Paniek in de kudde!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 21:30

Mijn rescues Chico, Gandhi, Olímpio en Machinho (muilezel) hebben sinds ergens dit voorjaar een heel stik land erbij gekregen, alleen hadden ze dat nog niet echt door er is altijd een stuk afgezet geweest omdat de omheining achterin niet helemaal betrouwbaar was en bovendien vond ik het gewoon geen prettig idee dat ze kilometers van huis lopen. De tig hectare bij huis bood ook al alles wat ze nodig hebben.
Op een gegeven moment was het achterste stuk en een stuk aan de zijkant verhuurd aan een schapenboer en waren ze gewend aan het gaas en hun vatse paardjes.Toen het gaas weg was, hadden ze dan niet eens meteen door en ze hebben nog maanden de vaste paden betreden. Maar sinds een week of wat hebben ze het achterland ontdekt.
Ze kwamen op gezette tijden wel naar huis om te drinken (de waterbak staat in de buurt van het huis) en een worteltje te halen.
Maar vandaag niet. Eerst vond ik het niet zo heel gek, omdat het niet zo warm meer is, en er staat weer veel gras plus dat het eikeltjes tijd is (de eikeltjes van de kurkeik, waarvan er veel op het land staan, zijn eetbaar, ook voor mensen, her maken ze er taart van) dus zoveel behoefte aan water en een worteltje is er natuurlijk niet meer. Maar om een uur of vier begon ik me ongerust te maken, omdat Machinho de muilezel toch altijd wel vroeg op huis aan komt, of de anderen nu mee gaan of niet.
Nu moeten jullie weten dat Machinho flink op leeftijd en bijna blind is, dus die moet het helemaal van bekende paadjes en goed licht hebben.

Omdat ik wist dat er wat gaten in de omheining zaten (waarvan mijn huisbaas eerst had gezegd dat zijn personeel ze zouden dichten, maar toen ik navraag deed wist hij niet of het gedaan was), besloot ik maar op pad te gaan met touw om de gaten te dichten (konden verder geen kwaad, ze konden alleen dan het land op van een buur, die varkensboer is, niet echt aantrekkelijk voor paarden). Dat was, om een beeld te vormen langs de rechterkant van mijn land naar achteren toe. Ik vond daar wel hoefafdrukken, ook van wilde zwijnen, en pootafdrukken van dassen en vossen, trouwens en verse hoopjes en ook de gaten die duidelijk nog niet gerepareerd waren, maar geen paardjes en muilezel.
Toen ik even verderop het derde gat dichtte (daar was gewoon een hek open dat weer dichtkon, maar moest wel met touw, hij haalde net de paal niet) zag ik rechts van me de witte vlekken van Chico, die gelukkig met wat ik zijn goede kant noem, naar me toe stond. De ander kant is namelijk bijna helemaal bruin en slecht te zien op afstand tussen bomen en struiken. Met een beetje turen kon ik Olímpio en Gandhi ook ontdekken. Maar ik zag Machinho niet. Op zich niet zo raar, daar die donkerbruin is en er veel donkerbruine gedaantes in de vorm van boomstronken en verdorde struiken staan.

Maar toen de drie die ik gespot had een beetje te enthousiast en totaal bezweet op me afkwamen, zonder Machinho in hun kielzog, begreep ik dat er wat mis was....

Ze kwamen even kijken, ik denk om te checken of Machinho niet toevallig bij mij was, en scheurden toen weer weg, hinnikend en bokkend, iets dat ik van Olímpio, een Franse draver, nog nooit gezien had.
(knetterharde rengalop dan weer wel). Het was duidelijk dat ze Machinho kwijt waren. Ze gingen richting huis, dus ik ook maar, maar op een gegeven moment schoten ze me weer in volle galop voorbij de andere kant op. Ik kon hun zweet ruiken. Ze waren blijkbaar al een tijdje op zoek!

Tja, wat is wijsheid? Het land is tussen de 20 en 30 hectare (het was 30 maar er is links een strook vanaf gegaan naar een nicht voor schapen)met glooingen, bomen en struiken. Dat doorzoek je niet even.
Er schoot al door mijn hoofd om op Facebook hulp te vragen van de plaatselijke dierenvrienden met Landrovers, maar Machinho is bang van vreemden en laat zich niet pakken, dus dat schiet ook niet op tenzij ik toevallig net in de wagen zou zitten de hem vond.

Ik besloot om op mijn brommer via de weg en verderop een onverhard weggetje dat langs de achterkant van mijn land loopt, het achterste stuk te inspecteren. Als hij daar was, kon ik de brommer wel zolang laten en Machinho meenemen. Niemand die daar komt.
Het was begonnen te motregenen, dus maar snel een knalgele poncho over mijn trui en bodywarmer gedaan. Ik begreep dat mijn klompen álà Crocs met de gaten niet veel bescherming zouden bieden en mijn sokken snel doorweekt zouden raken, maar het moest maar. De tijd drong, want het zou snel gaan schemeren, dat zoeken naar een donkerbruine bijna blinde muilezel die zich niet durft te verroeren in het donker, dus ook niet komt als je roept, echt heel lastg zou maken.

Het zandpad nemen met mijn nieuwe Honda Vision, stadsbrommer bij uitstek met smalle bandjes, was nog een heel avontuur. Gelukkig rijdt er regelmatig een Landrover over om de boel te inspecteren, dus er was wel iets van spoor, maar door de regen van de laatste tijd waren en ook veel plassen en modder, als je dat zo kunt noemen van zand, maar je begrijpt wat ik bedoel.
De motregen maakte kijken door mijn visier bijna onmogelijk, dus dat maar omhoog gedaan.
Geen Machinho, geen paarden. Of toch?
Ik zag een vorm die wel verdacht veel op Machinho leek en de kleur klopte. Ik roepen, geen reactie. Toen ik dichterbij kwam bleek het een dubbele stomp van een afgezaagde boom.Ik kon er om lachen.
Ergens was wel ik blij dat ik ze daar niet zag, want het betekende dat ze niet op het allerachterste stuk - een heeeel eind lopen- waren. Ik weer terug naar huis.

Er stond nog maar één ding te doen. Van huis uit de linkerkant helemaal langs gaan. Ik nam één van mijn honden mee, Beer, die vroeger de paarden altijd op het land zette en ging halen, toen ze nog achter een hek gingen en niet zelf naar huis konden komen en geen Olímpio als leider hadden die graag naar huis wil voor het donker....
Hond blij en als een speer voor me uit, maar kwam al snel terug, zonder paarden. Hij liep braaf met me mee terwijl ik steeds verder naar achteren liep. Omdat ik langs bijna de hele omheining kon kijken en daar niks zag, ben ik een beetje het midden op gaan zoeken.

En ja hoor, Beer schoot ineens bij me weg, hij had lucht van de paarden. En ik kon inderdaad, toch weer meer aan de rechterkant van het land, niet ver van de varkensboerbuur :+ de witte vlekken van Chico ontwaren en schuin erachter Gandhi. Ze zagen mij, met mijn kanariegele poncho uiteraard ook... :+ en kwamen schoorvoetend op me af. Ze waren duidelijk een stuk rustiger, dus ik had goede hoop dat ze Machinho gevonden hadden. Alleen zag ik die, en Olímpio nog niet.

Gelukkig zag ik, toen ik dichterbij kwam de witte bles eerst en later ook de rest (het is een vos) en zag ik daar ergens schuinachter nu Machinho of was het weer een boomstronk?
Het was Machinho! Ik roepen en roepen, maar hij keek helemaal niet. Erger nog, hij begon bij me vandaan te lopen. Het was duidelijk dat hij erg in de war was, hij liep doelloos een soort van rondje. De paardjes liepen met me mee en de hond volgde.
Toen ik bij hem was, was hij niet eens, zoals altijd, erg blij om me te zien, maar totaal suf. Ik heb mijn poncho uitgedaan en een beetje in elkaar gedraaid en om zijn nek gedaan om hem mee te kunnen nemen.

Toen de hele caravaan richting huis liep, liet ik Machinho los, er vanuit gaan de dat hij wel zou volgen.
Maar hij bleef staan en draaide zelfs weg! Ik begreep dat ik hem echt thuis moest brengen, dus de poncho maar weer om zijn nek en daar gingen we. Langs de rechteromheining, dat kende hij, een paar meter de verkeerde kant op en hij protesteerde...
Ik rook weer het zweet van de paardjes en eigenlijk was het zo, in de motregen, bij slecht licht en volkomen stilte behalve het hoefgetrappel een heel serene en fijne tocht naar huis. Ik zag in de verte dat de lantaarns aan de weg voor mijn huis langs aan waren gegaan. Dan heb ik nog een half uur voordat het donker wordt. Ik wist dat ik het zou halen om ze voor het donker op stal te hebben.

Bij de stal het hek van het gebouw opengedaan en met Machinho richting zijn stal gegaan, maar hij sleurde me er pal voorbij. Nou ja, ik heb hem maar los gelaten, dat kwam later wel, eerst de stallen van Olímpio en Gandhi maar sluiten, die waren ook al binnen, en voer geven. Toen kwam Chico, altijd de laatste, ook binnen en daarna heb ik me over Machinho ontfermd.
Die stond in het gangetje naast zijn stal, neus tegen de muur, durfde geen pas meer te verzetten en dus ook niet te keren.
Even een touwtje om zijn nek gedaan en hem meegenomen zijn stal in, naar zijn voerbak op de grond, maar daar draaide hij van weg en hij ging in een heel ander hoek staan. Ik hem weer pakken, weer naar de voerbak geloodst en even de haver tegen zijn neus gehouden en ritselend in de bak laten glijden. Toen ging hij met de neus erheen en aan het eten.
Snel nog hooi en water gegeven en toen was het donker! (En het plenst en waait inmiddels flink.)
Binnen droge kleren aangedaan (was nat tot op mijn huid) en een kop thee met een roggebroodje met kaas hebben nog nooit zo goed gesmaakt!
Hond heeft uiteraard een koekje gekregen voor zijn goed werk.

Nu maar hopen dat de oorzaak van zijn verdwaasdheid het slechte licht was en dat er niet meer aan de hand is.

Dit is een voorjaarsfoto van Machinho, om toch beeld te hebben bij het verhaal...
Afbeelding

Met Olímpio en Chico
Afbeelding

Gandhi
Afbeelding

(nadien nog flink wat keer ge-edit om typefouten te verwijderen...)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-11-18 22:04, in het totaal 10 keer bewerkt

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:40

Pfff wat heftig, je gaat gaat alles in je hoofd halen ondanks dat ze niet echt 'ver' weg kunnen.

Hopelijk knapt machinho op van een nacht in zijn vertrouwde stal

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:41

Jeetje wat een verhaal! Wat een schrik zal je hebben gehad zeg!
Ik duim met je mee dat er verder niets is met Machinho. :(:)

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:42

Pfff wat een avontuur heb jij beleefd vanavond... ik hoop dat hij morgen weer zichzelf is en dat ze wat dichter bij huis blijven...

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 21:44

Ik was vooral bang om Machinho ergens dood te vinden, eerlijk gezegd, daar hij al bejaard is en sowieso is het erg zielig als hij de weg naar huis niet kan vinden.
De anderen kunnen best een nacht buiten blijven, maar Machinho is nog niet goed op gewicht en heeft het snel koud. Zijn vacht is ook niet zo regenbestendig.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:51

Dat is schrikken! Gelukkig zijn alle paarden weer terecht.. Ik hoop dat Machinho zich morgen weer beter voelt.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:54

Jeetje wat heb je dat spannend en mooi opgeschreven. Gelukkig is hij weer thuis! Nu hopen dat het verder ook goed is.

En jeetje. Wat woon jij gaaf..

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:17

Jeetje wat een heftig verhaal, zo blij voor je dat je ze allemaal veilig in de stal hebt! Hoop dat gauw beter met hem gaat <3

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:43

Lusitana schreef:
Ik was vooral bang om Machinho ergens dood te vinden, eerlijk gezegd, daar hij al bejaard is en sowieso is het erg zielig als hij de weg naar huis niet kan vinden.
De anderen kunnen best een nacht buiten blijven, maar Machinho is nog niet goed op gewicht en heeft het snel koud. Zijn vacht is ook niet zo regenbestendig.


Hij had al slecht zicht, kan het niet zo zijn, dan hij nu nog slechter is gaan zien, of helemaal niets meer ziet en daarom van het padje is?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 15:57

Ja, dat kan heel goed.
Voor de rest red hij zich wel aardig als ze maar op bekend terrein zijn en bij elkaar in de buurt, maar als hij ze kwijt is, is het echt een probleem op onbekend terrein.
Gandhi haalt hem meestal wel op als ze hem kwijt zijn, maar nu konden ze hem dus gewoon niet vinden. En toen ze hem gevonden hadden en hij bleek niet mee te willen naar huis, zijn ze maar trouw bij hem gebleven ipv naar huis te komen.

Vanmorgen ging Olímpio wel stug op pad naar achteren, terwijl de rest dicht bij huis bleef, dus ik heb Olímpio even teruggeloodst en toen zijn ze met z´n allen naar het bekendste stuk gegaan.
ze zijn ook weer richting huis gekomen om te drinken.

Als hij vanavond bij het binnenkomen weer zijn stal voorbij schiet , moet ik voortaan maar en touwtje spannen/hekje maken zodat hij vanzelf de opening kan vinden omdat hij dan niet verder kan.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:09

Ah gossie, dat klinkt wel alsof ie ook een beetje aan het dementeren is. Ik ken dat van de honden wel. Daar was er ook een op leeftijd heel vaak de weg kwijt en stond dan een beetje suf voor zich uit te staren maar er zat geen beweging in. Ik heb geen idee of dat bij paarden ook zo werkt maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 18:39

Ik heb het nog niet meegemaakt bij paarden, en nooit eerder een muilezel gehad, maar het zou kunnen.
Vandaag was hij meer zichzelf.
Ze zijn vandaag dichtbij gebleven en om vier uur vonden ze het wel welletjes en wilden ze naar binnen terwijl de zon nog volop scheen. Machinho had geen moeite om zijn eigen stal te vinden.
Ik heb foto´s genomen, ik zal er wat opladen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-11-18 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:44

Wat een avontuur :oo Gelukkig alles goed afgelopen.
20ha is natuurlijk niet niks om viervoeters te gaan zoeken :=

Misschien was het de 1e keer dat ze op die plek stonden en wist hij het even niet meer door zijn slechte zicht?

Hopelijk blijft het bij deze ene keer. Ik zou er een hartverzakking van krijgen :+

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:49

Lusitana schreef:
Ik was vooral bang om Machinho ergens dood te vinden, eerlijk gezegd, daar hij al bejaard is en sowieso is het erg zielig als hij de weg naar huis niet kan vinden.
De anderen kunnen best een nacht buiten blijven, maar Machinho is nog niet goed op gewicht en heeft het snel koud. Zijn vacht is ook niet zo regenbestendig.


wat sneu, arme oude man... zou het wat zijn om hem een reflecterende regendeken om te doen? of zijn vriend een belletje aan zijn halster, dat hij ze kan volgen. succes!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 18:58

juval schreef:
Lusitana schreef:
Ik was vooral bang om Machinho ergens dood te vinden, eerlijk gezegd, daar hij al bejaard is en sowieso is het erg zielig als hij de weg naar huis niet kan vinden.
De anderen kunnen best een nacht buiten blijven, maar Machinho is nog niet goed op gewicht en heeft het snel koud. Zijn vacht is ook niet zo regenbestendig.


wat sneu, arme oude man... zou het wat zijn om hem een reflecterende regendeken om te doen? of zijn vriend een belletje aan zijn halster, dat hij ze kan volgen. succes!

Ik zat al te denken aan een trackingsdevice aan hem en een belletje aan een ander, maar ik weet niet wie van de paarden daar okay mee is.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 14:15

Vandaag zijn ze weer naar achteren gegaan. Machinho wilde eerste terug gaan, maar ging uiteindelijk in de kielzog van Chico mee.

Foto´s van gisteren toen ze dicht bij huis bleven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:16

Het valt me mee dat je voor die regio nog zulk mooi groen gras hebt.
Fijn dat Machinho nu weer meer de oude lijkt te zijn!

Zijn ze gisteren ook weer goed thuis gekomen nadat ze weer wat verder weg gingen?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 12:36

Dat gras is er pas sinds een paar weken hoor, na de eerste regens. Zomers is het dor, maar ik heb deze zomer veel geluk gehad omdat het in het voorjaar absurd veel heeft geregend en er ook nog wat buien zijn gevallen in juni is er eigenlijk voortdurend wel iets te eten geweest tussen al het dorre.
De zomer ervoor was weer uitzonderlijk lang en droog. Het wisselt een beetje af, maar gewoonlijk hebben we minstens 3 maanden geen regen en dus dor gras. De rest van het jaar prima (wild) gras.
In de winter verkleurd het verder niet.

(In het midden en noorden van het land had ik gewoon het hele jaar door groen gras)

Ze waren gisteren om drie uur weer bij huis voor een worteltje en wilden ze eigenlijk wel naar stal, maar ik heb ze om vier uur pas naar binnen gelaten toen de lucht betrok.
Maar alles is dus weer bij het oude.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:45

Fijn dat het weer in orde is, hopelijk was het eenmalig!

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:24

Mooi dat hij nu weer normaal lijkt. Is dat dan het ezelgedeelte in hem? Dat hij als hij van zijn padje is helemaal niet meer meegaat met de rest?

De eerste foto van gisteren lijkt het van een afstand net of mist er hap uit zijn hals. De manen mengen perfect met de bosjes qua kleur _O-

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:32

Wat een verhaal zeg! Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen.
Wat schrijf je bijzonder mooi over jouw kudde. En wat een prachtig gebied hebben ze zeg.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Paniek in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 16:12

Dank je wel sanso. En ja, ze boffen met hun leefgebied.

@ Fennadev: normaal loopt hij ze wel achterna, ook wel op een afstandje. Hij vindt het in het donker
gewoon enger om te lopen op zich. Hij tilt dan ook heel hoog zijn benen op enzo omdat hij zich makkelijk stoot, daar het geen glad weiland is... Dus ik denk eerder dat het dat was.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:56

Ik zag ergens een plaatje van een muilezel en moest daardoor aan Machinho's verhaal denken, hoe is het met hem?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 21:03

Wat lief dat je aan hem denkt.
Het gaat prima met hem, al zijn ze wel nog een paar keer heel laat thuis gekomen. Ze blijven om hem heen en zorgen dat hij meekomt. (En ze hebben inmiddels een vast pad uitgesleten.)

Eén keer, net de een dag dat ik niet de regen had zien aankomen en hij zonder dek dat ik nu heb, weg was gegaan, kwamen ze ook heel laat thuis, om half tien ofzo. Machinho was helemaal koud en doorweekt, heb een molton onder zijn staldek gedaan om te drogen en daarna de natte molton weggehaald en zijn warmere nieuwe dek op gedaan.
Een vriendin van mij, dabo hier op bokt, heeft trouwens een reflecterende halsband voor hem gemaakt.

Vorige week kwamen ze met veel schrik thuis in het donker en de volgende dag zijn ze dicht bij huis gebleven. Daarna gingen ze wel weer verder, maar ze komen tot nu toe wel voordat het donker wordt weer thuis.
Ik denk dat ze een encounter met wilde zwijnen hebben gehad...



Afbeelding

Afbeelding

Als het uploaden lukt, maak ik een nieuw topic met recente foto´s.

Het dek is er trouwens na de foto´s nemen afgegaan. Hij komt naar huis als het hem te warm wordt en de rest komt dan braaf mee. Als het dek af is gehaald, gaan ze weer..... :D
Het is niet altijd even makkelijk in te schatten hoe warm het gaat worden. Soms is het ´smorgens heel koud en mistig en een paar uur later 24 graden...