Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 10:08

Hi all,

Hier een kort verslag van de dag... maar met name ook even om mijn hart te luchten.
Lang verhaal kort, mijn twaalf jarige merrie heb ik inmiddels vijf jaar in bezit.
'The sky was the limit', en medio 2016 liep zij als een stoomtrein naar het M1. Helaas brak het paard onder mijn eigen ogen af en bleek last te he hebben van problematiek welke bij de klinische en röntgen.keuring niet aan het licht zijn gebracht. Ik zie het als een mooie leerervaring, en in het vervolg zal ik bij aanschaf wel degelijk dat stuk ook meenemen.

Nu heb ik heel wat verwachtingen naar beneden bijgeschaafd en geniet ik met volle teugen van haar. We hebben heel wat ritjes gemaakt door het bos, over de weg, rustig weer wat les opgepakt. Maar door krachtverlies lijkt het een cirkeltje. Dan weer een dik been als gevolg van uitglijden, een gekneusde kogel door achterlijk doen in de paddock, dan weer einschuss als gevolg van een klein wondje, dan is er op stal een stressvolle situatie en stopt mevrouw met eten (koliek), dan een maagzweer...

Ook dat kan ik allemaal overkomen, mijn liefde voor haar is te sterk. Ik hou mij heel sterk.
Zonder morren betaal ik de rekeningen, zonder morren rij ik meerdere keren per dag naar stal, zonder morren gooi ik mijn werkschema om en ben ik bij haar...
Maar nu kom ik op een punt, dat ik het zelf even niet meer kan bolwerken. Emotioneel dan.
Ik ben altijd de persoon die doorgaat, al is het op adrealine.
Moeten wij naar de kliniek: inladen en wij gaan.... je bent immers mijn maatje toch?

Tot vandaag. Het gevoel van onmacht.
Waar ik tot voor kort enkel dacht aan al het positieve wat ik er uit kon halen: al was het in stap een rondje door de polder. Ben ik nu gewoon even 'leeg'.
Ik ben gewoon even leeg. Elke dag met een knoop in mijn maag naar stal: Wat zullen wij vandaag weer aantreffen....

Ik moet er denk ik maar weer even doorheen....

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:17

Het is niet gek dat je na zo veel 'ellende' op een gegeven moment in een dipje komt wat betreft je paard. Aan de ene kant wil je natuurlijk alles doen voor je maatje, maar aan de andere kant mag het natuurlijk niet zo zijn dat je hele leven + al het geld naar je paard gaat. Ik snap best dat je mentaal dan eventjes denkt van ja, waar doe ik het allemaal voor.

Ik weet niet echt of ik advies heb. Probeer voor jezelf gewoon met lage verwachtingen te gaan, elk fijn knuffel momentje is dan meegenomen. Dan zal het vast goedkomen!

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 10:22

Dankjewel voor de reactie. Het is ook heel bizar, want als ik het wel rationaliseren dan denk ik:
Stel ze heeft een dik been als gevolg van uitglijden: "Ik kan haar daardoor niet laten inslapen (even gedacht in extremen)". Dus ga je toch weer door.

Ik denk heel soms: een ander had al lang gedacht ik stop het hier en verkoop haar op het moment dat ze goed is. Toch ben ik heel erg van de mentaliteit 'eens aan begonnen, is het afmaken ook'.
Maarja, ten koste van mijzelf? Ik vind het een duivelsdilemma. Probeer deze dagen maar iets meer afstand te creeëren door even een stalmaatje de zorg over te laten nemen.
Het beheerst namelijk nu mijn plezier en genot in het leven.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:33

Wat naar zo veel ellende.. :(:)
Sta je op pensionstalling? Of moet je alles zelf doen? In dat eerste geval zou ik lekker een weekje thuisblijven, al dan niet in overleg met stalbaas. Als er echt wat is hoor je t wel en anders kun je gewoon even bijkomen en tot rust komen.

Het is helemaal niet erg om even wat minder plezier te hebben, ik ken het zelfs wel. Even afstand nemen en overzien, tot rust komen en dan weer verder kijken. Sterkte in ieder geval!

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 10:57

Zij staat vol pension, en als het goed is gaan zij sowieso komende week het land op.
Ik denk dat ik haar dan inderdaad sowieso een week uitbesteed.

Maar ook dan ben ik continue bezig met: Zal ik een klein landje vragen ter voorkoming van X, Y, Z. Of laat ik haar paard zijn... en het niet op voorhand sturen.

Ik moet het mentaal los gaan laten.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:28

Laat het los, je kunt niet alles van voor tot achter onder controle houden en alles voor zijn.
Ik weet heel goed hoe het is en voelt, mijn fries heeft ook al jaren een medische rugzak van headshaken, tot koliek en narcolepsie...allergische reacties, oedeemvormingen, huidaandoeningen etc.
Vorig jaar kreeg ik te horen dat mijn dierenarts het ook niet meer wist en ik hem dan maar op de kliniek neer moest gaan zetten. Dat wil ik niet, veel van zijn problemen zijn stressgerelateerd.
Iedere dag ging ik met knikkende knietjes naar de stal (hij staat aan huis, dus moest wel), wat zou ik nu weer aantreffen? Ik ging geen dagjes meer weg, durfde niet langer dan 2 uur van huis etc. Heel stressvol en ik maakte me alleen nog maar zorgen om hem.
Toen ook besloten het meer los te gaan laten, hem meer zijn gang te laten gaan en niet zo bovenop alles te zitten. Ik heb niet alles in de hand, kan niet alles voorkomen. Ik heb hem het land op gestuurd en laat hem zijn gang gaan, hij kiest zelf waar hij blijven wil en schuurt hij eens wat dan is dat maar zo. k zie hem iedere dag meermaals natuurlijk en doe wat ik kan en moet doen maar probeer de stress eromheen wat buiten de deur te houden. (wat overigens niet altijd even goed lukt). Als hij komt te overlijden ooit, dan komt er hier ook voor mij geen paard meer (ik mag al 7 jaar niet meer rijden). Ik wil die zorgen dan niet meer.
Sterkte, zo is het gewoon niet zo leuk...

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 11:33

@dieseltje, erg herkenbaar!
Ik denk dat ik er ook zo in moet gaan staan.
Ik wil heel graag de uitkomsten sturen, van hoe het alsnog zal gaan worden op basis van verwachtingen en wat ik graag zou willen...

Maar helaas. Ik moet iets meer blanco.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:42

Even anders gedacht: als zij om de haverklap zaken heeft die te maken hebben met het stalmanagement, heb je weleens nagedacht over een andere stal?

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Van stoer en doorzettend - naar even luchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:51

Op een gegeven moment is je emmertje vol. Helemaal niet gek...
Sterkte ermee!

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 11:53

Apple schreef:
Even anders gedacht: als zij om de haverklap zaken heeft die te maken hebben met het stalmanagement, heb je weleens nagedacht over een andere stal?


Goed meegedacht, maar ik ben juist sinds 5 maanden verplaatst naar de perfecte stal (voor haar en omwille van haar). Nier perfect voor mij, wel voor haar. Deze stal zou in alles moeten voorzien nu. Nu moet ze alleen kracht moeten krijgen van achteren om verdere problemen te voorkomen. Cirkel doorbreken....