Is dit normaal tijdens een bosrit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:12

Schijnt inderdaad heel normaal te zijn. En het is ook heel normaal dat honden niet meer onder appel staan. Ik rijd veel buiten en kom het helaas bijna iedere rit tegen. In ieder geval de ritten op het strand en in recreatiegebieden als ik op ruiterpaden rijd. Record van 3x in 3 kwartier tijd. Toen was ik er zo klaar mee... en mensen zijn ook zo asociaal. Als de hond niet luistert, lopen ze maar gewoon weg. In de hoop dat hij dan wel meekomt, maar ik sta daar dan... afgestapt, want anders niet verantwoord, met een bang paard en een drukke hond om ons heen. Baasje loopt gewoon weg. En helaas is dat geen uitzondering. Ik wil altijd beleefd blijven, maar ik raak wel steeds meer geërgerd en word ook steeds minder begripvol. Ik kom ook voor mijn lol met mijn dier plezier maken. Waarom wordt mijn plezier dan zo verpest door hun plezier?

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:57

Mijn hond was laatst weg gelopen tijdens mijn wandeling in het bos, en ze was gewoon aangelijnd. Was even niet op aan het letten toen er een hert het pad over stak. Mijn hond (ook een herder) was vlugger dan ik en ging achter het hert aan. Ik kwam ook een mevrouw tegen op een paard die me even vertelde dat ze een grote tak had afgebroken en die naar mijn hond haar kop had gegooid, en dat ze hoopte dat mijn hond nu dood in de sloot lag |o . Ik ken mijn hond namelijk en die heeft ontzettend veel angst voor paarden en gaat daar met een grote boog om heen. Even later mijn hond terug gevonden met een bebloed oor. Ben toen alle stallen in de omgeving af gegaan en die mevrouw uiteindelijk gevonden. Mijn hond haar oor moest gehecht worden en die mevrouw heeft alle kosten moeten betalen, ze kon er ook niet om heen want omstanders hadden gezien dat mijn hond juist alles deed om zsm weg te komen, en er nog een riem aan mijn hond vast zat..

Dus het kan ook andersom.

Was gisteren in het bos aan het rijden, en toen kwam ik ook mensen tegen met een loslopende herder pup van 6 maanden ofzo. Die mensen kregen de hond ook niet meteen aangelijnd, ben maar afgestapt en heb ze even geholpen. Zo kan het namelijk ook, in plaats van meteen boos te worden ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Josien_

Berichten: 8998
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:04

CharmingS schreef:
Mijn hond was laatst weg gelopen tijdens mijn wandeling in het bos, en ze was gewoon aangelijnd. Was even niet op aan het letten toen er een hert het pad over stak. Mijn hond (ook een herder) was vlugger dan ik en ging achter het hert aan. Ik kwam ook een mevrouw tegen op een paard die me even vertelde dat ze een grote tak had afgebroken en die naar mijn hond haar kop had gegooid, en dat ze hoopte dat mijn hond nu dood in de sloot lag |o . Ik ken mijn hond namelijk en die heeft ontzettend veel angst voor paarden en gaat daar met een grote boog om heen. Even later mijn hond terug gevonden met een bebloed oor. Ben toen alle stallen in de omgeving af gegaan en die mevrouw uiteindelijk gevonden. Mijn hond haar oor moest gehecht worden en die mevrouw heeft alle kosten moeten betalen, ze kon er ook niet om heen want omstanders hadden gezien dat mijn hond juist alles deed om zsm weg te komen, en er nog een riem aan mijn hond vast zat..

Dus het kan ook andersom.

Was gisteren in het bos aan het rijden, en toen kwam ik ook mensen tegen met een loslopende herder pup van 6 maanden ofzo. Die mensen kregen de hond ook niet meteen aangelijnd, ben maar afgestapt en heb ze even geholpen. Zo kan het namelijk ook, in plaats van meteen boos te worden ;)


Los van de vervelende reactie van de vrouw, had je je hond dan niet vast of trok ze zich los dat ze weg kom rennen?
Niet stom bedoeld hoor, maar ik snap het even niet helemaal O:) .

