Bijna 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Bijna 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 15:54

Komende maandag is mijn lieve, mooie, dappere, lieve, fantastische merrie 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen bij mij. En dat zou de dag worden dat ze zou worden ingeslapen. Bijna 2 jaar geleden raakte ik de wei kwijt die ik huurde, de wei werd met de woning waar hij bij hoorde verkocht. Twee jaar heb ik gezocht naar wat nieuws. Eerst hebben mijn paardjes een tijdje bij een kennis 60 kilometer verderop gestaan, en dat was voor niemand ideaal (hoewel mijn ruin er totaal geen moeite mee had. Die zit niet zo gauw ergens mee :P ). Daarna hebben ze ruim een jaar op een weitje gestaan zonder faciliteiten (geen water, geen netstroom, geen afdak. Wel allerlei ongemak op die locatie daar). Ook daar moesten we weg, de eigenaar had de wei zelf nodig voor een pony. Eind juli verhuisden ze naar een weiland waar al 2 paardjes stonden. Er is een schuilhokje, waar mijn pony niet durft te gaan staan als er andere paarden zijn. Ook wordt er naar mijn zin veel te weinig gevoerd: 2 keer per dag 4 plakjes van een klein baaltje voor 4 paardjes. Mijn merrie, de oudste, kleinste en minst assertieve, werd steeds bij het voer weggestuurd. Dat is niet wat ik voor haar wilde. Mijn ruin staat z'n mannetje (en hij krijgt van mij natuurlijk extra ruwvoer wat ik zelf voor hem inkoop), en kan het prima vinden met de andere twee paardjes. Maar ik heb niet alleen hem om aan te denken...

Twee winters heeft mijn pony regen, vorst en stormen doorstaan. Ze is 27 en tot haar 24e stond ze in de winter op stal. Elke keer als ik haar somber in het rotweer zag staan brak mijn hart. Daarom heb ik eergisteren de veearts gebeld. Ik wilde niet mijn lieve merrie nog een winter aandoen. Daarna belde ik een kennis, om te vragen of mijn pony daar nog een weekje op stal mocht. Een stalletje met strooisel voor de nachten en zo veel hooi als ze op zou kunnen, dat is wat ik voor haar wilde. Het deed haar goed, de traanoogjes zijn al weg en hoewel ze gisteren wel erg zocht naar mijn ruin heeft mijn pony het verder goed naar haar zin.

En voor komende maandag ga ik de veearts afbellen. Bij de kennis om de hoek bleek een weitje vrij te zijn gekomen. Er is water, er is stroom, en ik mag er een schuilhokje neerzetten! Ik kan het ook in de winter daar leefbaar maken voor allebei. Twee jaar heb ik gezocht. Bijna, op een haartje na, had ik mijn lieve merrie "opgeofferd". Ze is 27, en afgezien van een lage weerstand (wat zich uit in jeuk en huidproblemen, heel veel wormen enz.) en een af en toe vastschietende knie mankeert ze vrij weinig. Haar ogen staan weer helderder en voor de weerstand en de oude dag krijgt ze vanaf vanavond ondersteuning om haar goed gezond te krijgen en te houden (had ze vorige winter ook en het hielp wel wat maar daarmee had ze nog steeds geen stalletje). Van mijn kennis mag ze daar tot oud en nieuw blijven staan :)

Op 1 januari haal ik eerst mijn ruin op en de laatste paar honderd meter zal ook mijn dappere, lieve merrie mee wandelen naar hun nieuwe onderkomen. Ik ben zó blij! Na twee jaar eindelijk weer een fijn plekje voor hun allebei. Op naar 2018!
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-11-17 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Bijna 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:57

Dat klinkt als een goed einde van dit jaar! Hopelijk mag je nog lang genieten van je beide pony's :-)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:58

Wat fijn! Jeetje zo zie je maar wat goede verzorging doet.

Hopelijk wordt het een mooi 2018!

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 16:00

Dank je wel! Ik had nog plannen met haar, en ik hoop dat ik die kan uitvoeren. Het was mijn bedoeling om volgend jaar voor een veulen te gaan kijken. Haar opvolger, en ook haar project. Ze heeft zelf 16 veulens gehad en is daar ook heel goed in. Zo heb ik een fijne opvoeder voor haar opvolger als gezelschapspony, en heb ik voor haar ook wat ze het beste kan zonder dat ze dat veulen zelf hoeft te maken. Wel de lusten van het opvoeden en niet de lasten van een dracht e.d. want dat kan ze natuurlijk niet meer. Mijn pony is zo'n type omapony die zich graag met het jonge grut bemoeit. En mijn ruin vindt veulens ook guhweldig. Dus ze hoeft het niet alleen te doen.

Wie weet open ik er over een jaar wel een EJL topic over :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-11-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:02

Wauw! Wat een geluk! Geniet van je dieren en hun nieuwe plekje!

Ik ben zeker benieuwd naar je project (en topic :o)

:+

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:03

*\o/*

De aanhouder wint! Ik snap je dilemma helemaal maar ben erg blij dat je lieve merrie het spuitje bespaard blijft voorlopig! Voor jullie in ieder geval een goed begin van 2018!

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 16:05

miramii schreef:
Ik ben zeker benieuwd naar je project

Nou, anders ik wel! De bedoeling is een A pony, een welshje of misschien een hackney oid. Iets wat uiteindelijk tussen mijn merrie (100 cm) en mijn ruin (1,34 m) in zal zitten.

En als het niet zo moet zijn dan maar niet. Het voornaamste is dat mijn merrie er volgend jaar nog bij is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Bijna 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:07

Een goed begin van 2018! Laat het een mooi jaar voor jullie worden! +:)+

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:08

Tjee wat een verhaal. Wat ik niet snap, z´n oudje die altijd binnen heeft gestaan om die dan ineens met haar 24 jaar buiten te zetten. Waarom niet meteen een pensionstal of bij een particulier. Eerlijk gezegd klinkt dat weitje wat je nu hebt gevonden ook niet ideaal voor z´n oudje. Ik zou kiezen voor een box bij een pensionstal of bij een particulier.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 16:10

MaiNat schreef:
Tjee wat een verhaal. Wat ik niet snap, z´n oudje die altijd binnen heeft gestaan om die dan ineens met haar 24 jaar buiten te zetten. Waarom niet meteen een pensionstal of bij een particulier. Eerlijk gezegd klinkt dat weitje wat je nu hebt gevonden ook niet ideaal voor z´n oudje. Ik zou kiezen voor een box bij een pensionstal of bij een particulier.

Begrijpelijke vraag, en ik heb het overwogen. Toen ik voor mijn ruin, die hardcore buitenpaard is, een weide vond had ik met spoed een ponietje nodig en dat is deze geworden. Zij leefde op dat moment (zomer) ook 24/7 buiten. Verder wist ik niets over haar, pas een paar dagen van tevoren kwam ik er achter welke kleur ze was :+ Dus ik had eigenlijk alleen mijn ruin als uitgangspunt, maar wel met de mogelijkheid voor de nieuwe pony om binnen te staan als ze dat zou willen. Mijn ruin wil dat niet, hij is bang voor het geluid van de regen op het dak. En achteraf gezien heb ik het belang van een stalletje voor mijn merrie onderschat. Vandaar dat ik deze week heb ingegrepen. Toen ik haar zondag na al die regen zag staan waren we er allebei goed klaar mee.

De nieuwe wei is bij een particulier. In pension wil ik nooit meer, ben ik zelf niet geschikt voor en 3,5 jaar geleden had ik mijn ruin te koop staan omdat het met hem in pension ook niet goed ging. Hij is er flink ziek geworden. Ik wil zelf het beleid kunnen bepalen.

Ter illustratie zie je hier waar we begonnen zijn:
Afbeelding

Het is niet dat ze in één keer in weer en wind stond. Dat was pas toen ik die wei kwijtraakte. Ze heeft nu, en heeft voortaan, een plekje waar ze droog en zacht kan liggen. In haar toekomstige schuilstal komen rubber matten en strooisel. Uiteraard heeft ze ook dekens (draagt ze nu ook hoewel het niet eens meer miezert :o En als het koud is 's nachts op stal heeft ze ook een deken).

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Bijna 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:40

Wat heerlijk Paulien dat je een plekje hebt gevonden. Zou overigens idd net als jij nooit meer op een grotere pensionstal willen staan. Mijn merrie staat nu ook bij een particulier op een paddockparadise, heerlijk heeft ze het daar.

Is this the real life,

is this just Fantasy?

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Bijna 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:00

Super dat het gelukt is om een onderkomen te regelen wat bij je pony's past!

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 18:13

Ik ben gisteren nog even langs de toekomstige wei gereden, haha. Elke dag vertel ik mijn pony hoe veel dagen het nog duurt tot mijn ruin en ik haar komen ophalen en ze weer samen zijn :o

Vandaag zag ze er weer een beetje beter uit. Haar ogen staan weer een beetje helderder dan gisteren. Ze was wel moe. De jeuk neemt ook al af :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Bijna 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:53

Super dat je nu toch de moelijke beslissing niet hoeft te nemen! Prima oplossing gevonden.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:00

Wauw, wat een enorme moeilijke beslissing had je moeten maken. Gelukkig hoeft het niet meer. Hopelijk blijft dat nog wel 'even' zo en kan je nog jaren samen genieten. :D

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bijna 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:11

Sodeju, dat is geluk hebben!
Wat geweldig zeg, dat je toch nog een nieuw, goed onderkomen voor hen hebt. Dat is een geweldig begin van een nieuw jaar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CynThier, hagelslag, Jokonootje, Ubermetrics en 44 bezoekers