Wat kan een paard je raken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Wat kan een paard je raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 08:25

Situatie schets:
Ik heb 3 paarden gestald in een uitloop. In december heb ik het paard van een lesklant overgenomen op deze stal. Hij kan helaas niet klakkeloos bij de anderen in de uitloop. (Hengsten gedragingen)
Dus hij ging nog mee met het stal/box regime de resterende winter. 's Ochtends 5 uur los met stalgenoten in de paddock (ze lopen zelf vrij over het terrein van de box naar het zand) en dan zorg ikzelf dat hij er 's middags/'s avonds goed uit komt.

Omdat ontwormen (indien nodig) bij hem een lastig euvel is, kwam ik gisteren met frisse moed aan om te oefenen met appelmoes. Alleen de beoogde spuit was al stuk (pony's hadden hem te pakken gekregen) dus ik vroeg een stalgenoot of zij er nog een had liggen.
De stalhouder stond daarbij en zei met een grap dat "niks makkelijk ging bij hem" waarop ik luchtig reageerde dat alles eigenlijk steeds beter gaat. (En dat is ook echt zo, maar hij komt van heel ver en is niet in 1 dag omgeschoold tot een engeltje tegenover iedereen.)
Daarna gaf ze aan dat ik misschien even moest nadenken over hoe hem morgen naar de weide te brengen. (We brengen ze jaarlijks allemaal aan de hand, en gaan dan tegelijk los.) Waarop ik zei, dat "hij toch ieder jaar gewoon ook zo gebracht werd?"
"Ja, maar de laatste tijd komt hij 's ochtends in volle vaart zijn stal uit." Mijn luchtige tegenbericht was, "hij voelt zich ook een stuk beter en energieker" en "hij weet dat hij los is en mag". Daarna wel gevolgd door een "ik had het graag willen weten toen ik er nog iets mee kon" en "want ik ben er juist later op de dag zodat hij er nog extra uit komt, dus ik zie dat 's ochtends nooit".

Maar man.. wat brak ik... eigenlijk. (En blijkbaar) want de beoogde oefen sessie heb ik gaandeweg maar gestaakt. Ik kwam achteraf gezien met een verkeerde energie binnen hierdoor (normaal zijn dit soort dingen -bij lastigere paarden nog- geen probleem) waardoor ik het niet helemaal juist deed, hij geeft dat terug. (En terecht, tja oerpaard.) Ik was gewoon leeg, en wat heb ik staan janken.
Zijn stal was al wel viezer dan voorheen, maar ja als je verder niks hoort.

Jaren geleden dat ik zo gehuild heb, en wat krijg je daar een koppijn van zeg. :') Paard stond me op een gegeven moment ook aan te kijken, van 'eh.. mam...'
Sorry vriend, dat ze denken dat je een monster bent. Je bent onbegrepen, en niet op je plek. Maar zo'n fijn paard, en wij gaan dat de mensen laten zien. (Ik zit nu weer met tranen in m'n ogen, hahaha.) Sorry vriend, morgen ga je op het land en daarna nooit meer een stal in. Je geeft zo duidelijk aan dat je een 'oerpaard' bent, je sterk voelt en dat niet wil. Je aanwijzingen worden verkeerd geïnterpreteerd, maar ik heb ze gezien vriend.

Dit is geen aanval op wie dan ook! Mensen handelen en beredeneren vanuit hun eigen referentiekader, en dat is goed. Ik heb alleen aangegeven dat ik het graag had geweten, maar verder geen haat.
Sorry als het een warrig verhaal is. Ik wil er niet echt iets mee bereiken, even m'n ei kwijt en misschien krijg ik nog een verhelderend inzicht terug.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:14

Wat jammer dat je niet eerder wist dat hij zo (ongemanierd,dominant) zijn stal uit dendert, dan had je er inderdaad iets aan kunnen doen.
Het moet natuurlijk wel veilig zijn voor mens en dier ook al moet hij van nog zo ver komen.
Misschien goed om eens bij verschillende stalgenoten na te vragen hoe zij het ervaren? Het kan natuurlijk ook zijn dat jij het een beetje te rooskleurig ziet en vanuit je eigen referentiekader reageert ;) zodat mensen het lastig vinden om tegen je te zeggen?
Ik ken jou niet en het paard ook niet en misschien zit ik er helemaal naast.
Het klinkt alsof er nog flink werk aan de winkel is :) en dat los je niet op door situaties te vermijden zoals nooit meer op stal staan. Wat wanneer dat onverhoopt toch eens moet? Zoveel mogelijk buiten maakt het wel gemakkelijker, het klinkt alsof hij dat nu lig tekort is gekomen. Uit je verhaal begrijp ik dat hij er twee keer per dag uitkomt? En dan ineens 24 uur op de wei? of gaan ze 'nachts dan weer naar binnen.
Uit je post krijg ik een beetje het idee dat je heel erg emotioneel bij dit paard betrokken bent, een beetje het gevoel dat jij de enige bent die hem begrijpt en kan redden? Ik zou dat echt proberen te vermijden hoor.
Beetje nuchter blijven, paard schiet er namelijk niks mee op als jij de enige bent die hem kan hanteren :)

Anoniem

Re: Wat kan een paard je raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:20

euhhhmmmmm ja ok...
en vanuit je bedrijf gezien kun je hier ook niets mee?
Eerlijk gezegd vind ik een wazig topic als dit niet bepaald een goede reclame voor iemand die beroepsmatig instructrice voor probleempaarden is, maar dat is mijn mening.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:32

Ik denk dat elk paard een verkeerde energie terugkoppeld, maar ik kan me voorstellen dat deze dat extra heftig doet en spiegelt. Heel confronterend, maar daarom raakt het ook zo diep.

Jammer dat ze inderdaad niks hebben gezegd, maar nu weet je het in ieder geval. Heel veel succes met hem!

justkid schreef:
Uit je post krijg ik een beetje het idee dat je heel erg emotioneel bij dit paard betrokken bent, een beetje het gevoel dat jij de enige bent die hem begrijpt en kan redden? Ik zou dat echt proberen te vermijden hoor.
Beetje nuchter blijven, paard schiet er namelijk niks mee op als jij de enige bent die hem kan hanteren :)

Volgens mij is een paard als dit prima te hanteren is zolang er naar hem wordt geluisterd en aan zijn behoeftes wordt voldaan. Oftewel, als hij wat beter in z'n vel zit en op zijn plek. Op dit moment is hij dat niet, en zodra er dus mensen mee gaan sleuren met de instelling "lastig k*** paard je moet luisteren" gaat het mis.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:42

Ja maar dat weet je niet he, of mensen er aan sleuren met zo'n instelling :)
Ik denk niet dat iedereen kan raden wat de behoeftes van dit specifieke paard zijn. En Ik vind dat ook een gevaarlijke instelling.
Op een stal waar meerdere mensen met de paarden omgaan lijkt me veiligheid een eerste vereiste. Er zit wel een heel groot verschil in hoe er op verschillende stallen met de dieren wordt omgegaan, dat moet wel bij je passen en bij het paard. En als het inderdaad een sleur en schreeuwstal is moet je op zoek naar iets wat beter past of de mensen leren dat het ook anders kan (en moet)

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:18

Ik snap eigenlijk niet zoveel van het verhaal. Wat is er nou precies aan de hand eigenlijk?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:09

Mocht ik ooit ' een probleem paard' hebben dan went ik mij toch liever tot een professionele, nuchtere en stabiele trainster die met beide benen op de grond staat elk geval.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:30

maikeltje schreef:
Ik snap eigenlijk niet zoveel van het verhaal. Wat is er nou precies aan de hand eigenlijk?

Ik snap de relatie met de vieze stal ook niet. Komt hij niet buiten of mesten ze hem niet uit oid? Of is hij daar zo onrustig dat hij het helemaal door elkaar mengt?

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:42

Begrijp ik goed dat 's morgens de staldeur open gaat en de paarden los naar de/een paddock lopen?
Persoonlijk vind ik dit voor een paard met toch al problemen vragen om meer problemen, dit zou ik nooit doen met een paard wat blijkbaar dit (nog) niet aankan.
Mijn paard zet ik bijna iedere morgen zelf buiten als een ander het doet moet hij langer wachen en loopt hij ook meer door zijn stal dus viezere stal.

Zorg dat je er een keer zelf bent als ze naar buiten gaan dan kan je goed zien en beoordelen wat er nou gebeurt. Dat een paard in je emotie gaat zitten snap ik maar ik heb het idee dat jouw reactie meer is dan alleen reactie op het bericht van de stalhouder. Ga eens te raden bij jezelf waarom word je hier zo emotioneel van en kijk of je dit kan omdraaien. Jouw onrust/emotie slaat over naar je paard (spiegelen) en hoppa probleem ontstaan. Zorg dat je jezelf aard en kom tot rust en tot die tijd niet gaan oefenen met lastige dingen of zorg ervoor dat iemand je kan helpen.

Je bent zelf trainer van probleempaarden maar dat wil niet zeggen (juist niet) dat je het probleem van je eigen paard zelf kan oplossen.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:56

Goed zo TS +:)+ Luisteren naar je paard is zo makkelijk als hij dingen aangeeft die passen bij wat in je boekje staat.

Luisteren naar je paard, écht iets doen met de terugkoppeling die je krijgt, als die feedback níét aansluit bij een boekje, of bij "hoe men het gewend is". Daar is moed voor nodig. Niet alleen om zelf mee te veranderen maar ook om op te staan tegen de mensen die menen dat je raaskalt. Ik heb net de loonwerker gebeld, hij had vorige week een andere kwaliteit hooi gebracht dan gewoonlijk. Dat zei hij ook netjes toen hij het kwam brengen (had hij het maar van tevoren gedaan, maarja...) en mijn pony eet het niet. Ik weet van haar dat ze het dan ook niet gaat eten. Als zij vindt dat er iets mis is met het hooi dan eet ze gewoon niet meer. En gelukkig komt de loonwerker het overmorgen omruilen voor ander spul. Maar ik heb moeten kletsen als brugman. Nee, ik ga d'r niet drie dagen alleen dit geven (zoals hij voorstelde). Ze staat nu toch al met een opgetrokken buik door te weinig ruwvoer? Mijn meisje wat zo gevoelig is op de darmen, en wat juist elk jaar ietsjes beter gaat. Prima als iemand anders dat doet met z'n paard. Er zullen vast wel mensen zijn die er in mee gaan dat ze "even aan ander ruwvoer moeten wennen". Aan ander ruwvoer wennen is ze echt niet moeilijk mee. Maar ruwvoer wat ze niet eet gaat ze niet eten. Ook niet na een week. Dat ga ik niet eens afwachten, ik heb dat al eens gedaan. Maar ik zit nu ook te trillen (heb er net over gebeld) en dacht even leuk te gaan bokken voor de afleiding.

TS jij bent in de "mensenwereld" de ambassadeur voor je paard. En ik vind dat je het goed hebt gedaan. Veel succes en plezier met 'm.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:59

DatBenIkNou schreef:
Mocht ik ooit ' een probleem paard' hebben dan went ik mij toch liever tot een professionele, nuchtere en stabiele trainster die met beide benen op de grond staat elk geval.

Nou inderdaad...

Maar dat terzijde vind ik dit echt een heel wazig verhaal. Vieze stal, hebben ze hem gewoon niet meer naar buiten gelaten? Want dan zou ik de eigenaar echt meteen figuurlijk gesproken over de tafel trekken dat ie dat niet heeft gemeld.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:15

Citaat:
's Ochtends 5 uur los met stalgenoten in de paddock (ze lopen zelf vrij over het terrein van de box naar het zand)


Vind het niet zo gek dat hij daarom in volle vaart zijn stal uit komt, als hij iedere ochtend normaal zijn stal uit mag rennen.. Heeft weinig te maken met probleem gedrag, dit is gewoon een gewoonte dat hij gewend is. Vraag me ook af waarom jij denkt dat dit een goede manier is, aangezien dit paard al een sterk karakter heeft volgens jou.
Wil niet zeggen dat dit jouw schuld is, maar je wist er wel van.

Citaat:
Mijn luchtige tegenbericht was, "hij voelt zich ook een stuk beter en energieker" en "hij weet dat hij los is en mag".


Hierboven wuif je eigenlijk het probleem weg met de reden dat hij weet dat hij los is en dit daarom doet.. En als je al met "probleem" paarden werkt, dan zou je toch juist moeten weten dat je dit bij een fel paard zou kunnen verwachten.

Ik zie het vaker gebeuren op stallen, en vind het de meest onverantwoorde manier om met andermans paarden om te gaan..Daarnaast is het ook nog eens ontzettend slecht voor het lichaam om vanuit stilstaan op stal opeens in volle vaart over het harde naar de wei te rennen, laat staan wat voor ongelukken of glijpartijen kunnen voorvallen..

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:42

Ik vind het een mooi topic :) Luisteren naar je paard. Uitzoeken waarom een paard bepaald probleemgedrag vertoond. En niet alleen maar je paard gehoorzaam maken aan mensenregels. Waarom een paard in een hokje stoppen (letterlijk en figuurlijk in dit geval) in plaats van kijken naar wat het paard zelf wil?

Toevallig ken ik het paard en ts een beetje :) Ik sta daar nog niet zo lang op stal en kreeg inderdaad te horen dat het paard lastig is. Als hij op stal wordt gezet (los lopend) maakt hij een extra rondje op het erf. In de ochtend stormt hij inderdaad zijn stal uit. In de tussentijd trapt hij tegen de deur (is onrustig en maakt zijn stal vies). Natuurlijk is dat voor een stalhouder vervelend. Er staan veel paarden, hij moet mee in de stroom. De andere paarden staan ook maar 5 uur buiten en doen niet zo, dus wordt hij als lastig gezien. Van hun kant bekeken kan ik dat goed begrijpen. En ze doen het paard verder geen kwaad ofzo. Dit paard geeft gewoon aan dat hij niet zo veel op stal wil staan. Geen goed of fout, alleen geen passende combinatie op dit moment. En als eigenaar snap ik dat je daar best emotioneel over kan worden. Misschien voel je je schuldig of soms machteloos. Je wilt het beste voor je paard. En als anderen je paard niet begrijpen, dan kan je soms emotioneel worden. Dat heb ik zelf ook ;)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wat kan een paard je raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:56

Ik kan de stalhouder in deze dus helemaal niet begrijpen.. Je gaat vertellen dat het paard lastig is terwijl ze hem zelf aanleert dat sochtends de stal open gaat en er geen regels meer zijn. Dus stormt hij inderdaad naar buiten want daar wil hij zijn.. Daar ligt het probleem, en de stalhouder heeft het er naar gemaakt dat hij dit doet, dan kun je vervolgens niet het paard hiervan de schuld geven. De enige mogelijkheid die ik zie, is gaan oefenen om dit paard sochtends normaal uit zijn stal te halen en dan als eerst aan de hand in de wei zetten.

Vind het niet meer als luiheid om zo op deze manier paarden buiten te zetten, het zijn geen koeien! Ik zou mijn paard hier dus nooit op deze stal willen zetten.

Waar ik sta met mijn paard hebben ze een paar oudjes die de weg ondertussen kennen en braaf naar de wei sjokken, maar dat zijn de eigen paarden van de stalhouder en deze worden pas los gelaten als alle andere paarden buiten staan.

Je kan namelijk niet alle stallen tegelijk open zetten, en als het eerste paard al in een draf of galop over de stenen rent dan word de rest vanzelf onrustig..

En dat zijn stal daardoor vies word vind ik ook niet gek, hij ziet al zijn vriendjes voorbij komen en wil natuurlijk naar buiten, wat resulteert in draaien springen en stijgeren in de stal waardoor alles door elkaar komt te liggen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Wat kan een paard je raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:03

Blijkbaar staat het dier er al jaren(?), waarbij het nu erger geworden is dan het was.
De handelswijze van de staleigenaar zal niet anders zijn geweest (hij zal al die tijd ze los hebben laten lopen), dus is het paard in zijn ogen vervelender geworden.

Verlangen dat de staleigenaar het anders gaat doen lijkt mij niet reeel, dus voortaan zelf buitenzetten, dit blijven accepteren maar verhuizen zou mijn voorkeur hebben.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:11

CharmingS schreef:
En dat zijn stal daardoor vies word vind ik ook niet gek, hij ziet al zijn vriendjes voorbij komen en wil natuurlijk naar buiten, wat resulteert in draaien springen en stijgeren in de stal waardoor alles door elkaar komt te liggen.

Dat probleem houdt je ook als je alles aan de hand buiten gaat zetten.
Dan ziet hij ook zijn vriendjes voorbij komen.

Dat probleem hebben meerdere paarden en je kunt niet meerdere als eerste buiten gaan zetten omdat zij gek doen als er andere als eerst mogen.
Mijn merrie heeft daar ook een handje van.
Ze mag pas naar buiten als zij rustig is en ik normaal haar halster om kan doen.
En soms gaat zij als eerste soms als laatste.

Het beste is te wachten tot hij rustig is en dan pas naar buiten laten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:16

Citaat:
Dat probleem houdt je ook als je alles aan de hand buiten gaat zetten.
Dan ziet hij ook zijn vriendjes voorbij komen.


Dan zetten ze hem als eerst buiten, zie daar het probleem niet van.

Citaat:
Dat probleem hebben meerdere paarden en je kunt niet meerdere als eerste buiten gaan zetten omdat zij gek doen als er andere als eerst mogen.


Alle paarden worden toch losgelaten en mogen zelf de stal uit racen, dan is het toch een kleine moeite om even 1 paard aan de hand naar de paddock te brengen?

Citaat:
Het beste is te wachten tot hij rustig is en dan pas naar buiten laten.


Dan kun je soms lang wachten en heb je een gestrest paard op stal wat heel zijn stal om ploegt en misschien nog wel blessures op loopt van het gek worden in zijn stal.

De allerbeste oplossing voor alle paarden op die stal zou zijn als ze gewoon netjes aan de hand buiten worden gezet, zoals het hoort.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:21

Welk gedrag zorgt ervoor dat hij niet in de kudde kan? Daarbij is het inderdaad voor zo'n paard funest om hem zijn eigen regels en gedragingen te laten verzinnen. Ik kan er niet bij dat er stallen zijn die zo werken. Voor de paarden brengt het niets alleen voor de mens (snelheid).

Ben het helemaal met CharmingS eens. Die van mij moeten zelfs met open deur binnen blijven staan totdat ik het commando geef dat ze er uit mogen. Niks zo naar als een paard wat je omver loopt zodra de deur van het slot gaat.
Laatst bijgewerkt door Selka op 09-05-18 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:23

maikeltje schreef:
Ik snap eigenlijk niet zoveel van het verhaal. Wat is er nou precies aan de hand eigenlijk?



Ik snap het ook niet zo goed, eerlijk gezegd.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:30

Je weet als eigenaar toch wel wat de omgangsnormen zijn? Daar vraag je toch naar? Dan weet je toch hoe er met je paard om gegaan word met binnen en buiten zetten? Dan maak je verdorie toch een keuze? Zou mooi worden dat we daar nu de pensionhouder op gaan aanvallen. Mijn manier is het ook niet, mijn paarden breng ik zelf binnen en buiten. Dat buiten beschouwing gelaten. Ik lees iemand hierboven zeggen "Alle paarden worden toch losgelaten en mogen zelf de stal uit racen, dan is het toch een kleine moeite om even 1 paard aan de hand naar de paddock te brengen?" Ten eerste maak jij er racen van, wellicht lopen ze gewoon rustig of in een drafje naar de weide, een stal waar ik wel eens lesgeef doet ze ook zo los, nou niemand die in rengalop wegstuift hoor, alles sukkelt lekker relaxed uit de box en gaat hooguit in een drafje naar het land. Dus zeer suggestief. En ten tweede, als 1 paard aan de gand naar de paddock gebracht word wil een ander dat ook, en een ander etc etc. Veel meer werk. Geen probleem, maar dan moet de stallingsprijs per maand omhoog en dat wil men natuurlijk niet. Ik vind TS zeer onprofessioneel overkomen met dit rare warrige topic en dat heeft niets met wel of niet paarden begrijpen te maken... sterker nog, ik zie een hoop wegwuivingen en goedpraterij 'hij is ook veel energieker' etc
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 09-05-18 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:30

Er zijn paarden die binnen niet verdragen (zie merens ras van de maand topic). Zijn ook paarden die nog heel dicht bij de natuur staan.
Blijkbaar heb jij ook zo een paard. Ik verwacht dat dit helemaal goed gaat komen met altijd buiten zijn van het paard.

Enne er zijn mensen die niet zo gemakkelijk schrijven. Beetje je best doen, dan lukt dat best om dit verhaal te begrijpen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:41

Bonita_Bon schreef:
Je weet als eigenaar toch wel wat de omgangsnormen zijn? Daar vraag je toch naar? Dan weet je toch hoe er met je paard om gegaan word met binnen en buiten zetten? Dan maak je verdorie toch een keuze? Zou mooi worden dat we daar nu de pensionhouder op gaan aanvallen. Mijn manier is het ook niet, mijn paarden breng ik zelf binnen en buiten. Dat buiten beschouwing gelaten. Ik lees iemand hierboven zeggen "Alle paarden worden toch losgelaten en mogen zelf de stal uit racen, dan is het toch een kleine moeite om even 1 paard aan de hand naar de paddock te brengen?" Ten eerste maak jij er racen van, wellicht lopen ze gewoon rustig of in een drafje naar de weide, een stal waar ik wel eens lesgeef doet ze ook zo los, nou niemand die in rengalop wegstuift hoor, alles sukkelt lekker relaxed uit de box en gaat hooguit in een drafje naar het land. Dus zeer suggestief. En ten tweede, als 1 paard aan de gand naar de paddock gebracht word wil een ander dat ook, en een ander etc etc. Veel meer werk. Geen probleem, maar dan moet de stallingsprijs per maand omhoog en dat wil men natuurlijk niet. Ik vind TS zeer onprofessioneel overkomen met dit rare warrige topic en dat heeft niets met wel of niet paarden begrijpen te maken... sterker nog, ik zie een hoop wegwuivingen en goedpraterij 'hij is ook veel energieker' etc


Neem aan dat je op mij doelt in je bericht.
De TS geeft zelf aan in haar OP dat haar paard de stal uit stormt dus ik ga er van uit dat er op zijn minst een paard door de gang heen raced. Ik vind het inderdaad een hele slechte manier om zo met andermans paarden om te gaan, wel iedere maand dik stalgeld innen maar dan niet de paarden op een correcte manier buiten zetten, en dan ook nog eens gaan klagen als een paard daardoor niet meer normaal zijn stal uit kan komen.

Op mijn stal staan 40 paarden, en deze worden iedere ochtend met de hand buiten gezet en daar hoef ik niks extra's voor te betalen, want zo hoort het namelijk.

En als je dan echt te lui bent om ze allemaal aan de hand buiten te zetten, doe dan het stalgeld omlaag en laat de eigenaren hun paarden zelf buiten zetten.

Daarnaast ben ik het met je eens dat ik de TS ook behoorlijk onprofessioneel vind overkomen.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:44

wacht dus omdat een trainster emotioneel betrokken is bij een "trainings" paard vinden jullie haar niet professioneel en zoeken een ander?

JUIST bij probleempaarden is een -emotionele- binding heel belangrijk. Door die binding voel je een paard juist aan en zal een paard eerder met je (proberen) te communiceren.

(overigens moest ik ook het topic 2x lezen voordat ik begreep wat TS bedoelde, maar je schrijfvaardigheid heeft imo niets te maken met je professionaliteit in de omgang met paarden)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:48

Ania schreef:
wacht dus omdat een trainster emotioneel betrokken is bij een "trainings" paard vinden jullie haar niet professioneel en zoeken een ander?

JUIST bij probleempaarden is een -emotionele- binding heel belangrijk. Door die binding voel je een paard juist aan en zal een paard eerder met je (proberen) te communiceren.

(overigens moest ik ook het topic 2x lezen voordat ik begreep wat TS bedoelde, maar je schrijfvaardigheid heeft imo niets te maken met je professionaliteit in de omgang met paarden)


Heftig in tranen uitbarsten omdat je hoort dat het dier enorm druk wordt bij los naar buiten gooien vind ik redelijk een overdreven reactie. :o

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:50

Ania schreef:
wacht dus omdat een trainster emotioneel betrokken is bij een "trainings" paard vinden jullie haar niet professioneel en zoeken een ander?

JUIST bij probleempaarden is een -emotionele- binding heel belangrijk. Door die binding voel je een paard juist aan en zal een paard eerder met je (proberen) te communiceren.


Nou als jij van zo'n opmerking zo van slag raakt dat je niet eens meer kunt oefenen met een wormkuur, dan zou ik inderdaad passen..
Ik zou mijn paard inderdaad niet naar iemand brengen die zelf niet emotioneel stabiel is..
Daarnaast is het niet een trainingspaard maar haar eigen paard.

Je traint een paard dmv lichaamstaal en als jou lichaamstaal uitstraalt dat je niet sterk in je schoenen staan, dan krijg je gevaarlijke situaties en paarden die over je heen lopen, dus heel gek vind ik het niet dat mensen dat zeggen..


@TS: Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik van stal veranderen, zou in ieder geval een stuk beter zijn voor je paard. En misschien ook wel voor jezelf als deze stalhouder jou zo weet te raken..