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:12

Hier gebeurt het helaas ook vaker dat honden naar je paard toe rennen als je op de ruiterpaden rijdt. De hei hier is op mooie dagen behoorlijk druk met wandelaars (met honden).
Zelf ook eens eraf gevallen, omdat een herdershond vanaf de zijkant uit dichte bosjes naar ons toe sprong. Totaal niet verwacht natuurlijk, dus paard draaide zich om en ik lag er naast.
Geen idee waar dat beest vandaan kwam. Er zijn ook geen wandelpaden naast die ruiterroute.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:19

Josien_ schreef:
CharmingS schreef:
Mijn hond was laatst weg gelopen tijdens mijn wandeling in het bos, en ze was gewoon aangelijnd. Was even niet op aan het letten toen er een hert het pad over stak. Mijn hond (ook een herder) was vlugger dan ik en ging achter het hert aan. Ik kwam ook een mevrouw tegen op een paard die me even vertelde dat ze een grote tak had afgebroken en die naar mijn hond haar kop had gegooid, en dat ze hoopte dat mijn hond nu dood in de sloot lag |o . Ik ken mijn hond namelijk en die heeft ontzettend veel angst voor paarden en gaat daar met een grote boog om heen. Even later mijn hond terug gevonden met een bebloed oor. Ben toen alle stallen in de omgeving af gegaan en die mevrouw uiteindelijk gevonden. Mijn hond haar oor moest gehecht worden en die mevrouw heeft alle kosten moeten betalen, ze kon er ook niet om heen want omstanders hadden gezien dat mijn hond juist alles deed om zsm weg te komen, en er nog een riem aan mijn hond vast zat..

Dus het kan ook andersom.

Was gisteren in het bos aan het rijden, en toen kwam ik ook mensen tegen met een loslopende herder pup van 6 maanden ofzo. Die mensen kregen de hond ook niet meteen aangelijnd, ben maar afgestapt en heb ze even geholpen. Zo kan het namelijk ook, in plaats van meteen boos te worden ;)


Los van de vervelende reactie van de vrouw, had je je hond dan niet vast of trok ze zich los dat ze weg kom rennen?
Niet stom bedoeld hoor, maar ik snap het even niet helemaal O:) .



Dat is mij ook wel eens overkomen hoor; sta je ff relaxed om je heen te kijken op een stil punt, vaak heb je de riem dan wat losser vast en als dan ineens vanuit het niets je hond iets hoort en keihard er vandoor gaat, wordt die riem zonder problemen uit je hand gerukt.
Ik vermoed dat zoiets dergelijks bij CharmingS ook het geval is geweest.
Wat ontzettend slecht trouwens van die vrouw dat ze zo op je hond gereageerd heeft terwijl de hond juist probeerde weg te komen. Gelukkig heb je haar weer kunnen vinden.

Valt me sowieso op dat mensen wat dat betreft steeds intoleranter worden in de bossen; hardlopers die geiiriteerd reageren zodra ze een hond zien, ook al is er niets aan de hand...mensen die vinden dat je met een paard of hond maar ergens anders moet lopen, want waar zijn anders maneges/hondenuitlaatveldjes voor? Alsof het bos alleen voor de wandelaars en hardlopers zijn. Verziekt de sfeer behoorlijk.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:25

xxCYNNxx schreef:
Valt me sowieso op dat mensen wat dat betreft steeds intoleranter worden in de bossen; hardlopers die geïrriteerd reageren zodra ze een hond zien, ook al is er niets aan de hand...mensen die vinden dat je met een paard of hond maar ergens anders moet lopen, want waar zijn anders maneges/hondenuitlaatveldjes voor? Alsof het bos alleen voor de wandelaars en hardlopers zijn. Verziekt de sfeer behoorlijk.


Van de hardlopers snap ik het ook wel, die hebben hetzelfde probleem als de ruiters.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:29

fjordnina schreef:
xxCYNNxx schreef:
Valt me sowieso op dat mensen wat dat betreft steeds intoleranter worden in de bossen; hardlopers die geïrriteerd reageren zodra ze een hond zien, ook al is er niets aan de hand...mensen die vinden dat je met een paard of hond maar ergens anders moet lopen, want waar zijn anders maneges/hondenuitlaatveldjes voor? Alsof het bos alleen voor de wandelaars en hardlopers zijn. Verziekt de sfeer behoorlijk.


Van de hardlopers snap ik het ook wel, die hebben hetzelfde probleem als de ruiters.

Precies. Ik ben hardloper en ruiter. En met beide sporten regelmatig last van honden. Het bos hier lijkt juist alleen voor hondenbezitters te zijn. Zo komt het over. Je kan niet eens hardlopen bij ons het parkbos hier, vanwege alle loslopende honden. Wordt echt geclaimd door hondenbezitters en -uitlaatservicen.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:29

Ik rij niet hèèl vaak in het bos, maar het is mij ook al een keer overkomen. Ik was aan het galopperen op een breed ruiterpad toen mijn paard ineens sneller ging en ik de controle kwijt begon te raken. Toen ik achterom keek begreep ik zijn reactie wel, nog geen 2 meter achter ons rende een hond achter ons aan. Met moeite heb ik hem stil gekregen en de hond met mijn zweep weggejaagd, welke zich na een tijdje omdraaide en weer terug naar de baas ging (welke nergens te bekennen was). Gelukkig nog nooit vaker mee gemaakt, en mijn paard is goed aan honden gewend anders had het wel eens anders af kunnen lopen. Mijn eigen hond (duitse herder) is gelukkig paarden gewend en is ook wel mee geweest op buitenrit. Die zal eerder weg schieten als ze een paard op haar af ziet komen dan dat ze er achteraan gaat.

Vladimir (v. Optimist, Mv. Burggraaf)~verkocht
Sjouke fan 't Zand (Tije 401 x Jakob 302)
Ball Alley Boy, aka Baileys

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:50

fjordnina schreef:
xxCYNNxx schreef:
Valt me sowieso op dat mensen wat dat betreft steeds intoleranter worden in de bossen; hardlopers die geïrriteerd reageren zodra ze een hond zien, ook al is er niets aan de hand...mensen die vinden dat je met een paard of hond maar ergens anders moet lopen, want waar zijn anders maneges/hondenuitlaatveldjes voor? Alsof het bos alleen voor de wandelaars en hardlopers zijn. Verziekt de sfeer behoorlijk.


Van de hardlopers snap ik het ook wel, die hebben hetzelfde probleem als de ruiters.



Ik snap het zeker als de hond los loopt en op ze af komt, maar zo hebben wij dus ook een keer gehad dat we ruim van te voren de hond korter hadden gehouden en lieten zitten. Daarnaast zo ver aan de kant gegaan dat de hardloper gewoon in zn spoor kon blijven lopen zonder in de buurt van de hond te komen...en dan nog met een smerige, boze blik naar de hond kijken. Tja dan denk ik toch echt wel van 'joh wat is je probleem nu dan? Hij zit toch netjes aan de kant van het pad?'
Heb je imo geen reden meer om smerig naar mn hond te kijken alsof het een smerige stinkende drol is.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

LoveGlove

Berichten: 7915
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:58

Even alleen ingaan op de vraag of het normaal is om zoveel honden tegen te komen: Ik denk het wel. Ik wandel altijd met mijn hond, ik kom bijna altijd wel een paar honden tegen in het bos. Ik heb dan wel mijn hond los. Maar laatst kwam er een paard aan, en toen ben ik op mijn hurken gaan zitten, en heb ik mijn hond tegen me aan gehouden (het is een kleine labradoodle). Mijn hond was zelf bang (ze is echt een schijtert :')), dus ze wilde gaan rennen. Het paard wat ik tegenkwam was echt nog jong, en niet gewend aan honden, dus die schrok al een beetje van de beweging die mijn hond maakte. Als ik haar niet vast had, was ze zelf gaan rennen, en dan was dat paard zich kapotgeschrokken. Ook met andere honden, zorg ik altijd dat mijn hond iig is aangelijnt. Dan kan ik makkelijker ingrijpen, en dan kan mijn hond ook niet zomaar uitvallen op andere honden (wat ze gelukkig niet uit eigen aard doet, aangezien ze meer bang is voor honden dan wat anders _O-)


Ik vind dat je je hond gewoon los moet kunnen laten lopen in het bos. Maar je hond moet naar je commando's kunnen luisteren, en eventueel aangelijnt, als je weet dat er risico's zijn.

