Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 00:38

TamaraFloor schreef:
Maar sowieso is mijn paard daar een beetje te voorwaarts en blij voor.
Wie weet als ze straks bejaard is, dan hoop ik ook met een touwhalster rond te kunnen hobbelen buiten!


Haha, dan hebben we heel andere ideeën bij hoe je een touwhalster gebruikt :+ . De mijne hobbelt namelijk helemaal niet, maar is ook erg voorwaarts (en wil het liefst héél hard). Is toch grootendeels een kwestie van training/opvoeding, dat je als ruiter het tempo bepaalt (ook als je een touwhalster gebruikt).



san4nie schreef:
GDG schreef:
Ik ben toch maar weer extra blij met mijn touwhalster en touwteugels.

Niet te hard juichen hoor.. bij mij is er een clipje van een touwteugel stuk gegaan. (Enige reactie van de winkel was toen overigens dat ze niks voor me konden doen, want ik had geen bonnetje.)

Oeh nee, zulke touwteugels gebruik ik niet! Die vind ik eng, inderdaad omdat die met van die banketstaaf clipjes vastzitten. Misschien moet ik de mijne ook geen touwteugel noemen eigenlijk? Ik gebruik een leadrope als teugel, ene uiteinde zit vast middels een musketon, andere middels een knoop.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:50

Wat een nare ervaring, kan begrijpen dat je erg bent geschrokken. Maar wel fijn dat het goed is afgelopen.

Ik denk dat de fabrikant van dit hoofdstel hier weinig mee gaat doen, op de foto's lijken de teugels nogal hard en droog. Het is daarom ook belangrijk dat je vooral dat gedeelte regelmatig invet en schoonmaakt om dit soort dingen te voorkomen. Ik maak mijn hoofdstel na iedere rit schoon met zadelzeep en vet het 1 keer per week in. Dit zelfde doe ik met mijn singelstoten, moet er niet aan denken dat ik er met zadel en al af vlieg in volle galop.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:07

Jemig wat een ellende!
Ben ik even blij dat ik al-tijd met een halster met touw eraan rijd onder mijn hoofdstel(touwhalster onder westernhoofdstel, touw vastgeknoopt aan borstriem), dan heb ik altijd nog wát..

Jemig, ook wel erg toevallig dat het op precies hetzelfde punt en op hetzelfde moment gebroken is.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:17

Jeetje, aan allebei de kanten :(
Wat zal je een schrik hebben gehad zeg!
Ik heb het zelf een keer gehad met een biothane hoofdstel. De teugel schoot gewoon los, toen had ik nog maar 1 teugel, gelukkig kon ik toen een one-rein-stop doen.
Wel stoer van je dat je zo naar voren durfde te leunen om je paard te stoppen.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:20

Wat erg zeg! Lijkt me echt heel eng!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:34

TamaraFloor schreef:
Mijn hooooo deed het niet. Geef haar eens ongelijk! Net een paar weekjes aan het opbouwen na bijna een half jaar stappen. En we waren op de terug weg en ze houd van galopperen...
Verder was haar reactie gelukkig volkomen normaal en ben ik best een beetje trots op mijn tank. En stiekem ook wel op mezelf. Daarna kreeg ik wel een halve paniek aanval want het had inderdaad héél anders kunnen aflopen!

Ik heb dit hoofdstel nog geen anderhalf jaar toen diezelfde riempjes al snel begonnen uit te rekken. Toen heb ik een nieuwe gekregen. Na zeer korte tijd vertoonde ook die ernstige slijtage op dezelfde plek. Dat was in juli vorig jaar. Toen hebben ze de riempjes vervangen. Vervolgens is mijn paard bijna een half jaar uit de running geweest dus is er amper mee gereden.
Behalve dat de boven laag van het keer wat lichte scheurtjes vertoonde was er verder niks te zien om dit aan te zien komen!

Voor degene die wilt weten welk hoofdstel van welke winkel dit is stuur me dan een PB alsjeblieft.
Ik heb de klantenservice vanmiddag nog gebeld en vervolgens de foto's gemaild dus ik wil de naam hier nu nog even niet openbaar vermelden voordat ik verder van hun gehoord heb.


De aankoop is 2 jaar geleden en er is meermaals de gebruiker tegemoed gekomen. Ik vind dat een heel nette service.

Je kan je ook afvragen of de manier van optooming / rijden wel past bij jouw en jouw paard ipv alle schuld bij het hoofdstel neer te leggen. (is geen constatering van schuld, maar van een ongelukkige combinatie) Er zijn voldoende signalen geweest dat er een probleem is.

Ik vind het heel vaak goed dat zaken breken en er geen eindeloos grotere kracht op het paard kan worden uitgeoefend. Dat beschermd het paard.

sorry voor de nare ervaring en begrijpelijk dat de schrik en aldrenaline dat met je doen. het is altijd goed te lezen dat er hulp was en alles goed is afgelopen.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:34

Bah wat eng!
Super netjes opgelost en logisch dat je daarna ff paniek had.

Ik heb een Harry Horse hoofdstel overgenomen van iemand, nauwelijks gebruikt, maar de riempjes ook gebarsten en duidelijk niet stevig.

Heb ze vervangen voor rondgenaaide leren. Die voelen veel steviger en nu na een jaar gebruik (3x per week) nog geen enkele slijtage te zien of voelen.

Weet zo niet waar ik die van mij vandaan heb maar heb zulke:
https://www.horsetopshop.com/Kaakriempj ... l-per-paar

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 18:12

Ik heb mail gehad van de winkel.
Of ik langs kan komen of het op kan sturen om het te laten beoordelen.
Ik heb terug gestuurd dat ik denk dat de foto's genoeg zeggen.
Dat de garantie een jaar is maar dat ze voor mij een uitzondering maken.
Dit hoofdstel is van eind februari vorig jaar. Toen is er in juli een nieuw riempje op gezet.
Dus het hoofdstel is geen twee jaar oud zoals hier gezegd word maar een ruime jaar met tussendoor onderdelen vervangen.
Ook vet ik het uiteraard in en maak ik het schoon en is het leer zeker niet uitgedroogd wat hier ook beweerd word.
Er is geen enkele reden dat dit had mogen gebeuren.

Ook word er gezegd of dit wel de juiste optoming is voor ons.
Ik heb eerst een HH gehad die nooit stuk is gegaan, die heb ik weg gegeven omdat ik FRA over nam een tweedehands van al jaren oud. Deze vertoont nog steeds geen echte slijtage. Toen heb ik deze gekocht omdat hij zo mooi was ook voor de wedstrijden nu ik zo mag starten.

Ik ben er vandaag weer opgestapt al was dat zeer pijnlijk.
Ik ben toen even gaan liggen hoe ik gelegen moet hebben op haar hals en het is echt bizar hoe me dat gelukt is allemaal! Ik lig echt plat voor ik bij haar hoofd kan. Maar blijkbaar kan je heel veel als je in een noodsituatie zit!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:23

Je zegt zelf al dat het leer wat lichte scheurtjes vertoonde, dat wil dus zeggen dat het droog is. Anders komen er geen scheurtjes in. Ook ziet het stuk wat is afgebroken er nogal droog uit. Heb het helaas vaker zien gebeuren, mensen vergeten vaak dat het toch wel noodzakelijk is om vooral dat stuk teugel schoon te maken, omdat daar veel zweet en vuil op komt. Dat stuk van de teugel is dan ook helaas het eerste wat afbreekt.

Nogmaals, geen verwijten naar jou ts en hoop dat je dit ook niet zo oppakt, maar het is alleen goed bedoeld advies. Maak je hoofdstel naar ieder ritje schoon met geschikt schoonmaak middel voor leer. Vooral als je niet dagelijks rijd is het nog belangrijker om vaak je hoofdstel in te vetten. Niet alleen om dit soort dingen te voorkomen, maar een hard en stug hoofdstel is voor je paard ook echt niet prettig.

Edit: Misschien een goed idee om de volgende keer wat dikkere teugels te kopen, deze teugels van de foto zien er ook erg dun en niet echt stevig uit.

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 19:40

Je kan er geen andere teugels opzetten. Dit was het kaakgekruisde deel dat dus echt bij het hoofdstel hoort.
Het verschil in dikte tussen deze en mijn oude fra is ook wel heel groot. Dus voor mij alleen nog goede merken!
Nu nog afwachten wat de winkel zegt!

Hij is wel degelijk vaak schoongemaakt en gevet. De scheurtjes waren aan de oppervlakte. Het leer wat van binnen ziet ziet er gewoon uit als gezond leer. Tot zo ver komt het vet niet eens volgens mij.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:11

TamaraFloor schreef:
Je kan er geen andere teugels opzetten. Dit was het kaakgekruisde deel dat dus echt bij het hoofdstel hoort.
Het verschil in dikte tussen deze en mijn oude fra is ook wel heel groot. Dus voor mij alleen nog goede merken!
Nu nog afwachten wat de winkel zegt!

Hij is wel degelijk vaak schoongemaakt en gevet. De scheurtjes waren aan de oppervlakte. Het leer wat van binnen ziet ziet er gewoon uit als gezond leer. Tot zo ver komt het vet niet eens volgens mij.


Het ziet er erg mooi uit, meer mooi dan functioneel. Met een wat sterker paard lijkt dat een slechte combinatie. Je hebt zelf gemerkt dat het leer aan het uitrekken was, dat is een teken aan de wand temeer omdat het door een ringetje een scherpe knik maakten daardoor extra slijt.

Ik heb gedacht aan zwart biothaan als oplossing, maar lees bv ook dat biothaan stijgbeugelriemen dit zelfde probleem hebben.

Er zijn ook leersoorten die sterker zijn bv kangaroo maar daar is niet makkelijk aan te komen.

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:52

Ik bedoel dat de fra juist heel dik leer is en die ik nu had twee derde dunner.
Deze was heel mooi maar helaas niet sterk genoeg. Jammer dat er niet beter over nagedacht is. Het had anders een heel fijn hoofdstel geweest!
Hij gaat morgen op de post naar de desbetreffende winkel. Dus ik ben benieuwd!

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:59

Dat het leer al droog was, of niet goed in gebruik was genomen kan allemaal kloppen, maar een hoofdstel hoort gewoon niet te breken, en al helemaal niet als je rijdt!
Ik neem aan dat het merendeel van de mensen die dit hoofdstel kopen het kopen om te gebruiken en niet om mooi in huis/stal op te hangen toch?
Ik hoop heel erg voor je TS dat je volgende keer meer geluk hebt!

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 13:27

Bedankt voor je leuke reactie! Ik denk precies hetzelfde maar voel me toch genoodzaakt om te reageren terwijl hij inderdaad sowieso niet mag breken!
Ik hoop dat ik snel wat hoor van de winkel en ik een nieuwe kan kopen. Ik rijd nu met mijn oude maar toch knaagt er wat als ik buiten aan het galopperen ben en ze is wat te voorwaarts!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:12

Sophie_Wind schreef:
Dat het leer al droog was, of niet goed in gebruik was genomen kan allemaal kloppen, maar een hoofdstel hoort gewoon niet te breken, en al helemaal niet als je rijdt!

TamaraFloor schreef:
Bedankt voor je leuke reactie! Ik denk precies hetzelfde maar voel me toch genoodzaakt om te reageren terwijl hij inderdaad sowieso niet mag breken!


Dat is natuurlijk onzin. Ik ga niet in discussie of jouw hoofdstel nu wel of niet goed onderhouden was, maar feit is dat leer nou eenmaal breekbaarder wordt van slijtage én van uitdroging (en op die tekenen moet je dus ook zelf goed letten). Dus natuurlijk kan het dan breken. Hoe zie je het anders voor je dan?

En jij zegt dat de scheurtjes alleen oppervlakkig waren, maar al is dat zo: dat maakt dus dat die oppervlakkige laag al geen trekkracht meer kan weerstaan, de trekkracht moet dus opgevangen worden door een dunnere laag. Daar is het niet op berekend en dan kan het sneller mis gaan.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:52

Wat moet jij geschrokken zijn :(:) Fijn dat je in een noodsituatie goed handelde en dat alles uiteindelijk goed is afgelopen. Op ernstige bibbers in de benen na. Wat een slechte kwaliteit hoofdstel zeg, dat het aan één kant stukgaat is al heel erg maar aan 2 kanten zegt toch echt iets over de kwaliteit in mijn ogen. Ingevet of niet. Tis gewoon een flutding als ik al lees dat je al eerder iets vervangen hebt.
Ik kan me overigens niet indenken dat iedereen braaf na iedere rit gaat invetten :+ zadelmaker hier zei dat bij een goede kwaliteit leer 1 á 2 keer per jaar invetten voldoende is 8-)

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 20:30

Bij mijn eerste bitloze hoofdstel en de fra waren ook wat lichte scheurtjes te zien in het gebied wat zo dubbel zit zeg maar. Ik denk dat dat vrij normaal is.
Het hoofdstel is amper 4 maanden gebruikt dus van slijtage kan dan zeker nog geen sprake zijn!
En inderdaad ik ken niemand die 6 à 7x per week zijn hoofdstel en zo schoonmaakt en invet. Maar hij is wel degelijk in die paar maanden meerdere keren gevet.

Ja het blijft bizar hoe goed het is afgelopen!!!

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:51

Gelukkig goed afgelopen! Dit mag echt niet.
Hier heb ik al 20 jaar een hoofdstel van leer. Alleen frontriem ooit vervangen. Nooit problemen gehad en ik vet echt niet elke week in. Ziet er nog super uit. Zelfde gekocht voor mijn merrie dat ik al 10 jaar heb. Ook super mooi nog steeds.
Dus dit is gewoon een prul hoofdstel.

Laura_Zodine

Berichten: 598
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:01

echt bizar dat ze allebei breken! Wel grappig dat je je gebroken teugels nog vast bleef houden terwijl je op zn nek ligt te trekken aan zn kopstuk _/-\o_

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 19:29

Ja ik heb ook echt geen idee hoe ik dat gedaan heb haha! Maar gelukkig had ik ze nog vast want de teugels zelf zijn wel fijn. Die heb ik ook mooi hier gehouden. Anders gaan ze daar toch de prullenbak in!

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 20:19

Afbeelding

Zie hier mijn nieuwe hoofdstel!!
Met korting wegens een actie en het geld terug van dat stukke hoofdstel heb ik deze dure van FRA gekocht.
Wat een verschil in kwaliteit!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:27

Ziet er goed uit! Dat rond genaaide leer zal ook vast steviger zijn. Ik ben benieuwd hoe het bevalt!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:34

Het leer regelmatig goede verzorging geven! :j

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:08

Die oppervlakkige ‘scheurtjes’ zijn normaal bij die kaakriemen.
Leer is huid, en als je huid om zo’n ring haalt krijg je een soort vouwtjes.
Ik heb ooit een leren hoofdstel gehad en ik heb deze al heel snel verkocht omdat ik leer in dit systeem gewoon niet vertrouw.
Het rekt en inderdaad dat wat ts heeft vond ik apart, dat daar nooit meer ongelukken mee gebeuren heeft mij altijd verbaasd.
Dit heeft niks met vetten te maken, ik was hartstikke secuur met vetten juist omdat die kaakriemen nou eenmaal heel moeten blijven.
Maar toch vond ik de ‘slijtage’ zo eng hard gaan dat ik het niks vond.
Ik ben toen overgestapt op een Dr. Cook bitless bridle en die vond ik veel fijner qua kaakriemen, het biothane gaf niet van die rare plooitjes.
Overigens was dat wel echt erg dik biothane, niet de dikte die Goedhard voor zijn kaakgekruisde Marylots gebruikt.
Overigens zou ik dat spul ook prima vertrouwen, maar ter vergelijk.
De Nurtural vond ik ook super degelijk maar die had ik via ebay gescoord en pastte niet, maar die is ook top vind ik.