind ik zelf wel echt heftig veel worden voor zo'n puppy. Een beetje wandelen en dingen verkennen is fijn, basiscommando's van voorwaarts en ho is natuurlijk super, maar ik zou goed opletten waar de grens ligt qua werk dat je nu wilt geven. Niet dat je dat nu niet doet hoor! Maar zeker met sommige paarden die alles leuk vinden, waarbij je ze tegen zichzelf in bescherming moet nemen in feite.

Je zegt: "Of alles tot 3 jaar in de opfok laten en dan alles in een keer gaan leren" Natuurlijk is het goed spelenderwijs stapje voor stapje wat dingen aan te leren nu hij jong is, en waarschijnlijk fijner voor het paard dan alles in één keer te leren of overrompeld te worden als hij ouder is. Maar dat zijn niet de enige opties he, je kunt natuurlijk ook als hij wat ouder is stapje voor stapje dingen aanleren, bijvoorbeeld. Tussen zwart en wit zit nog een heel scala grijstinten :D

Maar kleine dingen lijken mij geen probleem om te leren. Naast de al genoemde dingen kun je ook nog denken aan oefenen oogjes schoonmaken, in de mond kijken en tanden/tandvlees kunnen aanraken, temperaturen, spuitje in de mond kunnen doen en oefenen met bijv. appelmoes in de mond spuiten als voorbereiding wormenkuur of medicatie, enge voorwerpen aanraken, etc.


Dat zijn zeker goede tips! Dankje :)

En we gaan zeker niet overhaasten.
Als ik wat met hem doe is het hoog uit 15 min en ook echt niet elke dag ., hoog uit2 a 3x per week een keertje mee wandelen of in de bak netjes naast lopen en halthouden enzo. Hij is nog jong, dus we doen lekker rustig aan :D

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 30 bezoekers