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:59

Ik heb het hier in de achterhoek ook vaak genoeg meegemaakt baasjes die de honden niet onder controle hebben en als je er wat van zegt krijg ik altijd de reactie"dat doen ze normaal gesproken nooit" _-:( als ik iedere keer 5 euro zou krijgen als ze dat zeiden was ik nu rijk geweest _O- of heel over dreven op een kinderlijke toon de hond proberen te roepen. Had er 1 keer zo genoeg van bij 1 hond ben verder gereden en de hond bleef achter mij aan lopen ben om de hoek staan wachten baas wel in paniek maar ze heeft er wel van geleerd hond zit nu aan de lijn. Maar ben erg blij dat mijn paard honden gewend is

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:04

Hier ook helaas 'normaal'. Er komen honden uit alle hoeken en gaten, niet aangelijnd en totaal niet onder appel van de baas. Vind het dan altijd wel bijzonder dat van ons altijd verwacht wordt dat we het paard onder controle hebben en dat een hondeneigenaar blijkbaar gewoon zijn hond los kan gooien zonder ook maar iets van controle over het dier te hebben. Meestal wordt de eigenaar helemaal spastisch als ik eraan kom en schreeuwen ze keihard de naam van hun hond die vervolgens denkt 'dikke doei' dit is veel leuker. Ik zet mijn paard dan altijd stil en meestal is de lol er dan snel af maar soms kom ik ook agressieve honden tegen en dat vind ik toch wel eng... ook altijd een lange zweep mee en ik ga op 'niet' uitlaattijden. Rond eind van de middag/begin avond is echt top drukte dan komen alle eigenaren thuis van hun werk en laten eerst even de hond uit.

Wat ik ook bijzonder vind is dat hondeneigenaren er voor kiezen om hun hond los te gooien op een ruiterpad terwijl er gewoon wandelpaden zijn en plekken waar de hond WEL los mag. Op het ruiterpad met het dus NIET.

Monique1963

Berichten: 8627
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:15

Een keer door een hond achterna gezeten. Toen ik mijn geschrokken en in paniek gevluchte paard weer bij elkaar had, ben ik omgedraaid en de hond achterna gegaloppeerd.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:37

Josien_ schreef:
CharmingS schreef:
Mijn hond was laatst weg gelopen tijdens mijn wandeling in het bos, en ze was gewoon aangelijnd. Was even niet op aan het letten toen er een hert het pad over stak. Mijn hond (ook een herder) was vlugger dan ik en ging achter het hert aan. Ik kwam ook een mevrouw tegen op een paard die me even vertelde dat ze een grote tak had afgebroken en die naar mijn hond haar kop had gegooid, en dat ze hoopte dat mijn hond nu dood in de sloot lag |o . Ik ken mijn hond namelijk en die heeft ontzettend veel angst voor paarden en gaat daar met een grote boog om heen. Even later mijn hond terug gevonden met een bebloed oor. Ben toen alle stallen in de omgeving af gegaan en die mevrouw uiteindelijk gevonden. Mijn hond haar oor moest gehecht worden en die mevrouw heeft alle kosten moeten betalen, ze kon er ook niet om heen want omstanders hadden gezien dat mijn hond juist alles deed om zsm weg te komen, en er nog een riem aan mijn hond vast zat..

Dus het kan ook andersom.

Was gisteren in het bos aan het rijden, en toen kwam ik ook mensen tegen met een loslopende herder pup van 6 maanden ofzo. Die mensen kregen de hond ook niet meteen aangelijnd, ben maar afgestapt en heb ze even geholpen. Zo kan het namelijk ook, in plaats van meteen boos te worden ;)


Los van de vervelende reactie van de vrouw, had je je hond dan niet vast of trok ze zich los dat ze weg kom rennen?
Niet stom bedoeld hoor, maar ik snap het even niet helemaal O:) .


Oke, ik was dus eigenlijk een selfie van mezelf en hond aan het maken :') dus was niet op de omgeving aan het letten en de hond had het hert sneller gezien als ik :j
Hier de selfie, je ziet het aan haar hoofd dat ze iets ziet :')

Afbeelding

Ik heb mijn hond ook wel vaker los lopen in een gebied waar ze vast moeten, maar daar mogen ook geen ruiters komen, en die komen daar ook. Maar dat gaat eigenlijk altijd goed, ruiters en wandelaars hebben hier gewoon (9 van de 10 keer) respect voor elkaar. Mijn hond is nu aangelijnd vanwege een operatie. Maar ik ben dan ook niet bang dat mijn hond achter paarden aan rent aangezien ze daar dus bang van is.. Alleen herten daarintegen vind ze dan wel weer heel erg leuk :+

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:41

Normaal, nee. Dat dit alsnog vaak gebeurt dat spreekt voor zich.

Ik rij al jaren bijna alleen maar in de bossen en de ritten die ik zonder een hond achter me aan te hebben zijn op één hand te tellen. Vrijwel niemand doet hier ook hun hond aanlijnen, terwijl dit wel verplicht is. Toch wel grappig dat hondeneigenaren hun hond niet onder controle kunnen krijgen, terwijl mijn fjord van honderden kilo's zijn hoofd erbij houdt en onder controle te houden is.

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:46

xxCYNNxx schreef:
Josien_ schreef:
Valt me sowieso op dat mensen wat dat betreft steeds intoleranter worden in de bossen; hardlopers die geiiriteerd reageren zodra ze een hond zien, ook al is er niets aan de hand...mensen die vinden dat je met een paard of hond maar ergens anders moet lopen, want waar zijn anders maneges/hondenuitlaatveldjes voor? Alsof het bos alleen voor de wandelaars en hardlopers zijn. Verziekt de sfeer behoorlijk.


En vergeet de ebikers niet, komen uit het niets en hebben blijkbaar geen rem of bel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:07

MarritdeG schreef:
Wat ik ook bijzonder vind is dat hondeneigenaren er voor kiezen om hun hond los te gooien op een ruiterpad terwijl er gewoon wandelpaden zijn en plekken waar de hond WEL los mag. Op het ruiterpad met het dus NIET.


Net zo bijzonder is dat het andersom ook gebeurd. Ik wandel veel met mijn honden, altijd aangelijnd, in een natuurgebied waar paarden/ruiters niet in mogen en waar honden alleen aangelijnd in mogen. En iedere keer kom ik er wel ruiters of loslopende honden tegen.

Gisteren nog een groep van zo'n 8 ruiters die het normaal vonden om om de beurt een lang zandpad waarop ik liep in volle galop te nemen. Bij nummer 1 en 2 ging ik aan de kant, in een stofwolk achterblijvend, bij nummer 3 ben ik midden in het pad gaan lopen om haar te dwingen vaart te minderen. Op mijn opmerking dat het wel zo fatsoenlijk is om wandelaars stapvoets te passeren, zeker in een gebied waar je niet eens mag rijden, kreeg ik een grote mond.

Fatsoen, je aan regels houden en anderen niet lastig vallen met je bezigheden zijn ver te zoeken tegenwoordig. -O-

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:10

Het is mij nog nooit gebeurd dat er een hond achter mijn paard aan is gegaan, maar dat moet zo'n hond ook maar niet proberen. We hebben thuis een hond die nog wel eens denkt dat hij een herdershond is en op de paarden gaat jagen, dus onze paarden trappen van zich af als er een hond op ze af komt rennen.
(Een hond die gewoon rustig is, heeft verder ook niets te vrezen hoor, de paarden verdedigen zichzelf enkel)

LoveGlove

Berichten: 7915
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:11

Mensen hebben in het bos geen respect voor elkaar vinden, omdat iedereen voor zichzelf dingen wil doen in het bos, en een keer niet rekening willen houden met anderen. Nou sorry, maar helaas moet dat wel

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:15

In het Amsterdamse bos kan je niet paardrijden zonder honden achter je aan te hebben, ik stop tegenwoordig niet meer... honden rennen na een tijdje vanzelf terug naar de baas. Gelukkig is mijn pony er inmiddels ook aan gewend.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Josien_

Berichten: 8998
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:17

Mensen over het algemeen lijken wat minder respect voor elkaar te hebben. Niet alleen honden eigenaren, maar ook ruiters, wandelaars etc. Daardoor vallen de positieve gevallen me nu juist extra op.
Zaterdag tijdens mijn buitenrit een wandelend stel tegengekomen met loslopend hondje. Toen wij vaart minderden om ze te passeren, zorgen zij ervoor dat ze keurig aan de kant gingen lopen. Inclusief hond die keurig tussen de eigenaren in liep en ons zonder blikken of blozen passeerde.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:20

