Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:40

Vreselijk! Dat lijkt me verschikkelijk eng.
Gelukkig dat het goed is afgelopen! Had heel anders kunnen aflopen..
Persoonlijk meegemaakt dat ik m'n pony niet kon stoppen in een rengalopje, mijn geluk is dan dat hij naar huis racede, en voor het hek wel moest stoppen. |o Doe dit ook nooit meer zonder bit. :x Blijkt dan wel ( bij de mijne ) nodig te zijn. Zo leer je nog is wat. _-:(

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.


Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:47

Ow ongelooflijk! Echt een nachtmerrie inderdaad. Had heel anders af kunnen lopen, daar wil je niet te lang bij stil staan. Maar dat je al zo vaak problemen hebt gehad net deze riempjes en dat ze dus helemaal niet oud waren, is ook erg schrikbarend.

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:55

Jeetje, wat een geluk dat dat zo is afgelopen zeg!


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:01

Ook een keer gehad met hagelnieuwe stoffen teugels. Je schrikt je echt rot!

Gelukkig geen ongelukken, bij mij destijds ook niet, maar je gruwelt erbij als je bedenkt dat het helemaal mis had kunnen gaan.

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:30

Ik heb hetzelfde gehad. Ook kaakgekruisd hoofdstel. De eerste keer braken beide kanten ook in galop. Toen had ik leren riempjes. Gelukkig reageerde mijn paard wel op de ho . Daarna had ik riempjes van een soort dik touw, daar kon het echt niet meee gebeuren kreeg ik te horen. Maar na een paar maanden brak er daaar ook eentje van. Ben toen maar naar sidepull overgestapt.

Voor mij geen kaakgekruisd meer!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:40

Jeetje je hebt vandaag wel een engeltje op ke schouder gehad!! Ik zou toch even terug naar de winkel gaan of de fabrikant een bericht sturen aangezien je aangeeft dat het hoofdstel niet veel gebruikt is. Dit kan echt voor hele nare ongelukken zorgen!!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:56

Verschrikkelijk zeg, het zal je maar gebeuren. Wat fijn dat het goed afgelopen is.
Ik ben benieuwd wat de reactie van de fabrikant is.

Throw kindness around like confetti

TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 09:02

Ja het mag bij een ouder hoofdstel natuurlijk ook niet gebeuren maar het was dus allemaal nog vrij nieuw ook!!

Ik moet zeggen dat ik nu wel een beetje bang ben. Heb nog een oude van fra liggen en die vertoont nog helemaal geen rare dingen maar toch knaagt er wat als....
Sidepull is voor mij heen optie dan is ze toch net wat te sterk terwijl ik dat met kaakgekruisd niet heb.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:09

Bah wat een nachtmerrie!! Wel heel knap hoe je gehandeld hebt!
heb je al een bericht gestuurd of gebeld oid naar de fabrikant van het hoofdstel? Zou ik als ik jou was wel zeker doen.

edit: sorry ik zie net dat je al gebeld hebt := ik ben erg benieuwd naar hun reactie

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:24

Sow wat heb jij knap gehandeld idd. Daar mag je absoluut trots op zijn! Dat je paniek krijgt is heel logisch. Knap dat je deze voor je hebt weten te houden tot je paard stil stond.

Dit zou idd toch echt absoluut niet mogen. Levensgevaarlijk, zeker voor een nog vrij nieuw hoofdstel echt absurd. Ik ben benieuwd wat er uit komt!

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:37

Oh ik denk dat ik me ergens halverwege wel er langs had gegooid ofzo, weet niet of ik nog zo helder zou kunnen denken.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:44

Een boswachter (nog van de oude stempel, dus patrouilles lopen op een fjord) vertelde me eens dat hij eraf sprong als ze er vandoor ging. Lastig te zeggen 'wat als', maar ik vind ook dat je heel koelbloedig hebt gereageerd.

Kan me voorstellen dat je nu rillerig bent, maar ik zou zeker niet te lang wachten met weer hetzelfde rondje doen - met een ander hoofdstel uiteraard.

Misschien niet een gek idee om sidepull / kaakgekruist gecombineerd te gebruiken, dan heb je twee teugels? Just a thought.

TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 12:23

Ik heb echt geen moment gedacht om er af te springen! Ik ben veel te bang dat ze dan tot huis gaat rennen. En dat gaat sowieso mis dan aangezien we een bruggetje en een weg over moeten. Dus zelfs met dit denk ik eerst aan mijn paard en dan pas aan mezelf haha!

Ja ik ben ook heel erg benieuwd wat ze gaan zeggen. Ik neem geen genoegen met alleen een nieuw hoofdstel. En sowieso wil ik dat hoofdstel niet meer natuurlijk!

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:45

Jeetje wat eng!! Inderdaad een nachtmerrie. Gelukkig is het goed afgelopen!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:38

TamaraFloor schreef:
Ja het mag bij een ouder hoofdstel natuurlijk ook niet gebeuren maar het was dus allemaal nog vrij nieuw ook!!

Ik moet zeggen dat ik nu wel een beetje bang ben. Heb nog een oude van fra liggen en die vertoont nog helemaal geen rare dingen maar toch knaagt er wat als....
Sidepull is voor mij heen optie dan is ze toch net wat te sterk terwijl ik dat met kaakgekruisd niet heb.
jee wat schrik ik van jouw verhaal ! ( ik heb een kaakgekruisd van USG ; usg connection met leer met touw )
Afbeelding heb hem in het zwart

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:15

Wow heftig! Ik heb je ook een PB'tje gedaan omdat ik benieuwd ben naar de fabrikant, ondanks dat ze dit misschien netjes oplossen zijn er misschien wel meerdere gevaarlijke hoofdstellen op de markt van dezelfde leverancier daar mag dan in mijn ogen best voor gewaarschuwd worden. Dan is het nog iemand zijn eigen keuze of ze het risico nemen.

Snap dat je heel erg geschrokken bent, goed gehandeld!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:12

Bah wat eng, goed gehandeld hoor!

Ik rij soms met een (touw)halster over mijn gewone hoofdstel, halstertouw aan het halster en dan om de nek geknoopt. Meer omdat ik soms lange ritten maak en paard even vast kan zetten. Maar misschien is het ook handig voor je, zodat je toch nog iets om het hoofd heb als zoiets gebeurd. Al is de kans dat het weer voorkomt wel heel klein..

When was the last time you did something for the first time?

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:17

Wat een nachtmerrie!! Ik ben blij voor je dat het goed is afgelopen.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:22

Het lijkt me precies het stuk wat steeds door die ringetjes onder de kin beweegt en dan naar de teugels gaat.

Dat is natuurlijk een vrij scherpe hoek wat het leer daar maakt en doordat het beweegt schuurt het ook steeds door die ringetjes.

De plaats waarop het breekt is te verklaren, maar waarom juist dat leer op het punt wat het meest te verduren heeft, niet extra versterkt is, dat is wel zorgwekkend.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:40

LBLGypsyCobs schreef:
Het lijkt me precies het stuk wat steeds door die ringetjes onder de kin beweegt en dan naar de teugels gaat.

Dat is natuurlijk een vrij scherpe hoek wat het leer daar maakt en doordat het beweegt schuurt het ook steeds door die ringetjes.

De plaats waarop het breekt is te verklaren, maar waarom juist dat leer op het punt wat het meest te verduren heeft, niet extra versterkt is, dat is wel zorgwekkend.


Inderdaad!

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:44

Wat een nachtmerrie zeg.
Die scheurtjes duiden wel op erg ingedroogd leder..

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 23:08

De scheurtjes die je op de foto ziet zijn van de bovenkant van het leer. Daar zit een soort van laagje op zeg maar.
Daar onder was het leer gewoon normaal net zoals de onderkant.
Op dat gedeelte komt inderdaad de meeste druk en het schuurtje toch wat heen en weer natuurlijk. Maar dan mag het alsnog niet breken terwijl er niks raars gebeurd... Stel ze staat op de teugel en trekt haar hoofd omhoog, dan snap ik dat het kan breken. Maar geloof mij, zo sterk ben ik niet haha!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 23:09

Ik ben toch maar weer extra blij met mijn touwhalster en touwteugels.

koeien op de weg...

TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bitloos hoofdstel breekt in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 23:16

Ik start er ook M2 mee dus dat word lastig met een touwhalster haha!
Maar sowieso is mijn paard daar een beetje te voorwaarts en blij voor.
Wie weet als ze straks bejaard is, dan hoop ik ook met een touwhalster rond te kunnen hobbelen buiten!

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 23:37

Oh gadver wat naar! Maar super dat jij op het moment zelf zo rustig kon blijven en haar hebt kunnen stoppen. Dat je flink geschrokken bent kan ik me heel goed voorstellen.

GDG schreef:
Ik ben toch maar weer extra blij met mijn touwhalster en touwteugels.

Niet te hard juichen hoor.. bij mij is er een clipje van een touwteugel stuk gegaan. (Enige reactie van de winkel was toen overigens dat ze niks voor me konden doen, want ik had geen bonnetje.)

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers