Wat heidefoto’s van Lipizzaner Daan en een stukje mennen

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nouvel

Wat heidefoto’s van Lipizzaner Daan en een stukje mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 12:08

Afgelopen week waren we een weekje op vakantie bij de VDB stables in Someren.
We zaten daar heerlijk vlakbij bos en heide en hebben zo eindelijk eens wat foto’s kunnen maken bij de bloeiende heide, omdat het zowaar bloeide nu we er waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de VDB Stables is Daan vorige zomer ook beleerd voor de wagen, wat hij heel goed oppakt.
Omdat de omgeving bij ons thuis te druk is spannen we hem tot nu toe alleen nog in als we daar zijn, want daar kunnen we lekker zo het bos in en les nemen in de grote menbaan die ze daar hebben.
Dus de stapjes die we zetten zijn niet zo groot omdat hij er maar weinig voor staat maar het is leuk dat hij het zo fanatiek en goed oppakt. Nu zelf nog wat handiger worden…

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:20

Zelf wat handiger worden zegt ze :+ .

Goh wat loopt hij al netjes voor de wagen! Ziet er hartstikke goed uit.

Leuk ook die heidefoto's, ik vind het een knap paard. Lekker barok!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Carien

Re: Wat heidefoto’s van Lipizzaner Daan en een stukje mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:26

Heel gaaf, knappe buurman hoor! Respect hoe je toch stappen blijft zetten met hem, hoe klein ook, iedere stap is er een.

Keep shining, keep smiling...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:01

Knapperd is het :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:17

Wat is hij lekker veelzijdig!

Heeft ook de typische Lippi-uitstraling, mooi klassiek.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 22:04

Elisa2 schreef:
Zelf wat handiger worden zegt ze :+ .

Goh wat loopt hij al netjes voor de wagen! Ziet er hartstikke goed uit.

Leuk ook die heidefoto's, ik vind het een knap paard. Lekker barok!

Dank je!
Ja ik zie nog teveel gebeuren dat ik vanaf de wagen niet op kan lossen :+

_Carien schreef:
Heel gaaf, knappe buurman hoor! Respect hoe je toch stappen blijft zetten met hem, hoe klein ook, iedere stap is er een.

Lief, thanx!
Het is wel even doorbijten soms, maar inderdaad ieder stapje is er eentje…

Neon schreef:
Knapperd is het :D

Dank je!

fransje23 schreef:
Wat is hij lekker veelzijdig!

Heeft ook de typische Lippi-uitstraling, mooi klassiek.

Dank je!
Ja het is wel een beetje een propje met zijn korte pootjes maar daarmee inderdaad ook wel heel barok en echt lipi

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 00:13

Wat leuk! Ik herkende het meteen in Uitgelicht.

Mijn paard staat daar in de buurt en ik ben daar zo'n 3 keer per week te vinden voor een buitenrit. Mooi rijden daar he. En zo lekker rustig. Berry kom ik regelmatig in het bos tegen als hij een paard aan het beleren is.

Mooie foto's en video's, knap paard!

De hei is er nu op zijn mooist ja. Morgen weer een ritje maken!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 07:40

Wat lijkt jouw paard hard op de onze, ons lipizzaner avontuur is sinds dec '23 begonnen, voor ons is het niet makkelijk maar vooral hem graag zien en correct zijn werpt zijn vruchten af.

Maar jee na al een hele poos paarden in mijn leven te hebben, was een lipizzaner toch even slikken. Maar nu voel ik veel liefde voor hem, ons hele gezin trouwens. Ben toch blij dat mijn dochter voet bij stuk hield om hem aan te houden. Na 8 maanden kunnen we hem eigenlijk niet meer missen.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:07

Genieten!
En wat een mooie plaatjes, heerlijk

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:22

Ik zag de foto's en bereidde mij al voor op de ontelbare reacties dat je niet midden in de hei mag staan, maar ik ben verbaasd :+ Ik ben vast de enige die dat niet mag :P

Prachtige plaatjes!! De hei is nu echt prachtig <3

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-24 08:55

Bloodymary schreef:
Wat leuk! Ik herkende het meteen in Uitgelicht.

Mijn paard staat daar in de buurt en ik ben daar zo'n 3 keer per week te vinden voor een buitenrit. Mooi rijden daar he. En zo lekker rustig. Berry kom ik regelmatig in het bos tegen als hij een paard aan het beleren is.

Mooie foto's en video's, knap paard!

De hei is er nu op zijn mooist ja. Morgen weer een ritje maken!

Ah wat leuk zeg, en wat toevallig!
Wij gaan er met regelmaat heen, heerlijke plek!

Manadeluca schreef:
Wat lijkt jouw paard hard op de onze, ons lipizzaner avontuur is sinds dec '23 begonnen, voor ons is het niet makkelijk maar vooral hem graag zien en correct zijn werpt zijn vruchten af.

Maar jee na al een hele poos paarden in mijn leven te hebben, was een lipizzaner toch even slikken. Maar nu voel ik veel liefde voor hem, ons hele gezin trouwens. Ben toch blij dat mijn dochter voet bij stuk hield om hem aan te houden. Na 8 maanden kunnen we hem eigenlijk niet meer missen.

Oh dat klinkt heel herkenbaar …
Onze lipizzaner start was ook verre van simpel na toch al aardig wat paarden ervaring …

keeyzie schreef:
Genieten!
En wat een mooie plaatjes, heerlijk

Thanx! :D

Kabayo schreef:
Ik zag de foto's en bereidde mij al voor op de ontelbare reacties dat je niet midden in de hei mag staan, maar ik ben verbaasd :+ Ik ben vast de enige die dat niet mag :P

Prachtige plaatjes!! De hei is nu echt prachtig <3

Thanx!
En wees gerust, dit was direct langs het ruiterpad dat daar over de hei loopt, dus geen illegale activiteiten :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:17

Nouvel schreef:
Manadeluca schreef:

Oh dat klinkt heel herkenbaar …
Onze lipizzaner start was ook verre van simpel na toch al aardig wat paarden ervaring …

Het zijn zeker niet de makkelijkste paarden!
Heb zelf geen lippi maar ken er twee erg goed.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:08

Mag ik vragen wat jullie ervaringen zijn met de lipizzaners?

De onze sloeg echt naar ons, beet en gedroeg zich erg dominant naar ons. We hebben hem eerlijk behandeld, de vorige eigenaar zei dat we met de zweep in de weide moesten.

Zelf heb ik een heel erg brave en superlieve walker, dus ik had hier helemaal geen zin in, ik dacht echt, die gaat regelrecht terug. Maar mijn dochter werd lijkbleek als ik het nog maar uitsprak dat ik hem terug wilde laten ophalen. Ze wilde hem kost wat kost een kans geven. We kregen hem 4 maanden op proef.

Hij is heel veel gebeterd in zijn gedrag, maar je moet weten hoe je met hem omgaat. Hij slaat niet meer naar ons of naar de hoefsmid, heeft altijd oog voor ons, wil nu graag bij ons zijn. Werkt graag samen maar je moet heel correct zijn als je dat niet bent neemt hij meer en meer. Hij heeft nood aan leiding, hij was snel beledigd maar wil het heel graag goed voor je doen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen als ik dat hier mag vragen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-24 11:57

Manadeluca schreef:
Mag ik vragen wat jullie ervaringen zijn met de lipizzaners?

De onze sloeg echt naar ons, beet en gedroeg zich erg dominant naar ons. We hebben hem eerlijk behandeld, de vorige eigenaar zei dat we met de zweep in de weide moesten.

Zelf heb ik een heel erg brave en superlieve walker, dus ik had hier helemaal geen zin in, ik dacht echt, die gaat regelrecht terug. Maar mijn dochter werd lijkbleek als ik het nog maar uitsprak dat ik hem terug wilde laten ophalen. Ze wilde hem kost wat kost een kans geven. We kregen hem 4 maanden op proef.

Hij is heel veel gebeterd in zijn gedrag, maar je moet weten hoe je met hem omgaat. Hij slaat niet meer naar ons of naar de hoefsmid, heeft altijd oog voor ons, wil nu graag bij ons zijn. Werkt graag samen maar je moet heel correct zijn als je dat niet bent neemt hij meer en meer. Hij heeft nood aan leiding, hij was snel beledigd maar wil het heel graag goed voor je doen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen als ik dat hier mag vragen.

Jouw verhaal lijkt wel heel erg op dat van ons eigenlijk…
Nadat ik mijn lusitano in had moeten slapen ben ik op zoek gegaan naar een nieuw paard, omdat ik geen geschikte lusitano kon vinden en getipt werd dat deze goed bewegende Lipizzaner met mooie afstamming te koop stond daarbij terecht gekomen.
Het zou een fijn buitenrijdpaard zijn, braaf en verkeersmak en onder het zadel op M niveau lopen, maar hij was te pittig voor het meisje van 10 waarvoor hij was aangeschaft.
Filmpjes gezien en daar in de binnenbak proef gereden en ik reed er zo mee weg daar.
Dus het leek allemaal goed, gekeurd en gekocht.
Eenmaal bij ons veranderde hij in een onzeker en boos monstertje, iedereen moest van zijn lijf blijven, bij elke aanraking werd hij boos en beet of sloeg hij. Als het rustig op stal was ging het beter en kon ik beter aan hem komen maar wilde ik iets van hem moest ik heel duidelijk zijn.
Daarnaast was hij ook super onzeker, alles was eng en overal schrok hij van. De bak kwam ik niet rond, hij durfde nergens langs, alles was eng.
Omdat buitenrijden meer zijn ding zou zijn dat geprobeerd, maar alleen durfde hij het erf niet af, met iemand erbij ging dat beter maar alles bleef doodeng onderweg.
Na een paar weken schrok hij zo heftig in de bak dag ik eraf viel en een wervel in mijn rug brak.
Na 3 maanden alleen grondwerk, wandelen en veel aandacht zijn we weer opnieuw gestart met rijden, dat blijft pittig want hij blijft enorm kijkerig en schrikken van alles waarbij hij vliegensvlug stopt en draait.
In de drukke omgeving hier is dat dus best ingewikkeld.
Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder, het schrikken en kijken blijft helaas, al is het wel wat handelbaarder geworden. Opletten blijft het wel, want je zit er zo naast.
Vanaf de grond is er wel weer meer vertrouwen en hij is ook veel opener en aanhankelijker geworden. Ik kan nu overal aan zijn lijf zitten en hij vindt ook dingen fijn en laat dat zien. Hij hinnikt meestal als hij ziet dat wij er zijn en toont meer positieve emoties.
Maar het blijft niet simpel, hij is enorm prikkelgevoelig en wij wonen in een drukke volle omgeving.
Onder het zadel blijft hij onzeker, zeker als hij alleen op pad moet, een ontspannen buitenrit alleen maken lukt hier niet, wat wel mijn doel was…
Net als een dressuurproefje rijden, hij kan alle oefeningen met 2 hoeven in zijn neus maar de bak is vaak nog zo spannend dat ik niet helemaal rond kan komen…
Vorig jaar hebben we hem voor de wagen laten beleren en dat vindt hij geweldig en dat maakt hem ook zekerder. Zeker in het bos vindt hij dat prachtig!
Helaas lukt dat hier bij ons niet, en zijn we aangewezen op het mennen als we op vakantie zijn…
Ik overweeg dus eigenlijk nog wel om heel rustig te zoeken naar een plek waar hij meer op zijn plek is en meer tot recht komt dan hier waar het eigenlijk te druk en te vol is voor hem.
Ondertussen gaan we rustig door met uitdagingen aangaan en vertrouwen winnen…
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 17-08-24 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:03

Prachtig dier en foto's. En met kleine stapjes kom je er uiteindelijk ook.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-24 13:04

Eik schreef:
Prachtig dier en foto's. En met kleine stapjes kom je er uiteindelijk ook.

Dankjewel!
Ja helemaal waar, heel veel kleine stapjes maken uiteindelijk ook een grote…
We gaan rustig door!

Gisteren de moed verzameld om hem eindelijk eens hier in te spannen, de drukke weg op durf ik nog niet aan, maar in de bak zou nu wel moeten lukken…
Ik vond het wel heel spannend, en de start was nog even met wat spanning, maar daarna pakte hij het al best heel fijn op dus super blij mee! Dan kunnen we dat hier ook rustig uit gaan bouwen, dat is voor hem ook leuk weer wat anders erbij!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:51

Top dat je hem thuis ingespannen hebt, ziet er fijn uit. Wat een verhaal wel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:46

Nouvel en manadeluca hebben jullie al contact gehad met Arjan Hop? Dat is zo ongeveer de lippi-kenner van Nederland.
Ik heb een tijdje bij hen gelest.

Hij heeft misschien ook meer achtergrond bij de bloedlijnen van jullie paarden.

Mijn ene stalgenoot heeft een lippi met een "gebruiksaanwijzing in het Russisch ondersteboven ".
Haar paard is erg onzeker maar wil ook alles te goed doen waardoor het allemaal teveel wordt en ze "overkookt".

De andere van een andere stalgenoot,uit een lijn, lijkt veel rustiger maar is juist een binnenvetter.
Is ook geen heel dapper paard.

Orde en regelmaat, structuur werkt het beste.

Ze zijn niet te vergelijken met mijn Spanjaard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-24 21:10

Elisa2 schreef:
Top dat je hem thuis ingespannen hebt, ziet er fijn uit. Wat een verhaal wel.

Thanx, ja ik was ook wel trots dat ik het had gedaan, toch even spannend…
En ja, het is iets meer verhaal dan we dachten toen we hem kochten… :+

fransje23 schreef:
Nouvel en manadeluca hebben jullie al contact gehad met Arjan Hop? Dat is zo ongeveer de lippi-kenner van Nederland.
Ik heb een tijdje bij hen gelest.

Hij heeft misschien ook meer achtergrond bij de bloedlijnen van jullie paarden.

Mijn ene stalgenoot heeft een lippi met een "gebruiksaanwijzing in het Russisch ondersteboven ".
Haar paard is erg onzeker maar wil ook alles te goed doen waardoor het allemaal teveel wordt en ze "overkookt".

De andere van een andere stalgenoot,uit een lijn, lijkt veel rustiger maar is juist een binnenvetter.
Is ook geen heel dapper paard.

Orde en regelmaat, structuur werkt het beste.

Ze zijn niet te vergelijken met mijn Spanjaard.

Dat was degene die me dit paard getipt had, hij wist dat ik wat zocht en gezien de bloedlijnen zou het een super fijn goed bewegend paard moeten zijn… (dat is hij ook maar wel met wat extra gebruiksaanwijzing)
Ik heb na de aankoop ook veel contact met hem gehad, nog steeds, en hij begrijpt ook niet waarom hij zo extreem reageert op dingen, waarschijnlijk toch teveel meegemaakt en opgeslagen…
En dan moet je iets meer stapjes doen om weer bij 0 te komen en vervolgens de + in te gaan bij een lipi…
Ik vind dit karakter ook toch wel een stukje ingewikkelder dan mijn lusitano’s waren…

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:32

Zie nu dit topic pas. Je hebt hem mooi aan het lopen! Die bouw vind ik prachtig, dat klassieke. Ik heb ook een Lipizzaner en ik les eveneens bij Berry, toevallig! Heb geen heftige dingen met mijn Lipizzaner meegemaakt, hij is super lief, al is het mijn eerste Lipi. Rij hem onder het zadel en men met hem. Dus ik heb dan waarschijnlijk mazzel. En Berry geeft fantastisch les. Succes met Daan!

Wie niet in beweging is, loopt nooit ergens tegenaan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-24 13:36

Syllke_x schreef:
Zie nu dit topic pas. Je hebt hem mooi aan het lopen! Die bouw vind ik prachtig, dat klassieke. Ik heb ook een Lipizzaner en ik les eveneens bij Berry, toevallig! Heb geen heftige dingen met mijn Lipizzaner meegemaakt, hij is super lief, al is het mijn eerste Lipi. Rij hem onder het zadel en men met hem. Dus ik heb dan waarschijnlijk mazzel. En Berry geeft fantastisch les. Succes met Daan!

Dank je!
Wat leuk en wat toevallig zeg!
Fijn dat jouw lipi wel makkelijk is en het zo goed doet!
Dat is in ieder geval hoopvol dat het kan.
Ik heb een bang vermoeden dat Daan al teveel heeft meegemaakt voor hij hier kwam en daardoor een beetje op slot en in de zelfverdedigingsmodus is gegaan…
Gelukkig gaat het in kleine stapjes wel steeds beter dus we gaan rustig door.
Hij wordt wel steeds mooier en zijn blik ook steeds opener.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie