Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:34

Zojuist een coachingsessie van Paard&Intuïtie gehad, samen met mijn eigen merrie. En phoe, wat een ervaring. Door dit mini-topic probeer ik eigenlijk een beetje op een rijtje te krijgen wat er net allemaal gebeurd is. En allicht andere helpen aan deze mooie "oplossing" te denken. Ondanks dat het misschien wat te zweverig/nep klinkt, dat dacht in namelijk ook ;)

Ik ga verder niet teveel in op de details, omdat die te persoonlijk zijn om zo op internet te gooien. In PB kan ik uiteraard iets dieper er op in gaan voor de geïnteresseerde :)

De redenen dat ik dit wou gaan doen zijn er best veel. Om te beginnen zit ik gewoon niet lekker in m'n vel, teveel stress en veelte veel aan mm hoofd. De laatste druppel afgelopen week die mij ertoe deed besluiten dat ik wel NU iets moest gaan doen, want anders ging ik er echt aan onderdoor.
Aangezien een psycholoog of iets dergelijks echt niks voor mij is (ik praat dan toch niet of maak alles minder erg dan het is), leek dit mij wel een kans waard, aangezien mijn paard voor mij gaat praten. En dan moet ik wel ;)

Oké, om te beginnen moest mijn paard de paddock in, helemaal los en genoeg ruimte om weg te kunnen lopen. En toen moest ik erbij. Gewoon in de paddock gaan staan, meer niet. En de eerste reactie van mijn paard afwachten. Ze kwam wel gelijk naar mij toe, snuffelde aan m'n handen, en liep toen weer weg om een paar meter verderop weer stil te gaan staan. Dat was dus al vraag 1.

A: "Waarom loopt ze zo snel weer bij je weg?"
Ik: "Ehh ja, geen idee. Doet ze wel vaker, even snuffelen en weer door."
A: "Nee. Ze probeert contact met je te zoeken, maar krijg dat niet. In ieder geval niet oprecht contact, want jij houdt iets achter en dat houdt haar tegen. Want dat merkt ze, en zo ben jij geen betrouwbare kuddeleider of maatje."

Bam. Die kwam aan.

Op die manier zijn we verder gegaan. Zij stelde mij vragen, gebaseerd op hoe mijn paard op mij reageerde. En als ik het "goede" antwoord gaf, dus echt antwoord vanuit mijzelf, merkte je dat gelijk.

Bij de eerste echt moeilijk me vraag (voor mij) kwam mijn merrie direct van d'r plek tussen mij en A in staan. Onze connectie verbreken. En waarom deed ze dat? Om mij te beschermen. Omdat ik het antwoord op die vraag al maanden onderdruk en niet wil/kan geven. Mij beschermen, voor mijzelf.

Mijn merrie sloot zich voor mij af, omdat ik dat onbewust voor haar deed. Ik wilde juist mijn sensibele merrie niet lastigvallen met al mijn verdrietige in-de-war gevoelens, juist omdat zij daar zo snel last van heeft. En door dat achter te houden voor haar, heb ik het alleen maar erger gemaakt voor mijzelf en voor haar. Want zij had allang door dat er iets "mis" was met mij. En heeft mij ook op heel veel manieren proberen duidelijk te maken dat ze contact met mij zocht maar dat het haar niet lukte, dat ze er niet doorheen kwam. En nu zie ik dat pas. Nu is dat "rare" gedrag van haar mij pas duidelijk. En ik maar denken dat ze zo loom was door de warmte, niets was minder waard...

Ze reageerde direct op al mijn echte antwoorden. De antwoorden die echt vanuit mij en vanuit mijn oprechte gevoel kwamen. Dan kwam ze gelijk aanlopen en bij mij staan.
Zei ik iets wat volgens haar complete onzin was, liep ze ook zo weer weg en keerde mij de rug toe. Draaide ik er om heen om zo het echt antwoord niet te geven, was ze alweer weg.
En het meeste deed ik niet eens bewust, omdat ik mijzelf blijkbaar al zo lang aangeleerd heb op die manier te reageren dat ik niet eens meer het echte voel. En dat had zij allang door. Ik moet weer leren echte emoties te voelen, en dat probeert zij mij al een aantal weken duidelijk te maken.
Bam. Ook die kwam binnen.

Al weken, ik denk zelfs maanden, probeert zij mij uit mijn "beginnende depressie" te halen. Probeert zij mij op elke mogelijke manier weer terug bij mij te krijgen. Probeert zij op elke mogelijke manier in haar taal contact met mij te zoeken. Wat heeft ze haar best gedaan, voor mij. En ik, ik heb het allemaal niet gezien en haat hulp "genegeerd"... Het spijt mij merrie.

Ik heb haar op de momenten dat ze afstand nam van mij ook heel veel spanning weg zien laten varen. Gapen, kauwen, tong uitsteken, en op rust staan.
En goh wat voelde ik mij schuldig... Wat heb ik, onbewust en met de beste bedoelingen, haar allemaal aangedaan door alles op te kroppen... Sorry lieve merrie... We gaan ermee aan de slag!

16 juni hebben we nog een sessie. Dan ga ik op vakantie en zien we daarna wel weer. Maar het heeft mij nu al geholpen, en ik zit met een veel rustiger gevoel thuis dan ik het afgelopen half jaar gehad heb.
Wat een ervaring, maar wat een paard heb ik toch, wauw...

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:44

Wat een mooie ervaring, zelfs al is het confronterend.

Anoniem

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:52

Wat mooi dat dit zo'n positieve invloed heeft op jullie.
Wie weet hoe goed je je straks weer gaat voelen samen met je mooie paard.

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:55

Prachtig, paarden voelen zo onwijs veel aan. Kan me voorstellen dat het een hoop bij je losmaakte, maar dat is misschien nou juist wel even de bedoeling. Blijf naar haar luisteren, zij luistert zo te lezen al heel lang oprecht naar jou. Geniet van deze eyeopener en succes samen!

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:56

Wat een bijzondere en confronterende ervaring. Mooi dat je merrie je zo spiegelt.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:06

Paardencoaching is heel erg bijzonder, dit bevestigd het voor mij weer!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:08

Wat een bijzonder verhaal, en wat fijn dat er zoveel duidelijk wordt.
Maar hoe weet die coach nou dat dit de reden is dat ze wegloopt? ik snap dat stukje niet helemaal.

Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:08

Wow wat bizar en bijzonder tegelijk. Lijkt me wel echt heel confronterend voor jezelf zeg

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:13

De mooiste spiegel, wat fijn dat jij je eigen paard nu zoveel beter gaat leren kennen en door haar ook jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:19

justkid schreef:
Wat een bijzonder verhaal, en wat fijn dat er zoveel duidelijk wordt.
Maar hoe weet die coach nou dat dit de reden is dat ze wegloopt? ik snap dat stukje niet helemaal.


Ik denk omdat op de momenten dat ik wel echt antwoord gaf ze gelijk terug kwam. Zodra ik weer een "nep" antwoord gaf ging ze weg, en als ik weer oprecht was kwam ze weer terug. Denk op die manier. En eerlijk, ik kon mij daar ook in vinden. In welke antwoorden ik inderdaad oprecht gaf en welke toch niet volledig. Haar reactie sloot bij mijn gevoel in ieder geval aan.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:32

Wat een mooie ervaring, wel confronterend voor jou zeg! Hopelijk ga je met hulp van je paard weer een stuk beter in je vel zitten :)

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:45

Wat bijzonder Dreamer! En volgens mij vergeven paarden ons heel veel hoor.

Stoer dat je dit met ons wilde delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:47

BMHP schreef:
De mooiste spiegel, wat fijn dat jij je eigen paard nu zoveel beter gaat leren kennen en door haar ook jezelf.


Goh ja, ze is al bijna 5 jaar bij mij, en toch mis je dan dit soort dingen. Waarschijnlijk ook wel omdat ik mij er onbewust voor afsloot, afsloot voor haar... En ook, omdat ik zeker wel even iemand nodig had om even dat draadje van communicatie tussen haar en mij te zijn. Om "alles" duidelijk te maken.

Voor nu echt heel blij met deze eerste sessie, maar ik zal er nog wel een paar nodig hebben ;)

Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:51

Ook bizar dat ik het zo herken met m'n verzorgpaard, die kijkt mij op sommige dagen gewoon niet eens aan, ze begroet me dan niet echt helemaal niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:55

Jessica_1998 schreef:
Ook bizar dat ik het zo herken met m'n verzorgpaard, die kijkt mij op sommige dagen gewoon niet eens aan, ze begroet me dan niet echt helemaal niks


Zou goed kunnen, maar als je het zeker wilt weten zou je is een keer een sessie kunnen doen :) Niet alle paarden reageren hetzelfde natuurlijk, en mijn merrie is ook echt wel 2x gewoon weggelopen omdat er een paard langs kwam of spelende kinderen ;) Tis niet altijd zoiets "diepzinnig" natuurlijk :)

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:25

Iemand die de opleiding tot Coaching deed kwam toen ik zei dat mijn ruin een gevoelig paard is oefenen met de paarden en ik.Maar dat werd niets en dat kwam omdat ze mij kennen en door mijn eigewijze merrie.Ze moesten naar mij toe komen zonder dat ik iets zei.Dat deden ze omdat ze dachten snoep te krijgen.Snuffel,snuffel aan mijn zak.Mijn ruin was erg nieuwsgierig,maar mijn merrie ging haar eigen ding doen en mijn ruin kan niet zonder haar en ging ook weg.Daar stonden we met zijn 2 zonder paarden.Toch wel handig met paardencoaching als er paarden bij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:08

Britta31 schreef:
Iemand die de opleiding tot Coaching deed kwam toen ik zei dat mijn ruin een gevoelig paard is oefenen met de paarden en ik.Maar dat werd niets en dat kwam omdat ze mij kennen en door mijn eigewijze merrie.Ze moesten naar mij toe komen zonder dat ik iets zei.Dat deden ze omdat ze dachten snoep te krijgen.Snuffel,snuffel aan mijn zak.Mijn ruin was erg nieuwsgierig,maar mijn merrie ging haar eigen ding doen en mijn ruin kan niet zonder haar en ging ook weg.Daar stonden we met zijn 2 zonder paarden.Toch wel handig met paardencoaching als er paarden bij zijn.


Ik snap vrij weinig van je verhaal sorry?
Mijn merrie komt in ieder geval niet voor snoepjes naar mij toe, die krijgt ze nooit uit de hand namelijk ;) En juist paarden die je kennen, kunnen heeel erg op jou reageren. Dus ik weet niet wie jij langs heb laten komen, maar klinkt persoonlijk niet als iemand die ik langs zou laten komen :o Grote kans dat het wel meer redenen heeft dat je merrie weg loopt, dat is waar die hele coaching om gaat namelijk ;)

Ze moeten namelijk ook helemaal niet naar je toe komen. Het gaat juist om of ze dat doen, zo ja, hoe? En zo niet, waarom?

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:21

Anoniem schreef:
Ik heb haar op de momenten dat ze afstand nam van mij ook heel veel spanning weg zien laten varen. Gapen, kauwen, tong uitsteken, en op rust staan.
En goh wat voelde ik mij schuldig... Wat heb ik, onbewust en met de beste bedoelingen, haar allemaal aangedaan door alles op te kroppen... Sorry lieve merrie... We gaan ermee aan de slag!

Is dat gapen, kauwen, op rust staan juist goed? Een manier om de spanning kwijt te raken en dus ontspannen zijn?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:28

Maar als een paard spanning af moet laten vloeien, dan heeft ze die spanning daarvoor dus blijkbaar opgebouwd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:38

@roosje78 ja wat je zegt klopt precies

@Schadow0 Klopt ook, ze bouwde veel spanning op in mijn buurt. Waarschijnlijk omdat ze dus met mij contact probeerde te zoeken, maar dat niet kreeg en wel heel veel spanning van mij ontving. Die spanning nam zij over, dus op de momenten dat ik die spanning los liet, merkte zij ook dat er veel spanning weg ging, die zij dus ook los kon laten dan :)
Echt een wisselwerking dus ;)

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:53

Wat leuk om te lezen. Hopelijk heb je er veel baat bij en brengt het jou weer verder met je moeilijke periode! Sterkte de aankomende tijd!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:03

ik ga je even Pb'en ts!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:07

Mooi verteld.Ik vind ook dat paarden je kunnen coachen en goede therapeuten zijn.Je moet je er alleen voor openstellen!

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:21

Wat een intense ervaring moet dat zijn geweest zeg. Het lijkt me heel confronterend, maar ook heel bijzonder.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Coachingsessie met mijn eigen merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:21

Mooi geschreven! Hele bijzondere ervaring!
Ik heb zelf ook coaching gehad en dat was iedere keer kippenvel. Voor mijn wel met een onbekend paard, maar hij hielp mij ook weer emoties te voelen. Apart hè dat je die zo lang kunt weg stoppen zonder dat je het echt beseft?
Bij mij was het paard ontzettend druk als hij bij me stond (schudden met hoofd, bijterig etc) maar op momenten dat ik tot een besef kwam/rust vond liep hij weg. Heel apart en ook heel confronterend, maar het heeft me ontzettend geholpen om alles weer op een rijtje te krijgen.
Veel succes de volgende sessie!