Vlieg kleine meid!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 08:43

Mijn "kleintje" Veronia (2) heeft gisteren voor het eerst een (vrij)sprongetje gemaakt!

Wat deed ze het superstoer en wat had ze er een lol in :D . We hadden al eens over balkjes gestapt en ik wist al dat ze dat erg leuk vindt, dus mocht ze nu een stapje verder.

Wat is het heerlijk om eens een paard te hebben die er zelf plezier in heeft om een sprongetje te maken *\o/* .

Ik heb er verder weinig verstand van maar volgens mij doet ze het ook best heel aardig. Ik wou graag een allround paardje fokken en volgens mij is dat heel aardig gelukt :j . Volgens mij is het voor een volgende keer wel slim om nog een grondbalkje te leggen, daar heb ik niet om gedacht nu :oo


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vliegende paardje <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even 1 foto van eerder, voor het eerst een hoofdstelletje gepast:
Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 08:49

Leuk zeg! Wordt een talentje.
denk alleen wel dat je hoofdstel een paar gaatjes groter moet :j

Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 08:56

haha dank je. De neusriem mag een gaatje lager inderdaad. Het bitje lag goed, alleen ze was er erg op aan het kauwen (logisch, is vreemd) en daardoor zie je op de foto die rimpels nu. Het was ook echt even aan doen, passen, rondje stappen aan de hand en weer uit hoor :)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 18:42

Valt er eigenlijk op basis van dit soort foto's ook iets te zeggen over haar springtechniek? Ik wil er zelf graag wat meer over leren, omdat ze het leuk lijkt te vinden :)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:46

Hij lijkt zo vanaf de foto weinig balans te hebben, basculeert niet echt en met weinig ruggebruik imo :o

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:07

Het lijkt een beetje alsof ze alle kanten op gaat en ik denk dat dat door het balans komt, maar ik zie al een toekomstig springpaard! :D Ze is echt super leuk!

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:13

Ik ga mee met Jester. Ook zouden de voorbenen wat meer weggevouwen mogen worden. Er mag meer lengte komen in de rug en het hoofd daarbij lager, waardoor een mooie bascule ontstaat. Het is wel de eerste keer en ze is nog jong, dus dat kan nog beter worden en er valt straks ook meer aan te doen als de training onder het zadel van start gaat. Ze mist nu nog veel balans, als dat er straks is, dan komt de techniek alleen maar ten goede.

Les causes ne sont que des conséquences d'autres causes

Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 19:24

Dit was de allereerste keer dat ze een sprongetje maakte. Bedankt voor de reacties! Zou die balans enz. Er meteen moeten zijn of is dat iets dat komt door te doen?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 08:25

Ik had gehoopt misschien tips te kunnen krijgen over hoe ik haar het beste kan begeleiden in het vrijspringen om haar te ondersteunen om een goede basis te leggen. Natuurlijk is ze nu nog erg jong en doen we dit niet regelmatig, maar aangezien ze het wel leuk lijkt te vinden wil ik, wanneer we dit eens doen, haar zo goed mogelijk ondersteunen zodat het ook leuk blijft voor haar en ik er niks aan verpest.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:29

Een grondbalk een galopsprong voor de hindernis en een grondbalk erna.

Eventueel uit te bouwen met nog een kruisje erachter met nog een grondbalk.

Dat is een mooie start.

En ten aller tijden een grondbalk recht onder je sprong.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 09:33

Top, dank je wel! Een galopsprong voor de sprong en erna is ongeveer 3 meter ervoor en erna dan toch? Paardje is nu zo'n 1.62 groot.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Pooh77
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-01-10

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:51

Ik zou dit niet te vaak doen met een twee jarige...tuurlijk, een keer een sprongetje maken kan hij best aan, maar wordt niet te enthousiast!! Hij is echt nog volop in de groei!!!

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:56

Waarom zou je dit al willen met een peuter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:57

Het kind is twee en springt voor de eerste keer, dan kun je nog geen perfect in balans springpaard verwachten. :o

Ik vind dat ze het erg netjes doet voor een eerste keer. :j
Hier laat ik ze ook weleens over een (grond)balkje lopen, mooie voorbereiding op later.

Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 10:05

Dit was de eerste keer en zoals ik al zei doen we dit dus niet opeens wekelijks ofzo. Dus daarover geen zorgen. Ze heeft er lol in en daarom wil ik de keren dat we het doen, het graag goed doen :).

doerakje waarom zou ik dit niet willen doen met mijn peuter? Een peuter ontdekt en leert spelenderwijs en dat doet de mijne ook :).

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:30

Omdat het nog een peuter is, die vollop in de groei is en mentaal ook nog niet rijp is. Als je dan al een perse een kruisje wilt springen zie ik niet in waarom dat dan ook nog omhoog moet en er ook nog een stijltje bij moet komen?

Een twee jarige hoort nog op het land te staan, waar hij sociale vaardigheden op doet in de kudde en mentaal en fysiek sterker word. Je hebt straks alle tijd om er een keertje een sprongetje mee te maken, onder proffesionele begeleiding die wel verstand heeft van springen. Het zou zonde zijn als hij nu een negatieve ervaring krijgt door de onervarenheid van jullie beide.

Groen en groen is nooit een goed idee, imo helemaal niet met vrijspringen van een 2 jarige peuter.

Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 10:34

Ik heb er eigenlijk niet zoveel behoefte aan om een discussie met je aan te gaan over waar een twee jarige hoor te staan want ik denk prima te weten wat ik wel en niet kan doen eerlijk gezegd. Er komt haar aan niets te kort, niet aan sociale contacten en niet aan weidegang en opgroei/speelmogelijkheden ;). Ik ben ook zeker geen groentje voor wat betreft het opvoeden en laten opgroeien van jonge paarden. Qua springen ben ik er wel heel erg lang uit geweest (15-20 jaar) en daarom lijkt het mij wijs om toch wat tips te vragen, zoals ik het hier doe. Daar ben ik blij mee en kan ik mee vooruit.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:48

Jammer dat je er verder niet inhoudelijk op ingaat. Jij vraagt mij waarom je niet moet springen met een 2 jarig paard, ik geef daar een serieus en onderbouwd antwoord op en het eerste dat je als verweer gebruikt is: ik heb geen behoefte aan een discussie. Dat is natuurlijk je volste recht, maar ik hoop dat het je op z'n minst aan het denken zet over de gevolgen van een 2 jarige die moet springen.

Fem

Berichten: 12500
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:00

doerakje schreef:
Jammer dat je er verder niet inhoudelijk op ingaat. Jij vraagt mij waarom je niet moet springen met een 2 jarig paard, ik geef daar een serieus en onderbouwd antwoord op en het eerste dat je als verweer gebruikt is: ik heb geen behoefte aan een discussie. Dat is natuurlijk je volste recht, maar ik hoop dat het je op z'n minst aan het denken zet over de gevolgen van een 2 jarige die moet springen.


Je doet aannames, je zegt dat ze onervaren is en dat ze professionele begeleiding nodig heeft.. Hoe zou ze hier volgens jou op moeten reageren?

Je gooit meteen met verwijten en conclusies... Hele logische reactie is: 'Ik ga met jou niet in discussie'...
Het is niet bepaald uitnodigend om een discussie te voeren met iemand die je eigenlijk toch al in een hokje heeft geplaatst.


En nu mijn piece of cake:
Zodra ik dit topic opende voorzag ik een discussie aankomen om de leeftijd.
Zeker toen ik daarna ook nog een hoofdstel met bit op de foto zag...
Ik hield mijn hart al een beetje vast..

Nu is mijn paard opgegroeid in een uiterwaarden, een opfok met natuurlijke omstandigheden, hier heeft hij sprongetjes moeten maken in vrijheid om bij zijn voedsel, water, slaapgelegenheid te kunnen komen...
Ik zie niet in waarin dit anders is...
Natuurlijk zie je op een foto niet alles.. Je ziet niet of er sprake is van dwang, dat is het nadeel van foto's..

Ja, ik zie ook een paard wat klungelig springt.. Maar er lijkt geen dwang, geen sprake van een mogelijk trauma te zijn..
Ik zie het probleem niet zo...
Hengsten voor de hengstenkeuring bij het KWPN worden soms al op 2,5 jarige leeftijd vol onder het zadel gereden.. Dat vind ik veel heftiger...

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:27

Maar die paarden bij de hengstenkeurif staan wel bij proffesionals en hebben van nature al zoveel aanleg dat het ze weinig moeite kost

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Fem

Berichten: 12500
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:29

Jester_ schreef:
Maar die paarden bij de hengstenkeurif staan wel bij proffesionals en hebben van nature al zoveel aanleg dat het ze weinig moeite kost


:')

Ja, want een sprongetje vrijspringen staat ook echt in contrast met de zware/intensieve training die die hengsten krijgen...

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:36

Fem ik doe geen aannames, in de op staat letterlijk " ik heb er verder weinig verstand van"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:36

Een paard is een paard, wat voor afstamming er ook achter zit, ze hebben allemaal tijd nodig om uit te groeien. :)
Maar als ik eerlijk ben; onze jaarling en ons veulen bokken en springen (als in bokkesprongen) hoger dan wat ik in de OP zie.
Als ik die soms door de lucht zie vliegen...

Ik neem aan dat TS niet van plan is om dit wekelijks of maandelijks te doen en het puur een oefeningetje was ter voorbereiding op later, dan zie ik hier echt geen probleem in.

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Vlieg kleine meid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:41

Ziet er hartstikke leuk uit TS!

Toen mijn merrie 1,5 was, en ik foto's aan het maken van haar was, sprong ze ineens over 1 M hoog stroomdraad heen, waarschijnlijk omdat ze geen zin meer had ofzo. Pony was toen 78 cm haha. Heeft ze ook geen blijvende schade over van gehouden. Geen trauma's etc. Pony springt nogsteeds vol liefde overal over heen. :D

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:45

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je met een 2-jarige niet op een speelse manier zou mogen testen waar ze wel of geen aanleg voor hebben, zeker als ze er zelf plezier in hebben. Heb hier zelf een 2-jarige staan die enorm graag aan de slag wil, maar er nog veel te jong voor is. Die daag ik mentaal ook uit, dekje op, longeer singel om, wat schrikoefeningen, etc. Hij is niet bepaald een paard dat springericht gefokt is, maar moest ie dat wel zijn, zou ik hem ook zonder problemen een sprongetje in vrijheid laten nemen.

Hier geen ervaring met springpaarden, maar had ooit een jonge Haff die vrijspringen leuk vond en op,stal stond bij springruiters. We zijn ondertussen al 14 jaar verder, dus geen idee hoe we destijds ermee begonnen waren (weet wel dat meneer de eerste keer spontaan over een niet opgeruimd kruisje sprong en dat dat de aanzet was om hem meer te laten springen).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers