Ritje met een dramatisch einde

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Ritje met een dramatisch einde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 20:03

Gisteren had ik heel mijn dag uitgepland. Ik zou om half vijf helpen op stal met de paarden binnen zetten en voeren. Daarvoor zou ik even met Tordis gaan rijden. Een paar dagen daarvoor was mijn oma overleden. Ik was (nou ja, ben) erg verdrietig, had veel geholpen met dingen regelen voor de begrafenis. Ik wilde even uitwaaien voor het afscheid zondag en de crematie maandag. Dus om half drie stond ik op stal. Tor opgezadeld, en lekker het bos in gegaan. Ik wilde een stukje over de hei galopperen, dat is daar altijd zo fijn. Maar om daar te komen, moesten we door een poortje. Dat wil Tordis nog wel eens spannend vinden, de vorige keren ben ik er met pijn en moeite door gekomen, maar nu dacht ik, ik stap af, ga de onrust niet op zoeken.

Dus we kwamen in de buurt van het poortje. Op de heenweg wat gestapt, gedraafd. Ik zette Tordis stil om af te stappen, had al één voet uit de beugel, en ineens draait ze om en zet het op een lopen, richting huis. Ik kan me nog vaag herinneren dat ik dacht, joh, ik zit het wel uit, ze stopt wel. Maar ik begon te glijden en ze stopte niet, dus ik begon me te bedenken hoe ik mezelf het beste kon laten vallen.

Daarna is alles zwart. Van de minimaal 20 minuten die hierop volgden, herinner ik me niets meer. Blijkbaar heb ik in die 20 minuten de eigenaresse van de stal gebeld, en gezegd dat ik Tordis kwijt was, en dat ze haar op moest gaan wachten bij de weg die ze over moet als ze naar huis wil. Blijkbaar heb ik via Whatsapp mijn locatie doorgestuurd. Ik herinner me vaag dat ik ben gaan lopen, maar dat ik niet wist waarheen, omdat ik mijn oriëntatie volledig kwijt was. Ik weet nog vaag dat ik Tordis vond, die stond maïs te snacken van een veld. Ik herinner me nog vaag dat een stalgenoot aan kwam galopperen, gevolgd door de eigenaar van stal in de auto. Die heeft me naar de huisarts gereden, haar vriend heeft Tordis naar huis gereden.

Mijn geheugen van de afgelopen week was weg. Ik wist niet goed waar ik was. Ik herinnerde me ineens dat er iets met oma was, dus begon te roepen dat ze me naar oma moesten brengen, omdat het niet goed met haar ging. Tranen met tuiten gehuild toen ze me vertelden dat oma dood was. Bij de huisarts bleek er neurologisch niets mis te zijn met me, maar ik moest toch langs de eerste hulp, omdat ze het niet vertrouwde dat mijn geheugen niet goed was.

Op de eerste hulp kreeg ik een CTscan van mijn hoofd, röntgenfoto's van mijn bekken. Niks gebroken, geen schade in mijn hersenen. Enkel een zware hersenschudding. Ik had hoofdpijn, was erg misselijk. De rest van de week is weer terug gekomen, maar de val zelf, en hoe ik daarna op ben gestaan en het voor elkaar heb gekregen om mensen te bellen, daar weet ik echt helemaal niets meer van. Ik heb dus ook geen idee hoe ik gevallen ben, maar mijn cap ligt in stukken, aan de linkerkant is de gehele zijkant open gebarsten, en rechts zit een flinke deuk. Ik heb schaafwonden op beide ellebogen, blauwe plekken op beide bovenarmen, een blauwe knie en bil rechts. Ergens vermoed ik dat ik misschien mee gesleurd ben, door de schaafwonden. Maar waaraan? Aan de beugel kan ik me niet echt voorstellen, aan de teugels dan? Waarom heb ik die dan niet los gelaten? Ik vind het ook zo raar dat ik mijn zweepje nog steeds vast had. Zo'n ding verlies je toch in zo'n val? Het is zo raar gegaan, ik wou dat ik me kon herinneren wat er gebeurd was.

Het fijne is wel dat ik eigenlijk (nog?) geen angst voel. Ik ben normaal erg angstig maar kan nu niet wachten om weer te kunnen gaan rijden. Misschien juist omdat ik de herinnering van de daadwerkelijke val mis?

Hoe dan ook geloof ik dat ik van geluk mag spreken dat ik dit überhaupt na kan vertellen.. Hulde aan mijn cap, ik heb direct een nieuwe, dezelfde, besteld.

Afbeelding
In het ziekenhuis.

Afbeelding
Deuk rechts, zowel de achter- als bovenkant van de cap zijn volledig los gekomen.

Afbeelding
De linkerkant van de cap, waar een behoorlijke gleuf/scheur in zit.

Tordis mankeerde gelukkig niets. Ik heb me vanmiddag even naar haar toe laten rijden, en het eerste wat ze deed toen ze me zag was bedelen om iets lekkers. Lekker zichzelf is ze, dus :P

Afbeelding

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: Ritje met een dramatisch einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:06

zo dat was wel een heftig ritje!, hopelijk gaat het snel beter met je.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:07

Heftig hoor! Sterkte met het verlies van je oma. En zelf veel beterschap!

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:09

Phoe wat een nare val! Ik hoop dat je je snel weer beter voelt.

Sterkte morgen en overmorgen. :(:) Dikke virtuele knuffel van mij.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:10

Allemachtig! Je moet er toch niet aan denken dat je geen cap op had gehad, of hem verloren zou zijn!
Poeh, wat een akelig avontuur moet dat zijn geweest. Bijzonder dat je je niks kan herinneren terwijl je wel heel veel gedaan hebt op dat moment.
Ik wens je heel snel herstel en hoop dat je gauw weer op je prachtige paard mag rijden.
Sterkte met het verlies van je oma, het is al zo verdrietig en nu moest je het eigenlijk nog een keer doormaken door de val. Sterkte en beterschap, TS.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:12

Kijk uit dat je je voorlopig heeeeel erg rustig houdt.
Hersenschudding verwaarlozen geeft hele nare neurologische problemen.
Doe voorzichtig en sterkte met het verlies van je oma.

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Ritje met een dramatisch einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:22

Dat is schrikken!
Doe maar rustig aan de komende tijd.

Heel veel sterkte en gecondoleerd met je oma.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:24

Wat heb jij geluk gehad dat jij een cap op had
Sterkte met het herstel

Lukasje
Berichten: 11246
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:25

Jeetje, hoe ziet die cap eruit :wow: ?! Meid jij hebt een engeltje op je schouder mee gehad, wat een geluk bij een ongeluk! Ik kan me voorstellen dat het erg vreemd is je niets te herinneren. Veel beterschap nog.

En veel sterkte bij het overlijden van je oma Y;(
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 22-09-18 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:25

ik heb gisteren je fb bericht al gelezen.

nogmaals heel veel beterschap <3

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:27

Gecondoleerd met je oma en heel veel sterkte voor jouzelf!
Wat een klap moet dat geweest zijn zeg... Doe echt rustig aan inderdaad, hersenschudding niet onderschatten.
Echt heel rot dat je ritje 'hoofd leegmaken' zo moest eindigen :\

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:29

Zo, dat is nogal schrikken!
Heel veel beterschap gewenst en veel sterkte met het verlies van je oma.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:30

Jeetje wat een heftig verhaal, wat heb jij een geluk gehad dat dit zo met een "sisser" is afgelopen zeg! Jij hebt echt een engeltje op je schouder gehad als ik het zo hoor. Je oma waakt vast over je.

Nog gecondoleerd met het verlies en veel sterkte met het herstel van deze nare val!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:30

Heftig!
Gecondoleerd met je oma, en heel veel beterschap gewenst!

Ik ben een paar maand terug meegesleurd door de bak door mijn paard. Op de een of andere manier is tijdens de val mijn teugel om mijn voet gegaan, en heeft mijn paard mij nog een paar rondjes meegesleurd, met de teugel door mn kruis en bilspleet... Klinkt geinig maar men, heb 3 weken niet kunnen zitten :o

Misschien is er zoiets ook bij jou gebeurd?

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:34

Heel veel beterschap.
En gecondoleerd.

Ik weet hoe het is ik ben ooit eens achterover geklapt tijdens een buitenrit.
Kan me ook niks meer herinneren van de val en van een deel daarna.
Was op dat moment gelukkig met 2 vriendinnen en die hebben me naderhand alles verteld.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:37

Wat heftig zeg. Veel beterschap en gecondoleerd.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:39

Jeetje wat heftig. Het zit jullie ook niet mee het ging net zo lekker!
Heel veel beterschap

Neon

Berichten: 4926
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:39

Ai dat was een heel letterlijk hoofd leeg maak ritje.. sterkte meis... zowel met herstellen van je hersenschudding als met het verlies van je oma :(

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 21:08

Dank jullie wel. Ik hoop dat erover schrijven en vertellen misschien wat terug haalt, maar tot op heden nog niets. Ik heb ook zitten denken dat ik misschien aan de teugel ben blijven hangen op de één of andere manier. Ik weet het echt niet, en denk ook niet dat ik nog kan achterhalen hoe of wat. Normaal rijd ik altijd met een GoPro op mijn helm, die was ik net die dag vergeten op te laden. En dat was niet zo erg, want ach, ik doe effe snel een galopje, en dan weer terug voor de klusjes. Ik vraag me ook af of die het overleeft zou hebben..

Ik mag de komende twee weken niet sporten, en over twee weken heb ik les, dus dat vind ik een mooie gelegenheid om er weer voor het eerst op te kruipen :)

Henrike5

Berichten: 771
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Ritje met een dramatisch einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:16

Heftig zeg, heel veel sterkte met het verlies van je oma en heel veel beterschap

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ritje met een dramatisch einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:20

Zware hersenschudding en dan over twee weken les? Sta er al van te kijken dat je op stal was. Wanneer je er echt goed vanaf wil komen zou ok de komende vier tot zes weken heel erg kalm aan doen, een zware hersenschudding kan letterlijk zorgen voor levenslange ellende.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:21

Gecondoleerd met je oma, en beterschap!

Onderschat je hersenschudding niet. Ik heb zo'n 12 jaar geleden een hersenschudding opgelopen door een val met skiën. Zelfs na 12 jaar weet ik niet wat er gebeurd is, mijn geheugen van die dag is helemaal weg. Ik weet alleen wel dat ik er blijvende schade aan het over gehouden. Te snel weer begonnen met school en allerlei andere dingen. Dus mijn advies, doe rustig aan, en luister naar je lichaam. Daarnaast niet teveel televisie kijken, of andere beeldschermen zoals je computer en telefoon. Je hersenen moeten daar hard voor werken, terwijl ze juist rust moeten hebben. Ik luisterde veel luisterboeken in die tijd.

Nouja, wat Bigone dus ook zegt..

Supervixen

Berichten: 12833
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:22

Jeetje wat heb je geluk gehad. En fijn dat je een cap op had. Als je dit ziet begrijp je niet dat er nog mensen zonder cap (buiten)rijden.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:22

Heel veel sterkte! Voor mijn vriend die een aantal jaar geleden knock out ging tijdens het voetballen hielp liggen n slapen heel erg. Na een week voelde hij zich stukken beter.

Wat een week zeg. :(:)

vidya

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Ritje met een dramatisch einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:32

Wauw, wat heftig! Ik rij hierom met veiligheidsbeugels. Krijg opmerkingen als : ' wat grappig, daar zie je nooit volwassenen mee rijden...' Maar daar trek ik me niets van aan! Veel beterschap en niet te snel weer starten. Ik heb na een hersenschudding van een val 5 weken gewacht met rijden. Een tweede klap zou je theoretisch moeten kunnen incasseren zeg maar.