Is dit normaal tijdens een bosrit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:53

Ik heb wel eens op strandrit in volle rengalop een hazewindhond achter de benen van mijn paard gehad 8)7
Had gelukkig een lange zweep mee en heb de hond al galloperend een klap uitgedeeld. Was geen tijd om het paard stil te zetten, want de hond had zijn mond al open om in de benen van mijn paard te bijten.
Achteraf gezien best gevaarlijk om in rengalop half naast mijn paard te hangen met de teugels in één hand, maar op dat moment wel de beste handeling.

Baasjes van de desbetreffende hond renden inmiddels een heel stuk verderop met zwaaiende handen achter ons aan.
Koekoek, hou je hond aan de lijn als hij niet onder apèl staat.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:55

Het komt helaas vrij vaak voor... Ooit met mijn vroegere paard eens op de vlakte gehad dat er een hond onze kant op kwam rennen. Eigenaren roepen en doen maar hond luisterde niet.. hond greep mijn paard bij de achterbenen en die gaf een tikje.. tegen de bek van die hond. Eigenaar kwam net aan, maar die zei ' eigen schuld,moet ie maar luisteren'. Dus er zijn ook eigenaren van honden die wel voor rede vatbaar zijn gelukkig!
Hond had trouwens niks buiten een beschadigd ego en een klein wondje.

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:08

Niet om het allemaal maar goed te praten, honden horen gewoon onder appèl te staan, maar kan me ook heel goed voorstellen dat niet elke hond wet hoe en wat paarden zijn omdat zij deze domweg nooit tegen komen.
Nee natuurlijk horen ze niet in de staart/benen van je paard te hangen en ja je hebt idiote baasjes die niet ingrijpen als hun hond zich misdraagt.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:28

ik zorg er trouwens altijd voor dat de hond niet achter mijn paard kan komen. dus richting de hond en dan het liefst blijven stappen om de hond weg te drijven. zodra je van ze af rijd ben je natuurlijk prooi

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:51

Vandaag kwam ik een mevrouw tegen die snibbig tegen me opmerkte dat het bos van iedereen is :+ . Ik was naast mijn paard aan het wandelen en haar hond was een grote boodschap aan het doen. Net nadat we gepasseerd waren was de hond klaar en overduidelijk opgelucht, hij ging heerlijk kort naast mijn paard lopen rennen en springen, wat mijn paard duidelijk niet zo'n succes vond. In plaats van afstand te houden bleef ze pal naast mijn paard lopen met haar vrolijke hond en mijn paard werd met de seconde minder vrolijk. Na 10 meter zeg ik tegen mijn paard dat we wel even wachten, waarop zij met die opmerking kwam :+ . Toen even later haar hond vol een weiland in rende kon ik het toch niet laten om te vertellen dat het weiland niet van iedereen is en dat die hond daar zeer zeker niet thuis hoort. Toen werd ze boos _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 01:07

Die zweep gaat je niet redden. Een hond vol adrenaline zal daar niet snel op reageren en het is heel moeilijk om een bewegende en rondspringende hond te raken. En als je dan met je zweep loopt te zwaaien zal je paard dat ook niet waarderen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 01:51

Mijn paard vond het inderdaad niet fantastisch, maar ik heb toch een paar maanden geleden een jack russel bij de achterbenen van mijn paard weg geslagen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er meestal naast loop :+ .

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 02:14

Dit is inderdaad ook mijn ervaring. Gelukkig niet op elke rit, maar mensen gooien toch ongeoorloofd hun honden los 'want die luisteren altijd'... Of 'he eventjes de benen strekken, er is toch niemand'.
Dit gebeurt zelfs op een simpele staprit aan de hand naar een recreatie gebied.
Het was buiten seizoen en wij liepen over het grasveldje toen een vent vanaf de parkeerplaats zijn kofferbak had open geknald en zn honden los gooide. Die vlogen als mallen op mijn jonge ruin af. Hij bleef rustig terwijl ik die beesten met zweep op afstand hield. Na vijf keer poging tot aanval en ik die ook nog om hem heen liep te drentelen, zette hij het op een lopen naar zn maatje die thnk god bij ons was. Gelukkig niet in paniek maar die beesten hadden niet nogmaals achter hem aan moeten rennen. Hij liep immers los! Hield mn hart vast. Uiteindelijk kwam de eigenaar aan rennen. Duurde even voordat ie de beesten te pakken had. Geen excuses niks.

Nu is mijn ruin dus vrij schrikkerig voor hondengeblaf en honden die agressief gedrag vertonen. Ik laat echt geen hond in de benen van mn dier bijten.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 02:31

Helaas komt het wel vaker voor- mensen die hun hond sowieso niet onder controle hebben.

Ik snap heel goed dat mensen niet gewend zijn aan paarden en hun honden nog minder. Voor ons zijn sommige dingen vanzelfsprekend, die zij niet (kunnen) weten. Ook snap ik het nog dat mensen geschrokken zijn en defensief reageren.

Iedereen schrikt, niemand is blij, ik snáp een snibbige opmerking en geen excuses nog. Dat sommigen je gewoon uitlachen op hun gemak, of je verrot schelden kan ik dan weer niet plaatsen. Doe even normaal joh!

Gelukkig was het nog niet zo bij jou, TS, maar het is wel knap vervelend

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 03:26

Ik denk wel dat het vaker tegen komt. Maar ik zelf heb het nog nooit zó erg meegemaakt ( Ben veel op buitenrit geweest, dagelijks. ) natuurlijk blafte er wel honden en kwamen rondrennen, maar niet zo erg dat het doorging en ik echt hoefde te handelen. ( Gelukkig! ). Paard bleef in alle gevallen redelijk rustig, maar kon ook wel wegschieten, maar dat wist ik dus was altijd wel op m'n ''hoede''. Met Anastasia nog niet meegemaakt, ( 2 bosritjes gemaakt, dusja. ) En dat hoop ik ook niet, zij is nogal een angst haasje. := .

Wel fijn dat de ze der exuus aanbood, je hoort ook vaak dat dat niet gebeurt.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 05:44

Ik heb het met mijn paard nog niet meegemaakt; in het bos waar wij soms rijden komen niet veel mensen en dus ook niet veel honden. Toch kan ik me voorstellen dat het wel regelmatig gebeurt. Zelf ben ik ook al aangevallen door een hond waar de eigenaar toen zelfs niet bij in de buurt was en de volgende keer dat hun andere hond op mij kwam afrennen werd er ook geen moeite gedaan om de hond bij zich te halen.
Ik heb overigens niets tegen honden; ik heb er zelf twee die ook mogen loslopen. Ik probeer wel te zorgen dat als ik ergens kom waarvan ik weet dat er ook paarden komen, dat ik ze dan bij me roep en aanlijn voor ze naar de paarden toe gaan.
Onlangs had ik het tegenovergestelde voor. We waren op het strand aan het wandelen met onze honden. De honden mogen er los. Mijn vader zag dat er paarden aankwamen, dus lijnden we onze honden aan. Een van de meiden had haar haflinger niet helemaal onder controle en kwam recht op ons af gegalopeerd. De honden bleven gelukkig wel heel rustig en bleven braaf zitten. Gelukkig kreeg ze haar paard op een tweetal passen van ons dan toch weggestuurd.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:34

Mijn vriend had laatst ging hij rondje in losloopgebied rondom een plas (waar geen paarden mogen komem) dat er ineens mensen met hun paarden bij die plas stonden (zwemmen) dus mijn hond blaffen en grommen (ze vind ze eng) hij roept haar 1x en geeft commando voet. En ze zat naast hem.

Soms heb je niet altijd door dat een hond een paard in gaten heb. Ik vind dan vooral belangrijk dat de hond gewoon met 1x roepen moet komen.

Vaak denken sommige hondeneigenaren Ow ben toch ver genoeg van t paard mijn hond gaat er niet op af.. dus wel..

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:38

Voordat we verhuisden van de Achterhoek naar ´t Gooi hebben we nooit problemen gehad. Hier had ik in anderhalve week tijd 3 incidenten met happende en uitdagende honden (waaronder een complete roedel), nu zit ik met een paard dat in paniek raakt bij het zien van een hond.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:43

Het is helaas inderdaad 'normaal'.
Wij moeten dóór een stuk hondenlosloopbos om in het 'gewone' bos te komen. Nu begrijp ik dat daar honden lopen, en dat ze daar loslopen.
Wat vervelender is, is dat aan de overkant honden NIET los mogen, en ook daar vaak tóch loslopen. Vind ik niet alleen te paard erg vervelend, maar ook met mijn hond - podengo, kan écht nergens los, dan ben ik hem kwijt, maar aangelijnd reageert hij wel op andere honden, vandaar dat ik die uitlaat in het niet-losloopbos...

Ooit te paard belaagd door 2 enorme mastiffs (ja, waar ze NIET los mochten dus), met een ENORM dom baasje dat de honden dacht onder appèl te krijgen met jawel, een toeter! Sta je dan, met je jonge, drachtige merrie, twee enorme honden en een hondeneigenaar met een lawaaiige toeter...

Paard van een vriendin heeft al eens uitgehaald naar een hond die op de verkeerde plaats losliep, en dat was raak. Hond heeft er (gelukkig) niets aan overgehouden, maar die hondeneigenaren realiseren zich volgens mij niet dat ze voor 3 individuen gevaar geven: de hond, het paard en de ruiter... :(

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:46

Tja honden, wij gingen naar een strandje waar je hond nieteens los mag, maar dat waren ze allemaal. Drie keer dezelfde gehad. Schreeuwen naar die man dat ie hem vast moet doen. Maar nee hoor die hond gewoon laten komen. Maar was een kleintje. Dan doe je zo’n dier toch vast?

Daarna nog allemaal grote honden. Maar is gelukkig goed afgelopen omdat we met meer waren en de ‘leider’ rustig bleef.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:52

Ik kom heel vaak honden tegen. Ook enthousiaste. Ik praat er vaak tegen op een vriendelijke manier. Dan kijken ze naar mij ipv mijn paard.
1 keer een hond achter mij aan gehad. Toen draaide mijn paard zich automatisch om en stuurde zo de hond weg.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:01

Als ik een hond tegenkom of merk dat deze van achteren op ons afkomt dan rij ik altijd op de hond in. Tot nog toe kiest elke hond dan toch echt eieren voor zijn geld en geeft het dan hooguit na een paar pogingen op.
Ik loop nooit van de hond weg, dat is voor de meeste honden alleen maar meer uitnodiging om door te gaan.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:14

Mijn vorige paard was niet lief tegen honden. Die sloeg heel gericht.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:21

Ja ik kom dat alle bosritten zowat wel tegen. Heeel vervelend inderdaad!

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:31

Rijdt al 8 jaar buiten, meerdere keren per week. Gelukkig is mijn pony hond-proof.

Weinig echte incidenten meegemaakt. Woon aan een losloopgebied, dus loslopende honden zat, maar gelukkig geen agressieve.

1x op de heide (geen losloopgebied) een hond gehad die plotseling uit de heide kwam en op het achterbeen van mijn pony dook, dier nooit aan zien komen, pony ook niet. Dat was dus een klap naar achter en raak.
Baasje geschrokken, ik geschrokken, pony de rust zelve.
Gelukkig heeft de hond er niets aan over gehouden. Maar het baasje verontschuldigde zich voor het loslopen. Erg netjes, ik was alleen maar blij dat niemand er wat aan over had gehouden.

1x in het bos een loslopende Beagle achter de pony aan, in galop, pony begint te stuiteren, kont intrekken. Ik de pony gecorrigeerd, totdat mijn vriendin de hond zag en riep naar mij. Toen de pony stil gezet en de hond terug gebracht naar de baas. Geen boe of bah, hond luisterde niet, mensen waren totaal niet onder de indruk.
Heb ze wel even gewaarschuwd, als mijn pony niet zo braaf was, hadden ze een hond gehad met een flinke deuk of zonder tanden.
Geloof alleen dat sommige mensen te dom zijn om dat te snappen, dit waren van zulke mensen.....

Gelukkig is het 99 van de 100 keer goed gegaan, blijft de pony rustig en hebben de meeste mensen hier de honden keurig onder appel.

Vind het niet erg als ze los lopen, maar doe dat even in overleg. Pony mag prima als oefenobject gebruikt worden, maar dan wel met toestemming van mij en niet uit eigen initiatief van de hondenbaas.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:33

Echt agressief heb ik ze nog nooit meegemaakt. Ook nog nooit echt problemen gehad met honden. Maar kom wel ooit loslopende honden tegen die Oost-Indisch doof zijn zodra ze een paard zien. Dan springen ze wel eens rond je paard. Gelukkig letten mensen hier steeds beter op met hun honden, dat zijn waarschijnlijk ook de honden die achter zwijnen aan gaan en dan iets minder heel terug komen.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:36

Natuurlijk is het niet normaal! Toch is er denk ik in een aantal situaties wel een nuancering: sommige gebieden zijn gedeelde gebieden waar zowel honden als paarden mogen komen en honden mogen loslopen. Het is dan ieders verantwoordelijkheid om eigen dieren onder controle te houden. Zowel van ruiter als hondeneigenaar. En om een beetje rekening met elkaar te houden. Als honden eigenaar lijn ik mijn hond altijd aan als we paarden zien. Ze zijn braaf, maar ik loop geen risico's. Daarentegen is het wel zo fijn dat ruiters je daar even de tijd voor geven. Als ik in volle galop gepasseerd wordt kan ik er ook niets aan doen dat de hond misschien in de weg loopt.

We zullen het met zijn allen moeten doen met de natuur die er is. Een beetje geven en nemen dus.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:03

fjordnina schreef:
Voordat we verhuisden van de Achterhoek naar ´t Gooi hebben we nooit problemen gehad. Hier had ik in anderhalve week tijd 3 incidenten met happende en uitdagende honden (waaronder een complete roedel), nu zit ik met een paard dat in paniek raakt bij het zien van een hond.


zeker een hondenuitlaatservice tegengekomen, die lopen op de meest vreemde plaatsen, naast ruiterpaden enzo.

Ik heb de afgelopen 15 jaar uitsluitend in het Gooi rondgereden met mijn paard en heb het nodige meegemaakt met loslopende honden. (bijtpartijen, aangelijnd hondje met lange lijn tussen de benen, valpartij enz.) Ik heb op een gegeven moment mijn paard geleerd gewoonweg stil te blijven staan tot de baas de hond een keer komt ophalen.

Ik heb zelfs regelmatig honden op mijn eigen terrein, die rennen dan achter de katten aan en de eigenaren zijn dan heel verbaasd als ik ze het terrein af jaag.

Mijn advies: neem een langere zweep mee!

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:07

In het Amsterdamse bos gebeurt dit altijd wel als ik er rijd, maar het gooisnatuurreservaat of Utrechtse heuvelrug gebeurt het sporadisch.

Het beste is om je paard naar de hond toe te draaien en erop af te rijden in draf, dan druipen ze wel af.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:09

Wow ik heb zo'n dingen hier echt nog nooit meegemaakt..
Wel eens af en toe een hond die los loopt maar dat zijn dan honden die goed luisteren en meteen bij hun baas gaan zitten als ze geroepen worden, wachten tot we voorbij zijn.

Hier over straat loopt wel regelmatig een hond los maar die is gewend met paarden. Alleen is mijn paard niet gewend met honden :+ En die keffer komt ook soms te dichtbij maar als Dexter zijn oren plat legt heeft ie het ook snel begrepen.

Ik zou in jouw plaats hetzelfde denken hoor, laat paard maar eens trappen. Ze zouden het bij die van mij geen tweede keer meer doen met zijn 900kg :+