Is dit normaal tijdens een bosrit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 22:29

He allemaal!

Naar aanleiding van een bosrit afgelopen vrijdag vroeg ik me eigenlijk toch wat af. Ik ben zelf wedstrijdruiter en kom niet veel met paarden in het bos, maar met het braafste paard die ik heb ben ik afgelopen vrijdag dus toch een keer het bos in gegaan. We waren heerlijk rustig aan het rijden toen er na een tijdje een Jack Russel op ons af kwam gerend. Geen probleem, klein hondje, paard keek niet eens. Zo'n 5 minuten later kwam er een middelgrote hond op ons afgerend, paard wederom erg braaf gebleven. Nog eens 10 minuten later vloog er vanachter een struik een herdershond op ons af, paard schrok maar bleef verder super braaf. Ik was al verbaasd dat er 3 honden op me af waren komen rennen, maar vlak voordat we terug bij de trailer waren gebeurde nog wel het ergste.

Vanuit een of andere hoek kwam er kei hard blaffend en grommend een hond op ons afgerend, paard schrok wederom (logisch) en probeerde te vluchten. Kon hem houden, maar prettig was het niet. Al snel waren we de hond gelukkig weer 'kwijt'. Minuutje later kwam ik de eigenaresse tegen, die zich direct verontschuldigde voor wat er was gebeurd en vertelde dat ze haar hond nu kwijt was. Ik zei dat ik het op prijs kon stellen dat ze haar excuses aanbood en ze zei dat dit echt niet de bedoeling was. Op dat moment kwam haar hond kei hard aanrennen en begon wederom blaffend en met zijn tanden ontbloot om mijn paard te springen. Ik probeerde rustig weg te stappen maar hij greep nog net niet mijn paard in z'n achterbenen. Hij bleef met open mond rondjes om ons heen rennen, terwijl zijn eigenaresse hem uit alle macht rustig probeerde te krijgen. Ik was zo ontzettend bang (ben in 2012 aangevallen door een hond) en godzijdank bleef paard HEEL rustig, hij was duidelijk bang en in paniek maar hij bleef me vertrouwen. Ik probeerde de hond met mijn zweep op z'n hoofd te slaan, maar met mijn korte springzweepje kon ik er niet bij. Uiteindelijk kwam mijn vader aanrennen en heeft mijn halster + touw naar de hond gegooid, waardoor hij stopte. Mijn paard had niet braver kunnen reageren dan wat hij heeft gedaan en ik ben zo ontzettend trots op hem, maar mijn vraag is of dit bij jullie ook regelmatig gebeurt tijdens een bosrit?

Dat het verhaal van hond nr. 4 niet normaal is kan ik me indenken, maar daarvoor zijn er ook binnen een uurtje al 3 honden op ons afgerend... De eigenaar van de tweede hond zei toen de hond op me afrende: "Tja, paarden horen ook niet in het bos gereden te worden" (Het bos is absoluut niet verboden voor paarden, er zijn zelfs ingebouwde eventing hindernissen te vinden daar)

Dus, maken jullie dit ook regelmatig mee in het bos en wat doe je er aan? Ik weet wel dat ik voortaan een lange zweep meeneem, maar ik ben erg blij dat ik nu op dit bomproof paard zat, want als ik zo op mijn 5-jarige had gezeten weet ik niet hoe het was afgelopen.
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 13-05-18 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:32

Het lijkt me duidelijk dat dat niet normaal is, die vraag hoef je je eigenlijk niet te stellen.
Slim dat je volgende keer een langere zweep meeneemt.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 22:34

Goof schreef:
Het lijkt me duidelijk dat dat niet normaal is, die vraag hoef je je eigenlijk niet te stellen.
Slim dat je volgende keer een langere zweep meeneemt.


Ik heb de vraag even aangepast. Normaal is het inderdaad niet, maar als het bij mij al 4 keer gebeurd in één uurtje tijd, vraag ik me af of dat bij anderen ook regelmatig gebeurd of is het nou zo'n toeval dat het bij mij 4x in een uurtje gebeurd..

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:36

helaas, ja dit is normaal. Al zou het niet normaal moeten zijn.

Al meerdere keren door honden aangevallen op het ruiterpad... Mijn paard is doodbraaf en schrikt niet snel maar is nu toch meer op haar hoede bij dat pad.
Laatst zelfs een meneer die het niet nodig vond zijn hond tegen te houden. Deze hond heeft ons een kilometer lang achterna gezeten en de eigenaar keek wel om maar liep steeds gewoon verder.
En een tijd terug was er een mevrouw die mij uitschold omdat ik daar reed met mijn paard (wederom het ruiterpad ) en dat haar hond wel bezeerd had kunnen worden. terwijl wij in stap langsreden en de hond in de benen van mijn paard zat. Paard was zo braaf en heeft gelukkig niet geslagen

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:38

Uhm ja, helaas blijkt dit tegenwoordig wel "normaal" te zijn.. Hier worden we ook zeer regelmatig belaagd door loslopende honden. Soms is het baasje in de verste verte niet eens te bekennen.
Ik had gisteren nog een (jonge herders)hond in mijn paard zijn staart hangen. En zelfs nadat ik het baasje vroeg om zijn hond terug te roepen en bij zich te houden, omdat ik niet kon garanderen dat mijn paard nu niet zou kunnen trappen, deed het baasje erg weinig moeite om te hond bij zich te krijgen en liep gewoon rustig door (af en toe de hond roepend, die echter totaal niet om zijn baasje maalde.) Hond liep uiteindelijk wel achter het baasje aan maar kwam vervolgens weer blaffend en grommend terug.. 8)7
En zo kan ik nog wel een tiental voorbeelden geven van de afgelopen paar jaar, gelukkig heb ik nu een 5 jarige die honden gewend is en daar dus niet snel van onder de indruk is, en was mijn vorige paard ook een grote goedzak, en daar hebben al die baasjes strontgeluk mee gehad want er zaten echt situaties bij waarbij menig ander paard die hond(en) een doods trap zou hebben gegeven. (En dan zit jij/ik met de gebakken peren ipv de hondeneigenaar)
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 13-05-18 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:38

Ik heb zelf nog niet met mijn eigen paard in het bos gereden. Wel hier door het dorp en onder aan de dijk, en dat is altijd drama. Honden moeten aan de lijn bij de dijk maar het is zeer zeldzaam dat dit ook daadwerkelijk zo is. Al meerdere keren honden rond de benen hebben rennen. En de eigenaren kijken dan ook erg onschuldig de andere kant op alsof ze het niet doorhebben. Heel vervelend dus. Dus ik denk dat je inderdaad kunt verwachten dat het vaker gebeurd, als er al regels voor zijn in jou bos houden de meeste mensen zich daar niet eens aan. Het enige wat je wel zou kunnen doen is gewoon zeggen dat je paard niet lief is tegen honden (trappen etc.) dan krijgen ze het vaak wel ineens voor elkaar om ze aan te lijnen

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 22:40

limilou schreef:
helaas, ja dit is normaal. Al zou het niet normaal moeten zijn.

Al meerdere keren door honden aangevallen op het ruiterpad... Mijn paard is doodbraaf en schrikt niet snel maar is nu toch meer op haar hoede bij dat pad.
Laatst zelfs een meneer die het niet nodig vond zijn hond tegen te houden. Deze hond heeft ons een kilometer lang achterna gezeten en de eigenaar keek wel om maar liep steeds gewoon verder.
En een tijd terug was er een mevrouw die mij uitschold omdat ik daar reed met mijn paard (wederom het ruiterpad ) en dat haar hond wel bezeerd had kunnen worden. terwijl wij in stap langsreden en de hond in de benen van mijn paard zat. Paard was zo braaf en heeft gelukkig niet geslagen


Oké jeetje, dan laat ik mijn 5-jarige toch liever thuis eigenlijk. Ik voelde dat mijne wel één keer zijn achterbeen hoger optilde en dacht dat hij zou slaan, maar die doodbrave zou zoiets echt niet snel doen. Al dacht ik op dat moment wel echt, trap maar flink naar achter (al wordt je dan natuurlijk weer als schuldige aangewezen door de hondeneigenaar). Lastige kwestie dus. Fijn dat wij brave paarden hebben, maar vond het voor paard ook wel erg sneu, beest wist niet wat hem overkwam.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:42

Ik rijd al jaren buiten paard, bos en strand.
Ik rij nooit in een bak en heb het 2x meegemaakt dat er een hond echt achter een paard met ruiter aan rende over strand.
Ruiter is toen omgedraaid en achter hond aangegaan. Baasje over de zeik.
De andere keer viel de ruiter van het paard en was honden eigenaar boos op de ruiter want ze hield haar paard niet bij (hoezo omgekeerde wereld).

Verder vliegen er wel regelmatig honden op de paarden af.
Ik zeg altijd dat ik er niet voor in sta als mijn trekpaard een knal verkoopt met haar ijzers.

Maar ik vind echt dat mensen hun honden aan moeten lijnen als ze niet luisteren.
Het veroorzaakt levensgevaarlijke situaties.

Edit.
Bij ons in Zeeland is het nu in bos verplicht je hond aan een lijn te hebben anders krijg je een boete als je betrapt wordt.
Aan de ene kant vind ik dit echt heel goed, aan de andere kant.
Ik heb zelf 2 honden, mijn ene hond (border collie) loopt altijd en overal los. Gaat los mee naast paard etc. en daar baal ik wel van dat dat nu dus niet meer mag.
Mijn andere hond (jonge mechelaar van 4mnd) vecht met andere honden en heb ik verre van onder appèl. Hem zou ik nooit los laten lopen voor zijn, mijn en de veiligheid van een ander.
Laatst bijgewerkt door yvje86 op 13-05-18 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:42

Overal waar ik in het bos heb gereden kwamen er met grote regelmaat honden op mij afgerend. De enige plek waar dit nauwelijks gebeurt is op de Veluwe. Op het strand gebeurt het iedere 5 minuten }:0

Heel naar voor je dat je er zo angstig van wordt. Wat je kunt doen is je paard hierop trainen en zorgen dat je de honden wegjaagt als ze niet luisteren naar het baasje. Dan draai je het spelletje prooi en roofdier om: jij jaagt achter de hond aan ipv andersom. De meeste honden vinden dit zo indrukwekkend dat ze weggaan. Maar kan me ook indenken dat er honden zijn die hiervan juist in de aanval gaan. Sowieso helpt het wel om je paard met zijn hoofd naar de hond te draaien. Dan blijft hij goed in het zicht en sta je niet als een onderdanig wezen af te wachten wat de hond wil, je draait gewoon met de hond mee.

Succes!

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:42

Afhankelijk. Bij ons in de buurt is een bos met officieel losloopgebied, dus ja, daar lopen veel honden los. Soms komen daar ook paarden, niet vaak. Maar dan kom je elkaar nog weleens tegen. Er staan ook een paar weides tussen het bos met paarden, dus veelal zijn de honden hier paarden gewend en doen er weinig mee :)

Ik weet niet of dat gebied daar officieel aan een organisatie als staatsbosbeheer staat, en of er regels op borden staan? Wat als het een losloopgebied is, kan zoets gebeuren, al zou iedereen natuurlijk hun hond onder controle moeten hebben dat het beest niet achter de paarden aangaat!

Ik heb zelf altijd mijn hond aangelijnd in gebieden waar het niet is toegestaan de hond los te hebben (Veluwe, bossen van staatsbosbeheer, ik let goed op de borden). Maar er zijn zat hondeneigenaren die daar lak aan hebben... Helaas... Ik zie het, als hondeneigenaar, ook vaak voorkomen. Wij lopen netjes met de hond aangelijnd in een bos waar dat moet (5 meter lijn zodat hij wel kan snuffelen en vrijheid heeft, maar we kunnen hem daardoor altijd bij ons houden), komen mensen tegen met loslopende honden en vragen dan aan ons waarom we de hond niet los hebben, zo zielig... Hallo, wij houden ons aan de regels?

Heel fijn dat jouw paard rustig is gebleven! Lijkt me erg eng om mee te maken! Hopelijk is het plezier in het op buitenrit gaan je nu niet ontnomen...
Laatst bijgewerkt door Melyoramel op 13-05-18 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:43

Kom vaak in het bos, maar gelukkig nooit zulke incidenten meegemaakt.
Wel eens dat er een hond aan komt rennen, maar meestal blijven ze netjes bij hun baas of worden door baasje even vastgehouden. Agressieve hond gelukkig nog niet meegemaakt.

Verder probeer ik met mooi weer wel op een tijdstip het bos in te gaan als het nog rustig is. Niet zozeer vanwege honden, maar omdat in het bos rijden voor ons ook training is (endurance) en ik anders meer aan het stappen ben dan lekker op tempo mn rondje kan rijden. Ga je met mooi weer s'middags dan struikel je over de wandelaars en mountainbikers en dat rijd dan niet fijn door als je iedere keer moet stappen. Doordeweeks valt dat nog wel mee natuurlijk, maar in het weekend is het dan niet te doen om een training op tempo te doen. Vooral niet met de smallere paden....bij de echt brede paden draaf ik overigens wel door (galop niet), dan ga ik niet stappen.Zitten we toevallig in galop dan wel even terug naar draf.
Dus dan ben ik of in de ochtend of heel laat in de middag(tegen etenstijd aan) in het bos om drukte van wandelaars wat te ontlopen. Bijkomend voordeel is dat je dan ook gelijk de hondenuitlaat spitsuren omzeilt, dus ik kom eigenlijk meestal weinig honden tegen.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:48

Tja, ik woon in de randstad en rijd dus in een ‘druk’ bos...zeker bij redelijk mooi weer gebeurt wat jij beschrijft me elke rit wel een paar keer. Meeste honden blaffen en hollen naar en om Mn paard heen, die zijn nieuwsgierig of willen spelen. Agressieve zitten er ook bij, helaas. Paardlief blijft keurig braaf stil staan, maar heeft een keer uitgehaald van schrik. Die hond vloog bloedsnel naar zn achterbenen, dus kon zijn reactie wel begrijpen. Honden moeten eigenlijk aangelijnd zijn, maar in de praktijk loopt het gros los....dus ja, wat jij hebt meegemaakt is imo vrij ‘normaal’, helaas....snap dat je flink geschrokken bent.... :(

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:50

Zo vaak is mij gelukkig niet overkomen.

Ik heb mijn paard het truukje "pak hem" geleerd. Dus zelf achter de honden aandraven of galopperen. Kop laag.

Niet iedere hondeneigenaren kon dat waarderen. Maar na 6x fifi hier,fifi kommmm hierrrrr , fifi kom dan, kom bij het vrouwtje, ah toe nou doe niet zo flauw en tegelijkertijd een fifi met formaat tussen chihuahua of Deense dog in je staart, maakt dat me niet meer uit.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:55

Honden moeten nu sowieso aan de lijn ivm reekalven.
Maar de situaties die je beschrijft zijn niet helemaal normaal. Maar moet eerlijk zeggen dat ik na alle keren in het bos met de hond nog nooit een paard ben tegen gekomen en ondanks dat mn hond altijd komt als ik roep, ik echt geen idee heb wat ze doet. Ik zal aanlijnen als dat lukt maar ik durf het verder ook niet te voorspellen.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:02

Dit soort dingen komen regelmatig voor, zeker op het strand.

Ik roep meestal dat ze de hond beter bij zich kunnen roepen omdat die anders misschien straks geen tandjes meer heeft :j

Je paard kun je het beste met zijn hoofd naar de hond draaien. Indien mogelijk achter de hond op de hond af gaan lopen . Meeste honden druipen dan af , paard wat op je afkomt is eng.. Dat laatste vinden de baasjes trouwens ook..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:03

Hier valt het gelukkig wel mee. 1x gehad dat er een jack russel achteraan kwam maar dat maakt niet zoveel indruk. En 1x een bouvier die ineens voor onze neus stond. Gelukkig bleef pony staan anders vrees ik dat het niet zo goed afgelopen was.
Hond luisterde ook totaal niet. Snap eerlijk gezegd niet waarom mensen een hond los laten die gewoon niet luistert.

Moet wel zeggen als ik in een dicht bos gebied rij en ik hoor iemand met een hond wel bewust de andere kant op ga omdat ik bang ben dat de hond gaat ritselen of dat de eigenaren niet zien dat er een paard aankomt en het dan al te laat is. Ben er zelf wel voorzichtig mee.

Ooit iemand tegen gekomen met 2 akita's. Waarvan de man er 1 aan de boom bond en 1 vast hield. Die heb ik bedankt en zijn reactie was "Is toch niet meer als normaal".
Daar heeft hij zeker gelijk in. Maar tegenwoordig is het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend dat we rekening houden met elkaar. En dat geldt niet alleen voor honden eigenaren en andere weg gebruikers maar ook voor ruiter/menners.
Het is allemaal teveel "ik, ik en nog eens ik".

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:05

Normaal zeker niet.

Hier ook zo vaak belaagd door honden.. komt ook gedeeltelijk omdat ruiterpad bijna practisch naast t wandelpad is. En honden los mogen..

Helaas staan de meeste honden niet onder appel.

Heb andersom ook keer mee gemaakt ik wandel op t pad met mijn hond. Ze liep wat achter me en ineens hoor ik haar blaffen.. bleek een paard op ruiterpad.. maar hij kwam van achter had hem helemaal niet gehoord.. anders had ik zeker me hond eerder geroepen.. ruiter schreeuwde ook niet van paard! Wat ik meestal wel doe als ik daar rij.

Uiteraard toen ik haar hoorde blaffen was ze met 1x hier! Bij me.

Laatst een boxer hij bleef keurig bij z’n baas. Wij nog dank je wel zeggen en compliment geven. Maar wij paseren en baas gaf iets te vrieg commando vrij. Dus ging hij alsnog speels achter ons aan. We konden wel om lachen omdat onze paarden heel braaf zijn.

Maar ben benieuwd over paar jaar als ik me jonge paard Bosmak ga maken.. het is niet de meeste beste plek kwa honden en paarden... omdat de ruiterpad en wandelpad paralel langs elkaar lopen..

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:08

Ik ben zo’n 3 jaar terug ook gevallen in het bos. Hierdoor ben ik nu enorm angstig. Vorig jaar met mijn nieuwe paard toch geprobeerd, aan de lijn. Tot ik elke keer die losrennende honden zag die op mijn paard afkwamen. Ik raakte daardoor ontzettend in paniek, wat ik weer doorgaf aan mijn paard.

Lijkt me doodeng dat er straks een hond in haar benen of staart hangt :n

Anoniem

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:18

Ik maak dit niet zo vaak mee.
Maar laatst wel een keer en toen kreeg ik nog een grote bek van die vent ook.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:25

Ik maak het gelukkig niet vaak mee, mijn paard slaat gericht naar honden... Zou het vervelend vinden dat een hond een hoef in z'n smoelwerk krijgt omdat zijn baas de boel niet voor elkaar heeft

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:36

Helaas heb ik tegenwoordig niet zo heel veel meer de gelegenheid om in het bos te rijden, maar op een wat drukkere dag was 3-4 blaffende honden die achter mijn paard aan gingen zeker geen uitzondering. Nu rijd ik vooral gewoon in de polder als ik naar buiten ga, en ook in een (polder)natuurgebied. Maar ook daar is het blijkbaar heel normaal om je hond niet onder appèl te hebben. Sommige baasjes gaan hysterisch roepen van een afstandje, sommigen lopen gewoon door terwijl ze misschien een paar keer naar de hond roepen.
Mijn paard is niet bang van honden. Hij wil natuurlijk weleens schrikken als er ineens eentje aan komt stuiven die hij nog niet gezien had, maar vluchten doet hij niet. Helaas is het trucje van paard naar de hond toe draaien en er achteraan met mijn paard geen geweldig idee meestal, hij grijpt ze namelijk écht als hij de kans krijgt. Vol uithalen met zijn voorbenen is zijn favoriet, gevolgd door bijten als hij de kans krijgt. En ik probeer dat liefst toch te voorkomen, de hond kan er ook weinig aan doen dat het baasje een idioot is, en ik wil geen flink beschadigde of zelfs dode hond op mijn geweten hebben. Uit ervaring weet ik namelijk wel dat de meeste honden echt alleen blaffen en niet proberen een paard te grijpen.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:37

Ligt er heel erg aan waar je rijd denk ik.
Ik "mijn" ene bos mogen honden loslopen. Dus daar kom ik ze veel tegen. Nu heb ik echter wel een paard dat slaat als ze aanvallen. Anders niet, ze is honden gewend en geeft er niks om wat ze verder doen.

Daardoor zijn er vaak wel eigenaren die vragen of de hond (vaak puppy's) die vragen of ze even kennis mogen maken zodat de hond aan paarden kan wennen. Zo voorkom je zulke problemen weer in de toekomst :D Eigenaar blij, hond vaak heel enthousiast, paard relaxt en ik ook blij want het is wel heel schattig om een puppy voorzichtig aan pony z'n neus te zien snuffelen <3
Wij moeten het bos en het meertje met z'n allen delen, dus ik ben blij dat het zo kan gaan. Dan kunnen we er allemaal gebruik van maken zonder dat het mis gaat :)

In mijn andere bos kom ik ze eingelijk nooit tegen en al helemaal niet los. Dat mag daar ook niet. Alhoewel er gister een heel hard langs scheurde, maar die was drukker met heel hard rondjes rennen dan mijn paard aan te vallen :+

Vervelend TS dat je zoveel honden bent tegen gekomen. Is het een losloop gebied? Zo niet kan je het melden bij staatsbosbeheer. Als ze genoeg klachten krijgen doen ze er wel wat mee :)
Gelukkig is het voor nu goed afgelopen, maar het is wel heel erg schrikken zeg. Volgende keer een lange zweep mee! Goed opgelost, en netjes van de eigenaar dat die excuses aan bied :)

Maar ik ga het nooit begrijpen waarom je in godsnaam honden laat loslopen die niet bij je blijven...
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 13-05-18 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:39

Ik rij bijna alleen maar buiten en maak dit praktisch nooit mee gelukkig. Meestal lijnen eigenaren netjes even aan of zitten ze al vast, zo niet dan staan we even stil en vragen de eigenaar of ze de hond bij zich willen houden. Nog nooit een aanvallende hond meegemaakt, gekker dan eentje die niet meteen luistert heb ik nog niet gehad.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:46

Normaal nee, maar het is helaas eerder regel dan uitzondering dat mensen hun hond niet voldoende onder appèl hebben staan en los laten lopen waar het niet mag. Een reden waarom ik met mijn hond niet graag in gebieden kom waar veel andere recreanten komen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:50

Pleun is niet dol op honden en moet daar echt nog meer op getraind worden. Ze is nu 11 maand en gaat gewoon in de aanval naar elke hond. Pleun is een Shire, dus niet bepaald klein met flinke hoeven.
Dus ook zo toen we buiten een wandeling aan het maken waren. We kwamen een man tegen met loslopende hond en die kwam blaffend op ons af. Pleun er meteen met 4 benen in de lucht op af springen, dus moest haar omtrekken, maar de hond droop snel af met staart tussen de benen.
Man verontschuldigde zich met iets in de trand van dat hij er niet bij nagedacht had dat sommige mensen ook daar hun paard uit lieten. Ik antwoorde gevat dat ik mijn paard in ieder geval aangelijnd had. Man lijnde zijn hond aan en liep snel door. Stiekem was ik best trots op Pleun.

Ik was het bij thuiskomst weer totaal vergeten (we waren verdwaald en hebben echt een mega eind gelopen), tot ik jou bericht las.
Dit was gewoon op een snel achterweggetje waar max 60km/u gereden mocht worden, niet losloopgebied voor honden.