Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:02

Corelli schreef:
Fabster schreef:
Mss een leuke vraag voor Corelli, waarom zij denkt dat t met hoofdstel en zadel beter begeleid kan worden?

Ik denk dat als ik erop zou rijden, ik de pony beter zou kunnen begeleiden met zadel en hoofdstel. Of dat ook voor TS geldt, is natuurlijk maar de vraag.

Ik denk dat je met zadel bijv minder bezig hoeft te zijn met je eigen balans, waardoor je meer aandacht kan besteden aan de balans van je pony. Idem voor zithulpen: die kan je zonder zadel natuurlijk net zo goed geven (en misschien komen ze zonder zadel zelfs wel beter aan dan zonder al dat leer ertussen) maar bij een pony die nog zo zoekend in zijn lijf is, zou ik zelf zo min mogelijk ruis willen hebben. En dat is voor mij met zadel.

Wat betreft het hoofdstel: ik denk dat je daarmee preciezere aanwijzingen aan de pony kan geven. Zowel over waar hij heen moet als over hetgeen je graag wil dat hij met zn lijf doet :) En dat lijkt me handig als je echt aan het gymnasticeren bent.

Vandaar!

TS, bedankt voor je uitleg, helder verhaal!


Zowel de foto's als het filmpje zien er echt uit als lol met je knol! Dus wat dat betreft alleen maar complimenten. Voor de rest sluit ik me aan bij het bovenstaande, zeker wat betreft het zadel. Zonder zadel springen (en draven/galopperen) is erg belastend voor de rug en is niet iets dat ik zomaar met dit achtergrond verhaal erbij zou doen. Al helemaal niet omdat je juist extra op zijn rug/vastzitten wil letten. Ik zou dus gaan voor een goed passend zadel :j .

Ik snap heel goed dat iedereen de droom heeft om in complete harmonie en zo min mogelijk hulpmiddelen paard willen rijden. Helaas wordt steeds vaker vergeten (niet alleen door ts) dat een paard niet bedoeld is om op te rijden, en dat een zadel juist helpt om het gewicht beter te verdelen, meer balans te hebben en met minder ruis te kunnen rijden waardoor de rug beter wordt ondersteund. Wat wat mij betreft een slechte ontwikkeling is.

Dit hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat je nooit meer zonder zadel moet rijden, maar het is wel iets om rekening mee te houden :)

La vie est belle


suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:30

Ik vind niet dat Ts uit balans zit of op zijn rug zit te stuiteren.

En ts doet dit volgens mij ook niet dagelijks oid dus lijkt me reuze meevallen hoe schadelijk dit zou moeten zijn.

Ts ik ben inderdaad jaloers op hoe jij buiten kan rijden. Mijn dressuurpaard kan ik dat niet mee en heb ik helaas toch wel een hulpteugel of scherper bit voor nodig. Mijn complimenten dat je dit zo kunt!

(En ik ‘moet’ dat omdat het paard altijd braaf is geweest en uit het niets eens heel hard aan de kletter is gegaan. Daarbij 4km over de dijk naar huis in rengalop, niet meer te stoppen of sturen. Hij heeft zelf net fietsers en auto’s ontweken. Helaas in de laatste bocht naar huis, die was 90 graden, is hij gevallen. Revalidatie heft een half jaar geduurd en nogsteeds veel littekens en gebreken erdoor. Dat risico ga ik simpelweg niet nemen).

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 22:23

Jeetje wat heftig suikermeisje!
Dat zijn echt van die dingen die je niet wilt meemaken. Brrr. Gelukkig heeft hij geen medeweggebruikers geraakt!

Tegenwoordig met Nick stap ik ook gewoon af als ik het niet vertrouw. Met James voelde dat als falen.
Dikke onzin natuurlijk. Maar in die tijd had ik in mijn kop 'afstappen? Echt niet, dat is opgeven'.
Nu denk ik daar heel anders over.
Sowieso als je moeder bent wordt je al anders en voorzichtiger.
En ik kan hier gewoon geen onnodig risico nemen ivm het drukke verkeer hier.
In James zijn tijd woonde ik nog in een boeren gehucht.
James is dan ook 2 keer thuis gekomen zonder mij. Maar als je paard dan in rengalop weg gaay schijt je echt in je broek! James was in beide gevallen gewoon strondeigenwijs waardoor ik eraf donderde :')
Hier kan dat absoluut niet. Moet er niet aan denken!
Dus loop ik - als het moet - naast Nick. Niet omdat Nick eigenwijs is, maar soms even letterlijk een voorbeeld moet volgen :) dus ga ik lopend verder.
Of gewoon lekker wandelen zonder te rijden doen we ook veel. Ff paard uitlaten :')
Fietsen doen we ook wel eens. Niet zo vaak.
Met Nick ben ik echt veel meer ongedwongen bezig. En dat bevalt super! Lekker lol met de knol.
Met James was dat ook wel zo, maar dat was wel anders. Maar James was ook compleet anders. Dominant, eigenwijs mannetje :')

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:27

Gaaf hoor. Super!!

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:44

Petje af Chasey dat je je eigen weg kiest!!

Die weg hoeft niet perfect te zijn, jij geniet, aan Nick z'n oortjes te zien geniet hij er ook van. Dat is waar het om draait. Mijn dochter doet dit ook, kiest ook haar eigen pad en ik kan daar als moeder alleen maar respect voor hebben.
Blijf komen met je topics, ik geniet met jullie mee!!

http://Www.boerderijcoaching.nl ik help jou de rust en ontspanning in jezelf terug te vinden, zodat je weer in verbinding komt met jezelf.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:47

@kiomiamigo,mooie post,ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 11:49

Bedankt voor alle complimenten.

Kiomiamigo. Mooi gezegd inderdaad! Ons pad is alles behalve perfect. Althans, wat is perfect eigenlijk? Ik heb gaandeweg geleerd dat je vooral moet doen wat bij je past. :j
Daarom heb ik denk ik ook voor een gekke maflinger gekozen :=
En uiteraard houd ik rekening met hem.
Want naast dit als leuke afwisseling rij ik ook gewoon met zadel. :j En ook dan doen we het liefst lekker maf!
Afbeelding

(Heb ook een barebackpad van barefoot :j En nog een endurance zadel voor extra lange buitenritjes.)

En als ik besluit om extra lang weg te gaan, dan loop ik er zelfs nog hele stukken naast. Fijn voor Nick en goed voor mijn conditie. _O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:22

Haha, lekker door de pijp _O-

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:27

nice!

Even gekke vraag; hoe heb je geoefend dat je zonder zadel kon springen? Ik heb zelf heel lang geleden voor het laatst gesprongen en kan me dus niet meer herinneren hoe makkelijk/moeilijk het is.
Maar ben je er niet heel vaak vanaf gevallen in het begin? :+

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:45

[quote="Chasey"]Bedankt voor alle complimenten.

Kiomiamigo. Mooi gezegd inderdaad! Ons pad is alles behalve perfect. Althans, wat is perfect eigenlijk? Ik heb gaandeweg geleerd dat je vooral moet doen wat bij je past. :j

Precies wat je zegt, wat is perfect?? Ik zie tien keer liever dit, dan een n in de krul getrokken paard. Terwijl ik het zelf zo wel geleerd heb. Dat is ook de reden dat ik alleen maar meer respect heb voor mensen (vooral mn dochter hihi) die van dat pad afwijken en het op hun eigen manier doen. Voelen wat voor jullie samen goed voelt, dat is perfect in mijn ogen!!

http://Www.boerderijcoaching.nl ik help jou de rust en ontspanning in jezelf terug te vinden, zodat je weer in verbinding komt met jezelf.

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:19

aaah wat leuk, je kunt echt zien dat je er heel veel plezier in hebt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:11

Ziet er erg gaaf uit! :D

Ik ga er in mee dat Nick op t filmpje net niet helemaal lekker lijkt te lopen, maar zoals jij zegt kon hij vorig jaar helemaal niet draven. En dat in mn achterhoofd gehouden vind ik het erg knap wat je allemaal nu hebt bereikt en ben ik benieuwd naar volgend jaar :D

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:45

Leuke haf! Heel mooi dat jullie van zo ver gekomen zijn. Je hebt er zo te zien heel veel aandacht en tijd aan besteed en je ziet dat jullie een band hebben.
Ik probeer te bedenken hoe ik het volgende op een aardige manier kan zeggen, maar ik vind hem vooral in draf echt belabberd lopen. Je hebt het verhaal uitgelegd hierover dus je bent ermee bezig geweest en bewust en dat is goed. Een aantal mensen hebben het het hier al gezegd, al vind ik dat ze nog vrij mild zijn met hij loopt niet helemaal lekker. Ik
Zie ook dat hij continue zijn rug weg drukt. Je vertelt dat hij helemaal vast zat. Zonder zadel rijden lijkt mij dan geen goed idee. Je zit in balans en je trekt en schopt absoluut niet, maar een zadel verdeelt jouw gewicht veel beter en je kunt lichtrijden om zo te rug te ontlasten. Dat lijkt me voor een pony die al niet lekker loopt en helemaal vast zat veel fijner. Dit is wat mij betreft geen lol met je knol, maar lol met jezelf zonder dat je rekening houdt met de ongemakken van je knol.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:16

Nou ik denk dat het juist de aanpak van ts is die haar paard zover brengt, als je het anders doet dan krijg je altijd commentaar! Ben zelf ook geen meute volger en ken het maar al te goed,gezaag op jou en je paard....Maar als je zegt doe het dan eens voor en je paard geeft dan hebben ze geen tijd, of in mijn geval bestraft dat c ponytje ze dan zo dat ze echt letterlijk en figuurlijk een modder figuur slaan en dan is het een .....pony. Onzin want ze kan het bij mij wel en zo is het met ts en Nick ook ze spreken hun eigen taal op hun manier .En kijk eens hoe goed ze elkaar begrijpen en wat ze samen kunnen, Pet je af en ga zo door.Heerlijk kan ik van jouw filmpjes en topic's genieten genieten. Dit is puur en dat is ontzettend knap!. Penny in hart en nieren, i like it ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:23

Super dat jullie zo ver zijn gekomen samen! Wat een vertrouwen! :)

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:25

Het gaat mij er niet om dat ze het anders doen. Ik vind het juist ook heel knap dat iemand niet met de meute mee gaat en zijn eigen ding doet. Ts mag helemaal zelf weten wat ze met haar pony doet en op welke manier.
Het is alleen wel zo paardvriendelijk om dat op een manier te doen waarbij haar pony er ook lol van heeft en geen ongemak.
Je kan je eigen weg gaan en niet met de meute mee op een manier waarop je rekening houdt met je paard en zijn verleden van snel vast zitten en zijn manier van lopen. Het zou haar juist sieren als zij op dit paard een zadel legt. Juist omdat hij dit verleden heeft. En zij hem zo kan ondersteunen. De neckrope is wat mij betreft heel knap en heeft geen invloed op zijn gezondheid. Zonder zadel met een paard dat al vast heeft gezeten en zo belabberd loopt en dan ook nog gaan springen vindt ik ondoordacht en geen rekening houden met de ongemakken van je paard. En dat heeft niets met de meute mee gaan of niet te maken, maar met ondoordacht iets doen wat de gezondheid van je paard niet ten goede komt.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:02

Volgens mij heeft TS al verteld en ook laten zien dmv.foto dat ze ook met zadel rijd,maar ook zonder zadel. Nick is in een jaar tijd sterk verbeterd dus ik denk dat het hem niet schaadt als ze ook eens zonder zadel rijd.

laurentia
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: omgeving utrecht

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:33

Wat een harmonie tussen paard en ruiter. Prachtig! Heb van de foto's en het filmpje genoten.

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Lien en Nick - Springen met de 'Nickrope'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:40

Mooi om te zien, wat een vertrouwen is er al tussen jullie twee...
Geniet van elkaar en doe je ding ...

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:21

Faruba schreef:
Volgens mij heeft TS al verteld en ook laten zien dmv.foto dat ze ook met zadel rijd,maar ook zonder zadel. Nick is in een jaar tijd sterk verbeterd dus ik denk dat het hem niet schaadt als ze ook eens zonder zadel rijd.


Dat is ook geweldig dat hij zo verbeterd is!
En heel goed van ts.
Ik ben alleen van mening dat het wel schade kan geven zonder zadel. En zeker bij een paard wat al niet goed loopt.
Met een paard wat prima loopt zou ik ook niet zonder zadel gaan springen.
Omdat je hoe dan ook puntbelasting krijgt op de rug met een flinke klap als je neer komt na de sprong. En dat kan schadelijk zijn voor de rug van een paard.
Die vang je met een zadel op.
Tot zo ver mijn mening over dit onderwerp.
Veel plezier met je haf ts, ik hoop dat hij weer helemaal lekker in zijn vel komt!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17


_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:22

Wauw wat doet Nick dat goed!
James zullen we nooit vergeten.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers