Wat kan een paard je raken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:58

Als iedereen een traantje zou laten om zijn opgehokte paarden en ernaar zou handelen was er veel minder dierenleed onder paarden! En veel fijnere stallingen!
Ga zo door, zet ‘m op +:)+

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:25

Amalarab schreef:
Als iedereen een traantje zou laten om zijn opgehokte paarden en ernaar zou handelen was er veel minder dierenleed onder paarden! En veel fijnere stallingen!
Ga zo door, zet ‘m op +:)+

Volgens mij gaat hier niet over ' ophokken' maar over het de stal uitvliegen naar de paddock? Of ben ik nu weer de draad kwijt?

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:33

Locanda schreef:
Ik snap trouwens wel dat het als kleinigheidje kan worden opgevat. :) Om iets vollediger te zijn, wat ik verkeerd deed.
Ik was niet in het hier en nu. Fout, fout. Want dat is wel nodig!
Maar mijn geest dwaalde op een zijspoor af naar 'morgen' in de trant van:
Zul je zien, gaat het zo goed. Heeft hij nu aangeleerd om los te gaan, maar dan ook echt los de afgelopen periode. Zou kunnen dat er geen land mee te bezeilen is (terwijl het zo goed ging) en dat mensen dan hun bevestiging krijgen dat hij moeilijk is.
Als je er dus niet bij bent, in principe geen sessie starten. Dit gebeurde nu gaandeweg, hierom afgebroken en dit pak ik wel weer op.
Maar vandaar gewoon de balen van, zit ook wat schuldgevoel bij. (Want dan moet je ook je training afbreken, wat extra zuur is als je dat nog nooit hebt hoeven doen.)
Enz enz (wat als, wat als) er zit natuurlijk van alles bij ;) maar zal jullie niet verder vervelen haha.

Op het moment dat jij boven op de berg zit moet je helemaal niet trainen, geen enkel dier en geen enkel mens lesgeven. Dan ben je er met je kop niet bij en gebeuren er vaak de grootste ongelukken. Paarden en ook andere dieren spiegelen, ben jij verkeerd, zijn zij het ook. Dus zorgen dat je niet op je berg zit en je aandacht er voor 100 % bij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:56

Ik opende het topic omdat ik twijfelde wat er nou met de titel bedoeld werd: had de TS nou een trap gekregen of was ze emotioneel geraakt door iets? De openingspost was duidelijk emotioneel maar ik kon er geen touw aan vastknopen. Vervolgens kwam er een post die iets leek te verhelderen, maar de verheldering hieronder maakt het voor mij weer compleet vaag.

Locanda schreef:
Ik snap trouwens wel dat het als kleinigheidje kan worden opgevat. :) Om iets vollediger te zijn, wat ik verkeerd deed.
Ik was niet in het hier en nu. Fout, fout. Want dat is wel nodig!
Maar mijn geest dwaalde op een zijspoor af naar 'morgen' in de trant van:
Zul je zien, gaat het zo goed. Heeft hij nu aangeleerd om los te gaan, maar dan ook echt los de afgelopen periode. Zou kunnen dat er geen land mee te bezeilen is (terwijl het zo goed ging) en dat mensen dan hun bevestiging krijgen dat hij moeilijk is.
Als je er dus niet bij bent, in principe geen sessie starten. Dit gebeurde nu gaandeweg, hierom afgebroken en dit pak ik wel weer op.
Maar vandaar gewoon de balen van, zit ook wat schuldgevoel bij. (Want dan moet je ook je training afbreken, wat extra zuur is als je dat nog nooit hebt hoeven doen.)
Enz enz (wat als, wat als) er zit natuurlijk van alles bij ;) maar zal jullie niet verder vervelen haha.


Ik snap niet precies waarom je in het hier en nu moet zijn als je een stalgenoot om een wormspuit vraagt en de stalhouder praat eventjes met jullie mee? Wat is er fout aan als je op zo'n moment met de stalhouder meegaat in zijn/haar opmerking over het verleden van het paard op die stal?
Of was je nou aan het trainen (een sessie starten) en ging het daar fout? En waarom moet je je training afbreken als je paard 's ochtends wild uit zijn stal komt?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Wat kan een paard je raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 12:04

Fijn dat het topic weer een respectvol karakter heeft gekregen bokkers, ik kan vanavond even gaan zitten voor een inhoudelijke reactie.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:10

Jeetje wat gaan jullie tekeer zeg :wow: Iedereen heeft vast wel een moment gehad dat ie die dag even niet lekker in z'n vel zat, en dan kan je van een klein dingetje in janken uitbarsten. Ik vermoed zomaar dat TS zo'n dag had. Het zit allemaal even tegen en dan krijg je ook nog een opmerking naar je hoofd of wil de wormkuur er niet in. Even keihard janken en zielig in een hoekje zitten roepen hoe waardeloos jeje voelt. Een half uur later ben je weer opgeknapt :Y)

Of het slim is om een topic hierover te openen terwijl je paarden coacht, laat ik even in het midden.

edit: ik heb ook wel eens naar mijn gedumpte kat gekeken terwijl een zielig liedje op de radio was, en dat ik plots in huilen uitbarstte omdat ik hem zielig vond :+

Anoniem

Re: Wat kan een paard je raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:20

Ik denk dat het verschil is dat jouw verhaal over jouw kat duidelijk is. ;)
Of iemand paardencoach is of niet maakt mij niet uit, en misschien wordt hier ook wel te fel gereageerd, maar het is ook wel eens frustrerend als maar niet duidelijk wordt waar een topic nou precies over gaat. Dus dan gaan alle mensen die zich vandáág emotioneel voelen daar ook weer emotioneel op reageren. :D

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:56

Mwaaa..daar sta ik iets te nuchter voor op m'n berg in het hier en nu te zijn vandaag. :+

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:12

Peetstap schreef:
Nikass schreef:
Als het stalbeleid is dat de paarden los naar buiten gaan, begeleid door het stalpersoneel, dan moet dat personeel er ook voor kunnen zorgen dat dit rustig en veilig verloopt.
Maar het lijkt erop dat die controle er niet is en dan moet je als eigenaar achteraf horen dat ze je paard elke ochtend uit stal laten denderen, zodat het gedrag al lekker ingesleten is, en wordt je er als eigenaar op aangekeken dat jouw paard niet uit zichzelf bedenkt dat rustig naar de wei lopen ook kan?

.

mhhh, ik weet niet beter of de paarden gaan in groepen (merrie/ruin/pony's) zelfstandig naar buiten langs uitgezette draden.
Ook naar binnen idem ditto, stal hier nabij gebruikt stal eigenaar zijn fiets daarvoor :)

Bij binnenzetten moet je sommige effe naar hun eigen stal begeleiden, echt tellen kunnen paarden niet allemaal even goed. :D of staan met twee in een box :P
Is bij eigen stal ook zo, gaat bij de pensionstallen zo waar ik over de vloer kom en ging ook zo op de manege waar ik lesde destijds.
En daar gingen er toch echt nogal wat tegelijk naar binnen;
alle deuren dicht , geen kinderen e.d. in de gangpaden en met twee man heb je de paarden zo in hun box, nooit problemen gehad.

Een enkeling wordt aan de hand naar buiten gezet of naar binnen ivm blessure's b.v. of angsthazen.

Maar no-way dat een paard zijn box uit mag stomen zodra deur opengaat en ik ervoor staat: altijd wachten.
No-way dat paard zijn gang mag gaan als ik em meeneem naar de bak of weiland voor losgooien: altijd wachten en draaien.
En dat geld niet voor alleen mijn eigen paardjes, maar voor alle die ik in handen krijg.

Is basis-opvoeding voor je eigen veiligheid, meer is het niet.
Paarden worden hierin pas moeilijk (voor de mens) als je die duidelijkheid niet aanbied, en ze maar laat omklooien.


Maar dat wordt dan toch goed begeleid? Je kan als stal dit niet doen en dan zeggen dat er een paard tussen loopt die zich niet aan de regels houdt. Dit zal je zelf moeten ondervangen.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:29

Nikass schreef:
Maar dat wordt dan toch goed begeleid? Je kan als stal dit niet doen en dan zeggen dat er een paard tussen loopt die zich niet aan de regels houdt. Dit zal je zelf moeten ondervangen.


Maar een paard weet dondersgoed wie voor hem staat.
Pony van mijn moeder gaat bij haar soms stilstaan en dreigen. Ik stap op. Pony laat hoofd hals zakken, loopt over de rug en loopt door. Ik trek hem niet in de krul. Dit doet mijn moeder evengoed niet. Hij is erg dominant en weet dat ie een aantal x heeft gewonnen van haar. Nu is ze al een stuk consequenter en geeft meer leiding en nu zit er weer een stijgende lijn in gelukkig. Ook al gooide ze de teugels los, trok ze eraan. Schopte ze hem vooruit, dat negeerde hij volledig. Die beesten voelen echt zo snel en goed aan bij wie ze wat kunnen doen.

Even terugkoppelen naar situatie van TS. Paard weet na fatsoenlijke training echt wel waar die aan toe is bij haar en probeert het misschien 1x uit. Maar bij de staleigenaar weet hij ook dat hij de stal uit kan rennen. TS ga hierdoor dus niet aan jezelf twijfelen. Hij weet echt heel goed wat ie aan jou heeft hoor. Probeer gewoon echt duidelijke leiding te geven aan m.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:39

Dus is de staleigenaar verantwoordelijk voor hoe die paarden naar buiten gaan en kan hij dat niet op ts afschuiven. :roll:

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 11:08

Sorry, het is gisteravond een beetje laat geworden. Dus nu toch maar vanaf m'n telefoon, op locatie.

Snap hem DatBenIkNou, kon het ook goed hebben. Was mede gericht op een aantal andere posts, die meer neigen naar toevoegingsloos pestgedrag dan naar enige vorm van constructief reageren. Maar goed, daar sta ik boven hahaha. :+ :D ;)
Nee hoor, je bent de draad niet kwijt. Het gaat in principe om beide. Ik vind boxen al niet zo fijn, maar heb het even zo gelaten omdat ik dacht dat hij er zo aan gewend was dat hij zich er in berustte en vrede mee had. (Hij is immers veel slechter gewend.) Maar uit het gegeven 'galoppeert vol zijn stal uit' (aangeleerd gedrag of niet) maak ik ook op dat hij het toch niet zo oké vindt.

Thanks Amalarab, zo'n idealist ben ik in weze ook. :)

Bigone, je hebt helemaal gelijk. Ik snap wat je bedoelt, en ben het er volledig mee eens.
Ik ben wel even een dagje gaan varen, om dat te overdenken. (Ook wel eens fijn om je agenda leeg te maken/hebben.)
Maar heb niet het gevoel dat het is wat speelde. (Ik ben van origine verpleegkundige met overstijgende taken, heel stressvol en niet altijd erg rooskleurig. Na bijna 10 jaar in de zorg gewerkt te hebben, op m'n 25e overspannen geraakt.)
Nu ben ik 30 en waak ik er goed voor dat mijn perfectionisme niet weer de overhand neemt, op datgene wat haalbaar is.

Het was meer zoals Antje het omschreef, bij haar kat. Ik vond hem ineens zo sneu. Kom je dan; uit Hongarije, beide zijdes op de hals gebrandmerkt (vlakbij het hoofd) niet netjes gecastreerd, aan de littekens en reacties te merken.
Een stoere vent, tot in het diepst van zijn trots gekrenkt. En nu heb jij het gedaan?

Xyzutu, begrijp ik. Het is de balans tussen heel veel informatie in je hoofd hebben, en dan de samenvatting willen plaatsen omdat het voor jullie ook een beetje te doen moet blijven.
Dat 'met je gedachte erbij zijn' maakt indd voor een kletspraatje met een mens niet uit, maar voor een soort training met een 'probleempaard' wel.
Paard in kwestie stond op me te wachten, dus ik ging na deze berichten weer terug om te beginnen met wat de bedoeling was. Toen drong het pas echt tot me door, schept dit wat duidelijkheid?

Antje vip, dank voor je nuchtere bijdrage.
Wat het coachen betreft, is eigen echt heel anders dan niet eigen. (Daarbij zit ik niet om werk verlegen, dus een ieder die zich hier niet in kan vinden.. prima...) Een juf of meester zal ook minder geraakt worden door de moeilijkheden van een leerling, dan door de problemen van diens eigen kind.

In het algemeen, ik heb ook wel een iets andere kijk dan de stalhouder. We kunnen goed samen, en ze staan hier ook goed. Maar ik krijg vaak dingen te horen dat ik denk 'tja, maakt niet zoveel uit' (ik neem het wel netjes aan hoor, niet dat ik ongeïnteresseerd ben) en dit vind ik dan weer belangrijk, maar is dus niet tijdig bij mij terug gekomen.

Dank je suikermeisje, klopt helemaal. En gelukkig ben ik niet in waarde gedaald bij het paard in kwestie, hahaha. Hij luistert nog braaf naar me, en komt zelfs in het land. (Terwijl hij zich in het verleden maandenlang niet heeft laten vangen en mensen ook het land uit heeft gejaagd, voor mij nog.) Ik weet dat paarden niet al te diepzinnig denken, maar ik heb het idee dat hij het op een zeker niveau wel waardeert dat hij dingen aan mag geven.