Groot maar fijn! Trekpaard Evita aan de VD....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Groot maar fijn! Trekpaard Evita aan de VD....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 19:28

Meet Evita!

De laatste paar weken weer lekker het VD met haar opgepakt, nu ongeveer 4/5 sessies met dingetjes herhalen verder sinds dat ze 2 jaar geleden voor het laatst iets met mij heeft gedaan. Evita is een 6 jarige Belgisch trekpaard merrie. Een paard met een gouden hart <3
Wel is Evita enorm groot! Wat het voor mij een uitdaging maakt om haar gigantische lichaam in de juiste positie te krijgen voor de oefeningen....

Mijn zusje met Evita:
Afbeelding
(ik denk dat Evita ongeveer 1.70 is)

Evita kan nu:
Gapen
Flemen
Nee schudden
Voorbenen kruisen (begin)
Spagaat
Begin buiging
Begin compliment
Jambette
Begin spaanse pas

Op mijn lijstje staan zeker nog het liggen en zitten, en het steigeren word puur kijken hoe dat gaat uitpakken.
Een belgisch trekpaard leren steigeren is toch net wat anders dan een KWPN'er, haflinger of shetlander...

Flemen
Afbeelding

Nee schudden
Afbeelding

Jambette
Afbeelding

Spagaat
Afbeelding

Compliment
Afbeelding

Klassieke buiging (vind ze nog erg spannend)
Afbeelding

Gapen
Afbeelding

En mijn zusje heeft nog even met Lu-lu gewerkt :))
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Afbeelding


Binnenkort hoop ik overigens ook de eerste rijfoto's te plaatsen, het zadel en hoofdstel is er al, nu nog een passende singel en we kunnen voorzichtig aan het verder inrijden beginnen :D


NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 11:20

Iedereen bedankt voor de leuke reacties :D

Een Belgisch Trekpaard is inderdaad wel wat anders dan een wat meer lichtgewicht paard of een pony :j Je hebt veel meer kilo's en oppervlakte om mee te werken die je ook nog eens in goede positie moet krijgen :=

Het is een stuk minder handzaam dan een pony/lichter paard, maar er is opzich vrij makkelijk mee te werken :j Evita is heel erg fanatiek en ze vind het leuk en denkt mee. Maar het is wat onhandiger :=

Ik hoop echt een heel eind te komen met Evita, ze heeft zeker de 'potentie' om een hoop oefeningen te leren :j Maar er gaat gewoon wat meer tijd inzitten omdat ze haar eigen lijf ook moet doorkrijgen. Een kleine pony is een heel stuk behendiger en leniger, die zetje zo in het het knielen of compliment, een zwaar en groot paard heeft daar gewoon echt een min in :j

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 11:25

NoreenJulia schreef:
Gaaaaaf! Trouwens, doe niet zo overdreven, hij is niet zo groot, hij is "maar" 2 keer zo groot als mijn pony! :+


En 2x zo lang en 4x zo breed? :))

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 11:41

JasmijnJoy schreef:
Wat gaaf zeg! Heb inderdaad een keer gezien dat je al bezig met Evita was.
Gaaf dat ermee doorgaat. Verzorg je haar nu?
Maar wat een mooi beest zeg <3

En als je rijfoto's hebt, en een nieuw topic maakt. Wil je de link hier dan plaatsen? :o


Ik ga er inderdaad mee door en zal alle paarden van de eigenaar gaan trainen (en dus ook verzorgen) :))
Volgend jaar februari ga ik alleen naar de USA, waardoor het wel weer even 3 maanden komt stil te liggen, maar half mei wil ik dus echt aan het doorrijden beginnen :j

Is goed hoor! Ik hoop volgende week op te kunnen stappen :j :D

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 12:04

Magrathea schreef:
Joepie, je staat in uitgelicht, ik had je getipt (maar was vast niet de enige :)) )

Wat zijn het toch prachtbeesten, grote lobbesen, ik hoop er ook ooit zo eentje te kunnen hebben. Mag ik vragen of je nog speciale dingen hebt die je met haar wilt doen? Of ga je gewoon recreatief rijden met haar?


Wat leuk, dankje! :D

Ik wil het vrijheidsdressuur zo ver mogelijk meepakken, wel veel recreatief rijden, maar aan de andere kant ook kijken hoever ik kan komen in de klassieke dressuur, het lijkt me machtig om over een hele periode te eindigen bij piaffe etc :j

JasmijnJoy schreef:
Aaah gaaf zeg! USA, toe maar, dat is niet om de hoek.
Wat ga je daar dan doen als ik vragen mag?


