Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 18:31

Wat een nachtmerrie was dat!!

Zoals de titel al zegt was ik lekker op buitenrit en besloot nog een galopje te doen op de terug weg. Na een paar meter brak opeens mijn rechter teugel, of niet echt de teugel maar het gedeelte wat gekruist zit onder de kaak, dus ik hooooo en met twee handen aan links proberen te stoppen. En toen brak die dus ook!!
Mijn paard is nog aan het opbouwen en dacht in eerste instantie jeej lange teugel ik mag eindelijk mijn benen weer eens strekken! Dus ze ging steeds harder en harder.
Ik dacht ik droom dit kan niet waar zijn! Helaas was het wel waar.
Ik ben op haar hals gaan liggen, ik heb een erg groot paard, en het hoofdstel bij het kopstuk gepakt en toen maar trekken en hoooo zeggen. Maar met die gebroken stukken is het als trekken aan een halster in rengalop terwijl je op haar hals ligt...
Na een lang stuk haar eindelijk terug gekregen. Daar liepen even verderop mensen die riep om haar vast te pakken. Ik ben hyperventilerend en shakend afgestapt. Gelukkig waren het paarden mensen en die hebben de losse delen er afgehaald en de teugels aan de ringen gemaakt. Toen ik weer een beetje was bijgekomen ben ik er weer opgeklommen en naar huis gestapt.

Ik hoop dat niemand dit ooit hoeft mee te maken wat het was dood en doodeng!!

Gelukkig besloot ik vandaag rechtsaf in plaats van linksaf te gaan waardoor ik alleen maar rechte dijk had. Linksaf heb je allemaal kronkel paadjes. Ik wil niet weten hoe het dan was afgelopen.

Afbeelding

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:35

Dat is heftig. Je zal wel flink geschrokken zijn. Gelukkig is het goed afgelopen!

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:38

Van welk merk is dit hoofdstel ?

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:38

Wat een nachtmerrie. Bizar ook dat ze zo vlak na elkaar praktisch op hetzelfde punt geknapt zijn. Wat een geluk dat het goed is gegaan, ik kan me goed voorstellen dat je dan toch een soort doodsangst uitstaat!

Mag ik vragen welk merk hoofdstel dit was? Ik heb dit soort verhalen vaker gehoord bij een bepaald merk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:39

Ocherm dat had idd heel anders af kunnen lopen. Wat zal jij geschrokken zijn :oo

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:41

wat een ellende!
ik heb zo’n hoofdstel gehad met dikke touwen onder de kaak, die zijn erg stevig!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:41

Ik zou zeker de frabikant mailen! Dit mag tochniet zomaar gebeuren.

Bij gewone teugel aan bit gebeurt het wel eens bij de gesp maar dat zijn vaak oude teugels, die met tegenkracht breken. (Omdat je paard bijv vandoor rent en jij in paniek probeert vast te houden).

Gelukkig, niks gebeurt. Maar schrikken is het zeker

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:43

Wow!! Dat klinkt echt als een nachtmerrie, gelukkig is iedereen nog heel :(:)

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:44

Oh :oo Wat zul jij geschrokken zijn zeg! Wat dapper dat je zo over de hals van je paard durfde hangen om hem te stoppen.

Hoe lang had je het hoofdstel al? Anders zeker even contact opnemen met de winkel of leverancier.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:51

Dat is schrikken!
Gelukkig is het goed afgelopen. Wat de riempjes betreft, mijn zus iets dergelijks overkomen, maar dan met een hackamore, waarbij 1 piepklein riempje, dat het neusgedeelte bij elkaar houdt, brak... ze had alleen nog maar wat riemen om de hals van haar paard hangen, gelukkig stopte het paard op haar stem.

Ik zou het zeker melden bij de winkel en als ze daar niets mee doen contact opnemen met de fabrikant.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:52

Om je wezenloos te schrikken. Dit zou niet mogen gebeuren, dus vraag ik me af: hoe oud is dit hoofdstel? Als je het bij wijze nog geen jaar hebt zou ik de verkoper of fabrikant er op aanspreken.
En dan nog JUIST bij een bitloos hoofdstel zouden fabrikanten er zich van bewust behoren t zijn dat dar grotere krachten op kúnnen komen te staan, en dat dat dus super-solide in elkaar zou moeten zitten.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:53

Oh jeetje! Dit wil je echt echt niet meemaken nee. Gelukkig geen gewonden want dit had heel anders kunnen aflopen..
Zou inderdaad wel even iets aan de fabrikant laten weten wat dit is echt niet oke

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:54

Gatver, wat een horror! Godzijdank reed je op een dijk en niet bij verkeer/wegen.

Zijn de teugels geknapt bij het punt waar ze kruisen onder de kaak?

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:56

terpentijn schreef:
Om je wezenloos te schrikken. Dit zou niet mogen gebeuren, dus vraag ik me af: hoe oud is dit hoofdstel? Als je het bij wijze nog geen jaar hebt zou ik de verkoper of fabrikant er op aanspreken.
En dan nog JUIST bij een bitloos hoofdstel zouden fabrikanten er zich van bewust behoren t zijn dat dar grotere krachten op kúnnen komen te staan, en dat dat dus super-solide in elkaar zou moeten zitten.


Inderdaad, het zou super-solide in elkaar moeten zitten, zo'n hoofdstel, je zal maar een noodstop moeten maken...

Flip

Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:00

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn kaakgekruiste bitloze hoofdstel van FRA, bij mij waren de gedeeltes van touw, bij jou zou je nog kunnen zeggen dat het leer slecht onderhouden was, maar dat was bij mij dus ook niet. Echt schrikken is dat ja....

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:15

Oh wow!

Anoniem

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:23

Wat n troep zeg dat het op dat punt breekt! Schrik je je rot indd!

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:28

Jeetje dat is schrikken!! Gelukkig is het goed afgelopen.

Ik ben best benieuwd naar de fabrikant, ik dit ook gehad met een 1 dag oud kaakgekruist systeem.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:30

Dat is zeker schrikken! Gelukkig is het goed gegaan. Nu even lekker rustig op de bank ploffen en morgen knuffelen met het paardje.

Ik ben het met mijn voorgangers eens, het is erg toevallig dat beiden breken... Misschien contact opnemen met de leverancier?

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:32

:wow: ik kan me levendig voorstellen hoe je je gevoeld hebt, wat een nachtmerrie!
Ik heb eens gehad dat mijn teugel brak, maar dat was op een stiksel (en teugels waren al oud), maar daar lijkt hier geen sprake van te zijn daar ik geen stiksel zie.
Bizar ook dat ze op vrijwel hetzelfde punt zijn gebroken.

Ben benieuwd wat de verkoper en/of fabriek hiervan zegt.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:39

Bij een van onze hoofstellen is dat volgens mij in de bak gebeurd. Maar ook bij zo'n type hoofdstel. Dus blijkbaar een kwetsbaar gedeelte van dit type

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:55

floorsil schreef:
Bij een van onze hoofstellen is dat volgens mij in de bak gebeurd. Maar ook bij zo'n type hoofdstel. Dus blijkbaar een kwetsbaar gedeelte van dit type


Er is zelfs een ander topic op Bokt waarbij meer mensen zoiets meemaakten: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1905008

Nu moet ik zeggen dat ik de riempjes vaak wel dun vind bij zulke systemen...

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:00

Dat is schrikken :(

Ik heb het een keer gehad met een hackamore waarvan ik het riempje niet goed had vast gedaan... in volle galop op een kruising af. Gelukkig deed de instinctief geroepen HO het heel goed en stonden we direct stil.

Sindsdien doe ik wat beter riempjes controleren.

TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 22:03

Mijn hooooo deed het niet. Geef haar eens ongelijk! Net een paar weekjes aan het opbouwen na bijna een half jaar stappen. En we waren op de terug weg en ze houd van galopperen...
Verder was haar reactie gelukkig volkomen normaal en ben ik best een beetje trots op mijn tank. En stiekem ook wel op mezelf. Daarna kreeg ik wel een halve paniek aanval want het had inderdaad héél anders kunnen aflopen!

Ik heb dit hoofdstel nog geen anderhalf jaar toen diezelfde riempjes al snel begonnen uit te rekken. Toen heb ik een nieuwe gekregen. Na zeer korte tijd vertoonde ook die ernstige slijtage op dezelfde plek. Dat was in juli vorig jaar. Toen hebben ze de riempjes vervangen. Vervolgens is mijn paard bijna een half jaar uit de running geweest dus is er amper mee gereden.
Behalve dat de boven laag van het keer wat lichte scheurtjes vertoonde was er verder niks te zien om dit aan te zien komen!

Voor degene die wilt weten welk hoofdstel van welke winkel dit is stuur me dan een PB alsjeblieft.
Ik heb de klantenservice vanmiddag nog gebeld en vervolgens de foto's gemaild dus ik wil de naam hier nu nog even niet openbaar vermelden voordat ik verder van hun gehoord heb.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:35

Oh jakkes wat een nachtmerrie!! Gelukkig is het goed afgelopen maar ik kan me voorstellen dat je hier een trauma'tje aan over houdt..