Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 09:46

Na jaren van hard trainen, veel tegenslagen en een niet al te makkelijk paard, is de afgelopen periode ineens in een stroomversnelling tempo gegaan!

Ik kocht mijn black beauty Festival in december 2015 met als doel om ooit het Z1 te halen. In 2016 zijn we in de B begonnen en in oktober 2017 zijn we voor het eerst gestart in het Z1, ondanks dat hij hier nog lang niet klaar voor was. Het heeft dan ook even geduurd voordat we hier winst behaalde (ook doordat we heel 2018 door andere issues een wedstrijdbreak hebben gehad). Vanaf 2019 begonnen langzaamaan de punten in het Z1 binnen te stromen (met 5 wedstrijden per jaar, alleen de in zomer alsnog niet heel snel) en heb ik ons doel al bijgesteld naar het Z2 behalen. In augustus 2021 behaalden wij onze laatste winstpunten om Z2 te mogen starten en in september 2021 maakten wij ons debuut in het Z2. Deze klasse ging, doordat de wissels er al heel goed op zaten, eigenlijk best wel snel. Begin juli 2022 stond de teller uiteindelijk op Z2+4. Fes begint deze periode echt steeds fijner te lopen en sterker te worden. We rijden geen spectaculaire proeven (die gangen heeft hij nou eenmaal niet), maar wel netjes en correct. En daar moeten we het van hebben.
Op 15 juli reden we bij een thuiswedstrijd dan ook 3(!!!) winstpunten in het Z2! Hoe blij kan een mens zijn! Ons harde werk wordt eindelijk beloond! Zo stond de teller dus ineens op Z2+7. Afgelopen 7 augustus reden we nog een wedstrijd op externe locatie. En ook bij deze wedstrijd werden wij ineens beloond met weer 3 winstpunten! Nooit verwacht, maar oh zo blij mee! Dat zette de teller dus ineens op Z2+10... Wat nu? Gaan we 19 augustus nog een keer Z2 starten, aangezien de we de pirouettes nog niet beheersen? Of gaan we gewoon een poging wagen?

We zijn voor het laatste gegaan, en afgelopen vrijdag was het dan al zo ver, nog geen 2 weken na onze laatste winstpunten in het Z2 hebben wij voor het eerst ZZ-licht gestart! En ooooh wat was ik zenuwachtig. Het is lang geleden dat ik daar zo'n last van heb gehad. Maar wat deed mijn knappe Fes onwijs zijn best! De eerste proef ging ontzettend fijn, en ondanks de niet al te beste pirouettes heel fijn gereden. Aangezien de tweede proef nog veel moeilijker was, heb ik mij vooral gefocust op de eerste proef. Hij was in de tweede proef dan ook helemaal leeg en ik had echt moeite om hem hierin voorwaarts te houden, laat staan genoeg te sluiten om nog een halve pirouette te draaien. Deze proef had dus ook meer foutjes en rommeltjes, maar ook zeker niet ontevreden over.

En toen de uitslag... 226,5 (64,714%) en 211 (60,286%)!! Gewoon 2 winstpunten bij ons ZZ-licht debuut! Súper blij hiermee, wat heb ik toch een wereldpaard! <3

Ik hoorde achteraf van de schrijfster dat de jury erg over ons te spreken was, dus dat was heel fijn om te horen! :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:50

Gefeliciteerd! Wat tof zeg *\o/*

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:14

Super, gefeliciteerd !

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:24

Super gedaan zeg! Heel knap van jullie

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:10

Gefeliciteerd! Wat een prachtig paard!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:13

Gefeliciteerd! Super gaaf!

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:27

Gefeliciteerd! Wat gaaf!

Ik kan me herinneren dat jullie issues hadden met trailer laden, hoe gaat dan? :)

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 12:48

Dankjulliewel allemaal! <3

@vaaleriee helaas kunnen wij nog steeds niet met de trailer op pad :n Wij starten dus ook alleen maar bij ons thuis en bij de locatie achter onze stal waar we lopend heen kunnen. Ik ben dus ook bang dat onze dressuurcarrière er na het ZZ-licht op zit aangezien beide locaties t/m het ZZ-licht uitschrijven... Voor de volgende klasse moeten we toch écht verder van huis en dat zie ik helaas nog niet zo snel gebeuren :(

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:17

cindyy_1993 schreef:
Dankjulliewel allemaal! <3

@vaaleriee helaas kunnen wij nog steeds niet met de trailer op pad :n Wij starten dus ook alleen maar bij ons thuis en bij de locatie achter onze stal waar we lopend heen kunnen. Ik ben dus ook bang dat onze dressuurcarrière er na het ZZ-licht op zit aangezien beide locaties t/m het ZZ-licht uitschrijven... Voor de volgende klasse moeten we toch écht verder van huis en dat zie ik helaas nog niet zo snel gebeuren :(

Ah wat vervelend dat dat nog zo’n probleem is. Voor nu super fijn dat de wedstrijden op stal georganiseerd worden maar jammer voor de toekomst. Nu extra genieten! <3

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:26

cindyy_1993 schreef:
Dankjulliewel allemaal! <3

@vaaleriee helaas kunnen wij nog steeds niet met de trailer op pad :n Wij starten dus ook alleen maar bij ons thuis en bij de locatie achter onze stal waar we lopend heen kunnen. Ik ben dus ook bang dat onze dressuurcarrière er na het ZZ-licht op zit aangezien beide locaties t/m het ZZ-licht uitschrijven... Voor de volgende klasse moeten we toch écht verder van huis en dat zie ik helaas nog niet zo snel gebeuren :(

Ik ken jouw verhaal niet hoor, maar ben je al eens begeleid door een trailer laad trainer? Het lukt hen eigenlijk altijd om dit probleem op te lossen.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 14:50

DiantaM schreef:
Ik ken jouw verhaal niet hoor, maar ben je al eens begeleid door een trailer laad trainer? Het lukt hen eigenlijk altijd om dit probleem op te lossen.


Ik heb jammer genoeg al heel veel hulp erbij gehad. Hij heeft in 2018 ook al een halfjaar intern gestaan bij een trainer. Het probleem leek toen opgelost, tot de dag dat we weg zouden gaan, toen is het weer mis gegaan en daarna is het nooit meer goed gekomen. Het probleem ligt helaas ook heel wat dieper dan alleen een trailerlaad probleem. Zijn angst/trauma ligt zo diep, dat hij dit probleem ook heeft bij stallen/andere lage doorgangen. Hij staat nu gelukkig op een stal waar heel erg wordt meegedacht en daar hebben ze ook voor hem een uitloopstal gecreëerd waar hij in en uit durft door de bovenkant eruit te halen. En ook na de interne training heb ik nog meerdere trainers erbij gehad (via o.a. equine en 2moons), maar het is niemand gelukt om hier doorheen te komen. En eerlijk... Na al die trainingen en het fortuin wat me dat gekost heeft, zit ik niet meer zo te wachten om weer opnieuw met een nieuwe trainer te beginnen :')

Op onderstaande foto is zijn huidige stal (met uitlooppaddock eraan vast) te zien, waarbij je kunt zien dat ze de bovenkant eruit gehaald hebben. Ze hebben de stal doorgezaagd en het schaduw/winddoek weggehaald zodat hij rustig in en uit kan lopen.
Afbeelding

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:02

Ik vind dat je er netjes opzit en wat een goede prestaties van jullie. En wat een fijne stal dat ze zo mee willen denken zeg!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:24

Gefeliciteerd! altijd gaaf als je zo'n doel bereikt.

Wat sneu dat hij zo'n diep probleem heeft..misschien allang geopperd en geprobeerd hoor, maar soms laden ze makkelijker op een vrachtwagentje. Al kan ik me voorstellen dat dit misschien ook een te opgesloten gevoel geeft voor hem.

Padoertje
Berichten: 1537
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:38

Wat gaaf! Gefeliciteerd!
Ik weet je verhalen nog met hem en hoeveel je al hebt gedaan om hem hier overheen te krijgen. Prima toch om thuis af en toe te starten. Dan maar niet op pad. Het is de ellende allemaal niet waard voor straks dat ene proefje en vervolgens je paard wekenlang over zijn theewater te hebben. Mijn Gribaldi kon af en toe ook zo bijzonder op smalle doorgangen reageren, zeker als hij bij een iets onhandige stalhulp in handen was. Duurde soms dagen voordat ik hem weer rustig in en uit zijn stal kon halen. Grote frustratie, maar in het niets waar de jouwe last van had.

Succes in het Licht en vooral lekker genieten samen!

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:53

Knap gedaan zeg. En wat jammer dat jullie straks niet verder zouden kunnen.
Jullie zijn de enigen niet met dit lastige probleem. Weet je ook hoe het is ontstaan?
Heb je hier al eens naar gekeken TS?
Gaat uit van dezelfde techniek als EMDR bij mensen. EMDR werkt bij mensen erg goed.
https://esdrtherapy.com/

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:38

Oh TS, wat een verhaal. Bedankt voor het vertellen.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:51

Echt super knap hoe ver jullie zijn gekomen. En ondanks de pirouettes die nog niet goed zijn toch gewoon winst rijden!

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Dream big, work hard! Succesvol ZZ-licht debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 11:07

Dankjulliewel allemaal voor de positieve berichtjes! <3

Bij een "gewone" trailer heb ik gemerkt dat hij de meeste spanning opbouwt zodra hij hier achteruit uit moet. Ik heb dan ook besloten hem niet meer achteruit een trailer uit te willen hebben. Als ik ooit nog een trailer ga proberen, wordt dat een trailer met voorlader. Zodra hij namelijk doorheeft dat als hij gewoon vooruit erdoorheen kan zonder pijn o.i.d. dan wordt hij daar steeds zelfverzekerder mee. Deze uitloopstal durfde hij in eerste instantie ook niet in, de stalhoudster heeft hem toen echt even moeten helpen waarna hij uiteindelijk doorhad dat hij zijn hoofd niet kon stoten. Maar dan komt natuurlijk ook het volgende probleem; ik ga niet zelf met hem aan de slag haha. Ik bouw zelf dan ook zoveel spanning op, dat het dan natuurlijk met geen mogelijkheid lukt om hem te overtuigen dat het niet eng is. Ik hoop dus dat mijn stalhoudster dit een keer met hem wil aanpakken. Maar geen haast :)

@Elisa2 een vrachtwagentje hebben we nog niet geprobeerd, sinds kort heb ik een stalgenootje die een wagentje heeft aangeschaft die we mogen proberen. Staat zeker op de planning om hier ook eens een poging mee te wagen!

@Padoertje inderdaad, prima om lekker thuis te starten en bij de locatie om de hoek! Het zijn soms best bijzondere paarden wel die Gribaldi's :')

@Babootje Dank voor de tip! Ik ga er eens naar kijken. Ik weet helaas niet exact hoe het is ontstaan.. Ik weet wel dat hij dit probleem al had voordat ik hem kocht. Het kan namelijk niet zo zijn dat het probleem binnen een maand tijd bij mij zó groot is geworden dat we een uur bezig zijn geweest met 5 man om hem uit zijn stal te krijgen (januari 2016, arm ding).. Via Facebook heeft een meisje mij wel ooit benaderd die hem kende van zijn vorige eigenaar. Het eerste wat zij vroeg was "gaat hij bij jou ook zo moeilijk zijn box in?".. Als iemand dat als eerste noemt, móet het probleem er al zijn geweest voor hij bij mij kwam. Zij vertelde dat hij in paniek door het stalluik van zijn buurman heeft willen springen. Dit zou voor mij wel een hoop verklaren, hij heeft namelijk net achter zijn schoft een litteken zitten... En bij alles wat hij spannend vindt qua doorgangen, merk je dat het meest zodra zijn schoft er nog doorheen moet. Van de week liet hij een appel vallen in de deuropening van zijn box toen hij binnen stond, de appel lag buiten nét voor de ingang. Dit durfde hij met geen mogelijkheid te pakken, steeds als ie er bijna bij kwam en met zijn schoft in de deuropening kwam, schoot hij weer met zijn hoofd omhoog naar achteren. Heel sneu wel en ik heb hem uiteraard zijn appel aangegeven. :')

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:09

Gribaldi's hebben bijna allemaal iets raars haha, ik ken er ook genoeg met zulke aparte dingen. (wel opstappen, niet meer kunnen afstappen) of geen jas aan of uit kunnen doen als je er op zit bijvoorbeeld. :+

Klinkt inderdaad als een traumatische ervaring die hij gehad heeft met doorgangen. Vrachtwagen zou ik echt proberen, dat is voor veel paarden veel makkelijker en fijner qua laden en vervoeren. Een voorlader heb ik ook wel goede ervaringen mee maar dat is natuurlijk allemaal wel smaller en kleiner qua ruimte.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:57

cindyy_1993 schreef:
@Babootje Dank voor de tip! Ik ga er eens naar kijken. Ik weet helaas niet exact hoe het is ontstaan.. Ik weet wel dat hij dit probleem al had voordat ik hem kocht. Het kan namelijk niet zo zijn dat het probleem binnen een maand tijd bij mij zó groot is geworden dat we een uur bezig zijn geweest met 5 man om hem uit zijn stal te krijgen (januari 2016, arm ding).. Via Facebook heeft een meisje mij wel ooit benaderd die hem kende van zijn vorige eigenaar. Het eerste wat zij vroeg was "gaat hij bij jou ook zo moeilijk zijn box in?".. Als iemand dat als eerste noemt, móet het probleem er al zijn geweest voor hij bij mij kwam. Zij vertelde dat hij in paniek door het stalluik van zijn buurman heeft willen springen. Dit zou voor mij wel een hoop verklaren, hij heeft namelijk net achter zijn schoft een litteken zitten... En bij alles wat hij spannend vindt qua doorgangen, merk je dat het meest zodra zijn schoft er nog doorheen moet. Van de week liet hij een appel vallen in de deuropening van zijn box toen hij binnen stond, de appel lag buiten nét voor de ingang. Dit durfde hij met geen mogelijkheid te pakken, steeds als ie er bijna bij kwam en met zijn schoft in de deuropening kwam, schoot hij weer met zijn hoofd omhoog naar achteren. Heel sneu wel en ik heb hem uiteraard zijn appel aangegeven. :')



Ik ken EMDR bij mensen wel. Een vriendinnetje van mij heeft dat gehad en het heeft haar erg geholpen. En ik dacht: Is er niet zoiets voor paarden? Even gegoogled en ja hoor. EMDR is een wetenschappelijk beproefde techniek en werkt als volgt.
Bij een EMDR behandeling stelt de psycholoog je een aantal vragen of laat je beelden zien, waardoo je terugdenkt aan de gebeurtenis waardoor het trauma is ontstaan. Daarna start hij het verwerkingsproces door je opnieuw aan de gebeurtenis te laten denken. Onderwijl je dat doet gebruikt de psycholoog een afleidende stimulans, bv geluid, gebaar of aanraking. Doordat je "werkgeheugen" tegelijk geconcentreerd is op de geluidjes, gebaren en/of aanraking, terwijl je aan de herinnering denkt, wordt de laatste minder scherp en vervaagt uiteindelijk. De herinnering blijft, maar de paniek en stress verdwijnt.
Bij paarden noemen ze het ESDR en werkt dat dus precies hetzelfde. Door het paard voorzichtig in aanraking te brengen met een voor hem stressvolle situatie die het uit het verleden heeft geleerd en in het moment zelf af te leiden, neemt de spanning op de zelfde manier af. Het paard heeft een soort harnas/tuig aan waarbij afgewisseld links en rechts het paard wordt gestimuleerd in het moment dat het spanning opbouwt. Daardoor krijgen de hersenen zoveel informatie te verwerken tijdens het spanningsmoment dat de negatieve lading van dat moment vervaagt. En het paard zich kan ontspannen Ik begreep dat er niet veel behandelingen nodig zijn en dat dit echt specifiek helpt bij paarden die snel stress opbouwen en/of een traumaverleden hebben.
Het lijkt mij de moeite van het proberen waard.