Stage lopen voor school (camera en editing) maar ook werken met met paarden aangezien ik de stage ga lopen bij www.horsesknowthewayhome.com :D


NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 17:30

@Cindyrella, natuurlijk! Daar klets ik gewoon gezellig mee natuurlijk :D

Over het gewicht van een trekpaard in de oefeningen: dat is inderdaad een erg groot aandachtspunt. Je moet er heel goed op letten dat een paard met zon gewicht het gewicht ook goed verdeeld, dus bijvoorbeeld in het compliment niet te krap en al helemaal niet te wijd staat. daarnaast moet het gewicht goed over het steun en strekbeen worden verdeeld. (Dus steunbeen in een goede hoek en strekbeen in goede lijn met de schouder)

Oefeningen als het steigeren, liggen, knielen zal nog wat tijd kosten omdat daar meer evenwicht in moet en nog meer opletten met het gewicht. Bij de klassieke buiging kan ik bijvoorbeeld al merken dat de rug en achterhandvnog sterker moeten worden al wil ze die oefening beter onder die knie krijgen :)

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 19:43

Cindyrella schreef:
xLucretia schreef:
Super knap!
Heb je het uit een boek of gewoon zelf wat uitgeprobeerd?


Als ik het goed heb, heeft TS er zelf een boek over geschreven!!!


Ik heb inderdaad zelf een boek geschreven :))

Heb de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het trainen van paarden in de vrijheidsdressuur, meegekeken bij filmtrainers, circussen, andere ervaren mensen, filmpjes gekeken, al meerdere paarden getraind en zelf nu natuurlijk een boek geschreven, maar uiteindelijk dus alles zelf uitgeprobeerd! :D

Beniesje schreef:
Gaaf! Heb nog nooit iemand gezien die vd doet met op zn droog gezegd, knol! Wat een leukerd! Ik weet niet heel veel van vd, maar ik vind het er heel leuk uitzien!


Er is wel iemand in Duitsland die ook érg hoog niveau traint met een trekpaard :)

lizet_lara schreef:
leuk hé trekpaarden <3
het zijn heerlijke beesten om mee te werken :j


Ze zijn genieten om mee te werken! Weer zo anders dan andere rassen waar ik mee heb gewerkt, hele zachte karakters en heel leergierig :j Wel wat onhandiger :+:

xRobin919 schreef:
Leuke foto's! Evita kan al heel wat VD oefeningen.
Ik vind dat Belgische trekpaarden altijd zo'n hoog knuffelgehalte hebben :D


Ze hebben ook heel veel knuffel oppervlakte :D :D

KoudbloedKim schreef:
Stoere Evita!! <3
Ik vind dat je toch maar eens langs moet komen om Kim het compliment te leren. :j

Ps. Ik mis het snoepje-vang-trucje!


Ohjah het filmpje van het snoepje vangen :))
Zou graag eens langskomen, misschien vanaf half mei een keertje? Moet je sowieso ook nog een keer meeten... :j

Het filmpje van Evita's 'snoepvangkunstje' :D

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 23:45

Black_Devil schreef:
waauww zo gaaf! en die snoepjes opvangen :+ echt zo geniaal bedacht!
ik zou ook wel graag willen weten hoe jij die kunstjes aanleert... :o



Nou, de methodes die ik heb gebruikt (en ook meerdere uitgevonden) heb ik gebundeld in een boek van eigen hand :)) Er loopt nog een like en win actie op de facebook (www.facebook.com/visibreteam) en ze zijn te bestellen via www.vrijheidsdressuurboek.nl :)


Iedereen nog enorm bedankt voor de leuke reacties! Had echt niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen, superleuk!

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 00:18

Aronson schreef:
Wat een knapperd. Even terzijde ik vroeg me wel af hoe dat nou zit met haar staart. Die mogen toch niet meer gecoupeerd worden? Mis daarachter nog wel een bos haar.


Helaas niet mijn paard en de eigenaar vind dat trekpaarden zonder staart 'horen'... Vind het persoonlijk echt zonde, maar kan er dus niets aan doen :)

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 13:27

filou schreef:
VisibreTeam schreef:
@Cindyrella, natuurlijk! Daar klets ik gewoon gezellig mee natuurlijk :D

Over het gewicht van een trekpaard in de oefeningen: dat is inderdaad een erg groot aandachtspunt. Je moet er heel goed op letten dat een paard met zon gewicht het gewicht ook goed verdeeld, dus bijvoorbeeld in het compliment niet te krap en al helemaal niet te wijd staat. daarnaast moet het gewicht goed over het steun en strekbeen worden verdeeld. (Dus steunbeen in een goede hoek en strekbeen in goede lijn met de schouder)

Oefeningen als het steigeren, liggen, knielen zal nog wat tijd kosten omdat daar meer evenwicht in moet en nog meer opletten met het gewicht. Bij de klassieke buiging kan ik bijvoorbeeld al merken dat de rug en achterhandvnog sterker moeten worden al wil ze die oefening beter onder die knie krijgen :)


Aha oke, klinkt logisch, bedankt voor de uitleg! Wel goed dat je daar zo bewust mee bezig bent :j


De laatste 2 jaar ben ik erg bewust met vrijheidsdressuur bezig, ik verdiep me veel in hoe zit het spiergebruik, wat doet het met het lichaam van je paard, wat kan er mis gaan, waarom kan het mis gaan en zo maar verder :) (van de 6/7 jaar dat ik me al richt op vrijheidsdressuur overigens)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers