Is dit normaal tijdens een bosrit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:53

Wat jij beschrijft overkomt mij regelmatig. Eigenaren weten vaak hun hond niet bij zich te houden of de honden luisteren totaal niet of de eigenaar is volledig uit zicht. Mijn vorige (dressuur) paarden reageerde hier totaal niet op, dat scheelde een hoop, want deze waren vreemde honden gewend. Ik maakte mij dus vrijwel geen zorgen, maar tegenwoordig heb ik een jonge/groene pony die hier wel van onder de indruk is. Tot nu toe heb ik geluk gehad, maar hij slaat wel op hol als de spanning hem te veel wordt. Dit kan voor ons beiden erg gevaarlijk worden. Mijn pony slaat naar honden, dit kan zowel gevaarlijk voor mij zijn als voor mijn paard als voor de hond. Daarnaast ben ik aansprakelijk als er iets gebeurd met de hond als eigenaar van mijn pony, tenzij de hond losloopt op een gebied waar dit niet mag. Ik wandel wel regelmatig met een 'jonge' hond en mijn pony. Dit is voor zowel de pup als mijn pony een goede oefening. Naar deze hond haalt hij niet uit. Maar naar vreemde/agressieve honden doet hij dit wel.

Wat ik doe tijdens een rit is zorgen dat het hoofd van mijn paard altijd richting de hond staat. Zo niet, draai ik mee met de hond, zodat hij er niet achterlangs kan gaan. Als het te erg wordt heb ik een lange zweep of stap ik af (verschilt even hoe erg de spanning bij mijn paard is). Ook zeg ik tegen de eigenaar dat mijn paard slaat, vaak weten ze dan niet hoe snel ze de hond bij zich moeten houden.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:02

rustig blijven..mijn ultieme oplossing al jaren dagelijks rijdend in het bos :D
Laatst bijgewerkt door celticpony op 14-05-18 22:05, in het totaal 3 keer bewerkt

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:02

pien_2010 schreef:
fjordnina schreef:
Hoe heb je het om weten te draaien? Van doodsbenauwd naar er juist op af durven gaan? De mijne bevriest, maar zou vluchten als ze van mij de kans zou krijgen, ik heb geen idee hoe ik haar dan juist in de actiestand er naartoe zou kunnen krijgen. Hoe hebben jullie je paarden dat aangeleerd?


Wij hebben geluk gehad. Na de aanval kwamen we een man met 3 loslopende honden tegen. De paarden panikeerden volledig. Hij bleek een honden trainer te zijn en wist dat er iets gebeurd moest zijn. Hij heeft een half uur met ons gewerkt en zijn honden iedere keer een stukje dichterbij laten kruipen. Zodra paarden angstig werden stopten de honden. Totdat ze vlak bij de paarden lagen en ze elkaar konden aanraken. Toen dat ok was liet hij ze van opzij komen en toen van achteren totdat het OK was. Hij heeft dus gelijk de paarden het vertrouwen terug gegeven.
Vandaar was het niet moeilijk meer om honden tegen te komen. Wij hebben hier pas de paarden geleerd om in draf op de honden af te gaan die echt willen komen, want er zitten felle bij. Ze worden nooit door ons geslagen dus ze zijn niet bang van de zwiepende zweep en ze vertrouwen ons heel erg.


Dat is inderdaad geluk hebben. Het zet mij echter wel op een spoor. Hier in de buurt zit volgens mij een trainingsveld voor jachthonden. Wie weet kan ik hen eens benaderen voor een oefensessie.
Dank je wel voor het delen!

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:19

oohh zo herkenbaar dit! ook redelijk vaak een hond achter me aan gehad maar dan niet in het bos maar als ik langs een boerderij moet. 1 boerderij waar ik altijd langs moet daar loopt een grote duitse herder die ook als vals word omschreven hier in de buurt. die komt altijd op straat lopen, tanden ontbloot en dan maar happen, sorry hoor maar dan mag mijn paard van mij wel even een rotschop verkopen. dat is gewoon op de openbare weg alleen die hond loopt weg van het terrein zelf, dan noem ik het eigen risico voor eigenaar..

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:32

Ik heb het 1 keer meegemaakt dat een jonge hond van zijn erf af gestoven kwam de weg op waar ik reed. Beest was niet aggressief, maar heel uitbundig en blij. Mijn paard was niet bang voor hem, bleef stokstijf staan, maar zo'n stuiterende blaffende hond om je heen is wel irritant natuurlijk. Baasje kwam eraan gerend, mijn vriend die op de fiets mee was en zij probeerden om de hond bij mijn paard weg te lokken. Dat lukte niet. Toen die hond in paardlief z'n sokken begon te happen, tilde hij z'n achterbeen op en deelde 1 rake klap uit. Belgisch trekpaard...... Hond vloog jankend z'n eigen erf weer op, eigenaar excuseerde zich en was bezorgd om de hond, maar vond de trap ook geheel terecht.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:21

fransje23 schreef:
CharmingS schreef:
Ik heb mijn hond ook wel vaker los lopen in een gebied waar ze vast moeten, maar daar mogen ook geen ruiters komen, en die komen daar ook. Maar dat gaat eigenlijk altijd goed, ruiters en wandelaars hebben hier gewoon (9 van de 10 keer) respect voor elkaar. Mijn hond is nu aangelijnd vanwege een operatie. Maar ik ben dan ook niet bang dat mijn hond achter paarden aan rent aangezien ze daar dus bang van is.. Alleen herten daarintegen vind ze dan wel weer heel erg leuk :+


Die herten lijken mij ook een reden om haar aangelijnd te houden ingeleiden waar dat verplicht is.
Snap sowieso niet waarom je je hond los laat lopen in gebieden waar ze vast moeten. Zie iedere dag meerdere voorbeelden en een groot deel luistert niet echt goed..
Gaat niet alleen voor paarden en wild maar ook veel mensen zijn bang voor honden, zeker als ze los lopen.


Zeker weten heb je helemaal gelijk in.. In dit geval was ze aangelijnd, dus denk dat het niet veel had uitgemaakt of ze nou vast of los was in dit geval.. Daarnaast is 100 meter verder een gebied waar ze wel los mogen, en daar zit ook ontzettend veel wild.. Als mijn hond los loopt heeft ze dan normaal ook een statische correctie halsband om voor dit soort gevallen :)

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:42

Helaas zo vaak hier ook mensen met honden die boos worden.
En ik rij altijd op het ruiterpad,wat tevens hondenlosloop pad is
Vandaag nog: vrouw met hond zegt tegen mij,weet je dat je op het hondenlosloop pad rijdt?
Dus mijn antwoord:weet je dat je op het ruiterpad loopt?
Nou ik zal haar scheldwoorden maar niet herhalen :o
Ziek volk

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:08

Ik heb om deze reden een paard die ik reed aangeleerd richting de hond te draaien en er op af te stormen ipv er voor weg te rennen, reken maar dat een hond het dan op een rennen zet... Zo behoud ik nog een beetje controle, de hond loopt minder risico om een schop voor zijn harses te krijgen en het paard loopt geen risico op een hond in het been te hebben hangen. Als je een hele agressieve hebt heb je pech, maar dan maakt het ook geen hol meer uit of deze voor of achter loopt.

Ps. Ik heb dat aangeleerd dmv het paard te laten doen waar ze het meeste plezier in beleefde: Snoeihard rennen, daar wilde ze haar schrik/angst wel voor overwinnen. Gewoon een spelletje van maken in de beleving van het paard.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 22:59

Bedankt voor alle reacties so far!! Ik heb eigenlijk niet gekeken of honden daar verplicht aangelijnd moeten, maar dat ga ik de volgende keer zeker even vooraf uitzoeken als ik ergens ga rijden. Mocht er dan alsnog iets gebeuren heb je iets meer te zeggen. En op de hond af stappen in plaats van er van weg rijden is zeker een goed idee voor de volgende keer. Ik merkte nu ook dat wegrijden totaal niet de oplossing was, maar i.v.m. mijn eigen "trauma" voor honden wist ik niet goed hoe te handelen (afstappen durf ik dus echt niet, tenzij het noodzakelijk wordt dan gaat mijn paard uiteraard voor boven mijn angst)

We hebben thuis helaas geen hond en mijn paard die ik nu mee had ziet ook nooit honden, dus daarom dubbel zo trots op hoe hij het oppakte.

Ook zit ik aan een GoPro camera te denken. Dan heb je sowieso altijd alles op film staan en kun je altijd nog eens rustig terugkijken mocht er wat voorgevallen zijn. Wel schrikbarend dat het zo 'normaal' is tegenwoordig zeg!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:12

SaraViavia schreef:
Bedankt voor alle reacties so far!! Ik heb eigenlijk niet gekeken of honden daar verplicht aangelijnd moeten, maar dat ga ik de volgende keer zeker even vooraf uitzoeken als ik ergens ga rijden. Mocht er dan alsnog iets gebeuren heb je iets meer te zeggen. En op de hond af stappen in plaats van er van weg rijden is zeker een goed idee voor de volgende keer. Ik merkte nu ook dat wegrijden totaal niet de oplossing was, maar i.v.m. mijn eigen "trauma" voor honden wist ik niet goed hoe te handelen (afstappen durf ik dus echt niet, tenzij het noodzakelijk wordt dan gaat mijn paard uiteraard voor boven mijn angst)

We hebben thuis helaas geen hond en mijn paard die ik nu mee had ziet ook nooit honden, dus daarom dubbel zo trots op hoe hij het oppakte.

Ook zit ik aan een GoPro camera te denken. Dan heb je sowieso altijd alles op film staan en kun je altijd nog eens rustig terugkijken mocht er wat voorgevallen zijn. Wel schrikbarend dat het zo 'normaal' is tegenwoordig zeg!


Een buitenrit moet ontspannen zijn. Het is goed dat je je bewust bent van wat er gebeurd is. Het zal helaas nog wel vaker voorkomen. Het lijkt mij niet prettig om continue te moeten opletten of het een losloop gebied is of niet. Dat maakt in mijn ogen een buitenrit niet heel erg ontspannen, dan stap je toch al op met een gespannen gevoel. Enige wat ik je dan mee wil geven als het nog een keer gebeurd is dat als er een hond op je af stormt (zoals ik al in mijn eerdere reactie aangaf) het hoofd van het paard draaien naar de hond toe en rustig wachten tot er een eigenaar aan komt. Ik zou eerst vriendelijk vragen of de eigenaar zijn hond bij zich wilt houden, als dit niet werkt dan zou ik zeggen dat het paard slaat. Dan weten ze vaak niet hoe snel zij hem bij zich moeten halen.. ;) Ik kan je irritatie in ieder geval heel goed voorstellen, daarom dat ik tegenwoordig niet meer op zondag het bos in ga, vanwege de drukte met honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:19

Hier ook veel loslopende honden in het bos. Een deel van het ruiterpad volgt het losloopgebied. Maar daarbuiten ook zat honden. Mijn paard is er soms bang voor, soms niet. Hangt geheel af van hoe de hond is/doet en zijn bui zelf is. Vandaag 1 hond gehad die los bleef (en straal langs ons scharrelde) en de rest werd allemaal keurig even aangelijnd. En 1 man die vroeg van een afstandje of mijn paard bang was voor honden, dan zou die wel even aanlijnen (hond was oud beestje die echt niks deed).

Het ligt er maar net aan welke honden(baasjes) je tegen komt. Ook weleens een onopgevoed bakbeest achter me aan gehad. Maar heb wel altijd met rijden een zweep mee. Voor geval dat..

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:15

Wel grappig om te lezen dat bij veel mensen zodra ze aangeven dat hun paard trapt de eigenaren wel de hond pakken.

Ik krijg namelijk bijna standaard de reactie terug ; dat merkt hij (de hond) dan vanzelf wel :+

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:53

dravergekkie schreef:
Wel grappig om te lezen dat bij veel mensen zodra ze aangeven dat hun paard trapt de eigenaren wel de hond pakken.

Ik krijg namelijk bijna standaard de reactie terug ; dat merkt hij (de hond) dan vanzelf wel :+


Haha ja, alleen ik roep er dan achteraan. Als de hond het merkt dan is hij naar de hemel. Nou dan schrikken ze wel..

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2449
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:17

Helaas wel. Mijn pony is inmiddels al een paar maanden geleden verhuist sinds ik student ben, maar inderdaad hadden wij erg vaak akelige encounters met loslopende honden.

Dat iemand zijn hond los heeft vind ik op zich niet zo'n probleem. Het jammere is alleen dat de meeste honden niet in de gaten gehouden worden óf gewoon voor geen meter naar hun baas luisteren. Met mijn hond vond ik dan ook altijd dat hij alleen los mocht als ik zeker wist dat hij luisterde, en mocht ik in de verte een twijfelachtige situatie zien aankomen dan pakte ik hem alsnog beet.

Persoonlijk heb ik niet zozeer problemen ermee als een hond op ons af kwam rennen, mijn pony en ik waren immers beiden niet bang. Het is alleen zo jammer omdat het niet alleen ons in een gevaarlijke situatie kan brengen maar vooral de hond zelf. Mensen zouden zich meer moeten realiseren dat een trap van een paard gewoon dodelijk kan zijn. Of het nu de schuld van de ruiter of van de hondeneigenaar is of niet, dat lijkt me dan nog het minst belangrijke.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:45

Helaas vaak genoeg een hond achter ons aan gehad in een bos waar ze niet los mogen, maar er lopen er meer los dan dat er aan de riem zitten. Ook zijn er aparte ruiter- en wandelpaden, maar je raadt al waar ze lopen natuurlijk :( Valt me op dat veel mensen niet eens een riem bij zich hebben ook en juist die honden luisteren voor geen meter....De boete daar is 80 euro en in het begin werd daar streng op gecontroleerd en zag je bijna geen loslopende honden daar, maar volgens mij komt de boswachter nu niet zo vaak meer langs.

Wat iemand anders ook al zei is dat je er op de Veluwe geen last van hebt, als ik een weekend weg ga naar Epe, Heerde of Kootwijk bijvoorbeeld lijnen de mensen ze aan als ze dat al niet zijn , maar nooit gehad dat er 1 achter me aan vloog. Ik zeg ook weleens gekscherend dat ik in het "Tokkiebos" rij :D