Voor mij is het dan ook extra speciaal om op dit prachtige evenement te rijden, alweer voor het 4e jaar op rij. Hoewel de 1.55m grote prijs financieel en sportief gezien de belangrijkste proef is, is de derby het allermooiste om te rijden. De lengte en de natuurlijke hindernissen maakt dit parcours erg moeilijk en daarbij staan de 'gewone' hindernissen op maar liefst 1.50m!
Dit jaar reed ik Dha Dha (9jr, merrie, Douglas x Roven). Een paard waar ik al 1.40m en enkele 1.45m rubrieken mee had gereden en een paard met derby ervaring op basis niveau. Zo won zij vorig jaar de Z derby op de Almelose Ruiterdagen.
Omdat de laatste derby die ze in de benen had, alweer een tijdje geleden was en in de derby van Eindhoven een paar extra moeilijke dingen zitten die je in een basis derby niet tegen komt, zijn we zoals elk jaar voor Eindhoven even gaan trainen op het eventingterrein van Tuytelaars in Baarle-Nassau. Een hindernis vlak voor en direct achter de wal is moeilijk als ze dat niet kennen, maar geeft veel vertrouwen als ze dat wel kennen. Dha Dha pakte dit super aan, ze is gelukkig heel erg handig met haar lijf. Veel oefenen hadden we dus niet nodig!
In Eindhoven is er één kwalificatie voor de derby op 1.40m niveau. Daarin springen we al een aantal natuurlijke hindernissen. Het is een direct op tijd en dient vooral als opwarming. Dha Dha was hierin foutloos en werd 8e, ik wilde niet te gek hard rijden, om nog wat lucht over te houden voor de derby zelf.
Toen, zaterdag derby day op CSI Eindhoven. Altijd spannend en er komt veel publiek op af. Maar wat was het warm die dag, dus we moesten maatregelen treffen. Nou had de organisatie dat super voor elkaar, ze hadden voor extra waterpunten gezorgd en er was een dierenarts aanwezig voor problemen of vragen. We hebben die dag de paarden extra vaak uit stal gehaald om ze te stappen of te laten grazen in de schaduw, we hebben ze extra afgespoten en elektrolyten voerde we ze al. Dha Dha hebben we tussen het losrijden en het parcours nog wat gekoeld met water aan de benen, hals en liezen. En ze voelde super fit, zelfs nog toen ze de ring uit kwam. Daar hebben we meteen het zadel eraf gehaald en haar geheel afgespoten.
Dat ze zich fit voelde kwam ook naar voren in het resultaat, ze sprong geweldig! De moeilijkste derby hindernissen sprong ze met gemak. Uiteindelijk kregen we een pechfoutje op de een na laatste, vrij eenvoudige oxer. Misschien reageerde ze op het juichende publiek? Misschien liet ik haar wat lang worden? Misschien gewoon domme pech? Ik weet het ook niet precies, maar baalde natuurlijk best wel. Uiteindelijk was er maar een zonder hindernisfouten, maar met twee tijdfouten en werden Dha Dha en ik tweede. Een geweldige prestatie natuurlijk, waar we ontzettend blij mee zijn.
DigiShots was aanwzig om foto's te maken en omdat ik dit keer echt niet kon kiezen heb ik alle foto's op USB gepakt. Deze heb ik allemaal achter elkaar gezet in een filmpje, best gaaf vind ik! Dit zijn foto's van de derby en de kwalificatie door elkaar heen.
Hier nog een paar foto's van Dha Dha op CSI Eindhoven die ik erg gaaf vond:

Naast Dha Dha had ik nog 3 paarden bij, die allemaal geweldig sprongen, ik heb dus een super weekend gehad!

Bedankt voor het kijken en vragen stellen mag altijd!