Josien_ schreef:
Mensen over het algemeen lijken wat minder respect voor elkaar te hebben. Niet alleen honden eigenaren, maar ook ruiters, wandelaars etc. Daardoor vallen de positieve gevallen me nu juist extra op.
Zaterdag tijdens mijn buitenrit een wandelend stel tegengekomen met loslopend hondje. Toen wij vaart minderden om ze te passeren, zorgen zij ervoor dat ze keurig aan de kant gingen lopen. Inclusief hond die keurig tussen de eigenaren in liep en ons zonder blikken of blozen passeerde.


Ik bedank de mensen altijd als ze hun hond vasthouden/onder controle hebben

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:39

De mensen die hun honden gewoon laten gaan en geen rekening houden met ruiters vallen voor mij onder de rotte appels. Die heb je ook onder de ruiters zelf. Zelf vorige week nog meegemaakt, rijden op een mountainbikeroute, ik aan het hardlopen met de hond en ging even aan de kant staan, werd me eerst verteld dat ik beter door kon lopen, nou nee mijn hond mag best even rustig kijken dus ik bleef gewoon staan, toen ik zei dat hij geen paarden gewend was en ik dus even bleef staan zei ze serieus 'ga je dan even het bos in?' euhm wat? Ja ga je even verder het bos in? Want als hij aanvalt.. nou doet hij dat niet en zat hij aan 2 lijnen vast (hardlooplijn om mijn middel en ik had de lijn om zijn halsband ook even om gedaan) dus hij had sowieso niet bij de paarden in de buurt kunnen komen en ik ga ook echt het pad niet af de bosjes in omdat iemand anders me dat opdraagt maar ik was oprecht verbaasd over de arrogantie van deze ruiter.. Als je op zo’n toon tegen mensen praat en ze zo de les gaat lezen terwijl de hond rustig naast de eigenaar staat dan vind ik het niet zo gek dat je problemen krijgt. Ik kom regelmatig mountainbikers tegen en ze groeten allemaal vriendelijk, met de eerste ruiter die ik tegen kwam was het meteen raak. Sowieso vind ik het niet handig om de mountainbikeroute te gebruiken, zeker niet met de bruggetjes die speciaal daarvoor zijn aangelegd, aan de mest aan het begin van het pad te zien gebeurd dat wel regelmatig, zo sloop je de route en vraag je gewoon om problemen tussen mountainbikers en ruiters..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:49

Net soort van andersom mee gemaakt. Ik ben op vakantie in Texel dus weet niet als routes en hoe ze lopen/kruisen

Mij Hond kruist een ruiterpad (wij zagen t ruiterpad niet liggen door dichte begroeiing) maar we zagen aan haar kop he ze ziet wat en ze wilt er na toe lopen. (Mijn herder is bang voor paarden en wilt dan gaan blaffen). En we dachten oliebol ruiterpad! Wij roepen 1x en ze kwam gelijk!

Liet zelf de bal op ruiterpad liggen.

Ze blafde dit keer niet naar het paard. Maar alsnog excuus aangeboden. Ik ken natuurlijk 2 werelden.

Uiteraard als we t pad eerder hadden gezien hadden we haar eerder naar ons toe laten komen en dan pas ruiterpad kruisen.

Mijne staat aardig goed onder appel. Kan altijd beter maar ze weet heel goed wanneer het menis is en dan is ze ook met 1 commando bij mij.

pien_2010

Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:51

Yep, helaas is het normaal. Beste reactie vanuit onze ervaring is, in draf naar hond toe rijden met (lange ) zweep omhoog. Als hond echt dreigt aan te vallen, zo hard als je kunt zweep er over heen ratsen, vlak voor de aanval. Gelukkig heb ik dat laatste nooit hoeven te doen, maar ik denk dat de honden voelen dat ik het doe. Laatste week zelfs zeer grote boerderij hond, die wel nog pup was en zeer dominant wilde aanvallen. Nog nooit eerder mee gemaakt en hij luisterde niet naar baas. Toen niet alleen op hem afgegaan maar ook zweep zwiepend geluid laten maken met streng roepen "stop " (arrêt ). Door het geluid van de zweep stopte hij gelukkig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers