Nalatigheid?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Nalatigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 10:52

HI,

Ik woon en leef in Engeland.
Ik woon op een Manage cq Pension stalling. (werk hier niet)

Gister morgen is er om 11 uur iemand met haar eigen paard gaan rijden, is ten val gekomen en pas om 16.00 uur werd ze gevonden. Paard is bij haar gebleven in het veld waar ze reed en waar ze viel.
Ze is om 19.00 met een waarschijnlijk gebroken rug en onderkoeling naar oxford ziekenhuis gevlogen met de helicopter.

Nu is mijn vraag Vinden jullie dat het Yard personeel een verantwoordelijkheid heeft om te realiseren dat een paard al sinds 11 uur sochtends niet meer in zijn stal is.?

Ik vind namelijk van wel.
Ben benieuwd.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Nalatigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:53

Ligt eraan...als diegene vaker lange buitenritten maakt is het niet abnormaal....

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:54

Lastig, als het mogelijk is om het paard buiten te stallen niet, wellicht staat het paard wel buiten?
Is ze op buitenrit gegaan of was dit bij de manege zelf?

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 10:56

liespower94 schreef:
Lastig, als het mogelijk is om het paard buiten te stallen niet, wellicht staat het paard wel buiten?
Is ze op buitenrit gegaan of was dit bij de manege zelf?



Was in een van de weilanden van de manege dame van in de 60. komt elke morgen uurtje rijden. (haar eigen paard)
Paard staat gestald in the yard.
en is normaal gesproken voor lunchtijd niet meer aanwezig op de manage.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:57

Nee. Je bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk. Vind mevrouw meer nalatig aangezien ze geen telefoon bij zich had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:57

Hangt er vanaf. Als ze het personeel heeft ingelicht hoe haar route ging en hoe lang ze ging weg zijn (en dat was dan aanzienlijk korter dan 5 uur) dan kun je zeggen dat ze inderdaad wat eerder aan de bel konden trekken. Heeft ze dit niet gedaan, tja... Een dagtocht is niet uitzonderlijk.

Maar, kun je personeel verantwoordelijk stellen voor wat een klant doet? Moeten ze dan inderdaad in de gaten gaan houden hoe lang ze weg zijn? Dus op het einde van de rit: Nee, het was een ongeval. In mijn ogen kan het personeel niet verantwoordelijk worden gesteld.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:59

purny schreef:
Nee. Je bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk. Vind mevrouw meer nalatig aangezien ze geen telefoon bij zich had


Waar staat dat laatste?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:00

Hangt helemaal van de situatie af.

- Gaat ze vaker lange buitenritten maken?
- Staat het paard misschien normaal gesproken overdag buiten (en dat een lege boks dus niet op zou vallen)
- Is dit een veld bij de pensionstal of is dit een veld verderop niet in het zicht (en dan valt het dus niet op dat er een paard met zadel ergens in een veld staat)
- Had ze tegen het personeel gezegd dat ze ging rijden en waar naar toe

etc.etc.etc.

Ik zie nu dat het een van de weilanden van de manege was en dat mevrouw elke ochtend een uurtje kwam rijden.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:03

Andewi schreef:
liespower94 schreef:
Lastig, als het mogelijk is om het paard buiten te stallen niet, wellicht staat het paard wel buiten?
Is ze op buitenrit gegaan of was dit bij de manege zelf?



Was in een van de weilanden van de manege dame van in de 60. komt elke morgen uurtje rijden. (haar eigen paard)
Paard staat gestald in the yard.
en is normaal gesproken voor lunchtijd niet meer aanwezig op de manage.


Ik deel je mening niet..

Vind dat het personeel niet aansprakelijk kan worden gesteld, weet niet hoeveel paarden er op zo'n stal staan, maar die mensen hebben echt wel meer te doen dan de hele dag pensiongasten in de gaten te houden.. Persoonlijk zou het mij wel opvallen als een stal al een hele poos leeg is, maar ik ben ook van de details, en niet iedereen is zo. Ik weet dat in Nederland bij veel manege's/ pensionstallen ook in de huisregels staan dat het betreden en rijden van paarden onder eigen risico valt.

Wel ontzettend vervelend voor deze mevrouw, vraag me ook af of ze heel die tijd buiten bewustzijn is geweest. Ik vind het heel erg belangrijk dat je ten alle tijden een mobiel op zak hebt, die kun je ook op stil zetten, maar als mevrouw bij bewustzijn was geweest had ze om hulp kunnen bellen..

Maar liggen die weilanden tussen de bomen dan? Want als het paard de hele tijd bij haar is geweest kun je toch van een afstand wel zien dat er iets niet goed is, vooral als je een gezadeld paard ziet staan zonder ruiter/amazone..

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nalatigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:08

Ik vind van niet.
Zoals iemand reeds zei,mensen die een manege/pesionstal hebben of er werken,hebben zo al werk genoeg zonder dat zij in de gaten moeten houden of iedereen op een normaal uur terug is of als alle paarden na x-aantal uur terug op hun normale plek staan.

anjali
Berichten: 15048
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nalatigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:14

Ze zijn niet verantwoordelijk.Meestal merkt men dat er iets gebeurd is als een paard in z'n eentje terugkomt.Maar dit dier bleef bij zijn baas.Wel erg voor die vrouw trouwens.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:19

Ik denk niet dat nalatigheid aan te rekenen is.
Je kan ook de bakker niets aanrekenen als die niet je huis belt wanneer je niet op komt dagen ‘s morgens terwijl je er iedere ochtend je verse bolletje haalt.

Waarschijnlijk zal het vaak opgemerkt worden als een paard afwijkend langdurig weg is, maar op iedere stal loopt wel eens een dag niet zoals het hoort en is het personeel geconcentreerd met andere zaken bezig waardoor het niet waargenomen wordt.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:20

Hangt er van af. Als ze aan niemand liet weten waar ze heen ging en hoe lang, vind ik niet dat men daar verantwoordelijk voor is.
Als ze dat wel heeft laten weten, vind ik dat er na een paar uur best een belletje mag gaan rinkelen bij het stalpersoneel of mensen die op de hoogte waren van haar route en de tijd die ze weg zou zijn. Maar verantwoordelijk vind ik een groot woord. Dat ben je naar mijn mening t.a.t. zelf.
Als ik een rit plan, laat ik altijd aan een stalgenoot weten dat ik weg ga en hoe lang ongeveer. Ook app ik mijn vriend dan dat ik met paard X route Y ga rijden en over Z uur terug verwacht te zijn.

Ik hoop dat de vrouw snel herstelt en het naar omstandigheden goed maakt. :(:)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:21

Ik vind ook van niet, tenzij er nadrukkelijk om gevraagd zou worden.
Anders ligt een dergelijke sociale controle bij het thuisfront.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:23

Heb wel ooit meegemaakt dat ik aan het werk was op stal en iemand ging trainen met haar paard op een andere locatie. Dat was rond 1 uur in de middag ofzo, en normaal was ze altijd terug voor ik klaar was met werken. Dus ik haar geappt met de vraag of ze in de file stond omdat ze nog niet terug was, stond ze nog op het terrein van haar trainer en kreeg haar paard niet meer op de trailer :') . Ben vervolgens met collega's naar haar toe gereden en hebben paardlief uiteindelijk met 5 man de trailer op gekregen :')

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 11:27

Ik bedoel nalatigheid niet in de zin van aansprakelijk geteld kunnen worden voor eventuele schade.

Maar meer in de zin van: Hadden ze niet de verantwoordelijkheid om dit op te merken..
Ik vind dat je als je op stal werkt zulke dingen in de gaten kunt houden en ook voor op moet letten.
Een beetje inzicht.

Je bent niet verantwoordelijk voor wat iemand doet/heen gaat maar aangezien deze mevrouw een vast gezet ritme heeft had er niet een belletje moeten gaan rinkelen een paar uur eerder?

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Nalatigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:29

Denk ook wel dat iemand die begaan is met zijn klanten zich inderdaad op zijn minst vragen had mogen stellen bij deze situatie..
arme vrouw :(

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:30

Hoeveel paarden staan er op die stal en hoeveel personeel loopt daar rond? En hoe groot is het terrein?
Dat mw een vast ritme heeft zegt niet veel, daar kun je van af wijken

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:31

Geen idee hoeveel paarden en ruiters over de vloer komen maar lijkt me een hele taak als je die ook allemaal in de gaten moet houden. Zeg dat er een 30 staan waarvan er 20 komen tijdens je werk. Dan is het toch bijna niet bij te houden wie gaat rijden en hoe lang ze weg blijven? Ze zullen al druk genoeg zijn met hun eigen werk. En je moet ze ook maar weer net weg zien gaan en natuurlijk terug zien komen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:31

Ik denk dat als je op een stal werkt zoals de onze, (ruim 80 paarden) dat echt niet te doen is. Er zijn veel endurance ruiters, die zijn vaak langer onderweg dan de gemiddelde recreatieruiter. En dan van iedereen moeten bijhouden hoe laat diegene weg gaat, lijkt mij echt onbegonnen werk.

Op een kleinere stal is dat vast beter bij te houden, maar dan nog vind ik dat niet de verantwoordelijkheid van het personeel. Die zijn daar voor andere dingen en jij als ruiter bent in mijn ogen verantwoordelijk voor jezelf en om mensen op de hoogte te stellen van je ritten als je dit nodig acht. :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:35

Andewi schreef:
Ik bedoel nalatigheid niet in de zin van aansprakelijk geteld kunnen worden voor eventuele schade.

Maar meer in de zin van: Hadden ze niet de verantwoordelijkheid om dit op te merken..
Ik vind dat je als je op stal werkt zulke dingen in de gaten kunt houden en ook voor op moet letten.
Een beetje inzicht.

Je bent niet verantwoordelijk voor wat iemand doet/heen gaat maar aangezien deze mevrouw een vast gezet ritme heeft had er niet een belletje moeten gaan rinkelen een paar uur eerder?


Nee die verantwoordelijkheid hebben ze niet, aangezien het rijden op eigen risico is. Ze hebben wel een deel verantwoording voor de paarden.
Daarnaast is de situatie een beetje onduidelijk.
*staan de paarden normaal de hele dag buiten?
*had mevrouw een telefoon bij en was ze bij bewustzijn?
*had niemand haar paard van een afstand kunnen zien staan?

Als ik op stal werk en de paarden staan normaal de hele dag buiten valt het ook niet op dat de stal leeg is. Als dit niet het geval was dan zou iemand het wel opgemerkt moeten hebben lijkt mij.. Heb het wel eens voor elkaar gekregen dat ik aan het werk was en iemand op stal was om zijn paard te rijden, en heb die persoon niet eens gezien kwam de dag erna er pas achter dat ze was geweest. Gewoon omdat het nogal druk en hectisch is de hele dag op zo'n stal..

Daarnaast nogmaals vind ik het heeel verstandig als mensen gewoon een mobieltje meenemen als ze buiten de rijhal/baan gaat rijden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Nalatigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:39

Dat laatste vooral.
Of neem iemand mee.
Of laat tenminste iemand thuis in de gaten houden of je (redelijk) op tijd terug bent...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Nalatigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:03

Nee, niet nalatig én niet verantwoordelijk. Mevrouw staat niet onder curatele van dat personeel toch?

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:08

Andewi schreef:
Ik bedoel nalatigheid niet in de zin van aansprakelijk geteld kunnen worden voor eventuele schade.

Maar meer in de zin van: Hadden ze niet de verantwoordelijkheid om dit op te merken..
Ik vind dat je als je op stal werkt zulke dingen in de gaten kunt houden en ook voor op moet letten.
Een beetje inzicht.

Je bent niet verantwoordelijk voor wat iemand doet/heen gaat maar aangezien deze mevrouw een vast gezet ritme heeft had er niet een belletje moeten gaan rinkelen een paar uur eerder?


Ik vind het geen verantwoordelijkheid.

Het zal bij sommige stallen ook wel opgevallen zijn (hier mogelijk ook als het op een andere dag was gebeurd), maar als de dag toevallig hectisch verloopt voor de staleigenaar slippen dit soort dingen er als eerste doorheen.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Nalatigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:27

Nee eigenlijk vind ik dat niet.
Ik kan ook mn paard ophalen en ermee doen wat ik wil. Als ik niemand op stal tegenkom toevallig en ik laat niemand wat weten zal de eigenaresse ook pas appen of bellen zodra ze de paarden binnen gaat halen.